Beg. pendlare för 2-4000?

testcykel

Aktiv medlem
Sålde min snabba cykel och köpte en mountainbike. Tänkte inte då på att det inte är så kul att cykelpendla med en juniorcykel från 60-talet. Därför är jag på jakt efter en begagnad pendlare för 2-4000. Kollar lite på cube, merida och kona. Tycker dom har en del med ok avskalat utseende.

Så, vad för begagnad cykel bör jag kika efter?
Kommer pendla någon mil in till Stockholm. Endast asfalt.

Senast ändrad:
Den här kanske?

ser ju intressant ut!
är priset ok? Tänker att denna ny inte kostar så mycket mer:

Dålig koll på delarna på den begagnade..

Lär ju funka också. Så länge storleken är rätt. Skivbromsar och fästen för stänkskärmar tycker jag är trevligt på en pendlare.

Senast ändrad:
Har inte möjlighet att svara varje dag, nu var visst cykeln såld. Det var vad jag minns i alla fall utbytta däck, eventuellt var ramen av aluminium istället för stål och den hade Claris 18 växlar istället för 3-växlat. Skillnaden i vikt bör vara runt 3 kg mellan cyklarna utifrån nuvarande modeller, hittar inga gamla specs. Skivbromsar istället för fälgbromsar, mer framåtlutad sittställning så att du inte fångar vinden lika mycket och mer lättrullade däck.

Den andra länkade cykeln ser också prisvärd ut.

Vinterpendling sliter otroligt hårt på cykeln, så har den använts så är det troligtvis läge för nya bromsbelägg, ny kassett och ny kedja. Dessutom behöver vevlager, nav och body sannolikt ses över, viket gör att kostnaden för en begagnad cykel kan dra iväg rätt ordentligt.

Har inte möjlighet att svara varje dag, nu var visst cykeln såld. Det var vad jag minns i alla fall utbytta däck, eventuellt var ramen av aluminium istället för stål och den hade Claris 18 växlar istället för 3-växlat. Skillnaden i vikt bör vara runt 3 kg mellan cyklarna utifrån nuvarande modeller, hittar inga gamla specs. Skivbromsar istället för fälgbromsar, mer framåtlutad sittställning så att du inte fångar vinden lika mycket och mer lättrullade däck.

Den andra länkade cykeln ser också prisvärd ut.
Det förstår jag! Var en annan som hann före mig där. Kollar vidare!

Vinterpendling sliter otroligt hårt på cykeln, så har den använts så är det troligtvis läge för nya bromsbelägg, ny kassett och ny kedja. Dessutom behöver vevlager, nav och body sannolikt ses över, viket gör att kostnaden för en begagnad cykel kan dra iväg rätt ordentligt.
Tack, det ska jag ha i åtanke. Siktar lite på en sparsamt använd white nu.

Hittade denna som jag tycker verkar ligga bra i pris:

Den ser väl lämplig ut. Undrar varför så mycket är bytt på den om den är nästan oanvänd. Däck, sadel, sadelstolpe och (lååång) styrstam verkar nytt.

Den ser väl lämplig ut. Undrar varför så mycket är bytt på den om den är nästan oanvänd. Däck, sadel, sadelstolpe och (lååång) styrstam verkar nytt.

Det är så vissa av oss fungerar. Man köper en cykel och spenderar några månader med att byta delar på den "för att den ska passa bättre". Sedan säljer man den vidare för att den "ändå aldrig används och den står bara i vägen".

Så är man utan hoj några veckor innan man börjar om igen. #thecircleoflife

Någon som vet något om Specialized sirrus? Denna tycker jag verkar ligga ok i pris. Helt ok vikt på cykeln, skivbromsar. Minus för färgen kanske :)

Edit: För stor samt lite väl billig..

Senast ändrad:
Någon som vet något om Specialized sirrus? Denna tycker jag verkar ligga ok i pris. Helt ok vikt på cykeln, skivbromsar. Minus för färgen kanske :)

Edit: För stor samt lite väl billig..

Säljaren har dessutom 3 st cyklar ute till försäljning. Enligt annonserna är de endast 7, 8 och 9 månader gamla. Verkar en smula suspekt.

Typiskt! Verkar vara vanligare med cyklar i l/xl än s/m..
Funderar på det, är lite inriktad på att hitta . en Nishiki pro för tillfället!

Det går ju att köpa en ny cykel för samma pengar. Visst, kanske inte världens lättaste eller snabbaste cykel men du slipper fundera på eventuellt slitage och reparationer åtminstone det första året. Vintercykling sliter hårt på materialet.

Det går ju att köpa en ny cykel för samma pengar. Visst, kanske inte världens lättaste eller snabbaste cykel men du slipper fundera på eventuellt slitage och reparationer åtminstone det första året. Vintercykling sliter hårt på materialet.

Om testcykel fick Nishikin till ett bra pris kan det vara ett bättre köp än den länkade Meridan.
Meridan har klart billigare komponenter, exempelvis V-bromsar som sliter på fälgen, istället för hydrauliska skivbromsar.
Vintercykling sliter mycket på fälgar om cykeln har fälgbromsar. Jag har själv slitit ned 2 fälgar, och för de flesta innebär det nya hjul, ganska dyrt.
Själv föredrar jag skivbromsar just av den anledningen. Men i övrigt är det inget fel på Meridan.

Mycket beror på hur cykeln förvaras när den inte cyklas på också.

Jag köpte min pendlare begagnad 2013 eller nåt sånt, la ut en annons här och fick napp. Har sedan dess med daglig pendling året runt endast nytt hela drivlinan en gång (dags igen nu), ett vevlager, vajrar och styrlinda en gång och tre hjul pga sönderbromsade fälgar. Ett antal bromsbelägg har gått åt också. Inga andra haverier. Billiga mil blir det.

Övervägde en ny men var sugen på en Nishiki pro men ville inte lägga så mycket på en ny.
men cykeln jag köpte var i fint skick, har skivbromsar och känns kul att cykla med. Så är nöjd!

Tillbaka
Topp