Begagnad pendlar/motionscykel

rodluvan

Ny medlem
Hejsan.
Jag tänkte köpa mig en begagnad cykel och jag tänkte mig dessutom att plugga på lite för att få en så bra upplevelse som möjligt av mitt köp och vem vet, det kanske blir min nya hobby och motionssätt.
Jag har idag suttit och läst kollat igenom alla möjliga cykelforum, butiker och faktasajter och jag har blivit en smula svettig av detta. Jag vet än mindre nu än vad jag visste innan.

Som vanligt i livet så händer allt på en och samma gång, stora utgifter och ingen lön. Att börja cykla är väl en del i att spara in på onödiga utgifter även om det bara blir under sommaren nu. Jag vet även att jag inte vill spendera mer än tre tusen kronor på en cykel.

Dilemmat som jag återkommer till, är att antingen:
Handla en ny cykel från butik på rabatt cirkus 3500 kronor. Det förenklar det mesta, förutom att det är över budget. Även om jag förstår att det inte är det mest komfortabla cykeln, så har man väl i vart fall garantier på att cykeln funkar i några år.
Eller:
Ska jag fortsätta leta begagnade cyklar helt ovetande?
Min fråga här, är väl egentligen om det finns en mall för att köpa begagnade cyklar, vad man ska kolla på för att undvika extra kostnader inom ett eller två år. Jag vet vilken tum som jag önskar och på ett ungefär storlek på ramen, men i övrigt. Hur kollar man växlar, nav, kedjor osv.?

Förstår att tre tusen kronors budgeten är främmande för er proffsåkare men jag hoppas ändå på att få några goda tips och råd.

Mvh nybörjaren :)

Edit:
https://www.bikester.se/406611.html
Är detta skräp och varför i så fall?

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: EDIT 2 - FINAL CUT ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag gjorde som så här:
Jag gick till min lokala cykelhandlare och frågade om en begagnad 28" med aluminiumram 52-54. Han hade nyss fått in en halvtaskig cykel från en bostadsförening och han skulle fixa ihop den för ungefär 1200 riksdaler. Som hittat och jag som trodde att det var så mycket mer komplicerat -och dyrare- än så.

Senast ändrad:
En dämpat gaffel i den prisklassen duger att jämna ut lite små ojämnheter i vägbanan men är onödig och tung. För terräng räcker den inte till någonting. Gafflar i den prisklassen är fö inte dämpade utan enbart fjädrande.
Själv hade jag en enkel fjädrande gaffel ett tag vilket gav möjlighet att cykla med en frusen skuldra men bytte till en stel när smärtorna avtagit.

Hej.
Jag va i precis samma sits som dig för 1,5 månad sen.
Detta är mitt första inlägg här t.o.m. då jag hittade happy först
för 2 veckor sedan, samt gjorde ett konto häromdagen.
Jag köpte mig en gammal fin Crescent Bjarke årsmodell 98 för 2000 kr och
är ganska nöjd över mitt köp.
Den fick mig att lägga handpening på en såkallad komfortracer för någon vecka sen
då jag verkligen föll tillbaka på ungdomens glädje med att cykla igen, och framförallt fort :) .
Begagnad är helt klart ett vettigt alternativ om du har koll på att sakerna är i bra skick o.s.v.

Du kan ju hitta någon av mina stulna på blocket el nåt. Okej året-runtpendlare med hydrauliska, totalt pendel-kittade med skärmar och pakethållare, lampor, bra pedaler, sadelväska med verktyg och liten ramväska för mobil mm. Undrar vad de såldes för? Och var de är? Den senaste som stals vid inbrott var riktigt bra och lätt för att vara typ hybrid (8 kg utan krafset). Så hitta den för jag skaffat ny samma. För att hitta en cykel som är okej för din budget blir nog rejält svårt. Kolla upp ramnumret vid köp av begagnat så du inte åker dit för häleri!

(Jo, kanske en aning bitter efter två stölder på ett halvår... En parkerad i 6 timmar och ett inbrott, den senaste hann jag inte ens måla in kännetecken på).

Seglarn sa:

Du skall inte ha såna fördomar då även en seglare kan cykla ;D
Det letas efter en herrcykel alltså. Jag har tittat på XXL men inte hittat det som jag vill ha. Som sagt, jag kommer nog inte att hitta den cykeln som jag vill ha för den budgeten men Bikester verkar ha en eller två vettiga alternativ tills vidare.

Freddebr sa:
Hej.
Jag va i precis samma sits som dig för 1,5 månad sen.
Detta är mitt första inlägg här t.o.m. då jag hittade happy först
för 2 veckor sedan, samt gjorde ett konto häromdagen.
Jag köpte mig en gammal fin Crescent Bjarke årsmodell 98 för 2000 kr och
är ganska nöjd över mitt köp.
Den fick mig att lägga handpening på en såkallad komfortracer för någon vecka sen
då jag verkligen föll tillbaka på ungdomens glädje med att cykla igen, och framförallt fort :) .
Begagnad är helt klart ett vettigt alternativ om du har koll på att sakerna är i bra skick o.s.v.

Ja, det är att leta sig igenom begagnatmarknaden som är... oerhört tidskrävande. Man får inte tag på rätt person när man ringer och när man väl har bestämt tid så visar det sig att de har filat på sanningen i annonsen. Folk skäms inte någonstans en del ljuger om storleken till och med. Jag har inte den kunskapen att kunna se hur lång tid ett hjul eller kedja har kvar av sin livslängd. Planerna är väl att cykla 40 mil i månaden i vart fall och man vill ju ha den minst en säsong utan strul.

Aliide sa:
Du kan ju hitta någon av mina stulna på blocket el nåt. Okej året-runtpendlare med hydrauliska, totalt pendel-kittade med skärmar och pakethållare, lampor, bra pedaler, sadelväska med verktyg och liten ramväska för mobil mm. Undrar vad de såldes för? Och var de är? Den senaste som stals vid inbrott var riktigt bra och lätt för att vara typ hybrid (8 kg utan krafset). Så hitta den för jag skaffat ny samma. För att hitta en cykel som är okej för din budget blir nog rejält svårt. Kolla upp ramnumret vid köp av begagnat så du inte åker dit för häleri!

(Jo, kanske en aning bitter efter två stölder på ett halvår... En parkerad i 6 timmar och ett inbrott, den senaste hann jag inte ens måla in kännetecken på).

Okej, hur ser den ut?
Nä, man blir less av att höra sånt faktiskt. Jag om någon skulle behöva stjäla mig en cykel istället men man är inte funtad så helt enkelt.

Ja, att ta legitimation på säljaren förstår man ju. Det gör man ju för att själv kunna kräva tillbaks pengarna om cykeln är stulen.

Kör ut till BT och hämta en sådan här:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Herr/Trekking-28-24-vaxlar-2000032762/

Pajar ngt så reklamera över disk. Håller säkert minst tre år om du förvarar den mestadels inomhus och rengör/smörjer hyfsat regelbundet. Blir en månadskostnad på drygt 80 kr och du bidrar till slit och slängkulturen och konsumtionsekonomin. Några kineser blir säkert glada också. Enkelt!

Jag har redigerat trådstarten till final cut.
Där har jag skrivit om mitt val och varför, kanske gläder någon att det är långt ifrån omöjligt att hitta en begagnad cykel.

Snuten sa:
Kör ut till BT och hämta en sådan här:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Herr/Trekking-28-24-vaxlar-2000032762/

Pajar ngt så reklamera över disk. Håller säkert minst tre år om du förvarar den mestadels inomhus och rengör/smörjer hyfsat regelbundet. Blir en månadskostnad på drygt 80 kr och du bidrar till slit och slängkulturen och konsumtionsekonomin. Några kineser blir säkert glada också. Enkelt!
Det lät nästan som att du blev grinig över att jag tar en ruta toapapper mer än dig...
Självklart att man lämnar tillbaks en produkt som inte håller en lagstadgat godkänd kvalitet mao. reklamation. Biltemas cyklar har jag redan kollat upp, det var det första jag gjorde och jag är rätt säker på att dessa inte håller i tre år i mitt fall. Men vadå, ska inte kineserna vara glada? Gäller det bara svenska reparatörer med ett homebrewed trademark?

Tillbaka
Topp