Begagnad Specialized Epic Marathon

2fast4u

Ny medlem
jag har hittat den här hojen på blocket: http://www.blocket.se/blekinge/Mountainbike_Specialized_Epic_Marathon_26299924.htm?ca=3&w=3

Komponenter enl nedan
Tävlingsutrustad heldämpad crosscountry mtb:
RAM: Specialized Epic Marathon, stl L, 2005.
GAFFEL: Rock Shox SID Race, 2006.
BAKDÄMPARE: Fox Racing Brain Floater.
BAKVÄXEL: SRAM X0.
FRAMVÄXEL: Shimano XT.
REGLAGE: SRAM X9.
BROMSAR: Magura Marta SL, kolfiberhandtag. (hydrauliska skivbromsar)
FÄLGAR: Mavic 717 Disc, DT Swiss.
NAV: HÜGI 240.
VEVPARTI: Shimano XT, hollow-tech.
STYRLAGER: Chris King.
PEDALER: Crank Brothers Egg-beaters SL.
Div sadlar och styren medföljer (se bilder)
En riktig värsting mtb med ett nypris på över 45000 SEK säljes pga nya intressen. Nyservad efter förra sommarsäsongen.

pris ca 7500.

Är det ett fynd eller gör jag bort mig. Den ska användas för jobb pendling ca 1½ mil om dan samt lite stigcyckling då andan faller på. Min buget är rätt difus, en begagnad proffs hoj i bra skick eller en "sämre" ny är frågan.

Allvarligt; det där är typ helt fel cykel för dina ändamål. Däremot är det nog ett bra köp förutsatt att skicket är OK.

Jag håller med föregående.

Måste vara helt fel för dig att cykla omkring med en cykel som kostar 32.000 ny. Det känns som du kommer att bli av med den snabbt om du lämnar den obevakad.

Jag har själv två Epic, men enbart för att cykla i skogen, lämnar dom aldrigobevakade, dom är helt enkelt för dyra för det. Annars så är detta ett kap, jag har aldrig sett en specialized epic för detta pris, även om den är sliten så kostar det bara ca: 3000 kronor och byta bussningar om dom skulle vara slitna.

Ni får gärna vara lite tydligare, är en epic helt fel att cykla 1½ mil per dag dva ca 6-7 Km enkel väg. Jag har fattat det som att dämpningen med brain funktion gör det till en OK cykel att cykla "vanligt" på.

Cykelns nypris är ju fullständigt irellevant, min nuvarande cykel är en Cresent Ultima från sent 90 tal. Den var som begagnad dyrare sett till löneläge och inflation och diverse andra saker som inte är relevanta. En begagnad cykel för runt 7-8000 är knappast dyrast i cykelstället, sen har jag den inlåst hemma och inlåst på jobbet.

Cykelns stöldbegärlighet är väl inte speciellt avgörande för inköpet som så. Med tanke på vad folk betalar för sina prylar på det här forumet så verkar det snarare som om ett dyrtpris är prio ett, nåja näst efter lågvikt :-)

Det jag vill veta är om den skulle funka, att den fungerar är nog ingen tvekan. Snarare om den är junk att cykla asfalt med. Finns en fin scott scale 20 -08 för 16000 dvs en HT. Dubbelt så dyr men kanske mer anpassad för syftet. Å andra sidan verkar dämpar teknologin kommit långt i cykel världen att en fulldämpad cykel är ok på landsväg.

Säg såhär: Om du skall pendla till jobbet med bil och det stod två bilar i garaget, en halvsliten Saab från sent 90-tal eller en iordninggjord Duesenberg från 1926... Vilken skulle du välja att ha som bruksbil?

Cykeln fungerar mycket bra på asfalt.

Bakdämparen är helt stel så länge som du inte kör på något hårt ( kansten eller stenar etc.) och du får ett slag på >1G då viker bakdämparen. Som jag skrev tidiager så är jag supernöjd. Det är därför jag har 2 stycken. Men underskatta inte stöldrisken!

2fast4u skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni får gärna vara lite tydligare, är en epic
> helt fel att cykla 1½ mil per dag dva ca 6-7 Km
> enkel väg. Jag har fattat det som att dämpningen
> med brain funktion gör det till en OK cykel att
> cykla "vanligt" på.

Inte om det är stenig, rotig och kuperad skogsstig du har till jobbet. Men är det asfalt/grusväg är det ett lite knäppt val, tycker jag. Helstelt med släta däck borde vara utgångspunkten för en jobbpendlare.

> Cykelns nypris är ju fullständigt irellevant,
> min nuvarande cykel är en Cresent Ultima från
> sent 90 tal. Den var som begagnad dyrare sett till
> löneläge och inflation och diverse andra saker
> som inte är relevanta. En begagnad cykel för
> runt 7-8000 är knappast dyrast i cykelstället,
> sen har jag den inlåst hemma och inlåst på
> jobbet.

En Crescent Ultima från sent 90-tal? Med stel framgaffel? Det är ju en suverän utgångspunkt för en jobbpendlare!

> Cykelns stöldbegärlighet är väl inte speciellt
> avgörande för inköpet som så. Med tanke på
> vad folk betalar för sina prylar på det här
> forumet så verkar det snarare som om ett dyrtpris
> är prio ett, nåja näst efter lågvikt :-)

Ok, om cykeln står inomhus/inhägnat är det ju ingen fara.

> Det jag vill veta är om den skulle funka, att den
> fungerar är nog ingen tvekan. Snarare om den är
> junk att cykla asfalt med. Finns en fin scott
> scale 20 -08 för 16000 dvs en HT. Dubbelt så dyr
> men kanske mer anpassad för syftet. Å andra
> sidan verkar dämpar teknologin kommit långt i
> cykel världen att en fulldämpad cykel är ok på
> landsväg.

VARFÖR skall du ha en så förbaskat fin cykel för lite jobbpendling? :-)

Fin cykel, helt klart, inte fel att pendla med fin cykel heller. Men ska du bara köra asfalt så borde ju en racer passa bättre. Men pendlar du i skog så är den grym.

Jag har en Epic och den funkar hur fint som helst att pendla mina 20 km till jobbet med. Sedan inbjuder den förstås till att avvika från vägen, så jag brukar använda den cykeln när jag har tid att snedda genom Sickla/Hellas på vägen till/från jobbet. Köp! (om den är i OK skick.)

Vad är problemet egentligen? Han skriver ju i första inlägget att cykeln skall användas i skogen också. Och 7500 kr? Det är ju ingenting för en cykel med sådan potential. Köp!

En Epic skulle jag iofs inte tacka nej till, men hur är det med "gamla" aluminiumramar, mattas inte materialet efter ett par år? Specialized kanske har livstidsgaranti eller vad :)? Själv körde jag slut på min gamla Merida en gång i tiden men fick då en ny ram på garantin (5 års garanti tror jag och ramen höll i ca 4.5 eller nåt).

Jag har en 11 år gammal aluram på vinterhojen och den håller fortfarande ihop. En ram kan gå sönder efter tre månader, den kan hålla livet ut. Sluta var så nervösa..

freddan skrev:
> Jag har en 11 år gammal aluram på vinterhojen
> och den håller fortfarande ihop. En ram kan gå
> sönder efter tre månader, den kan hålla livet
> ut. Sluta var så nervösa..

Ok, hörde av ngn återförsäljare ngn gång att aluramar blir svagare med tiden, men det kanske var för att han vill sälja nytt till mig ;)?

Vad tror ni cykeln väger? Någon nämnde att bussningarna kunde vara slut vad är det. Fin cykel hur lång ramgaranti har Specialized, har själv en s-works 06.

gunners skrev:
> Vad tror ni cykeln väger? Någon nämnde att
> bussningarna kunde vara slut vad är det.

Min tror jag vägde strax under 11 kg med en Manitou Mars Elite och Continental Speed King. Oftast rullar den dock med tyngre däck och snart får den en Manitou R7.

Bussningarna är det som sitter i de pivotpunkterna på baksvingen.

jag kör på en sådan hoj idag och den är en pärla! F.a. gillar jag baksvingen som är en av de bättre jag provat. man kan dra på för fullt över stock och sten (och trottoarkanter) utan att det hoppar.
Men att ha den som pendlarcykel på några km känns lite som "overkill". Ta ut den på stigarna - då kommer du förstå vilken njutning denna cykel är.
PS om du ska pendla med den bör du byta däcken mot några mer släta saker. De som sitter på kommer vara en fara vid svängar på asfalt då de lätt kasar på dubbarna på kanterna! Nästan inget grepp i sidled på hårt underlag.

hemska tanke att han ska ha för fin cykel för ändamålet.
måste va den första på happy som skaffar sig för dyr cykel och dessutom borde han ju veta att den kan bli snodd.

nej, jag använder bara min cervelo på girot och touren
tränar gör jag på morsans gamla hoj.

Senast redigerad av en moderator:
När jag inte cyklar kör jag en toyota landcruiser med konstant 4WD hög och lågväxel och en bränsleslukande motor på närmare 200Hk. Och nej jag kör inte via djungeln till jobbet men den fyller sitt syfte ibland och den har kvaliter som jag uppskattar. Precis samma sak gäller tanken med cykeln, när jag känner för det vill jag kunna köra nerför en trapp eller ett stup och veta att det slutar lyckligt.

Att köpa en begagnad cykel ger mig möjlighet att köpa nått i en kvalitetsnivå som jag annars inte skulle lägga mig på. Att betala 30-40000 för en cykel är helt enkelt inte aktuellt för mig. Även om jag väldigt sällan kommer att nyttja ett föremåls fulla syfte har jag hellre en begagnad "proffspryl" än en ny enklare modell eftersom det ger ett mervärde för mig.

jag får tacka för informationen, det lutar mot ett köp. Får väl skriva hur det gått.

2fast4u skrev:
> jag får tacka för informationen, det lutar mot
> ett köp. Får väl skriva hur det gått.

Kul ser fram emot nästa rapport ;)

Ställer du cykeln inomhus/garage både på jobbet och hemma så blir den nog inte snodd, men ställer du den i ett cykelställ eller cykelförråd så får du räkna med att den försvinner fortare än kvickt!
Annars är den ett riktigt kanonköp, en skogsraket av rang.

Iggy_82 skrev:
> Ställer du cykeln inomhus/garage både på jobbet
> och hemma så blir den nog inte snodd, men
> ställer du den i ett cykelställ eller
> cykelförråd så får du räkna med att den
> försvinner fortare än kvickt!
> Annars är den ett riktigt kanonköp, en
> skogsraket av rang.

Man undrar stillsamt var ni bor. Jag är medveten om att cyklar överlag är stöldbegärliga men en 5-6 år gammal cykel borde jag noglyckas behålla med ett bra lås och lite sunt förnuft. Men tack för omtanken.

2fast4u skrev:

>
> Man undrar stillsamt var ni bor. Jag är medveten
> om att cyklar överlag är stöldbegärliga men en
> 5-6 år gammal cykel borde jag noglyckas behålla
> med ett bra lås och lite sunt förnuft. Men tack
> för omtanken.

Oavsett var du bor i Sverige, så är risken väldigt stor att den där cykeln förr eller senare blir snodd om du varje dag låser fast den utomhus på ungefär samma ställe. Hur bra lås du än har.

Jag hade en cykel i ungefär samma klass som mitt primära transportmedel under kanske 8-9 år. Låste alltid fast den i fasta föremål utomhus.
En gång blev den snodd ur vårt låsta cykelförråd, men jag såg den på stan efter någon månad och tog tillbaka den.
En gång snodde någon sadel och sadelstolpe.
En gång snodde någon bakväxeln.
Till slut sågade någon av ramen mitt på ljusan dag och tog med den för att slakta och använda komponenterna.

åldern på cykeln tror jag inte spelar så stor roll i tjuvsynpunkt utan mer hur bra den ser ut. Köp den nu innan någon annan gör det, är ju bra pris om den är i bra skick.

Ni som pratar om livstidsgaranti och sånt, det gäller oftast bara första ägaren. Vet inte vad Specialized har för garanti, men vill bara uppmärksamma möjligheten att garantin försvinner vid begagnatköp.

Kan meddela att cykeln var i kanonskick. Ska bara byta till kortare styrstam och sätta dit XO vridreglage. Cykeln vägde in på 11,3 kg rätt bra för 7500 kr. Det ända som oroar lite är Sid gaffeln
pallar den 90 kilo, den ser rätt tunn ut.

gunners skrev:
> Kan meddela att cykeln var i kanonskick. Ska bara
> byta till kortare styrstam och sätta dit XO
> vridreglage. Cykeln vägde in på 11,3 kg rätt
> bra för 7500 kr. Det ända som oroar lite är Sid
> gaffeln
> pallar den 90 kilo, den ser rätt tunn ut.

Nog för att man råkar ut för trådkapningar, men cykelkappningar!!! Hade bara säljaren haft vett att svara telefon hade jag köpt den. Men man blir fan less på folk som inte har folkvett att svara och helt enkelt säga tyvärr den är såld. Hur svårt kan det va ?

Hoppas den blir till nöje för dig, själv letar jag vidare då jag har snöat in på just den här modellen. Slutar med att jag köper nått dyrt.

Det har du ju rätt i. Själv bytte jag lager i baksvingen förra våren. Men det skulle kunnat vara bussningar... :)

7500 låter väldigt billigt. Beror på skicket såklart. Jag funderar på att sälja min gamla ram som bara ligger och samlar damm. Var lite inne på att försöka få 4000 för bara ramen, samma årsmodell, men om man får en komplett hoj för 7500 så kanske jag inte kan begära mycket mer än 2000. Lagren är ju fräscha i alla fall =). Den rullade bara några turer innan den blev snuvad på delar och hamnade i förrådet. Vad tror ni?

EDIT: Storlek M, 05:a Alltså: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?arc=2005&spid=21356&menuItemId=0

Senast redigerad av en moderator:
Ibland är det bra med tid för eftertanke och så även i detta fallet. Då köpbehovet slog till fanns trots allt en liten broms i mitt inre som sa " är det de här du vill ha" Givetvis sa samma röst efter en stund JA! Då var cykelfyndet redan borta och en nöjd happy medlem gjorde sig visst ett fynd.

Skam den som ger sig, Jag började skumma annonser mer intensivt än någonsin efter den heliga gral eller Specialized Epic i det här fallet. Nu var det uppenbart att denna modell inte växer på träd och de som fanns var långt över min tänkta budget.

Justera budgeten visade sig vara lösningen. KISS Keep It Simple Stupid.

Nu står den här på balkongen, en lätt begagnad S-works Carbon ram från 06 och en del nyare prylar. En ultralätt dröm i svart med röda detaljer.

Vansinne? Nja efter gårdagens tur med nyinköpta cykeldojor så kan jag nog bara säga att den infriade alla förhoppningar och mycket mer därtill. Att gå från en mer än 10 år helstel MTB iofs en fin cykel på sin tid till detta under av HiTech går inte riktigt att beskriva.

Allt är helt enkelt bättre, då jag läst om acceleration på cyklar här på forumet har jag nog funderat på om folk varit riktigt kloka. En cykel är en cykel och hur stor skillnad kan det bli har jag tänkt. NU vet jag, inte bara accelerationen är bättre. Jag kommer upp i betydligt högre farter och jag känner att jag fortfarande har kontroll. Det går som tåget är nog ett passande ordspråk att kasta in.

Trots skoförsäljarens råd om att undvika stigar de första timmarna pga ovanan med SPD pedaler så kunde jag givetvis inte låta bli det heller. Fulldämpat är otroligt! vilken fart och vilket flyt man fick. Det gick att koncentrera sig på att cykla snarare än att undvika gupp och hinder på ett otroligt sätt.

Behöver jag säga att turen till jobbet idag gick fort, trots en bak som smärtade. Racer sadeln är nog den del på cykeln som kommer att kräva tillvänjning. Det kan till och med innebära inköp av cykelbrallor.

Tillbaka
Topp