Behöver nytt bakhjul till hybrid!

wallek

Medlem
Hej!

Jag har en Nishiki Pro SLD 2013 som jag pendlar till jobbet med året runt, 30 km/dag. Jag gissar att den gått över 500 mil.
Bakhjulet har glappat ett tag och jag öppnade upp navet, smörjde om lagren och tightade till spänningen lite. Då såg jag att kulorna ätit metall i hjullagret, så att det bildats en knögglig bana där de rullar. Inte konstigt att att hjulet glappar (nästan 1 cm glapp).

Alltså behöver jag ett nytt hjul. Gärna med ett "bättre" nav än det jag har idag, som är hyfsat tätt så att Stockholms-slasken i vinter inte läcker in för mycket och förstör.
Jag var nere på Cykloteket som hade ett hjul för 850 kr med ett Shimano FH-m475-nav. Dock passade då inte samma bromsskiva, men alla avstånd etc stämde. Så 1100 kr totalt med bromsskiveadapter (eller ny bromsskiva) och montering av däcket. Är det navet något att ha eller ska man upp högre i nivå eller annan modell?

Spec på cykeln från fabrik, Nishiki Pro SLD:
http://www.nishiki.se/min-nishiki/kollektionsarkiv/2013

Någon som har tips på lämpligt bakhjul och nav till min cykel? Har handlat en del på Rosebikes vilket har funkat mycket bra. Det jag inte har en susning om är om alla avstånd stämmer, hamnar kransar och bromsskivor rätt? Passar bromsskivor på navet, etc?

Tacksam för tips!

Försök hitta rätt nav. Centerlock eller 6-bult. En del tycker om möjligheten att byta lager. Men jag har aldrig behövt. Dock kan shimano slarva med lagerspänningen från fabrik. Kolla alltid. Kanske därför ditt hjul gav upp? Och så serva ibland.

Ett vanligt 700 trekkinghjul blir nog bra. 135 mm nav ska du troligen ha, mät för säkerhets skull!

Hej, tack för svar.
Det här setet då kanske?
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-wh-mt15-a-disc-275-mtb-wheel-set/aid:742725

Perfekt, då får jag ett framhjul som jag kan sätta dubb på för snabbt byte vid olika väglag. Men vad är det för nav? Står inte vad jag kan se. Vill som sagt ha ett nav som inte eggar igen direkt utan ett som skydd mot smuts och slask. Eller finns det extragrejer att köpa till för att skydda mot smuts i kullagren?

Om det glappar efter 500mil lär du få ett nytt på garanti. 105an & tiagra kör du lätt
:+ 2000mil även i salt men .man måste ju smörja varje Vår.. Problemet med Shimano är
ju Bodyn som knappt funkar i minus-grader..Och har marknadens sämsta nav men 1cm glapp
låter som ditt eget fel om du inte märkt av det tidigare ?

wallek skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, tack för svar.
> Det här setet då kanske?

Nej, men dessa.

Shimanos nav har rätt väl skyddade lager. När det är dags att fetta in dem igen kan du välja ett kladdigare fett för ännu bättre skydd. Det fett från Gallo som Rose säljer är riktigt bra.
Köp konnycklar för 13, 15 och 17mm när du ändå beställer. Jag tror i varje fall det är de storlekarna du behöver...

Jag har aldrig haft eller hört talas om problem med Shimanos body vid minusgrader, trots fel sida -20° några gånger. De dyra (XT?) hade väl en tendens att imploderar, men aldrig de billigare. Det är funkisprylar.

Tack för svar. Nu börjar det likna nåt.
janolle, glappet har ökat med tiden. Först hjälpte det att tighta till lagerspänningen lite men efter ett tag såg jag att det glappade igen. Öppnade upp och såg banan i lagret. Smörjde på ändå med just nämnda Gallo-fett.

- Frågan om jag behöver MTB-hjul, vet inte, vad är skillnaden mot racer-hjul? Fler ekrar och tätare nav på MTB? Jag har Schwalbe Marathon GreenGuard, 622x28 mm däck, samt vinterdäck Schwalbe 700/35C. Kör 99% asfalt, vintertid med snö på. Vilken hjulavdelning bör jag kolla på, MTB eller Road?

- Vilken bredd på fälg bör man kolla efter? Linus Disc-hjulen jag har nu är 622-17c ERTRO. Så det är det som gäller för att mina däck ska passa?

Hittade inga 17c på Rosebikes men dessa dök upp:
http://www.bike-discount.de/en/buy/wh-rx05-wheelset-black-85401

Vad tror ni om dessa? Annat ställe att kolla på?

Tack för ert tålamod.

Har du skivbroms, kolla på mtb-hjul.

Iofs kommer ju fler lvg-cyklar med skivbroms, men det är samma nav som på mtb och 135mm bredd i bakgaffeln. Det har inte riktigt slagit igenom bland "färdighjul" men vill man köpa ett fint hjulset för CX tex finns det förstås men kostar väl som hela din cykel :)

Navet borde egentligen inte ge sig efter bara 500 mil men jag vet ju inte hur din pendling ser ut. De traditionella naven skall kunna gå betydligt längre. Men om man låter dem börja glappa upp går de snabbt ned sig, ffa om smuts kommer in.

Köp 19mm fälg om inte 17 finns.

Actionsports.de säljer fina hjulset, men även budget: Jag skulle också köpa ett set MT15 som föreslogs ovan:

http://www.actionsports.de/de/shima...ufradsatz-centerlock-29-schwarz-9mm-4593?c=42

wallek skrev:
-------------------------------------------------------
> - Frågan om jag behöver MTB-hjul, vet inte, vad
> är skillnaden mot racer-hjul?

Racerhjul passar inte i din ram, till att börja med. Det är den länkade typen av hjul du ska ha om du bara vill ersätta de du har nu med liknande. Möjligtvis kompletterade med dessa, om du har sexhålsbromsskivor idag och vill fortsätta använda dem i stället för att köpa nya.

Shimanohjulen har 19mm innerbredd, vilket är standard på hybrider och touringcyklar. 17mm förekommer också, men det spelar i ditt fall ingen som helst roll.

Tack för alla tips och delade kunskaper.
Då blir det nog ett par WH-MT15 från Rose:
http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-wh-mt15-a-disc-29-mtb-wheel-set/aid:670718

- Det ser ut som mina bromsskivor går att trä på direkt i infästningen så någon adapter ska inte behövs vad jag förstår. Mina bromsskivor ska inte skruvas fast.

- Ja hjulen behöver väl endast däck och bromsskivor som tillägg, komplett annars?

- Och alla avstånd i ramen, bromsskivsläge etc bör stämma med länkade hjul?

Bäst att dubbelkolla :)
Stort tack. Man lär sig med en sån här tråd. Nyttigt.

De verkar vara kompletta med fälgband och snabbkopplingar. Det är inte alls säkert annars.
Eventuellt kan du behöva justera bromsarna och växlarna när du bytt hjul. Instruktioner finns under Läsvärt och överallt på internetz.

Sådär!

Idag har jag cyklat fram och tillbaka till jobbet med nytt Shimano bakhjul enligt ovan. Mycket nöjd. Tyst, jämnt och med en fungerande bakbroms som jag saknat senaste halvåret :)
Bytte bromsskiva och klossar när jag ändå höll på.
Ska sno på vinterdäcket på framhjulet snart då det börjar kyla på.

Tack för hjälpen alla.

Tillbaka
Topp