Begagnad DH Scott Gambler eller Supreme Mini DH2

perra

Ny medlem
Hej !

Efter att ha hyrt DH hojj några gånger tänkte jag köpa en egen i år mest för att hänga på min son nerför berget.

Jag har två cyklar på gång nära där jag bor en Scott Gambler FR som tidigare gått i uthyrning eller en Commencal supreme mini DH 2 som har använts privat.

Jag kommer att köra relativt lugnt och har ingen ambition att rock n´ roll köra utan vill ha en cykel
som jag behöver skruva på så lite som möjligt.

En bättre specad men mera använd Gambler eller en enklare Commencal men mindre använd det är frågan?

/Per

Jag har inte så mycket erfarenhet av Commencal, men desto mer av Gamblern.
Generellt kan sägas att Gamblern inte är någon finlirhoj, utan lite mer stridsvagn.
Funkar fint att åka på men är inte så smidig.

Dock så är det en av de hållbaraste hojjarna. Mycket åka å lite skruva.
Inga problem med glapp i länkaget över huvudtaget.
Hållbar ram som tål en hel del.

Det du bör kolla är ev glapp i styrlagret. Kan behöva efterdras då och då men är snabbt gjort.
Om det är en2009 års modell så se till att det inte glappar i baknavet.
Beroende på modell så kan detta vara ett problem.

Eftersom det är en FR-modell du funderar på så kolla vad det är för bromsar.
Är det Elixir eller Code är det lugnt, men är det Juicy (FR20-modellen) så kolla att kolvarna är hela för det har förekommit att hojjar har tappat belägg med sabbad kolv som resultat.
(eftersom på juicy sitter belägget bara med en fjäder och en pigg på kolven, går piggen av kommer du inte kunna behålla beläggen på plats).

Hoppas du hittar vad du söker.

Tackar för utförligt svar !

Jag skall titta på båda hojjarna och se efter svagheter/slitage. Till Commencals fördel så skiljer det 2000:- mellan dom

/Per

Commencalen är roligare, mer lekcykel. Scotten är mer högfartslok, men därmed inte lika upphetsande vid finlir.

Vad sitter det för gaffel på Gamblern?

Hej !

Jag får nog helt enkelt testa båda två, såklart är jag mera sugen på gamblern men som sagt vi får se. på Gamblern är det en "RockShox Totem IS 180mm travel"

/Per

Jag har en Mini-DH som jag tidigare kört med. Skaffade förra året en YT Tues DH som jag numera nästan uteslutande kör på. Mini-DHn är klart roligare där det inte är lika brant, grävda banor med mycket table top-hopp typ Magic carpet i Gesunda. Den "riktiga" DH-hojen däremot vinner klart när det blir mera stök, brantare och "naturliga dropp och hopp. Men jag är ju feg gubbe med bristande teknik, och jag vet dem (läs Muts) som har kört alla nedfarter i Gesunda med sin Giant Trance XC-hoj...

Tillbaka
Topp