Behöver tips på skärmar (till fat bike)

Stålis

Aktiv medlem
Jag har en Surly Pugsley med ca 4" breda dubbdäck och jag är sugen på skärmar till den. Någon som har något tips? Gärna med återförsäljare från Sverige.

Om jag måste välja så vill jag helst ha skärmar som monteras i nån av de (minst) tusen olika fästena som finns på cykelramen. Väljer helst bort bakskärmar som fäst i sadelstolpen exempelvis.

Senast ändrad:
Wow! Klockrena tips. :)
De där från Classic style såg ju riktigt najs ut. Men - vad tror ni om snörensning? Är det stor risk att det packar sig under skärmarna?

Miracle sa:
Jo, har spanat in dessa, ett tag, men inte tryckt på köpknappen än.. :)

https://classic-cycle.com/all/488/f...-4.8-124-mm-black-with-stays-extra-wide?c=407

Antar att jag är bra nöjd med de jag har från Mucky nutz & BBB så behovet har inte vart stort nog.

Alltid på, fram å bak:
https://muckynutz.com/mudguards/fat_bike_mudguards/fat_face_fender_xl

Vid behov:
https://bbbcycling.com/en_en/bfd-35f-fatfender
https://bbbcycling.com/en_en/bfd-35r-fatfender

frid!

Kör du Fat Face Fender XL både fram och bak?

Jo, ser ut så här:

20170519_185817-01.jpeg

frid!

Miracle sa:
Jo, ser ut så här:

frid!

Har haft några likadana men var inte så nöjd med dem. Jo, dem hälper lite men man blir ändå blöt och skitigt. Inte alls roligt när man cyklar några dagar eller när man tältar, jävla skitigt blir allt inne i tält och sovsäck. Har cyklat tex några dagar i blöt fårskit med dem (i Frysland och Belgien), jösses vad en elände det gav. Allt satt under skiten: cykel, vattenflaskor, ryggsäck, packning, mitt hår .. jag såg ut som en grön smurf på en grön skithög. Har tyvärr inga bilder för SD-kortet gick sönder :(

Har haft några andra skärmar (mudguard och ass-savers), korta och lite längre men nej, ingen gjorde vad dem lovade. Tror att bara 'äkta' skärmar funkar, alltså full-coverage fenders såsom Big O Phat, Voltbike fat os. Om man googlar 'fenders for electra cruiser/fat ebike' får man också några exemplar.

fenders.jpg

Skulle själv inte gärna vilja ha plast skärmar och tunna skärmfästningar som på den här bilden, tror att min Pugs har ett för hårt liv för detta. Här är länken till bilden: https://classic-cycle.de/community-bilder/community-bild-von-frantz
Jag kan få några motorcykelskärmar (snygg, stål, från en gammal BMW) och de vill jag gärna försöka montera på fattien (skulle säkert fungera) men då får jag köra till Holland först, tar liiite tid. Men äsch, winter is coming med mycket snö så då behövs inga skärmar :)

Yonna sa:
Miracle sa:
Jo, ser ut så här:

frid!

Har haft några likadana men var inte så nöjd med dem. Jo, dem hälper lite men man blir ändå blöt och skitigt...... :(

Har haft några andra skärmar (mudguard och ass-savers), korta och lite längre men nej, ingen gjorde vad dem lovade. Tror att bara 'äkta' skärmar funkar, alltså full-coverage fenders såsom Big O Phat, Voltbike fat os...

Jag lägger till andra skärmar när det är skitigt, som du kan se ovan, å dessa tillsammans med Mucky nutz blir så gott som heltäckande. :)

frid!

Miracle sa:
Jag lägger till andra skärmar när det är skitigt, som du kan se ovan, å dessa tillsammans med Mucky nutz blir så gott som heltäckande. :)
Oops, det har jag missat. Klickade på din BBB-länk men då fick jag sånt jävla cookies-bild och ville inte klicka vidare. Sorry att jag svarade utan har sett allt!

Du kör alltså en kombination mudguard plus ass-saver/fender? Tror du att den ass-saver/fendern skulle funka med en bikepacksadelväska? Skulle gärna vill ha nåt som riktig funkar när jag ska cykla i holländsk fårskit igen. Har däck med tjocka grova dobbar/mönster och blöt fårskit älskar att samlar ihop mellan dobbarna. När man då cyklar på kullerstenar (och det finns massor var fåren bor) lossnar skiten och skjuter rakt upp. Inte alls roligt om man inte kan duscha och tvätta kläderna/cykeln.

wp-1451940965296.jpg

Det är lag på att användningen av cookies ska godkännas så alla websidor måste ha ett godkännande första gången man besöker sidan. Så dessa aviseringar går inte undvika, men de brukar ofta sitta i överkant eller nederkant å inte mitt på som hos BBB.

Skärmarna är stora men ändå väger de inte särskilt mycket. Tror dock inte att bakskärmen fungerar tillsammans med väskan din. Framskärmen borde dock fungera.
Har tyvärr ingen egen bild just nu, men hittade nån på nåtet som satt dessa på en cykel med måttligt feta hjul: https://roadkids.exblog.jp/25393100/ :)

frid!

Senast ändrad:
Jag har också de från BBB (eller något liknande iaf, minns inte) men blev tvungen att förlänga bakskärmen med lite liggunderlag för att ryggen ska bli helt torr. Har dock upptäckt att jag ofta hellre stannar hemma än sätter på skärmarna :-)
IMG_3348.JPG

Senast ändrad:
Ok, den liknar PDW som jag länkade till ovan.

BBB, som jag har, har ett annat fäste mot sadelstolpen, med skruvfattning, men ändå snabbkoppling, som jag tycker är stabilt. :)
Nackdelen mot SKS fästet är dock att det inte går att vinkla upp lika mycket, utan skärmen blir ganska horisontell. Å det är ju bra så att baklampan på sadelstolpen eller sadelväskan syns!

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
Tror dock inte att bakskärmen fungerar tillsammans med väskan din.

Jo, det misstänkte jag också. Men äsch, tycker ändå inte om fenders på fattien (skitful tycker jag) så det blir några härliga fårskitmåltider, mjammjammjummie :)
Tack för hjälpen!

Yonna sa:
Miracle sa:
Tror dock inte att bakskärmen fungerar tillsammans med väskan din.

Jo, det misstänkte jag också. Men äsch, tycker ändå inte om fenders på fattien (skitful tycker jag) så det blir några härliga fårskitmåltider, mjammjammjummie :)
Tack för hjälpen!

Jag har en Gibson, men tycker inte den passar på fatbiken.

Miracle sa:
Tänk på att man lätt kan bli väldigt magsjuk av fårskit. Har hänt en del cyklister genom åren, om jag fattat rätt.
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/femtio-cyklister-dackade-av-farskit/
Hmm, det visste jag inte, tack för varning. Då hade jag tur för jag sov/åt några dagar mellan fåren och deras skit. Kanske fårskit i Fryslând är inte så farligt som i Norge, fåren äter ju bara jättesalta kryddor och sjögräss, och salt dödar ju bakterier ;)

ForesterGuy sa:
Jag har en Gibson, men tycker inte den passar på fatbiken.

Äsch, om det går att ta med en trumpet på en vanlig cykel är en Gibson på en fattie ju inget problem!

8000e60c40c4154e9be82fbf1c221aa7--touring-bike-when-you-leave.jpg

Smart kombo bak, ser ju ut att bli i princip heltäckande avseende stänk på cykel + dig.

Kör med julas skärmar. Fram blev det lite modifierad fastsättning, ville inte borra i kolfibergaffeln. Det är förresten 2 framskärmar och 1 bakskärm i setet.

Bilagor

• 20181111_121059.jpg
    20181111_121059.jpg
    533.2 KB · Besök: 170
Tackar..
Insåg idag att jag behöver mer längd överallt, oljeblandat snögrus smakar apa och fläckarna äter sönder alla mina byxor =/
Ska försöka mig på en sorts längre muckynutz wannabe, har 2 palm mönstrade plattor kvar =p

Tillbaka
Topp