Behövs tejp på Roval Control tubeless ready?

Rookie123

Medlem
20200707_182705.jpg

Hej!

Ska prova att köra slanglöst och mina fälgar är tubeless ready på så sätt att de redan verkar ha fälgtejp. Kan man lita på att det funkar så och bara sätta dit däck och gucka eller ska jag dra ett extra varv tejp?

Tack!

Är du osäker så kan du ju pumpa upp däcken utan gucka och låta dom stå en dag eller något. Vanliga fälgband brukar ju i alla fall sitta ganska löst, så det där är nog tubeless-tejp.

Mina Vitus-cyklar kom förtejpade för tubeless och sitter jävligt mycket bättre och tätare än hafsjobbet jag gjorde på min Sonder i alla fall. :P

Jag har haft sådana fälgar och fälgband. Körde med stans tätningsvätska. Höll hyggligt tätt i ca 5 dagar vilket vissa ansåg normalt. Utan erfarenhet tror man att det är normalt. 2 månader senare började ekernipplarna poppa och när jag lyfte på fälgbandet var det tydligt att det inte höll tätt och guckan hade skvalpat i fälgen och troligtvis fått aluminiumnipplarna att må mindre bra.
Med riktig tejp håller hjulen tätt betydligt bättre.

Tjuvstartade lite nu ikväll för att se om däcket skulle hålla trycket över natten men det höll knappt över fikapausen.

Hela vägen runt är det tätt förutom vid låsringen på ventilen - vad göra? OBS: ingen gucka i än, bara luft.
20200707_204549.jpg

Har du ventilen rätt monterad så att den är helt tät?

Vissa modeller var smått omöjliga att få till på rovalhjulen.
Men samtliga gånger jag har stansat rovalhjul så har de hållit tätt med det bandet.
Och skall du tejpa så slit bort det band som sitter där så du inte sätter tejp på tejp.

Jag har ett par traverse carbon som kom förtejpade, hur täta som helst! Däremot hade jag liknande problem med ett par tidigare control som också läckte som såll kring ventilen. Fick till slut gå tillbaka till butiken och byta ventilerna, sen blev det bra.

Ahh okej tack, "skönt" att höra att ni också haft lite problem med Roval. Jag provade med de ventiler som följde med cykeln men de var runda med två avfasade sidor. Kändes fiskiga redan innan jag testat.

Har ett par koniska Stans att prova eller så köper jag flashiga MUC-OFFs, är de bra/värda?

Iom att jag lyckats få tätt i övrigt kanske det funkar att köra vanlig golvpump?

Det står att Stans-guckan håller sig flytande i 2-7 mån. Får man världens tyngsta hjul efter ett par år eller vad innebär det förutom att man måste fylla på mer varje säsong? Jag cyklar inte jättemycket så byter inte däck så ofta.

Stort tack för all hjälp! :)

Jag har exakt samma problem med ett nytt Mavic XA-bakhjul. Det kom med tejp på så jag monterade ventilen och testade pumpa med bara luft, gjort två misslyckade försök och det läcker förmodligen vid ventilen. Bör jag byta både tejp och ventil för säkerhets skull?

Guckan kommer ju täta vid ventilen det är väll det den är gjord för? Min egentejpade fälgar brukar alltid ha lite stelnad gucka där ventilen träts igenom.

Guckan kommer ju täta vid ventilen det är väll det den är gjord för? Min egentejpade fälgar brukar alltid ha lite stelnad gucka där ventilen träts igenom.
Ja det är det jag var osäker på, om det ska vara tätt utan gucka eller om det är för mycket begärt. Första gången för mig så lite nojig. Testade idag med ett framhjul som inte är tubeless ready, tejpade själv och satte rim strip på. Här läcker det ut luft vid fälgens skarv istället. Men får väl hoppas på att guckan tätar...

Jag har kört tubeless i 2 set Control Carbon och ett set CONTROL CARBON SL TEAM LIMITED med 1 DL vätska i varje hjul så har det varit problemfritt. Det bästa är att montera hjulen och ut och cykla direkt efteråt, så att vätskan skakar runt och täcker hela skarvarna mm mot däcket och Därmed bli tätt. Vätskan jag använder just nu är Muc Off som faktiskt verkar vara bättre än både stans egen och schwalbes doc blue. Rekomenderas?

Köpte Muc-offs ventiler men med såpavatten på fälgen och pumpat däck ser jag att det läcker vid vissa ekerfästen också. Drar och köper tejp under dagen och tejpar själv istället, sen får vi se om guckan tätar vid ventilen.

Tillbaka
Topp