Behöver köpråd för första landsvägscykeln

Veloa

Medlem
Hej! Helt färsk inom cykling, och behöver lite hjälp att hitta rätt i djungeln av cyklar.

Har hittat en som jag tror funkar bra som första racer vilket är Lapierre Pulsium 3.0 (runt 16.000-17.000kr). Är det ett bra köp eller finns det någon annan i samma prisklass som jag bör kolla på istället?

En länk till cykeln i fråga brukar uppskattas! Jag är säker på att många sitter inne på en del tips.

Ser väl bra ut. Fattar bara inte varför de sätter på en kassett som lämpar sig för singelklinga.... men det går ju att byta.

Cykeln är ju rätt egen i sitt utseende, men gillar man looken så är den ju lätt att känna igen!

Ser väl bra ut. Fattar bara inte varför de sätter på en kassett som lämpar sig för singelklinga.... men det går ju att byta.
+1
Om inte Bikester går med på att gratis byta till en Tiagra CS-HG500-10 12-28
så finns den i lager här för 500 SEK, Bikester borde åtminstone byta den gratis åt dig

Jag har inte särskilt bra marknadskoll, slänger in en Canyon bara för jämförelse. Här får man 11-delad 105, hydrauliska skivbromsar och en bra alu-ram för lite mer pengar. Men den verkar inte finnas i lager.

Angående föregående inlägg om kassetten, så brukar iallafall jag sällan lida av att ha för lätta växlar. :) Börja med den säger jag så kan du se om du vill ändra på nåt sen.

För att nybörjare vs rutinerade landsvägsrävar som du och Håkan m.fl. kanske har lite olika behov av lägsta tillgängliga växel? :sneaky:

11-34 är ju inget knasigt, kör hårt tycker jag.

Själv har jag ett fel på väster knä som blossar upp ibland, då är det spin to win som gäller.

För att nybörjare vs rutinerade landsvägsrävar som du och Håkan m.fl. kanske har lite olika behov av lägsta tillgängliga växel? :sneaky:
Ärligt talat tror jag inte det. 34/34 som lägsta växel är väldigt lågt. Och 50/11 är det inte ofta man behöver använda om man har någonsånär kadens. Visst kan range ha ett värde, men det kommer ju alltid till ett pris och är priset klunkigare växlingar och störande stora steg mellan växlarna när man ändå har så många växlar att välja emellan och dessutom cyklar i sverige utan några spännande berg att bestiga så blir det ganska icke-optimal. Att betala ett pris för något som man i stort sätt aldrig utnyttjar är ju olistigt rent allmänt.

Det finns många exempel på folk som går all in på megarange och sedan lite lagom kaxig säger att de aldrig använder lilla klingan - varför inte så köra singelklinga och kunna utnyttja alla växlar bak (med idén att man aldrig skall köra max korsat i kombination med att längsta växeln på stora klingan är oanvändbar). Då har man en högt växlad 10 växlad cykel med stora steg - i praktiken en 9 växlad cykel om vi anser att 50/11 är för högt för normal användning. DET är inte optimalt.

Edit: Skitsamma, ingen relevans ändå. Ni vet väl bäst. Är man överviktig som jag och behöver lågväxlar utanför gällande norm, så är det bäst att inte yttra sig. ?

Senast redigerad av en moderator:
Skulle jag cykla på ett backigare ställe än Färingsö skulle jag inte tacka nej till 34/34 som lägsta växel. Jag är definitivt ingen rutinerad landsvägsräv men inte direkt otränad heller. Dock gillar jag hög kadens, dvs snitt på ca 90.

Vilken utväxling en cykel ska ha beror av en rad saker, t.ex. TS fysik, vilken terräng hen ska cykla i, hur mycket packning som ska med, osv. Inget av detta vet vi så mycket om. Kassetten är ändå en rätt billig del att byta, om det skulle visa sig att den inte passar.
Någon som har nåt bra tips på alternativ cykel?

Tycker Lapierre:n ser rätt tung ut med enkel utrustning och inte särskilt prisvärd jmf med tex
men då måste man förstås vara ute i lite bättre tid än vad du är nu, när säsongen just ska börja.

För de pengarna hade jag köpt en begagnad, även om det är din första cykel. Sannolikheten att du lyckas hitta rätt cykel första köpet är ganska låg oavsett ny eller begagnad skulle jag säga- begagnat gör att du slipper första prisfallet:)

Cykeln känns inte speciellt prisvärd, det finns flera Canyonmodeller med likvärdig eller bättre spec och till ett bättre pris. Här ett exempel med aluram och Tiagra för 12 kSEK. Trots att ramen är i aluminium är cykeln lättare än den som TS länkar till högre upp.

Tillbaka
Topp