Begagnade racers, några funderingar

Blitzer

Medlem
Hejsan!
Jag har lurkat runt i forumet ett tag, men nu var det dags att regga sig och börja vara med i diskussionerna :)

Jag är sugen på att skaffa en (ny?) racer, har cyklat lite grand förr och saknar känslan av att rulla riktigt fort. Jag pendlar på en hyfsat snabb hybrid som gör sitt jobb utmärkt, men det är inte så att jag sticker ut och nöjescyklar på den för att det är roligt precis.

Jag kommer inte att cykla så enormt mycket till att börja med, utan det är kanske mer fråga om att dra ut på 5-6-mils turer någon gång i veckan på sin höjd. Jag har därför kollat en del på begagnade racers, men jag behöver lite hjälp här.

Kollar man gamla racers på tex Blocket så vill säljarna ofta ha 6-8000 för dem. Har bla. kikat på en Merckx från 2002 med Dura Ace och ny drivlina (och nya skor) som jag trodde var ett kap för 6700:-

Men kollar man runt i trådarna här så verkar alla överens om att gamla cyklar är grymt överprisade, och att en sådan max skulle vara värd 2-3000. Så frågan är vart alla begagnade cyklar tar vägen? Säljs dom till överpris? Och isåfall; betyder inte det att de är värda det trots allt? Eller förblir dom helt enkelt osålda och står och samlar damm och dyker upp på Blocket igen nästa säsong?

Jag försöker helt enkelt hitta så mycket racer det går för runt 7000, men det kanske är instegsmodeller på REA eller demoex och liknande man skall sikta på istället för begagnat? Hur står sig tex en ny hoj med Sora/Tiagra mot en 10 år gammal med Dura Ace/Ultegra?

Att byta drivpaketet på en Dura Ace cykel lär väl inte vara så billigt om man låter sin lokala cykelhandlare göra jobbet?
Det bör man åtminstone ta med i beräkningen.

kan vara kul att köpa en helt nu cykel för 7000 räker gott och väll om du inte ska cykla så mycket så gjorde jag för 4år sedan

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Att byta drivpaketet på en Dura Ace cykel lär
> väl inte vara så billigt om man låter sin
> lokala cykelhandlare göra jobbet?
> Det bör man åtminstone ta med i beräkningen.

Varför skulle det vara dyrare på en Dura Ace-cykel än på en Tiagra-cykel? Det handlar ju bara om på vilken nivå man lägger sig.

Om du inte vill ha cykeln omgående så kan du vänta till aug-sep då man börjar rea ut årets modeller. Kolla gärna på ex H&S Discount där jag själv köpte min cykel i höstas för 45% lägre pris än rek pris. Satsa gärna på aluram då jag tycker de har blivit riktigt prisvärda och kan ofta fås med en bra växelgrupp till bra pris. Dessutom har alu ramar utveckltas och känns som ett bra alternativ till kol men framförallt mycket mer hållbart mot slag och stötar.

oxr skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att byta drivpaketet på en Dura Ace cykel lär
> > väl inte vara så billigt om man låter sin
> > lokala cykelhandlare göra jobbet?
> > Det bör man åtminstone ta med i beräkningen.
>
> Varför skulle det vara dyrare på en Dura
> Ace-cykel än på en Tiagra-cykel? Det handlar ju
> bara om på vilken nivå man lägger sig.

Jag tänkte att man borde föredra att sätta Dura Ace-slitdelar på en cykel med Dura Ace komponenter och Tiagra på en Tiagra-cykel?
Nog är väl en Dura Ace-kasett dyrare än en Tiagra d:o?

Snuten skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Att byta drivpaketet på en Dura Ace cykel
> lär
> > > väl inte vara så billigt om man låter sin
> > > lokala cykelhandlare göra jobbet?
> > > Det bör man åtminstone ta med i
> beräkningen.
> >
> > Varför skulle det vara dyrare på en Dura
> > Ace-cykel än på en Tiagra-cykel? Det handlar
> ju
> > bara om på vilken nivå man lägger sig.
>
>
> Jag tänkte att man borde föredra att sätta Dura
> Ace-slitdelar på en cykel med Dura Ace
> komponenter och Tiagra på en Tiagra-cykel?
> Nog är väl en Dura Ace-kasett dyrare än en
> Tiagra d:o?

Varför då? Man betalar väl för den prestanda man är ute efter, sen spelar det väl ingen roll vad som satt på tidigare? Det är väl inte fråga om någon originalrenovering av gamla klenoder?

Blitzer skrev
>Men kollar man runt i trådarna här så verkar alla överens om att gamla cyklar är grymt överprisade, >och att en sådan max skulle vara värd 2-3000. Så frågan är vart alla begagnade cyklar tar vägen? >Säljs dom till överpris? Och isåfall; betyder inte det att de är värda det trots allt? Eller förblir >dom helt enkelt osålda och står och samlar damm och dyker upp på Blocket igen nästa säsong?

Degraderas till vintercykel eller pendlarhärke.
Byggs om till fixed
Står i förrådet och samlar damm
Ges/säljs/ärvs av nån släkting
Används som extracykel då man vill ut och cykla med nyfiken polare.
Hamnar på landet

Jag tycker du skall reka utförsäljningar både i affärer eller nätbutiker, då får du skapligt mycket cykel för pengarna. Men du kanske måste vänta till hösten. Efter Vättern brukar det dock vara ett mindre uppsving på beg. och även en del reande hos lbs.

Alternativt campa utanför sportbutiken XXL (se annan tråd) inför imorgon.

Kristoffer R skrev:
Jag tycker du skall reka utförsäljningar både i affärer eller nätbutiker, då får du skapligt mycket cykel för pengarna. Men du kanske måste vänta till hösten. Efter Vättern brukar det dock vara ett mindre uppsving på beg. och även en del reande hos lbs.

Alternativt campa utanför sportbutiken XXL (se annan tråd) inför imorgon.

Tack för tipsen! Japp, jag tror det blir att leta utförsäljningar på nätet eller lbs. Tyvärr bor jag I Göteborg, men om någon kan köpa en extra hoj på XXL imorgon och lägga ut för mig så löser vi det ;)

oxr skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Snuten skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Att byta drivpaketet på en Dura Ace cykel
> > lär
> > > > väl inte vara så billigt om man låter
> sin
> > > > lokala cykelhandlare göra jobbet?
> > > > Det bör man åtminstone ta med i
> > beräkningen.
> > >
> > > Varför skulle det vara dyrare på en Dura
> > > Ace-cykel än på en Tiagra-cykel? Det
> handlar
> > ju
> > > bara om på vilken nivå man lägger sig.
> >
> >
> > Jag tänkte att man borde föredra att sätta
> Dura
> > Ace-slitdelar på en cykel med Dura Ace
> > komponenter och Tiagra på en Tiagra-cykel?
> > Nog är väl en Dura Ace-kasett dyrare än en
> > Tiagra d:o?
>
> Varför då? Man betalar väl för den prestanda
> man är ute efter, sen spelar det väl ingen roll
> vad som satt på tidigare? Det är väl inte
> fråga om någon originalrenovering av gamla
> klenoder?

Jag kanske missuppfattar dig, men jag menade att om man till äventyrs skulle stå i valet mellan en beg Dura Ace-utrustad båge för tex 8000 kr, och en ny med tex Tiagra för samma pris, så kan det ju vara så att man ganska snart måste byta drivpaket på den begagnade hojen. Om man då valt Dura Ace-cykeln mycket pga att den är utrustad med just Dura Ace-gruppen, så är det väl sannolikt att man vill ha slitdelar som är minst lika bra som Shimanos original-Dura Ace?

Nu har jag aldrig ägt en cykel med Dura Ace-gruppen vilket jag gissar att du gjort, så jag har nästan nill koll på om man kan få tag i tredjepartsadelar som är minst lika bra som Shimanos Dura Ace-delar, fast lika billiga som originaltiagra. Kanske är det så?

Sen kan man ju såklart inte bortse från att den fiktiva begagnade Dura Ace-hojen med största sannolikhet har bättre ram, gaffel mm än den fiktiva nya tiagrautrustade hojen har, åtminstone om inte åldersskillnaden är för stor. Detta skulle i så fall vara till den beggade hojens fördel.

Jag vet inte riktigt själv hur jag skulle prioritera. Nytt är alltid nytt med garanti, service och nykänsla. Men å andra sidan, om man kan få högklassiga grejer billigt bara för att de är begagnade så är det ju också lockande.
Jag har en storebror och fick ofta ärva allt möjligt. Kanske är det därför jag ibland drabbas av en irrationell dragning åt nytt.

Tredjepartsprylar är det knappast fråga om. Handlar väl mest om att offra några gram för att komma billigare undan. Så stor skillnad är det inte på 105 och Dyra ace när det handlar om klingor och kassetter.

Blitzer skrev:
> Hur står sig tex en ny hoj med Sora/Tiagra mot en 10
> år gammal med Dura Ace/Ultegra?

Det här är en intressant fråga. Nyheterna och produktutvecklingen kommer ju till high-end prylarna först, men så småningom så sipprar de (en del iaf) ner till budgetsegmentet.

Ja, 6.700 kr för en 10 år gammal fincykel från en extremt välrenomerad cykeltillverkare (då iaf, inte nya Merckx) med genomgående top-of-the-line grupp, nypris 40.000 kr typ? Och ett par skor slänger den jäveln med också, sicket ockerpris!

Är cykeln 10 år gammal så spelar det ingen roll om det är en Monark eller Colnago, om den kostade 7.000 eller 70:000 ny, den SKA skänkas bort... Jösses Amalia!

6700:- kan nog vara både billigt och dyrt. Allt beror ju förstås på hur skicket är... Problemet är väl just att det är svårt att avgöra för ganska många? Jag skulle själv ha svårt att bedömma det med min begränsade erfarenhet och skulle isf behöva ta hjälp av någon mer kunnig kompis vid ett eventuellt köp.

Niko/Frost skrev:
> Ja, 6.700 kr för en 10 år gammal fincykel från
> en extremt välrenomerad cykeltillverkare (då
> iaf, inte nya Merckx)

En del av de Merckx-ramar som fanns för 8 år sedan
är inte så mycket att ha jämfört med flera av dagens
bättre aluramar.
Kolla tex det här Tour-testet
Eddy_Merckx_Carbon_MXM_-_0401.jpg

Hela testet finns här:
http://www.tour-magazin.de/technik/...n/rahmen/20-exklusive-carbonrahmen/a1188.html
Ramen är tyngre(1406g) än tex CAAD10(1309g)

/Håkan

Eftersom en hel del beg cyklar verkar säljas till dessa överpriser så är dom ju inte överpriser per definition eller? Om det säljs så är det ju rätt pris, att någon borde ge bort en cykel som för 10år sen kosta 70000kr är ju bara skitsnack.

Bara en försiktig reflexion, nu plockar jag fram popcorn.

ZzyyxX skrev:
> Eftersom en hel del beg cyklar verkar säljas till
> dessa överpriser så är dom ju inte överpriser
> per definition eller? Om det säljs så är det ju
> rätt pris, att någon borde ge bort en cykel som
> för 10år sen kosta 70000kr är ju bara
> skitsnack.
>
> Bara en försiktig reflexion, nu plockar jag fram
> popcorn.
------------------------------

Det var lite så jag tänkte också...uppenbart lägger folk ut sina begagnade cyklar för dom priserna, och uppenbarligen tycker många här att max hälften vore lagom, så det finns ju ett glapp i "marknaden" nånstans. Så frågan är om dom förblir osålda och byggs om till fixies och fulracers, eller om folk glatt betalar oavsett vad kunnigt happyfolk tycker om priserna.

Det är sällan prisvärt att köpa enklare begagnade eller äldre begagnade landsvägscyklar är min uppfattning. Säljs de för de priser folk annonserar så är de ju i regel prisvärdare att köpa nya cyklar i samma prisklass. Speciellt om det är när butikerna börjar rea ut. Min gissning är att köparna och ofta även säljarna på enkla modeller ofta är ganska omedvetna om hur icke prisvärda cyklarna är jämfört med motsvarande direkt från butik.

Ibland kan man fynda på blocket. Jag fick tag på en stål-merckx med campa ergopower i bra skick för 1600, men då ringde jag snabbt, och sa att jag tog den osett, vilket var en chansning. Det var många som hade ringt efter mig.

Ofta är det dock sådana priser att man hellre köper en budgetracer från tyskland

Tillbaka
Topp