Behövs verkligen nytt baknav?

Accident

Medlem
Hej,
Lämnade in mina cykelhjul på service då en eker i bakhjulet saknades och ville även höra er åsikt om hur allvarligt skadat mitt baknav är?
Är detta något som går att cykla med eller är det som de säger helt kört och jag behöver byta nav och samtliga ekrar?

Nav.jpg

Din bild visar bara att du dragit av end cap? Det är inga konstigheter, den är konstruerad så och det är bara att trycka tillbaks. Eller missar jag något annat i bilden?

Det går inte att avgöra hur skadat hjulet är utifrån bilden. För att avgöra det behöver du snurra hjulet och se hur "orakt" det är. Typiskt är att fälgen tar skada långt innan navet. Ekrarna brukar också gå att återanvända ifall de passar den nya fälgen och de inte skadats av något som åkt in i hjulet.

Din bild visar bara att du dragit av end cap? Det är inga konstigheter, den är konstruerad så och det är bara att trycka tillbaks. Eller missar jag något annat i bilden?

Det går inte att avgöra hur skadat hjulet är utifrån bilden. För att avgöra det behöver du snurra hjulet och se hur "orakt" det är. Typiskt är att fälgen tar skada långt innan navet. Ekrarna brukar också gå att återanvända ifall de passar den nya fälgen och de inte skadats av något som åkt in i hjulet.

Det är den som gått av som, om jag tolkade det rätt, gjorde att navet behöver bytas. Lagerna är kassa men de bör väl bara vara att dra ut och pressa in nya?
Hjulet är lite skevt men enligt cykelaffären inte så farligt att det inte går att cykla på.

Om axeln har gått av behövs ju en ny sådan. Men det är inte säkert att det finns något vettigt att få tag i och då är det bättre och eventuellt billigare med ett nytt hjul.

Häller med Aron. Det ser inte ut som något är skadat als. Du behöver bara en ny eker och kanske nippel och nya lager om dom inte rullar bra.

Den rullar men inte inte så bra som den borde så lagren är rätt kassa. Ser dock inte vad cykelaffären ser som gör att jag måste byta nav bara för att den svarta grejen som sitter på bulten är av, den som Aron kallar end cap.

Det är den som gått av som, om jag tolkade det rätt, gjorde att navet behöver bytas. Lagerna är kassa men de bör väl bara vara att dra ut och pressa in nya?
Hjulet är lite skevt men enligt cykelaffären inte så farligt att det inte går att cykla på.
Är det den svarta pluppen vid dina fingertoppar som är ”av”? På alla nav jag sett drar man av den för att serva lagren, och sen trycker man tillbaks den igen. Men jag kanske missförstår och det är något annat som är sönder?

Den svarta pluppen är till för att skydda lagren och sätta rätt avstånd i ramen. Alla nav har sådana.

Apropå lagren: Det ska stå en kod på dem. Beställ hem nya, knacka ur de gamla och montera in fräscha. Notera att det är väldigt knepigt att få de nya på plats utan lagerpress eller skruvstäd.

PS: Byt kassett när du är i farten, det ser väl slitet ut. DS

Är det den svarta pluppen vid dina fingertoppar som är ”av”? På alla nav jag sett drar man av den för att serva lagren, och sen trycker man tillbaks den igen. Men jag kanske missförstår och det är något annat som är sönder?

Apropå lagren: Det ska stå en kod på dem. Beställ hem nya, knacka ur de gamla och montera in fräscha. Notera att det är väldigt knepigt att få de nya på plats utan lagerpress eller skruvstäd.
Jag tolkade det som att det är den som är av, om inte ni ser något annat uppenbart som kan vara av som gör att man ej bör cykla med detta nav?

Den svarta pluppen har dock inga "flärpar" som passar in i de två skårorna som syns på bilderna. Vet inte om det är det som gör det farligt?

Vilka skåror är det du menar?

När jag tittar närmare ser jag att pluppen ser märklig ut i denna bild. Det är som att något har skavt på den. Det kan ju vara att den behöver bytas men att pluppen inte går att få tag i som reservdel och därför måste man byta hela navet. Och med nytt nav har befintliga ekrar fel längd.

Gå tillbaks och be cykelhandlaren förklara felet. Om du inte får bra svar gå till nästa
49302A4D-A9E4-4B27-AD67-3360B1DA4DB7.png

Vilka skåror är det du menar?

När jag tittar närmare ser jag att pluppen ser märklig ut i denna bild. Det är som att något har skavt på den. Det kan ju vara att den behöver bytas men att pluppen inte går att få tag i som reservdel och därför måste man byta hela navet. Och med nytt nav har befintliga ekrar fel längd.

Gå tillbaks och be cykelhandlaren förklara felet. Om du inte får bra svar gå till nästaVisa bilaga 481015

Sista bilden i inlägg #9 så ser du som två skåror i den ihåliga "axeln" som går genom navet.
Ska rådfråga en annan Cykelaffär också.
Invändigt är den svarta pluppen ok, känns som att man borde kunna ta två rörbitar annars och svetsa ihop till en liknande del ifall den svarta pluppen behöver bytas.
Men ska rådfråga en annan cykelhandlare också. :)

El Gallo hade ommärka Sun Ringlé-nav på vissa hjul och detta ser ut som ett sådant. Helt i sin ordning att endcapen är lös, även om det är lite korkad konstruktion. Den ser dock rätt så tilltufsad ut.

Sista bilden i inlägg #9 så ser du som två skåror i den ihåliga "axeln" som går genom navet.
Ska rådfråga en annan Cykelaffär också.
Invändigt är den svarta pluppen ok, känns som att man borde kunna ta två rörbitar annars och svetsa ihop till en liknande del ifall den svarta pluppen behöver bytas.
Men ska rådfråga en annan cykelhandlare också. :)

Dom två skåror ser inte ut som skador men som något som borde vara så.

Tillbaka
Topp