Begagnad Battaglin C12 - Prisvärt ?

Glannman

Ny medlem
Hej där..

Har funderat ett tag på en begagnad racer att ta fina dagar istället för min hybridhoj..

Hittade idag denna: http://www.blocket.se/skaraborg/Battaglin_C12_pro__helcarbon_42158204.htm?ca=13&w=3

Frågade försäljaren, kedjan har gått ca 200 mil och kassett&drev har gått ca 400 mil..

En fråga också från en som inte vet. Finns det något negativt med kolfiberram jämfört med alu ?

Mvh // Johannes

Ser ut att vara ett vettigt köp.

Kedjan håller säkert 200 mil till innan byte, och sedan kör du alla gånger 400 mil till med drivpaketet.

Antar att du observerat den rätt tuffa utväxlingen?
Du är måhända riktigt vältränad, eller har ont om backar där du tränar; men 53/39 fram och 11-23 bak är utväxling för tävlingscyklister eller elitmotionärer.

Negativt med kolfiber är möjligtvis miljöaspekten. Sägs vara "skitigare" att tillverka jämfört med cyklar i metall. Kraschar du med ramen och får en spricka är det måhända också svårare att reparera, men det finns säkert någon här som kan området utan och innan som kan berätta mer.

+1 på utväxlingen och med 10-delat bak så kommer du nog ha svårt att hitta en kassett i "rätt grupp" även om Veloce (eller Record) förmodligen fungerar precis lika bra. Viktigast är dock att ramen är i rätt storlek.

Är det rätt storlek, du bör vara ca 175-180 för det, så kan det där vara ett bra köp. Och som andra redan påpekat. Lite väl tuff utväxling för min del.

Jag skulle "mäta" kedjan och ev kanske byta ut den för att spara på drivlinan lite beroende på hur mycket den är "töjd".

Laga kolfiber är lättare än att laga aluminium, så det ska du inte vara rädd för. Jag tycker det verkar vara ett bra pris och skulle du mot förmodan inte gilla utväxlingen så går det att slå på en större kassett.

Tack för era svar. Verkar vara en bra cykel för priset men jag blev lite rädd när ni talar om utväxlingen då jag är långt från någon elitnisse.. Men det är ju bara att testa och se :)

Mvh // Johannes

Är cykeln i övrigt bra storlek för dig så är det ju inte någon hemmansaffär att köpa nya slitdelar som kedja och kassett.

Haha, ja, det är rätt inställning! ;-)

Och om det nu ändå skulle kännas lite väl trögt går det ju att skaffa en annan kassett bak.
En 12-27 kanske?

/P

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du aldrig provat något annat så kommer
> utväxlingen funka bra!

När jag byggde ny hoj nu så satte jag på 53-39/11-23. Det är klassiskt och snyggt. Precis som Campa på jonnen. Jag tycker det osar köpläge.

Glannman skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för era svar. Verkar vara en bra cykel för
> priset men jag blev lite rädd när ni talar om
> utväxlingen då jag är långt från någon
> elitnisse.. Men det är ju bara att testa och se
> :)
>
> Mvh // Johannes

Pruta ner ett par hundringar och så köper du en
Campagnolo, Centaur kassett, 10s, 13-26T eller en 12-25
För ca 500:-. Glöm inte att sätta dit en ny kedja om du byter kassett.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...nj&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=CAM0040-1123r

Tillbaka
Topp