Behöver tips på skön sadel.

bmwpower

Ny medlem
Försökte förra året hitta en sadel till racern som jag kunde trivas med, men det var svårt.
Provade spezilised romin och 2 sorte till med en 143 bredd som är det mått jag ska ha enligt butiken.
Dom som händer är att efter 3-4mil domnar röven och sadlen blir jobbig att sitta på och man vill bara stå upp och cykla.
Behöver verkligen era tips.

Om du har några polare som har flera cyklar och med sadlar du inte provat kan du kanske få låna och testa. Är väldigt individuellt vad som funkar och inte och jag misstänker att du för varje sadel kan hitta någon person som tycker att precis den är helt perfekt.

GoranS sa:
Om du har några polare som har flera cyklar och med sadlar du inte provat kan du kanske få låna och testa. Är väldigt individuellt vad som funkar och inte och jag misstänker att du för varje sadel kan hitta någon person som tycker att precis den är helt perfekt.

Och helst en polare som kan låna ut sin cykel en heldag. Har testat en del olika sadlar och det är först efter ett par timmar som jag känner skillnad. Kör en San marco mantra nu och den känns helrätt på min HT.

Cannondale jekyl 1000 sa:
GoranS sa:

Och helst en polare som kan låna ut sin cykel en heldag. Har testat en del olika sadlar och det är först efter ett par timmar som jag känner skillnad. Kör en San marco mantra nu och den känns helrätt på min HT.

Skulle föreslå att man bara lånar sadeln. Med hela cykeln tillkommer problem i form av olika storlekar och geometrier samt den tråkiga situationen som uppstår om man kraschar cykeln under lånet.

Hitta en LSB som ha "provsadlar" eller som säljer med "utbytesgaranti" och som har god sortering.
Personligen gillar jag Bontrager Serrano men dels har jag inga större problem med sadlar och dels är det ju så olika beroende på hur man sitter.
Prova sig fram är nog det enda...

Och 143mm? Sitter du väldigt upprätt?
Kanske är lösningen att sänka/flytta fram styret lite så lasten på röfven minskar?

bmwpower sa:
ja lite upprätt då jag inte kan ligga i bocken p.g.a av stelopererad hand.

Tempopinnar?

Var domnar det? Är det bara ont på sittbenen så är nog bättre bibs och mer cykling rådet. Är det längre fram så kan hålad sadel och hårdare sadel vara vägar framåt - kom ihåg att sittbenen skall ta lasten. Belastar du längre fram kan man domna, få problem med apparaten och dessutom få rejält ont. Någon grad hit eller dit på sadelvinkeln kan hjälpa - dock finns det negativa saker som händer om man överdriver åt båda hållen så lagom är bäst - gäller bara att lista ut var lagom är.

För att ge ett meningslöst råd om vad min röv gillar så är charge spoon perfekt. Har tre sådana sadlar och de är perfekta (för mig).

Senast ändrad:
Skulle nog vilja säga lite längre fram och i början av året man cyklar så domnar ju även apparaten :-)
Har provat lite vinklar men ska kolla in sadeln du nämner.

Låter som om du skulle behöva en ändå bredare/plattare sadel.
(Förakta inte WSD bara för att det är WSD :-) )
Om det nu inte är så att du sitter för långt fram på sadeln / kanar fram på sadeln.
(Kan lätt bli det om man vinklat ner den fram och sitter upprätt, vilket kanske känns logiskt att göra men förfelar det hela :-) )

[Fabric heter Charger oxå - eller tvärt om snarare - i lite hållbarare utförande (sägs det) och lite fler modeller.]

Senast ändrad:
emmer sa:
Om det nu inte är så att du sitter för långt fram på sadeln / kanar fram på sadeln.
(Kan lätt bli det om man vinklat ner den fram och sitter upprätt, vilket kanske känns logiskt att göra men förfelar det hela :-) )

[Fabric heter Charger[/url oxå - eller tvärt om snarare - i lite hållbarare utförande (sägs det) och lite fler modeller.]

Ja jag tror att det är de som gjorde charge sadlarna. Jag har slitit ut en så det finns säkert möjlighet till förbättring på slitagefronten. Skönare sadel har jag dock aldrig haft. Dyrare, lättare och snyggare, men tusan inte skönare.

Brooks B17 är väldigt skön (tycker min rumpa ivf). Vill man ha en lite mer racerinspiretad, kan jag rekommendera Brooks Cambrium, som dock kräver några mils inkörning.

Sambal Oelek sa:
Spring till Lidl N.U.!!
https://happyride.se/forum/read.php/1/1843497/3129888#msg-3129888
:)

Köpte mig några till, sköna de sadlarna

+1
Att köpa en sadel på Lidl kan verka som ett skämt, men faktum är att många happyiter anser att just den sadeln är den skönaste som finns (någon happyit har t.o.m. cyklat Paris-Brest-Paris med den).
Det bästa är att den bara kostar 80 :-, vilket ju gör att det inte är någon större förlust om den inte skulle passa ens bak.

Skön sadel är individuellt. Jag har härdat rumpan så nu är det mindre kritiskt. Men i början jiddrade jag som sjutton med sadlar. Pendlade 30km till jobbet o bollarna försvann efter 15km. Skaffade då en bättre sadel som jag provade ut hos min LBS. Blev en Sele Italia då de var de man kunde låna och testa. Var nog en flite. Har en flite 1990 på min MTB idag. På racern har jag en Fizik Arione och på Crosspendlaren en Selle Italien turbo 1980. Min rumpa funkar på alla men den som mer o mer blir en favorit är 1980 sadeln i snygg retro mocka. Den är lagom hård. Styv men dämpar fortfarande samt har en go uppsvängning att trycka rumpan mot när man tar i ordentligt. Jag förstår varför den designen var så poppis på hela 80 talet. Kör med jeans på den idag och den har även gått 2 vätternrundor. Bra allt i allo :)

Bengt-re sa:
emmer sa:

[Fabric heter Charger oxå - eller tvärt om snarare - i lite hållbarare utförande (sägs det) och lite fler modeller.]
Ja jag tror att det är de som gjorde charge sadlarna. Jag har slitit ut en så det finns säkert möjlighet till förbättring på slitagefronten. Skönare sadel har jag dock aldrig haft. Dyrare, lättare och snyggare, men tusan inte skönare.

Det här kan bli längsta länkreferensen någonsin med lite fler citatnivåer :-)
(fixade det för det är ett muppigt rekord :-) )

Men en "klassisk" som Spoon / Scoop shallow / Serrano / Scratch / Aliante osv har ju blivit "klassisk form" inte för inte (om man sitter still och matar några timmar, för mer aktiv körning / krokigare ryggar finns bättre flatare profiler).

Senast ändrad:
Fizik Gobi XM är en löjligt skön sadel, har en på min mtb. Har en Aliante vsx på en racer som också är riktigt skön, en tundra m2 på min "mutant" och en Flite titanium som ska sitta på den andra racern när den blir komplett. Det är de bra sadlarna jag räknar upp. :)

Beror på hur man sitter, jag har växlat alla fram och tillbaka på olika cyklar. Men Gobi har ju en liten ankstjärt som Selle Turbo (och Dolphin, en sån har jag också) har, om du gillar det.

Jo. Det är rätt meningslöst att tipsa om klädsel eller sadlar då det i slutändan(!) handlar om tycke, smak, sittställning och tusan vet vad. Men men - smal nos och ganska hård samt att ha sadeln i princip vågrät (+- någon grad) är väl råd som oftast fungerar. Sen bredd, form och strävhet är hopplöst att råda om.

Jag håller med men om att det är svårt för er att ge råd.
Men man får upp ögnen för vilka fler fabrikat man kan köpa och prova.

En Fizik är iofs inget jag köper hem för att prova...

När jag lackade ur på min standardsadel som det stod Scott på, googlade jag vilken mtb sadel som var bäst. Gobi skrevs det lite här och där. Den fick det bli, och antingen så hade alla rätt, eller så var det placebo. Men jag har aldrig ångrat mig.

Edit. Den är inte 14cm bred, läste jag nu att du behöver, så den kan du nog glömma.

Senast ändrad:
Bor du i stockholm? Isåfall har cycling på norrtullsgatan SMPlånesadlar eller de hade iaf det förut. Ring o fråga kanske.. Fantastiska sadlar e de iaf om man har problem med domningar.

bmwpower sa:
Jag håller med men om att det är svårt för er att ge råd.
Men man får upp ögnen för vilka fler fabrikat man kan köpa och prova.
Som jag nämnt.
Kolla om det inte finns någon handlare i närheten med "provapåprogram" på sadlar.
De flesta seriösa har det.
[Hade du bott i gbg kunde jag tipsat om ett knippe :-) ]
[...eller oxå kunde du provat ur min "provalåda" :-) Du ska inte köpa något kilo på chans för att ha att prova med. Inte så lyxiga men ger ett hum om lämplig form.]

Vernersson sa:
marr sa:
Vernersson sa:
Henrik_E sa:
Skönt ändå att TS fått ett entydigt svar.

Haha, precis som vanligt i frågetrådar alltså :-D

Kanske svårt att ge ett entydigt svar på en individuell fråga?

Absolut.
Men oftast även i andra fall där svaren/upplevelsen inte inte baserar sig på ren känsla brukar svaren oftast spreta ganska rejält.
På gott & ont ;-)

Svårt att basera känslan i en sadel på något annat sätt :p

Jag gillar Toupe mycket bättre än Romin.
Hade en Fabric på Synapsen, där domnade paketet efter 15 minuter bort helt. Med Toupen och i övrigt samma inställningar körde jag sist 3 h utan problem.

Alltså rata inte Spesh bara för att Romin inte passade och har du en Åf kan de säkert fixa lånesadel av tex. Toupe.

Min personliga erfarenhet är att kvalitén. - eller den personliga formen på röven, vem vet? - på blöjan är av större betydelse än sadeln.

Jag har fyra cyklar och 6-7 olika sadlar, gammalt läder, helium-lätt karbon, plast, gel, med och utan skåra. Blöjan vinner, och bäst är Alturas bibs. Eller Scotts. Beror på tempen.

Pfaff sa:
Min personliga erfarenhet är att kvalitén. - eller den personliga formen på röven, vem vet? - på blöjan är av större betydelse än sadeln.
Det är troligen en inte så dum infallsvinkel faktiskt :-)
(Personligen kör jag utan inlägg - men har man är det säkerligen viktigt med modell och skötsel.)

Tillbaka
Topp