Behöver byta gamla slitna drev, men vilka passar?

KBorre

Medlem
Jag blir inte riktigt klok på vilka drev jag kan köpa för att ersätta dom gamla och slitna på min sambos mtb...

Jag tror att vevpartiet är ett Shimano FC-M780 (42-32-24 AE) så det har ju några år på nacken, och 3x10 är inte så vanligt längre. Jag tror att jag hittat dom två mindre men det största verkar inte finnas i lager någonstans..

Hur skulle ni löst det? Nytt vevparti (vilket?) eller finns det andra drev som passar? Hon cyklar inte så mycket på den så vill ha en billig lösning om det går.

Kassetten antar jag förresten att vilken 10-delad 11-36T som helst från Shimano passar?

PXL_20260505_180823363.webp

Är du säker på att det är slitet då? Det ser inte så illa ut tycker jag. Undrar om det är dom där tänderna som är till för att ”stegra” kedjan och växla lättare du tänker på? Dom som ser lite avhuggna ut alltså.

lite svårt se säkert på bilden, men håller med om att slitaget verkar högst begränsat. vevpartiets klingor är också mer toleranta mot slitage än vad som är fallet med kassetten vid bakhjulet.

du kan läsa mer här. om du får för dig att renovera någon av framklingorna, tänk på att de slits i omvänd rikting gentemot kassetten. minsta klingan är ibland symmetrisk; då kan man helt enkelt bara vända den:)
.

Håller med, ser mest ut som om färg skrapats av. Framklingor håller hemskt mycket längre än t ex kassetten, som i sin tur håller minst tre gånger så länge som kedjan. - Fast en sambo kan vara svår att övertyga! Fråga en ärlig cykelverkstad, så ni får en mer eller mindre oberoende källa till kunskap.

Håller med, ser mest ut som om färg skrapats av. Framklingor håller hemskt mycket längre än t ex kassetten, som i sin tur håller minst tre gånger så länge som kedjan. - Fast en sambo kan vara svår att övertyga! Fråga en ärlig cykelverkstad, så ni får en mer eller mindre oberoende källa till kunskap.
Eller fråga säljaren på Elgiganten om man verkligen behöver köpa en extra försäkring till TVn? Fattar vad du menar med ärlig cykelverkstad, men såna kryllar det inte av längre tyvärr.

Tillbaka
Topp