Behöver tips på AM -ram.

Cuprinol

Aktiv medlem
Behöver tips på AM -ram.
Varit sugen på en långslagig AM HT ett tag men inser att en fs är mer min grej i stöket och böket. Letar nu efter en ram runt 130-150mm slag för att paras ihop med en revelation 150mm, hammerschmidt och förhoppningsvis flow-hjul i framtiden. De nya hojarna från trek och giant är riktigt trevliga men väääldigt mycket för dyra.

Finns det något kul i ramväg därute med iscg-fästen utan att totalt fucka upp plånboken?

Behöver tips på AM -ram.
Freeborn har en del godis, tack för tipset. Rea på Rune även om den är i liknande liga som min Quake.
Hur är det med pedalgunget Hammerschmidt genererar? Kanske för få i Svea som faktiskt långtestat det på en icke hammer-anpassad ram.

Behöver tips på AM -ram.
Enligt test någon blaska som Banshee lagt upp (kolla under reviews på banshees hemsida) så skaden gunga en del på lillklingan, så då går nog HS bort.
Canyon Torque säljs väl med HS, den kanske funkar?

Behöver tips på AM -ram.
Cool, bra att veta. Nu är hammar beställt iaf så vi får se om min quake får sig iscg installerat eller om det blir ny ram. Tycker jag fortfarande quaken är för otymplig i skogen framöver blir det garanterat ny ram.

Behöver tips på AM -ram.
jag har bara kollat geometrin, men den ser ju fin ut.

Några mm lägre BB än Rune, lite längre hjulbas, samma gaffelvinkel, något kortare kedjestag. Dock har den böjt sadelrör, värt att tänka på om du inte kör gravitydropper eller liknande. Oklart hur den funkar med HS.

Behöver tips på AM -ram.
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Var kan man förresten hitta vikter på AM-hojar,
> tillverkarna är ju sämst på att skriva ut dem!

du hittar vikten på vågens display ;-)

Behöver tips på AM -ram.
Jag skulle överväga Lapierre Zesty och Banshee Spitfire. Båda med snabb, busig geometri och låg vikt.

Rune, Wildcard etc känns som lite väl mycket gung och vikt att släpa på i skogen. Men om du tänkt köra alpstig mestadels är det nog inte fel med en Rune eller Spicy.

Senast redigerad av en moderator:
Behöver tips på AM -ram.
Behöver tips på AM -ram.
Har betat av crc för länge sen, inget av rearamarna som är kvar känns speciellt roliga. Iscg är en bristvara också. Öite över 10k känns ok att lägga på en ram. Max 18 på en komplett... Canyon finns med välfigt dina komponenter för runt 30 utan rea. Så med bl.a hammer, 36a, sx-hjul. Sjukt billigt.

Runen känns mkt intressant förutom att den tydligen ska gunga rätt mkt om man kör hammer.

Kan tänka mig att gå ner i slag, köra revelation osv om det finns riktigt prisvärt komplett. Mondraker dune finns på evancycles ca 18k. Hmmmmm men den har nog inte iscg.

Edit; es 9.0 heter hojen

Behöver tips på AM -ram.
Om du ska blanda in budget och prisvärdhet kommer du aldrig hitta något bättre än Canyon så du kan lika gärna sluta fundera och slå till.

Behöver tips på AM -ram.
Om man går upp i slag och kikar på något som även skulle stå pall för gesunda liknande. Någon som sett Nomads "billigt" någonstans?

Behöver tips på AM -ram.
Att de skulle få plats med vattenflaskan :)

EDIT: Från texten: "The Strive's frame design has two very practical reasons: The first reason is that I need that bulge in the top tube in order to create space for the drinking bottle"

/Johan

Behöver tips på AM -ram.
marran skrev:
> Överröret är böjt åt fel hå,,, hur tänkte
> de då?

Att den ska se ut som alla andra puckelryggar vi sett de senaste åren?

Behöver tips på AM -ram.
Cuprinol skrev:
> Den såg ju betydlig mumsigare ut än tårken.
> Frågan är om den gillar hammarsmed...

Pivotplaceringen ser bra ut.
7aa9d148741c5f8c7db175cb9fc72267.jpg

Tycker den är riktigt snygg jag!

Behöver tips på AM -ram.
Karlsson skrev:
> Håll dig borta från revelation gaffeln. De har
> en förmåga att gå sönder. Läs mer här:
> http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=566928
> Dock så är de väldigt sköna när de funkar.

Va? Det gäller ju bara air u-turn, och den finns inte ens 2011.

Vem har flaska på AM-hoj för övrigt? Det känns som tyskarna har en lite annorlunda approach till vad som är AM

Behöver tips på AM -ram.
marran skrev:
> Vem har flaska på AM-hoj för övrigt? Det känns
> som tyskarna har en lite annorlunda approach till
> vad som är AM

+1, överröret borde varit böjt åt andra hållet.

Behöver tips på AM -ram.
Den där ser verkligen riktigt fin ut! Trevliga vinklar, men som sagt, dom borde ha struntat i flaskställ.
Fast jag undrar lite över varför de inte har horstlänkage till denna som de har till sina övriga cyklar?

Behöver tips på AM -ram.
AddeN (fd JoMenSåAtt) skrev:
> Fast jag undrar lite över varför de inte har
> horstlänkage till denna som de har till sina
> övriga cyklar?

För ökad styvhet om man får tro infon på deras webb. (en länk mindre mellan vevparti och bakhjul).

/Johan

Behöver tips på AM -ram.
marran skrev:
> Det känns som tyskarna har en lite annorlunda approach till vad som är AM

Ja, tacka vet jag AM i de svenska alperna, det är grejjer det...

Behöver tips på AM -ram.
Sen verkar marknaden/marknadsavdelningarna/design -hypeskaparna kommit på en mer definierad indelning. Jag trodde am var väldigt flummigt, men tydligen är am lättare än enduro som på många sidor är dom biffigare tingestarna. Enduro för mig står för uthållighet. Typ ruffiga långlopp eller nått. Inte 160mm hojar.

OT igen då, nästan.

Någon måste donera pengar till mig. Kärat ner mig i Nomad carbon. Har tyvärr inte råd bara så ge mig en gratis tack. Jag skulle bli mkt tacksam. Kan ha en tröja med ditt namn på varje gåg jag cyklar om du vill. På ramen också.

Behöver tips på AM -ram.
Behövs det varningssirén på den här också? Den får fantastiska recensioner, och nu när Billy är i farten igen kan man äntligen köpa av någon vettig.

US-MTFRS-ATTACK_TRAIL_6.9-C1.jpg

Behöver tips på AM -ram.
Cuprinol skrev:
> Behövs det varningssirén på den här också?
> Den får fantastiska recensioner, och nu när
> Billy är i farten igen kan man äntligen köpa av
> någon vettig.
>
Frugan har en Wolf Ridge II och den är riktigt rolig! Det där är väl successorn?

Behöver tips på AM -ram.
Om du bor i GBG kan du få testa min Spitfire. 127 mm slag som klarar allt från XC-turer till stök i Gesunda, ja det är sant, jag lovar.

Jag kör den i skogen runt GBG och har haft den i Hafjell, mkt rolig geo!

Såhär kan den se ut:
spitty.jpg ht=459

Behöver tips på AM -ram.
Mycket fin spotteld där! Bor tyvärr uppåt Sthlm men tack erbjudandet :)

Vi får väl se vad attack trailen kostar. Det är ramkit som är mest intressant. Sitter redan på allt förutom hjul. Har inte mycket som skulle kunna överföras till en 120-140mm ram och då blir det alltid dyrare än budgeterat i slutändan.

Tror hur som att attacken kan bli riktigt kul med fr hammers, solo lyrik och några lätta am-hjul. Kanske en KS-stolpe som grädde på moset.

Tillbaka
Topp