Behöver nya V-bromsar

MartinRF

Aktiv medlem
Behöver nya V-bromsar
Hej,

Upptäckte nyss att det inte bara är fälgarna på min Focus Mares som tagit stryk av vintercyklandet.

När jag skulle justera återfjädringen på frambromsen insåg jag att vänster sida lider av gängpaj. Fukt och vägsalt har väl inte precis hjälpt.

Jag har fixat en nödlösning som kommer att funka ett tag -- tror jag -- så det är inte jättebråttom men någon gång ganska snart måste jag investera i nya V-bromsar. Vad skall jag tänka på? Rekommendationer?

/Martin

Behöver nya V-bromsar
MartinRF sa:
Hej,

Upptäckte nyss att det inte bara är fälgarna på min Focus Mares som tagit stryk av vintercyklandet.

När jag skulle justera återfjädringen på frambromsen insåg jag att vänster sida lider av gängpaj. Fukt och vägsalt har väl inte precis hjälpt.

Jag har fixat en nödlösning som kommer att funka ett tag -- tror jag -- så det är inte jättebråttom men någon gång ganska snart måste jag investera i nya V-bromsar. Vad skall jag tänka på? Rekommendationer?

/Martin

Deore T610 anses vara bra pris/prestanda. Inte testat själv dock, men övervägde dem till ett projekt som inte blev av.

Behöver nya V-bromsar
Avid Single digit 5 typ 500 för ett par.
Eller Single digit 7 för det dubbla.
Biltema säljer V-bromsar för 200 kronor paret.
Har du kollat köp och sälj?
Tror det ligger drivvis med V-bromsar i folks gömmor.

Förstår inte riktigt av beskrivningen vad som är fel.
Här är en reparationsguide från Parktools:
https://www.parktool.com/blog/repair-help/linear-pull-brake-service#article-section-3

Det brukar ta några försök innan man har kläm på hur det ska göras.

Behöver nya V-bromsar
Det är steg 6 som inte funkar pga gängpaj - jag kan dra ut skruven med fingrarna. Liten dimension och fina gängor resulterar i obefintliga marginaler i aluminium.

/Martin

Behöver nya V-bromsar
Jo gängorna går lätt i vbromsarna då fjädern bottnar innan skruvskallen är i bott.

Men en Mares? Då ska du väl ha bromsar för short pull? och inte linear pull?

Behöver nya V-bromsar
Jag har V-broms på min Cyklocross (Mares är väl en sån?) Jag använder Tektro mini, dom har short pull, dvs samma som en vägcykel.

Bromshandtagen på en MTB drar mer wire än på en vägcykel, dvs det är annan utväxling. Om man kombinerar MTB V-bromsar med handtagen från en vägcykel så kommer bromsarna att röra sig för lite.

Behöver nya V-bromsar
Har en massa v-bromsar som kan säljas billigt. Lx 570, xt 730, nya xt utan parallelogram, avid single digit 7 , deore.. vad vill du ha?

Behöver nya V-bromsar
Octagon sa:
Jag har V-broms på min Cyklocross (Mares är väl en sån?) Jag använder Tektro mini, dom har short pull, dvs samma som en vägcykel.
Bromshandtagen på en MTB drar mer wire än på en vägcykel, dvs det är annan utväxling. Om man kombinerar MTB V-bromsar med handtagen från en vägcykel så kommer bromsarna att röra sig för lite.
Det var ungefär det jag tänkte på och då borde man ju rekommendera Genetic Mini V, Tektro 926, TRP CX 8.4 / 9 eller Paul MiniMoto (i stigande pris :-) ) eller fråga om han vill gå över till narrow cantilever (där det finns mängder).
Men TS kanske har så raka hjul och vill ha så lätta bromsar att han vill hålla på och justera vanliga långa V-bromsar.

Behöver nya V-bromsar
Short pull? Linear pull?
Bra spaning!
Modellen jag har nu heter Tektro RX5 och lite letande på nätet ger vid handen att det är en mini-V-broms.

Hos Tektro hittar jag idag RX1 med 85 mm armlängd och RX6 med 90 mm armlängd. Jag vet inte om skillnaden är viktig för bromsverkan men 5 mm mindre än idag kan bli svårt att få dit för det sitter stänkskärmar där som ganska precis rymms idag. Hur armlängden mäts vet jag inte.

/Martin

Behöver nya V-bromsar
Är i det närmaste säker på att RX-5 är 80mm (från lagringen till vajerklämma).
Ungefär 85mm är en praktisk gräns för att funka bra med landsvägsreglage.

Tektro CR 710 är billiga och trevliga annars, men det är narrow cantilever.

Behöver nya V-bromsar
När jag för många år sedan skaffade en pendlare med mini-V bromsar, men jag blev snabbt missnöjd både med bromsarnas funktion och att jag var tvungen att justera dem så ofta.
Jag provade även andra modeller men jag blev inte nöjd med bromsverkan föränn jag hade bytt till XTR V-bromsar (de med parallellogram)
15194.jpg

Och då behövdes även en travelagent/broms eftersom racer och V-bromsar drar olika mkt vajer
frt_travel_agent.jpg

och (förstås) laxfärgade Kool Stop-gummin
images

Jag har haft denna uppsättning sedan 2009 och det fungerar riktigt bra
Men XTR V-bromsar tillverkas tyvärr inte längre, så det blir att leta efter NOS, eller på ebay.

/Håkan

Behöver nya V-bromsar
Xt 760 och lx 570 fungerar lite samma som xtr. Parallelogram är för mig med de enda rätta o greppar grymt effektivt vilket gör att jag hoppar tanken på mekaniska skivbromsar på pendlaren. De enda svåra är att slippa skrik från bromsarna men de går o stå ut med.

Behöver nya V-bromsar
planetx sa:
Xt 760 och lx 570 fungerar lite samma som xtr.
Nu har jag efter lite googling hittat följande shimanobromsar med parallellogram
LX: BR-M570
XT: BR-M739, BR-M750 och BR-M760
XTR: BR-M950, BR-M951, BR-M960 och BR-M970
De ska ha tillverkats mellan -96 och 2008 (typ)

planetx sa:
Parallelogram är för mig med de enda rätta o greppar grymt effektivt
+1
Men finns det inte ngn annan tillverkare än Shimano som har/har haft V-bromsar med parallellogram?

planetx sa:
De enda svåra är att slippa skrik från bromsarna men de går o stå ut med.
Det har jag sluppit (kanske beror på lagring/kvalité hos XTR), men det skall tydligen gå att minimera
Kolla tex på: http://www.nobrakes.de/technik/vbrakesilentsystem.htm

/Håkan

Behöver nya V-bromsar
Byte till kantibromsar kräver väl någon form av ombyggnad/tillägg av fästen så det är nog enklast att fortsätta med mini-V-bromsar.

/Martin

Behöver nya V-bromsar
Om nuvarande broms gått saltdöden till mötes på en pendlarhoj låter det i mina öron rätt dyrt att byta till ett par NOS XTR...

Avid shorty ultimate finns åtminstone i lager på div webshoppar men har en hel aluminumdelar som inte heller kommer att gilla en svensk vinter eller två.

Lyckligtvis finns billigare bromsar som är tillräckligt bra för att kunna ställas och få stopp, tex Tektro CR710/720 där du får ca 3 par till samma pris för ett par Shorty Ultimate och ca 4-5 par för ett par M970 från eBay.

Behöver nya V-bromsar
MartinRF sa:
Byte till kantibromsar kräver väl någon form av ombyggnad/tillägg av fästen så det är nog enklast att fortsätta med mini-V-bromsar.
/Martin
Samma fäste samma infästningspunkt för bromsen Enda som tillkommer är någon form av vajerhöljestopp.
För gaffeln https://www.sjscycles.co.uk/brakes/front-origin8-brake-hole-mount-alloy-cable-hanger/
För bakbromsen https://www.sjscycles.co.uk/brakes/origin8-rear-brake-hanger-seatbolt-fitting-black/

+1 på 'NLC's förslag på CR710/CR720
CR720 är wide https://www.sjscycles.co.uk/brakes/tektro-cr720-cyclocross-cantilever-brake/
CR710 är narrow https://www.bike24.de/p1128047.html
(De finns även i en billigare version som heter 510/520, identiska förutom att beläggen inte sitter i hållare.)

Behöver nya V-bromsar
Parallelogram-systemen körde shimano med på xtr-970 medans xt t-780 fick utan trots liknande årsmodell. För dyra att tillverka med parallel antagligen. Har inte sett någon annan tillverkare som kört med de systemet, enda annorlunda varianten är nog avid arc-system med bågen över. Skrikande från bromsarna är nog mest pga bromsgummit då jag fått ställa in mer aggressiv vinkel för att få bort de.

Behöver nya V-bromsar
planetx sa:
Parallelogram-systemen körde shimano med på xtr-970 medans xt t-780 fick utan trots liknande årsmodell. För dyra att tillverka med parallel antagligen.
Eller oxå för att belägget ”alltid” går fram till samma punkt (ge och ta att fälgen slits 5-10% på bredden över 1000 mil) och i kontakten automagiskt slits in till parallellitet (ge och ta deformation och vibrationer).
Det är en lösning på ett icke-problem så länge man inte har jättestora däck på jättesmala fälgar, som i sig för in ytterligare några ställen som slits glapp i ett system rätt känsligt för glapp.

Behöver nya V-bromsar
Trist väder så jag har tid att fundera lite på råden ovan. Det är flera av er som rekommenderar byte till kantibromsar. Vad är poängen med att konvertera från min-V till kanti?

/Martin

Behöver nya V-bromsar
Återupplivar denna tråd.

Jag har suttit och beundrat nyss anlända, splitternya mini-V-bromsar.
Och jag funderar lite: varför är armarnas lager torra? Borde det inte vara fullt med vattenfast fett där för att hindra att utrymmet fylls med slask, sand och allt annat en cykelpendlare drabbas av under vintern?

/Martin

Behöver nya V-bromsar
Ska du köra där det är rent så är väl inte fett så dumt, annars så är ju fett en riktig skitsamlare (om det inte är väl tätat likt Paul etc.)

Tillbaka
Topp