Behöver tips & råd gällande min Nishiki Cross Road

MikeMiz92

Medlem
Tjena! Förra året köpte jag en Nishiki Cross Road (från 2009 tror jag) som en "äventyrscykel", alltså till allt möjligt jag känner för.. Pendling, gravel, landsväg, träning osv. Är ganska nöjd med den överlag men nu börjar jag känna att vissa saker behöver åtgärdas. Om det är nya helt nya delar som ska inhandlas eller justeringar hoppas jag kunna få svar på här. 😀

Jag har ett par Shimano ST-4503 bromsar vars kåpor börjar falla isär, tyvärr verkar dessa kåpor inte tillverkas längre. Har googlat och såg att ST-4600 kåpor ska passa, men de verkar inte heller gå att köpa längre...

Bromsoken som sitter på är gamla Avid BB7. Bakre bromsen tar knappt även fast jag tightat till kabeln, skruvat på reglagen och klämmer sönder bromshandtaget, det finns gott om belägg kvar. För frambromsen är det tvärtom, knappt något belägg kvar men det tar tvärstopp, behöver knappt bromsa.

Bromsbeläggen verkar vara en beställningsvara hos alla svenska återförsäljare, inte en dealbreaker men lite jobbigt är det ju.

Bakväxeln behöver justeras konstant om jag åker på något annat underlag är asfalt. Det är en Deore XT bakväxel. Kan man göra något för att undvika detta? Läst att vissa bakväxlar bara är keffa av design.

Framklingan har egentligen varit 3-delad, men någon tidigare ägare bestämde sig att köra 2-delat. Inte skitjobbigt egentligen men det har hänt att kedjan hoppat ner och fastnat i det gamla fästet, behövs mycket våld och kraft för att loss den då.

Jag går i tankarna om jag ska försöka lösa befintliga problem, eller bara köpa nya komponenter. Finns ju mycket prisvärt på AliExpress såg jag, så det är lite lockande att beställa hem nya grejer.

Vad tycker ni, är det värt? Skulle jag behöva byta ut allt då eller skulle jag t.ex. kunna behålla framväxeln från en Shimano grupp och blanda den med en annan?

När det gäller bromsar tycker jag själv att det är bättre att skaffa ett set MT200 för cirkus 400kr än att försöka "sminka en gris" med mekaniska.

Bakväxeln borde ju inte vara några problem att fixa bara du vet/hittar vad som orsakar problemen. Annars finns det ju ganska billiga alternativ (förmodligen) med clutch att byta till.

Jag har ett par Shimano ST-4503 bromsar vars kåpor börjar falla isär, tyvärr verkar dessa kåpor inte tillverkas längre. Har googlat och såg att ST-4600 kåpor ska passa, men de verkar inte heller gå att köpa längre...
Finns tredjeparts versioner, men billiga är de inte

Bromsoken som sitter på är gamla Avid BB7. Bakre bromsen tar knappt även fast jag tightat till kabeln, skruvat på reglagen och klämmer sönder bromshandtaget, det finns gott om belägg kvar. För frambromsen är det tvärtom, knappt något belägg kvar men det tar tvärstopp, behöver knappt bromsa.
Mekaniska skivbromsar är ett aber, enda du inte verkar ha kollat är rotorn, är det liv kvar i den?
Och bara för att dubbelkolla, när du säger att du skruvat på reglagen så inkluderar det även det stora röda som är på "insidan" mot hjulet?
Bakväxeln behöver justeras konstant om jag åker på något annat underlag är asfalt. Det är en Deore XT bakväxel. Kan man göra något för att undvika detta? Läst att vissa bakväxlar bara är keffa av design.
Vad är det för justeringar du behöver göra när du byter underlag? En bakväxel borde fungera lika bra oavsett underlag, förutsatt att den inte får massa smällar från stenar/rötter.
Framklingan har egentligen varit 3-delad, men någon tidigare ägare bestämde sig att köra 2-delat. Inte skitjobbigt egentligen men det har hänt att kedjan hoppat ner och fastnat i det gamla fästet, behövs mycket våld och kraft för att loss den då.
Trillar den ner av sig självt eller råkar du växla ner den? Det går att justera framväxelens stopplägen så att det passar bättre för tvådelat.
Jag går i tankarna om jag ska försöka lösa befintliga problem, eller bara köpa nya komponenter. Finns ju mycket prisvärt på AliExpress såg jag, så det är lite lockande att beställa hem nya grejer.
Att helt byta drivlina, bromsar, osv. är helt klart ett alternativ men beror ju helt på vad du vill få ut av cykeln, även en hydraulisk drivlina från L-Twoo + bromsar från pålitliga säljare går ju för över 2500 innan kedja, kassett och vevparti kommer in i bilden. Och frågan är då om du vill lägga de pengarna på just den här cykeln eller kanske köra nödlösningar, spara pengar, och satsa på en helt ny, fetare cykel
När det gäller bromsar tycker jag själv att det är bättre att skaffa ett set MT200 för cirkus 400kr än att försöka "sminka en gris" med mekaniska.
Kan vara osmidigt att få plats med dem på ett bockstyre bara

Avid BB7 Road bromsar bra om skivor, belägg, vajrar och höljen är fräscha. Om jag inte slängt dem, så kan jag ha några bättre begagnade eller nya belägg i någon låda i garaget.

Avid BB7 Road bromsar bra om skivor, belägg, vajrar och höljen är fräscha. Om jag inte slängt dem, så kan jag ha några bättre begagnade eller nya belägg i någon låda i garaget.
Begagnade, bättre begagnade och nya fanns. PMa om intresserad.

IMG_3357.webp

Det kan räcka att rengöra de gamla beläggen för att få igång dem igen.

Tack för alla svar. Jag bestämde mig för att köpa ett par nya MicroNew reglage och bromsbelägg från AliExpress. Insåg efter att jag läst runt lite + era kommentarer att det troligtvis inte är något större fel på mina grejer utan det krävs bara lite mer pill och finjusteringar.

Det som har hänt med bakväxeln är att den börjar hoppa mellan växlar. Jag fick till det skitbra tidigare, kunde växla hela spannet utan problem, sen efter jag cyklat ett tag kan jag t.ex. inte växla till ettan, utan den stannar på 2an. Sen kan den ibland börja hoppa mellan vissa växlar. Varierar vart den gör det.

Jag satt också faktiskt igår och lyckades få bromsarna att funka någorlunda bättre. Men tycker fortfarande bakbromsen är "svampig" och tar inte alls så bra som jag vill. Några tips? Jag har ett helt nytt hölje jag skulle kunna slänga på också.

Gällande rotorn har jag faktiskt ingen aning om hur man avgör om det är liv kvar eller ej. Jag mätte tjockleken med en linjal och får det till ca 1MM på båda.

Jag satt också faktiskt igår och lyckades få bromsarna att funka någorlunda bättre. Men tycker fortfarande bakbromsen är "svampig" och tar inte alls så bra som jag vill. Några tips? Jag har ett helt nytt hölje jag skulle kunna slänga på också.
Är det 2- eller 1-kolv?

Det som har hänt med bakväxeln är att den börjar hoppa mellan växlar. Jag fick till det skitbra tidigare, kunde växla hela spannet utan problem, sen efter jag cyklat ett tag kan jag t.ex. inte växla till ettan, utan den stannar på 2an. Sen kan den ibland börja hoppa mellan vissa växlar. Varierar vart den gör det.
Skulle ta och kolla om växelörat är rakt, om du inte har verktyg för det är det enklaste sättet att skruva av bak växeln, skruva av växelörat och lägg det på något som är rakt. Ligger det inte platt så är det böjt. Det går att böja tillbaka det, det går att köpa nytt (men då måste man hitta vilken av sjuhundraelva versioner man har)
Du kan investera i "compressionless" höljen, men de är rätt dyra och ger en marginell förbättring. Tyvärr är den där svampigheten lite av ett kännetecken för mekaniska skivbromsar.
Gällande rotorn har jag faktiskt ingen aning om hur man avgör om det är liv kvar eller ej. Jag mätte tjockleken med en linjal och får det till ca 1MM på båda.
Det är exakt tjockleken som är det man mäter, de flesta tillverkare rekommenderar att man byter runt 1.5mm. Enklast mäter man med ett skjutmått.

Skulle ta och kolla om växelörat är rakt, om du inte har verktyg för det är det enklaste sättet att skruva av bak växeln, skruva av växelörat och lägg det på något som är rakt. Ligger det inte platt så är det böjt. Det går att böja tillbaka det, det går att köpa nytt (men då måste man hitta vilken av sjuhundraelva versioner man har)

Du kan investera i "compressionless" höljen, men de är rätt dyra och ger en marginell förbättring. Tyvärr är den där svampigheten lite av ett kännetecken för mekaniska skivbromsar.

Det är exakt tjockleken som är det man mäter, de flesta tillverkare rekommenderar att man byter runt 1.5mm. Enklast mäter man med ett skjutmått.

Jag har en del Jagwire KEB-hölje kvar sedan jag körde mekaniska ok, säg till om det kan vara intressant.

1,5?
Det är bara det ena som rör sig när man bromsar. Det andra justerar man manuellt i takt med att beläggen slits.
Det var det jag menade med 1-kolv (y)

Jag brukar börja med att skruva ut högersidan tills belägget inte rör sig mer och sedan in 3 klick igen. Därefter centrera lite som man gör med de hydrauliska genom att släppa på skruvarna och bromsa. Därefter justera ut högersidan igen så att den inte ligger emot och spänna vajern efter behov. Kanske finns bättre sätt men värt att testa innan man byter höljen osv.

Fantastisk hoj! Cyklade ner till Italien på en sån i fjol (original, som du hade jag även lite problem med svag bakbroms men den klarade alperna galant). Se till att få bort ev olja på bromsskivan. Själv fick jag göra rent med trasa upprepade gånger...hade smugit sig på olja eller 5-56 på den. Finns också specifik rengöring för det (brake cleaner, det hjälpte mig). Det tar tid att få bort allt men det kan vara svaret.

Kunde inte få med den hem så den är väldigt saknad. Håll i din hårt!

Senast ändrad:
Jag gillade mina BB7. Men saknar dem inte, kör hydrauliskt idag.

Bakbromsen kommer alltid vara lite svampigare pga den längre bromsvajern.

Vajrar och vajerhöljen är a och o för att få dem att kännas bra. Allt måste sitta tight och löpa lätt. När du har det klart återstår att justera in oken perfekt mot skivan; inte bara ”avstånd” utan även vinkel.

Belägg gör sitt till också. Har du fått in olja i dem är det ruskigt svårt att rädda dem. Materialet är poröst och suger i sig. Jag har provat både ugn och gasbrännare för att värma ut det men det har bara funkat ett kort tag.

Belägg spelar roll: På min förra pendlare (45 pedelec) levererades cykeln med helt olika belägg; fram nåt hårt downhill-inriktat och bak supersofta. Enorm skillnad, de hårda behövde bromsas upp i temp innan de tog.

Hydraul är förstås bra men kostar ju även nya reglage. Vill du inte spendera massa pengar är ett enkelt trick för bättre känsla att sätta dit större skivor (rotor/disc) . Det tidskrävande där är att hitta rätt hållare för oken…! 😅

I övrigt låter det som antingen slitage eller service som krävs.

Har du inte riktat växelöra är det det första du skall göra. Har växeln fått stryk ser du det på den, repor mm. Växelöron verkar bli ”trötta” med tiden om man riktat dem några gånger, tycker aldrig jag får det att hålla om de blivit lite sneda flera gånger.

Vet inte hur mycket erfarenhet du har på mek men beställ nya grejer först när du vet exakt vad som är fel med de du byter ut. 👌

Liten update:

Tog en liten tur på 30 km förut med varierat underlag efter ha gjort lite "justeringar". Började riktigt bra, bromsarna tog hårt och direkt, växlarna funkade prima hela vägen från 1-9.

Sisådär halvvägs började växlarna strula igen, kunde inte cykla uppför utan att kedjan small och hoppade runt, kom inte ner på 1an något mer heller.

Förutom växlarna så började bromsarna göra ljud, lite beroende på hur hårt jag bromsat och hur länge. Stannade jag, slutade ljuden. Sen började det igen så fort jag bromsade.

Efter den turen tappade jag motivationen helt och hållet att fortsätta kriga med cykeln, men det var ett par veckor sedan, så nu är motivationsnivåerna tillbaka igen. Tur att man har en MTB att cykla på också. :D

Har nu fått mina nya bromshandtag/reglage + nya belägg. Skulle rengöra bromsoken igår och självklart lyckades jag trycka ut ena kolven för långt så den åkte ut ur oket helt och hållet. Att pressa tillbaka den gick helt enkelt inte, slutade med att jag böjde låsringen. Nu kör jag utan låsring på ena kolven, den tar bra och kan inte riktigt se någon större fara i detta då den fysiskt inte kan åka ur oket. Eller har jag fel?

Jag fick även lära mig att bromsbeläggen för mina bromsar behöver tryckas in betydligt längre än vad jag trodde. Troligtvis varför det lät så mycket och varför de till slut ramlade ur.

Gällande växelörat har jag kikat på det och kan inte se att det skulle vara böjt på något sätt. Men det kanske är anledningen till varför växlarna blir så kassa efter ett par kilometer i lite terräng?

Tillbaka
Topp