Behöver hjälp att hitta en All Mountain cykel

Jag hade tänkt att köpa en All mountain cykel nu till våren, har kollat runt lite på olika cyklar men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Cykeln kommer mestadels att användas till ganska lätt skogscykling men jag vill också att den ska fungera att användas för tex röda dowhillbackar. Kan ju tillägga att jag inte är den mest aggressiva downhillcyklisten. Har tittat runt lite och hittad dessa tre cyklar som verkar passa dessa kriterier ganska bra.

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3047

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3045

http://www.cykelcenter.com/scott-genius-lt-40-2012-p-430-c-206.aspx

Jag vet inte vilken jag ska välja eller om det finns något bättre ute på marknaden, hade tänkt mig en budget på MAX 25000kr gärna under detta belopp.

Jag är väl först ut med att rekommendera att kika på Radon också.
http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a78661/slide-150-9-0.html

Personligen skulle jag välja budget (vilket du redan verkar ha gjort) och sedan ta den dyraste Canyon Strive eller Radon Slide inom budget som jag tycker är snyggast, såvida du inte har några andra preferenser (växelgrupp, gaffel/dämpare t.ex.) för att särskilja dem.

(Då menar jag inte att det är i princip samma cykel eller något, bara att du förmodligen kommer bli lika nöjd med vilken av dem som helst om du inte har möjlighet att testa och jämföra innan köp.)

Senast ändrad:
Läste nyligen Dirts "100" upplaga och de cyklar de lyfter fram som prisvärda i den kategorin är från YT och Nukeproof. Värt att titta på kanske. Är du beredd att lägga mkt pengar blir det jättesvårt att välja ;-).

Borde det inte gå att hitta exempelvis någon 2012 Specialized enduro/stumpjumper för vettiga pengar när 2013 modellerna börjar komma in?

Har tittat runt på de förslag som kommit in, fanns bra mycket mer att välja på än vad jag trodde, orkar inte citera alla så skriver ihop allt istället. Hittade inget som jag tyckte passa på canyonsoutlet vill helst köpa en helt ny cykel då jag inte vågar köpa någon med små fel när man inte kan se den i verkligheten. Sen tycker jag att de drar av för lite på de cyklar som är i nyskick men gammal årsmodell. Sedan föll inte de flesta radeon cyklarna mig i smaken, lite synd då de vägde ganska lite jämfört med de andra cyklarna.

Just nu står de mellan dessa modeller, skulle gärna höra va ni har för uppfattningar när det gäller scott cykeln fick inte så mycket feedback på den. Den verkar vara ganska mångsidig i mina ögon då man kan låsa dämparna vilket är ett stort plus för mig. Om någon har koll på hur bra deras låsningssystem till dämpningen verkligen är skulle det var grymt bra att veta.

Scott Genius LT 40
http://www.bunnyhop.de/Scott-Genius-LT-40-Bikes-2012::7413.html

Radeon Swoop 175 8.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1864/a78681/swoop-175-8-0.html

Canyon strive AL 8.0
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3047

Wicked 160
http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Wicked160

Det som jag mest skulle vilja vet är om det finns någon inställnings möjlighet på gaffeln till Radeon cykeln. Med 180mm känns riktigt bra att ha i backarna nerför men på platt mark känns det som att den kan bli lite för tungcyklad, fick inte fram någon bra information om det. Har jag fattat det rätt att det går att ställa in backdämparen på wicked 160 i flera lägen? Sista frågan nu vad är skillnaden på All moutnain och Enduro ?

Gott nytt år och tack på förhand /Erik

Läs What Mountainbike UK November 2012, gratis om du tecknar en prenumeration en månad för 28:-.
Där vann en Lapeierre Spicy 516.

Personligen skulle jag välja Striven eller YTn. Hyfsat effektiva på platten och bra utför. Scottens ufodämpare kan man, vad jag vet, inte serva själv.

Man kan säga att Enduro är tävlingsformen av all mountain. Mest nerför och lite uppför. Oftast i etapper med specialsträckor med tidtagning.

Utöver ovanstående så skulle jag säga att allt över 160mm känns i överkant för "mestadels lätt skogscykling". Vet iofs inte vilka downhillspår du tänkt dig åka men de flesta i detta land borde väl gå att ha roligt på med 140-150mm slaglängd.

Har lite svårt att bestämma mig, men jag känner att jag ska räkna bort radeon cykeln då den känns som den har för lång dämpning i fram som inte kan låsas. Det känns dock som jag har lite bättre koll på vad som finns på marknaden nu.

Sen det här med servningen vet inte jag om jag kommer att göra det själv, så det känns inte som en "deal breaker", hur mycket kostar det ungefär att få en bakdämpare servad ?

Tittade lite på Lapeierre Spicy 516 men den var utanför min budget på i alla fall på de sidorna jag tittade på.

För ren nöjescykling upplever du ingen som helst gungning i Striven. Det är svårt att känna skillnad i gung mellan att köra bakdämparen på open-läget och lockouten. Det finns ingen anledning att titta på mer slaglängd då blir det bara tungt för dig om du ska använda den på stig. Hur det än är så spenderar du sannolikt mycket mer tid på stigen än utför. Du kommer inte bli besviken utför heller det blev inte jag som ändå har en annan cykel som har 180 mm i slag.

Det kostar vanligen strax över tusenlappen för en service av bakdämpare eller gaffel.

Även om du inte gör servicen själv så är det bättre med en dämpare som är mer standard än scotts eftersom de oftast måste skicka iväg de dämparna vilket gör att tiden du blir utan dämpare blir längre när du ska serva den.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Även om du inte gör servicen själv så är det
> bättre med en dämpare som är mer standard än
> scotts eftersom de oftast måste skicka iväg de
> dämparna vilket gör att tiden du blir utan
> dämpare blir längre när du ska serva den.

Jag håller inte med riktigt på den punkten.
De scott dämpare jag haft, Genius och Ransom, har scott haft ett utbytes-system på, så det har gått riktigt snabbt och smidigt, alltid mindre än en vecka. Kostnaden har varit i nivå med att skicka annan valfri dämpare på service, men det har gått fortare. Då jämför jag främst med mina rock shox gafflar och kompisars Fox DHXer som alltid varit borta längre än en vecka. De enda bakdämpare jag haft fel på är scotts, och det har alla ggr utom en gått på garanti. Jag har nog haft tur med mina DHXer med tanke på hur det har varit för de jag brukar cykla med.
Nackdelen har väl möjligen varit att man aldrig hittat någon som kunnat låna ut en dämpare passande på Genius eller Ransom de dagar man varit utan, vilket för de flesta inte alltid är så lätt alla ggr med vanliga dämpare heller.

Tiki skrev:
> För ren nöjescykling upplever du ingen som helst
> gungning i Striven. Det är svårt att känna
> skillnad i gung mellan att köra bakdämparen på
> open-läget och lockouten. Det finns ingen
> anledning att titta på mer slaglängd då blir
> det bara tungt för dig om du ska använda den på
> stig. Hur det än är så spenderar du sannolikt
> mycket mer tid på stigen än utför. Du kommer
> inte bli besviken utför heller det blev inte jag
> som ändå har en annan cykel som har 180 mm i
> slag.
>
> Det kostar vanligen strax över tusenlappen för
> en service av bakdämpare eller gaffel.

Förstår inte riktigt vad du menar med att gunget är skillnad mellan openläget och lockouten. Det andra som du säger stämmer nog helt kommer nog att köra på striven eller Ytn som båda har 160mm i slaglängd.

För att spä på beslutsångesten kan du även kolla in Titus El Guapo på On-one: http://on-one.co.uk/i/q/FBTITEGV1/titus_el_guapo_x9_lyrik_reverb_ccdb
Vet inte kvalitet på Titus men komponenterna är bättre än på Canyon Strive 8.0. Cane Creek Double Barrel Air ska ju vara skiten om jag fattat rätt.

Chainreaction har ju några trevliga med:
Nukeproof Mega AM: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75657
Commencal Meta AM: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75657

NNNN

Tiki skrev:
--------------------------------------------------
För ren nöjescykling upplever du ingen som
helst gungning i Striven. Det är svårt att känna
skillnad i gung mellan att köra bakdämparen på
open-läget och lockouten.
>--------------------------------------------------
Razzerghost skrev:
> Förstår inte riktigt vad du menar med att gunget
> är skillnad mellan openläget och lockouten. Det
> andra som du säger stämmer nog helt kommer nog
> att köra på striven eller Ytn som båda har
> 160mm i slaglängd.
----------------------------------------------------
Tiki skriver:
Oj på det här området trasslar man nog lätt in sig själv känner jag. :-) Min poäng är att den är väldigt trampvänlig även när du ställer bakdämparen i öppet läge för "obegränsad" dämpning. Chassit är välkonstruerat och neutralt.

När du ställer dämparen i öppet läge blir cykeln till karaktären mer lik en downhillcykel, mera plush/mjuk känsla vid kraftigare stötar. Väldigt ofta förr, och många andra fulldämpade cyklar idag använder lockout-inställningen på bakdämparen för att motverka gung när du trampar men det gör också att dämparen blir styvare och inte lika följsam när du brakar utför. Då måste du "alltid" slå om från lockout till öppet läge för bästa dämpning när du ska påbörja en utförskörning.

Med Striven kan du köra i öppet läge hela tiden, utan gung vid vanlig trampning, och utmärkt dämpning vid kraftigare slag utför. Finns säkert någon som materialtekniskt kan förklara det bättre men påståendet bygger på fem års användande av fulldämpat cyklande. :-)

Tiki skrev:

> Tiki skriver:
> Oj på det här området trasslar man nog lätt in
> sig själv känner jag. :-) Min poäng är att den
> är väldigt trampvänlig även när du ställer
> bakdämparen i öppet läge för "obegränsad"
> dämpning. Chassit är välkonstruerat och
> neutralt.
>
> När du ställer dämparen i öppet läge blir
> cykeln till karaktären mer lik en downhillcykel,
> mera plush/mjuk känsla vid kraftigare stötar.
> Väldigt ofta förr, och många andra fulldämpade
> cyklar idag använder lockout-inställningen på
> bakdämparen för att motverka gung när du
> trampar men det gör också att dämparen blir
> styvare och inte lika följsam när du brakar
> utför. Då måste du "alltid" slå om från
> lockout till öppet läge för bästa dämpning
> när du ska påbörja en utförskörning.
>
> Med Striven kan du köra i öppet läge hela
> tiden, utan gung vid vanlig trampning, och
> utmärkt dämpning vid kraftigare slag utför.
> Finns säkert någon som materialtekniskt kan
> förklara det bättre men påståendet bygger på
> fem års användande av fulldämpat cyklande. :-)

Okej då fattar jag precis vad du menar, detta kommer att bli min första heldämpade så det är grymt bra med dessa tipps :). Det börjar luta mer och mer mot striven faktiskt.

Mendel skrev:
> Tipsade min kompis om tråden, tror han ska sälja
> sin genius.
>
> http://www.scott-sports.com/global/en/products/221
> 730/genius-30/
>
> Väldigt lätt men tuff hojj, stor skillnad på
> den och min Reign 2(2011).

Har faktiskt också en kompis som har en sån cykel, vikten på den är väldigt trevlig. Jag är dock inte intresserad av att köpa begagnat om de var de du menade, Väldigt fin cykel dock.

Lappiere Spicy

Började med en enkeldämpad TREK, sen blev det en fullgung Giant Anthem. Villa ha ngt med mer slag, och tyckte Orange Five var snygg, läste å läste och den vann ju typ alla tester så det blev en sådan.
Efter 3 år så började ha begäret igen, ville egentligen ha en Orange Alpine 160/160 men den var för dyr så därför Fiven.
Mer test läsa och orange och Lapierre slogs alltid i topppen , både i 140/140 och 160/160 serierna
Till slut så slog jag till på en Spicy 216 från HÄGGS på rean, 16500kr, BETYDLIGT enklare komponenter än på Orangen, men vilken hoj... Tog mig ner skönare, kom upp för backar jag inte klarat förut och saknar ALDRIG låsning på gaffel och bakdämp.
Har haft den i 2 år nu och allt håller, har kört Dh backar med den med å det funkar bra.
Polarn köpte en lika dan, överlägset skönaste hojen säger han.
Vi kör båda vanlig skogsmtb, typ Hellas, Ursvik NICK.

Jag skulle förmodligen klara mig bra på en 140 heldämp men jag VILL ha en 160, tror inte jag har bottnat ännu.

Funderar på att uppgradera framdämparen till en RS lyric eller Fox Vanilla. Har inget belägg för varför mer än att jag VILL, igen ;)

Lycka till ( var nära att beställa en Strive, men det blev en Lappierre) ASNÖJD!!!

Mild-nerd skrev:
> Jag skulle förmodligen klara mig bra på en 140
> heldämp men jag VILL ha en 160, tror inte jag har
> bottnat ännu.

Gillar du helt enkelt utseendet bättre eller finns det någon anledning att vilja ha något man inte använder?

Hej jag har själv en canyon strive es 9.0. Jag är väldigt nöjd med den. Du får väldigt mycket cykel för pengarna.
Det enda jag skulle bytt på min är bakdämparen fox rp2, fast på den du tittar på 2013 sitter det ju den nya ctd dämparen så du kommer att bli supernöjd.
Kör på en canyon du kommer inte bli besviken ;))

Migge78 skrev:
> Hej jag har själv en canyon strive es 9.0. Jag
> är väldigt nöjd med den. Du får väldigt
> mycket cykel för pengarna.
> Det enda jag skulle bytt på min är bakdämparen
> fox rp2, fast på den du tittar på 2013 sitter
> det ju den nya ctd dämparen så du kommer att bli
> supernöjd.
> Kör på en canyon du kommer inte bli besviken ;))

De låter helt perfekt då jag har bestämt mig för att köpa en strive al 8.0 :)

svalgis skrev:
> Mild-nerd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle förmodligen klara mig bra på en
> 140
> > heldämp men jag VILL ha en 160, tror inte jag
> har
> > bottnat ännu.
>
> Gillar du helt enkelt utseendet bättre eller
> finns det någon anledning att vilja ha något man
> inte använder?

Tycker att det ser ballare ut och så gillar ja att det finns OM det behövs.

Men allvarligt, är inte en Strive total overkill för stigåka? Lätt stigkörning dessutom?
Den är iofs hyffsat lätt så det funkar förstås men 66.5 graders styrvinkel är ju ganska utförsorienterat... jag skulle rekomenera en mer stigorienterad hoj och hyra DH när du kör utförs. Tycker jag iaf.

/T

tmalm skrev:
> Men allvarligt, är inte en Strive total overkill
> för stigåka? Lätt stigkörning dessutom?
> Den är iofs hyffsat lätt så det funkar
> förstås men 66.5 graders styrvinkel är ju
> ganska utförsorienterat... jag skulle rekomenera
> en mer stigorienterad hoj och hyra DH när du kör
> utförs. Tycker jag iaf.
>
> /T

Den är säkert ganska overkill i de festa situationerna men, det är mer att jag vill ha potentialen att kunna använda den utför också. Förstår dock din tanke helt och hållet, men jag känner att striven är cykeln för mig :)

Razzerghost skrev:
-----------------------------------------------.
> De låter helt perfekt då jag har bestämt mig
> för att köpa en strive al 8.0 :)

Globalistic skrev:
> Jag skulle köpt en spec stumpy evo ;)

Exakt vad jag tänkte skriva... :)

Bladin skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Jag skulle köpt en spec stumpy evo ;)
>
> Exakt vad jag tänkte skriva... :)

Fast med en Strive 8.0 får man vassare komponenter till ett lägre pris än om man väljer t.ex. en Stumpy evo comp. Även på Strive 7an får man en mer prisvärd hoj. Bland annat känslan i reglagen på evo comp är som att växla i en vetedeg med X7orna.

Jag var otroligt sugen på en strive innan jag köpte min Evo comp, det som avgjorde för mig var att jag fick en så bra deal på stumpyn att det var ekonomiskt försvarbart.

Beror ju på vad man är ute efter litegrann det där. Det som styr mina cykelköp är nog känsla i ram och fjädring framför känslan i växel/bromskomponenter.

Strive vet jag iofs inte så mycket om men Stumpjumpern vet jag att jag gillar, därav rekommendationen.

Tror du att det är så mkt skilnad på dagens ramar då? Jag menar det sitter väl inga duvungar på canyon. Hade specilaized haft en så mkt bättre ram så hade väl tyskarna kopierat det som var bra med den antar jag? Eller tänker jag helt fel nu?
Om jag inte ser helt fel så får du liknande geo på en nerve al+ som du har på en sj evo?

Nerven ser ju ut att vara högre än Stumpjumpern och är det något jag gillar på en cykel som ska fungera utför (eller alla cyklar förresten) så är det att den är låg och lätt att röra sig över.

Så lite skillnad är det nog ändå. Men jag har inte ens provsuttit nån tysk cykel tror jag så det kanske inte känns nån skillnad. Men hade jag varit i trådskaparens situation hade jag letat en Stumpjumper evo comp från 2012 eller nyare.

Senast ändrad:
Eftersom tyskarna alltid går på spiksäkra och beprövade kort kommer de alltid att ligga lite efter i geometri och utveckling, det är svårt att komma runt.

Om man tittar på hur nuschool-trenden rört sig så började det med relativt små tillverkare som Banshee som släppte Spittyn i början av 2010, SJ evo av första modellen kom hösten 2010 så där var Spez snabba med att snappa upp trenden. Britterna var också tidigt på den bollen, medan de flesta fransoser och tyskar fortfarande tyckte att en 140-150mm hoj skulle ha runt 68 graders gaffelvinkel och relativt högt vevlager (T.ex. Meta5). Dessutom var Spez tidiga med att montera bash och kedjestyrare som standard, och ett någorlunda vettigt styre.

Min bedömning nu är att Canyon m.fl. har kommit ikapp lite samtidigt som spez stagnerat, möjligtvis har man nått den gyllene medelvägen gällande bb-höjd och gaffelvinkel, fast de envisas fortfarande med ett "tokbrett år 2009"-styre av någon anledning. Samtidigt är Strive en 160mm hoj och därför egentligen ett pinnhål upp i biffighet (även om gränsen blir suddigare nu när Fox släppt 34-gaffeln) och borde därför jämföras med Enduro och inte SJ.

Personligen gillar jag i princip Strivens geometri, men den passar inte riktigt mig (för hög i sadelröret). Dock tror jag nog den är ett bra köp. Fast provkörning är ju det bästa, SJ Evo vet jag att jag gillar, Strive kan jag bara gissa.

Personligen gillar jag att ramen är lite högre men den känns inte för hög, så jag gillar geometrin. Har en cykel med en väldigt låg ram nu, som liknar ramen på evon, vilket jag inte tycker är optimalt för mig. Vi får se vad de blir men det är nästan hundra procent säkert att jag kör på striven.

Tack för alla förslag, trodde inte att jag skulle få så bra respons som jag fått.

/ Erik

Locksmith skrev:
> Här har du en kanon cykel för pengen.
> http://www.blocket.se/stockholm/Specialized_Enduro
> _Expert_Evo_M_2011_44792515.htm?aw=1
> Kör själv en uppgraderad sådan, men du får
> vara beredd att det väger lite mer.
> Min cykel väger in på nästan 16 kilo i vinter
> skrud med dubbdäck och lampor.

Hur är det med inställningsmöjligheter på gaffeln och bakdämparen på evon, känns som att 170 är ganska mycket i slaglängd i fram. Hur upplever du cykeln på platten och uppför ?

Sen har jag en fråga om storlekarna på striven, enligt deras storleksguide ska jag ha en Small men när jag frågade deras support så skulle jag ha en medium. Är lite osäker på vilken jag ska köra på, är det någon som har koll på hur stora deras storlekar är och vilken ni tror skulle passa mig bäst. Jag är 177 cm lång och väger runt 77kg.

/Erik

Razzerghost skrev:
> Hur är det med inställningsmöjligheter på
> gaffeln och bakdämparen på evon, känns som att
> 170 är ganska mycket i slaglängd i fram. Hur
> upplever du cykeln på platten och uppför ?

Jag har tre lägen på min gafffel 160-140-120 Ca
Men brukar inte använda de särskilt mycket då det är fina inställningar i min talas gaffel
vad gällande återfjädringen och motstånd för pedal gung.

Bakre dämparen, en fox float RP23 har ett pro pedal läge så den ändrar jag ibland när det går utför.

Jag stört gillar min enduro och det är bara kondition och benstyrka som sätter stopp för hur långt man kommer uppför, men utför är det bara rädslan för hur hårt man vågar slå sig som begränsar en från att dåna rätt utför.

Locksmith skrev:
> Razzerghost skrev:
> -----
> > Hur är det med inställningsmöjligheter på
> > gaffeln och bakdämparen på evon, känns som
> att
> > 170 är ganska mycket i slaglängd i fram. Hur
> > upplever du cykeln på platten och uppför ?
>
>
> Jag har tre lägen på min gafffel 160-140-120 Ca
> Men brukar inte använda de särskilt mycket då
> det är fina inställningar i min talas gaffel
> vad gällande återfjädringen och motstånd för
> pedal gung.
>
> Bakre dämparen, en fox float RP23 har ett pro
> pedal läge så den ändrar jag ibland när det
> går utför.
>
> Jag stört gillar min enduro och det är bara
> kondition och benstyrka som sätter stopp för hur
> långt man kommer uppför, men utför är det bara
> rädslan för hur hårt man vågar slå sig som
> begränsar en från att dåna rätt utför.

Okej, så du har bytt fram dämparen om jag fattar de rätt ? Jo de ska ju vara lite träning också, dock vill man ju orka upp på en bra höjd så man får lite utförsåkning ;)

Ingen som har koll på vilken storlek jag borde har på striven är väldig osäker vilken som passar mig bäst.

Min cykel är hopsatt från en tom ram.
Kör med Fox Talas 36 RC2 160mm gaffel
Fox RP23 bak dämpare
Shimano Saint 9-speed på bakre
Fast 32-tands klinga med bashguard och kedjestyrare fram
Specialized command post, justerbar sadelstolpe
Shimano XT bromsar med 180mm skivor fram och bak
Stan´s no tube fälgar på tripsoid nav från Superstar components
Storleken på ramen är M och jag är 178 kort.

Tillbaka
Topp