Begagnad Crescent, modell?

Aspirant

Medlem
Har möjlighet att köpa en begagnad 80-talsracer.

Vet ni vilken modell det är? Har den kanske några egenheter som gör den svårmeckad ellet nåt annat? Rimligt pris?

Användningsområdet är cykelpendling och att inte vara så stöldbegärlig. Kommer rulla under sommarhalvåret. Någon gång i månaden eller så kan jag tänka mig en utflyktsrunda på typ 5 mil.

Väl mött!

Bilagor

• IMG_08751.jpg
    IMG_08751.jpg
    80.5 KB · Besök: 53
  • IMG_08761.jpg
    IMG_08761.jpg
    74.3 KB · Besök: 39
  • IMG_08731.jpg
    IMG_08731.jpg
    80.4 KB · Besök: 44
Fungerar bra för pendling. Den är tung och ser ut att ha 27-tumshjul och är inte så eftertraktad. Men 400 kr är den värd. Rensa bort skrot som lampa, generator etc.

Det är en vanlig "pilsnerhoj" fast med bockstyre och små däck.
En cykel med sidostöd och blocklås blir aldrig något racer men fasen så fandlig för pendling och pick-nick -turer i lugnt tempo :-)

emmer sa:
Det är en vanlig "pilsnerhoj" fast med bockstyre och små däck.
En cykel med sidostöd och blocklås blir aldrig något racer men fasen så fandlig för pendling och pick-nick -turer i lugnt tempo :-)

Har noterat att du använder ordet fandlig då och då i dina skrivelser här på Happy. Blev så förbaskat nyfiken på vad det kan vara för ord eftersom jag aldrig hört det innan jag såg dig bruka det, men har efter en stunds googling inte funnit några belägg för att det ska finnas i svenskan, inte i nutid åtminstone.

Förutom en karaktär (eller annat?) i datorspelet WoW som heter Fandlig, en del Happy-inlägg från dig, och lite annat orelaterat, så kom jag till detta ålderdomliga dokument -> https://books.google.se/books?id=Hk...KHY1xDRQQ6AEITzAI#v=onepage&q=fandlig&f=false

Har du danskt påbrå emmer, eller vafalls? :-)

Senast ändrad:
Den är väl värd en symbolisk summa. Köper du den skulle jag rekommendera nya däck, bromsgummi, vajrar och kedja som minimum. Min erfarenhet av hjul av liknande modell säger att den antagligen har ett gäng lösa ekrar som måste spännas för att undvika taco. Om du ska cykla i mörker är nog reflexerna mogna för byte också.

Henrik_E sa:
Den är väl värd en symbolisk summa. Köper du den skulle jag rekommendera nya däck, bromsgummi, vajrar och kedja som minimum. Min erfarenhet av hjul av liknande modell säger att den antagligen har ett gäng lösa ekrar som måste spännas för att undvika taco. Om du ska cykla i mörker är nog reflexerna mogna för byte också.

Och justera styret lite.

JTF sa:
Har noterat att du använder ordet fandlig då och då i dina skrivelser här på Happy. Blev så förbaskat nyfiken på vad det kan vara för ord eftersom jag aldrig hört det innan jag såg dig bruka det, men har efter en stunds googling inte funnit några belägg för att det ska finnas i svenskan, inte i nutid åtminstone.
Fannig kan det nog uttalas på vissa ställen där di prata kônstit

Tack så mycket för hjälpen! :-)

Just picknick-turer är jag en stark anhängare av!

Servicetipsen och era förslag på skäligt pris är mycket uppskattade! Sedan är alltid lite språkliga utsvävningar spännande!

I och med att jag inte är särskilt erfaren inom meckande så lär jag återkomma med flera frågor så småningom. Ska jag ta det i en ny tråd i så fall, eller fortsätta här? =)

Köp den! Jag har 3st av samma typ, varav 2 i rullande skick, används till pendling, nöjesturer och ett och annat långlopp, med lite pyssel så har du en fantastisk cykel för pengarna!
2015-06-10_16.42.01.jpg

2015-07-21_19.59.35.jpg

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Köp den! Jag har 3st av samma typ, varav 2 i rullande skick, används till pendling, nöjesturer och ett och annat långlopp, med lite pyssel så har du en fantastisk cykel för pengarna!

Mvh Ulf S.

Tack för ditt råd Ulf! Det låter precis som mitt tilltänkta användningsområde!

Hur ser tillgången på reservdelar tex vev- och hjullager samt växelsystem ut till dessa cyklar? Kan man hitta sakerna på biltema eller hos cykelaffärer?

Mvh Aspirant

Det mesta finns att få tag på, men inte hos just Biltema. Hjullager är den äldre typen med lösa konor och kulor, sådana brukar de flesta cykelhandlare som varit med ett tag ha på hyllan, vevlagret är av typ Fauber, även dessa brukar samma handlare ha, och det fanns i allafall till ganska nyligen att beställa hos t.e.x. Cykelkraft. Växlarna är lite speciella, Shimano Positron, det systemet har ingen traditionell växelwire till bakväxeln utan en sorts ståltråd som både drar och skuter tillbaka om du förstår vad jag menar, att den och höljet är i gott skick är viktigt för funktionen, även denna går att få tag på men är ganska dyr. Om du byter frikrans så måste den ha samma avstånd mellan dreven för att passa p.g.a indexeringen i bakväxeln, jag köpte sådana hos Cykeltjänst, men jag tror att Decathlon har sådana också, mät på den gamla.

Men kolla först om detaljerna verkligen behöver bytas, ofta räcker det med en ordentlig rengöring och smörjning, det här är slitstarka grejor som håller för många års misshandel i alla möjliga väder. På min blåa har jag bara bytt en trissa i bakväxeln, kedja och frikrans, på den vita bytte jag lagerkonorna i bakhjulet, frikrans och kedja, allt det andra var bara att plocka isär, göra rent och fetta om/smörja och sätta ihop igen!

Mvh Ulf S.

Fick motsvarande av mor och far när jag var 12-13 år och hade som enda cykel i närmare 20 år. Då gav jag bort den till en bekant. Nypris var knappt 2.000:- runt 1980.

Tillbaka
Topp