Behöver hjälp för köp av nav och ekrar

Banshie

Ny medlem
Hej, jag har tänkt att köpa nytt nav och ekrar till min fälg, http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/sun-mtx-s-type-26-svart.html
Jag behöver köpa ett skivbroms nav och på navet ska det sitta ett frihjul med spacers om det har nån betydelse. Bakaxelns mått är 135mm. Vore uppskattat om jag fick svar snabbt så jag kan beställa så fort som möjligt, tack i förhand. :)

OBS!!! Jag kommer beställa från cyclecomponents och navet och ekrarna ska vara så billiga som möjligt helst. :)

Plush skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror det är billigare att du köper ett redan
> färdigt hjul...
Kan på peka att fälgen jag köpt hade sänkt pris när jag köpte den så det blir trots allt billigare att köpa del för del och sen sätta ihop dem. Kan ju vara kul och lära sig hur man gör också. ;)

Niko/Frost skrev:
> Hur ska du få svar, när du inte ens har ställt
> en fråga?
Tyckte rubriken var ganska självklar vad frågan kunde vara men man måste väl vara mer specifik för vissa andra. :)
Någon som kan hjälpa mig med att köpa nav och ekrar för fälgen jag har köpt?

Ja, så mycket förstod jag... men det verkar som att det du vill ha ut av ekrarna är billigast möjliga, och på CC är det ju ganska lätt att bara sortera efter pris och ta det som kommer först. Vad gäller navet så behövs det väl lite mer att gå på än att det är bakre disc-nav för 135mm OLD... och faktum är att om du läser ditt inlägg så lät det mer som ett påstående "Jag ska köpa ett sånt här nav", så svaret är ju mest "Jaså jaha?".

Vad exakt vill du ha ut av navet? Livslängd, servicebarhet, lågt pris, vackert utseende?

Niko/Frost skrev:
> Ja, så mycket förstod jag... men det verkar som
> att det du vill ha ut av ekrarna är billigast
> möjliga, och på CC är det ju ganska lätt att
> bara sortera efter pris och ta det som kommer
> först. Vad gäller navet så behövs det väl
> lite mer att gå på än att det är bakre
> disc-nav för 135mm OLD... och faktum är att om
> du läser ditt inlägg så lät det mer som ett
> påstående "Jag ska köpa ett sånt här nav",
> så svaret är ju mest "Jaså jaha?".
>
> Vad exakt vill du ha ut av navet? Livslängd,
> servicebarhet, lågt pris, vackert utseende?
Jo, jag är inte så direkt king på ekrar men jag tänkte om det va nån viss storlek ifall jag behöver veta. Hehe förlåt om jag va otydlig, men egentligen vill jag bara köpa ett nav vid lågt pris som håller och passar på min cykel. Är det några mer mått som behövs? :)

Det billigaste baknavet på Cyclecomponents är (förra generationen) Deore med 6-bults infästning för 249 kr. Jag ser ingen anledning att välja något annat med din kravspecifikation.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med att de ska sitta ett frihjul med spacers? Vill du köra SS med en vanlig kassettbody, eller är det någon mer obskyr lösning du tänkt dig?

På ekerfronten är det väl som sagt bara att sortera på pris och ta det billigaste (DT Champion), i lämplig längd, om du inte önskar något speciellt.

HaraldN skrev:
> Det billigaste baknavet på Cyclecomponents är
> (förra generationen) Deore med 6-bults
> infästning för 249 kr. Jag ser ingen anledning
> att välja något annat med din
> kravspecifikation.
>
> Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med
> att de ska sitta ett frihjul med spacers? Vill du
> köra SS med en vanlig kassettbody, eller är det
> någon mer obskyr lösning du tänkt dig?
>
> På ekerfronten är det väl som sagt bara att
> sortera på pris och ta det billigaste (DT
> Champion), i lämplig längd, om du inte önskar
> något speciellt.

Angående frihjul och det så va det bara om det skulle behövas något annat slags nav för det, som sagt är inte helt hundra på allt det här men försöker lära mig. Jo angående ekrarna så är jag lite osäker på längder och så, förlåt om jag är en liten börda här men vet inte vad jag ska välja. ;)

Vilken längd du ska välja beror på vilket nav du väljer och hur många ekerkors du tänkte bygga hjulet med (där trekors är vanligast och mest rekommenderat). Olika ekerlängder till olika nav, så väljer du inte nav först blir det svårt att veta ekerlängden.

Detta kanske du vet innan, men för att beräkna längden på ekrarna har man stor hjälp av en ekerkalkylator. Den bästa heter spocalc och finns att ladda ner här: http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm (full strength version skall du ha). Där lägger du in den aktuella fälgens och navets dimensioner i sina respektive flikar (om de inte finns där redan) och anger att du vill använda dem i macrot. Jag antar att det är 32 ekrar per hjul och 3-kors. Mässingsnipplar skall du välja, inte aluminium.

/K

gandhi skrev:
> Detta kanske du vet innan, men för att beräkna
> längden på ekrarna har man stor hjälp av en
> ekerkalkylator. Den bästa heter spocalc och finns
> att ladda ner här:
> http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
> (full strength version skall du ha). Där lägger
> du in den aktuella fälgens och navets dimensioner
> i sina respektive flikar (om de inte finns där
> redan) och anger att du vill använda dem i
> macrot. Jag antar att det är 32 ekrar per hjul
> och 3-kors. Mässingsnipplar skall du välja, inte
> aluminium.
>
> /K

Tar spocalc hänsyn till hur tillverkarna mätar ERD fel på sina fälgar?
Alla hjul jag bygger mätar jag alltid fälgen före... för tillverkarnas mått ger jag inget för.

Du kan beräkna ekerlängder på DT:s hemsida också, så behöver du inte öppna något Excel-ark. http://www.dtswiss.com/

Information om din fälg och navet finns vad jag kunnat se inte på något av ställena, så du får söka upp den på annat håll. ERD-måttet på fälgen skrev CC ut, men navets mått tror jag inte stod där.

HaraldN skrev:
> Du kan beräkna ekerlängder på DT:s hemsida
> också, så behöver du inte öppna något
> Excel-ark. http://www.dtswiss.com/
>
> Information om din fälg och navet finns vad jag
> kunnat se inte på något av ställena, så du
> får söka upp den på annat håll. ERD-måttet
> på fälgen skrev CC ut, men navets mått tror jag
> inte stod där.

DT's har tatt bort all info om alla nav utom sina egna.... Tänkte bara förvarna om de...

Det går att köra spocalc.xls i Open Office (gratis open source). Man behöver inte excel.
Vilka mått och hur man mäter finns beskrivet i spocalc-länken (längre ner på sidan).

Plush:
Jag har bara byggt 6 par hjul hittills, alla med hjälp av spocalc och har då tagit tillverkarnas ERD-mått rakt av. Det har funkat bra hittills, men mäta själv kan ge "peace of mind" förstås. Mavic, IRD, Velocity och Ritchey verkar mäta rätt...

/K

Tillbaka
Topp