Begagnad Cube eller Ny Trek X-Caliber 8

DanneAdg

Medlem
Senast ändrad:
Ett tips om du vill framtidssäkra för ev. kommande uppgraderingar så är det att titta efter en cykel med boostnav bland annat.

Är den begagnade cykeln i rätt storlek för dig till att börja med?

Förra årets modell av tex. Cube och Trek (och en hel drös andra märken) brukar kunna finnas till bra pris på engelska onlinebutiker som CRC, Wiggle eller startfitness för att göra plats för nya modellen till exempel.

Ett tips om du vill framtidssäkra för ev. kommande uppgraderingar så är det att titta efter en cykel med boostnav bland annat.

Är den begagnade cykeln i rätt storlek för dig till att börja med?

Förra årets modell av tex. Cube och Trek (och en hel drös andra märken) brukar kunna finnas till bra pris på engelska onlinebutiker som CRC, Wiggle eller startfitness för att göra plats för nya modellen till exempel.
Storleken har jag kollat och den är rätt, säljaren och jag är lika långa. Jag fastna för Trek x-caliber 8 tyckte det var bra komponenter till hyfsat pris? Men jag tar gärna emot fler förslag. Och är 8000 i rätt nivå för en begagnad Cube?

Här är ett förslag på utförsäljning just nu som jag tycker är mycket mer för pengarna jämfört med Treken t.ex.

Pris 10799 sek plus frakt på ca 550 sek.

Här är ett förslag på utförsäljning just nu som jag tycker är mycket mer för pengarna jämfört med Treken t.ex.

Tack för förslaget! Finns den i någon butik eller man köper den via nätet?

Bra tips, där får du även boostram som är mer framtidssäkrad och en lite mer modern och mångsidig geo vad det känns som.
Känns som ett mer prisvärt alt.

Hmm då fanns inte Grand Canyon i lager i min storlek. Frågan är om jag ska vänta eller slå till på en Trek X-Caliber 8 2020? Kan tillägga att jag är nybörjare och förutom Cykelvasan vill jag köra skogsslingor i lättare terräng i motionssyfte...

när det gäller mtb-nav skall man ha klart för sig att det hittills inte funnits några 'framtidssäkra' standarder, så varför skulle det stanna vid boost?

när det är sagt är det misärfritt att bygga hjul till i stort sett vilken standard som helst från åtminstone de senaste femtio åren. byggde t ex nyligen qr-hjul med 40i fälgar, gick plätt som en lätt.

så mitt råd angående boost; skaffa det om du ser direkta fördelar för den (oerhört) materialpåfrestande cykling du bedriver. se inte negativt på om det sas följer med en cykel du ändå vill ha, men är priset en viktig faktor och ett attraktivt erbjudande saknar boost, go for it. nackdelarna är minimala.

11.8kg vs 13.44 kg
120mm RS Judy vs 100mm RS 30 silver TK
27 och 24mm Mavic med Nobby Nic 2.35" och Rapid Rob 2.25" mot Kovee 23mm med Bontrager XR3 2.2"
Och lite roligare geo på Canyon

Men självklart ska man inte stirra sig blind på boostnav eller geometri.

Allt är en avvägning mellan vad man söker och tänker använda hojen till, vad som är viktigt för en själv (vikt, färg, fjädring, komponenter, geometri) och hur mycket man vill spendera, det finns alltid bättre cyklar att köpa.

Betydligt mer lättsåld än den begagnade du länkade till först men även i förhållande till Treken. Har ju skrivits spaltmeter om Sentier här och den är väl den som alla rekommenderar som instegscykel tillsammans med Canyonen.

Betydligt mer lättsåld än den begagnade du länkade till först men även i förhållande till Treken. Har ju skrivits spaltmeter om Sentier här och den är väl den som alla rekommenderar som instegscykel tillsammans med Canyonen.
Ja den är verkligen omtalad här på forumet. Tror jag kör på den. Sen storleksmässigt så är jag 181 lång med insida ben på ca 84. Jag får det till en L men är inte säker...

Se bara till att det är rätt diameter så den passar i ramen. Att det är rätt längd på droppern så att den inte blir för hög i max läget samt kolla om du ska dra den i ramen eller på utsidan.
Kolla in dessa för tips och trix: https://www.pnwcomponents.com/blogs/news/5-simple-dropper-measurement-steps och

Se bara till att det är rätt diameter så den passar i ramen. Att det är rätt längd på droppern så att den inte blir för hög i max läget samt kolla om du ska dra den i ramen eller på utsidan.
Kolla in dessa för tips och trix: https://www.pnwcomponents.com/blogs/news/5-simple-dropper-measurement-steps och
Man bockar och bugar. tackar!

Ja men det går ju sådär nu. Bestämde mig för Vitus Sentier 29 i L fanns på förmiddagen men slut på eftermiddagen när jag skulle lägga beställningen... Så dök en Trek X-Caliber 9 2017 upp på blocket för 5700 kr. Oklart om det är ett normalt pris? Något annat tips på en ca10.000 kr? Eller gör jag bäst i att vänta till Vitus Sentier 29 kommer in i stlk L igen?

Ja men det går ju sådär nu. Bestämde mig för Vitus Sentier 29 i L fanns på förmiddagen men slut på eftermiddagen när jag skulle lägga beställningen... Så dök en Trek X-Caliber 9 2017 upp på blocket för 5700 kr. Oklart om det är ett normalt pris? Något annat tips på en ca10.000 kr? Eller gör jag bäst i att vänta till Vitus Sentier 29 kommer in i stlk L igen?
Hur gick det för dig? Vad blev det tillslut? Jag letar själv.. men det mesta är slut runt 10-12K i storlek L.

Tillbaka
Topp