Belastningsrelaterade besvär nedre regioner. Desperat på tips!

Hemoglobin

Medlem
Hej! Läser här ibland men detta blir mitt första inlägg! Obs känsliga läsare kan sluta här.

Började cykelpendla ca 2x2 mil året runt 2016. I samband med detta fick jag regelbundet en böld perianalt, fattade inte vad detta var och höll på att fightas med denna lång tid och blev sedermera en fistel av det hela.

På senare år har samma sak dykt upp på andra sidan och jag har insett att detta är tydligt relaterat till cyklingen. När jag har uppehåll blir jag närmast besvärsfri. Efter 2 pendlingsdagar återkommer skiten och håller i sig typ en vecka eller mer då jag knappt kan sitta.

Jag kan inte vara den ENDA i Sverige med detta problem!? Har googlat självfallet. Nån som upplevt liknande och typ bytt sadel eller nåt? Skulle verkligen vilja fortsätta med cykling men detta är inte riktigt värt det.

Kör cyclocross, rätt hård racersadel. Kör bibs.
Testa typ damsadel för att ändra belastningsmönstret?

Jag vill inte riktigt googla dina besvär men tänker på några åtgärder.

Först få själva åkomman att lägga sig på riktigt kan t ex hydrokortison hjälpa. Sedan mjukgörande kräm i olika former efter dusch för att inte torka ut. Jag kör med Medevis "rumpräddaren" innan längre cykling.

Har också testat många olika sadlar och har hittat en modell som funkar skapligt för mig. Verkar vara väldigt individuellt vad som funkar så det är nästan meningslöst att rekommendera en modell eller ett visst märke.

När man provat några stycken olika kan man börja se vilken konstruktion som funkar. Personligen vill jag ha en medelbred, lite längre sadel med rund profil som är relativt mjuk.

Sadelhöjd kan man experimentera med liksom sittställningen i övrigt. Sedan får man även försöka att ställa sig upp och byta position ofta.

Är du ordentligt ren och torr innan du cyklar. Vissa cyklar ju och duschar på jobbet men det är nog bra att vara nytvättad med dina problem. Experimentera mer med olika sadlar. Har du testat utan bibs eller annan modell? Har du testar dämpad sadelstolpe? Skulle gissa besvären mer kommer från skav men allt som kan minska onödiga stötar är nog bra. Har du varit till läkare och fått någon hjälp?

Trådtips:

Har du testat sadel med "rot hål" ? Pendlar 2-3x5mil i veckan på en https://www.bikester.se/selle-italia-novus-endurance-tm-expert-sadel-superflow-M139357.htm utan några bekymmer....
Saknas ett l sist i länken.

Till TS: Om problemet kommer efter två dagar med 2x2 mil pendlingscykling låter det i mina öron som att du antingen har något som hänger kvar även när du blivit "närmast besvärsfri" eller att du har för dig extremt olämplig sadel. Har du varit i kontakt med sjukvården för att se om det finns något kvarstående problem som inte ger med sig av sig självt?

Hej tack för svar, ska testa lite olika sadlar och positioner. Även testa utan bibs. Känns som detta är sällsynt problem.

Och ja jag jag varit i kontakt med vården och i början var det tal om andra diagnoser men är så tydligt kopplat till cyklingen/belastningen så avskrivit andra möjliga orsaker.

Du skriver att det blev en fistel första gången det hände. Vilken typ av fistel? Gick den in mot analkanalen? Och har du fått hjälp med att åtgärda fisteln?

Tillbaka
Topp