Bell Super - Ett val jag ångrar

prahna

Aktiv medlem
Köpte en bell super i våras, dels för att den satt bra men mycket för looken.
Idag smällde jag huvet i en gren för andra gången, första gången var det en tunn rackare i ganska hög fart, dock inget som skadade mig eller hjälmen men otäckt var det. Idag var det i långsam fart men grenen var betydligt grövre och jag fastnade i ett ventliationshål vilket gjorde att hjälmen och mitt huvud åkte bakåt tills jag hunnit nästan stanna och hjälmen släppte från den pyttelilla ca 1cm långa och tjocka grenstump som hittade ventilationshålet släppte.
Det gjorde dock lite ont för Bell har lagt en "gummi"-vaddering framtill på hjälmen och den e hård. Det som jag dock märkt och som gör att jag inte längre gillar min super är att den är för hög, den bygger mycket mer än andra hjälmar jag haft. Jag har cyklat mountainbike i 20år och inte förräns nu med denna hjälm slår jag i huvudet.
Ni andra med Super, har ni märkt detta med med era hjälmar?

Nej, förutom den stora skärmen som har tagit i ytterdörren några gånger på väg in innan jag lärde mig hur långt fram den går.

Frid!

Jag har haft min i två år och är helnöjd, har aldrig tänkt på att den skulle vara större eller högre än andra hjälmar.

Lite större på sidorna tycker jag att den är men det ska den väl vara för att skydda mer? Dock har jag bara "märkt" det i spegeln....
Skärmen tycker jag är det bästa med hjälmen, skyddar otroligt bra mot mygg, sol ,regn osv.
Märkte även efter en runda med lvg-hjälmen att ventilationshålen fram på super gör större skillnad än vad jag trott tidigare. Mkt mindre pannsvett med supern.

Jag har en Bell Stoker (budgetversionen) av super. Den har ju lite större venthål än andra hjälmar som en gren lättare kan hitta in i som TS skrev. Inget jag har råkat ut för dock.
Annars en kanonhjälmn. Lite varm kanske.

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom jag är sjuk och hemma så gick jag ut
> och mätte. Bells Super vs. Limar 757
> http://www.xxl.se/cykel/cykelutrustning/cykelhjalm
> ar/limar-757-cykelhjalm-13/p/1088629_1_style
>
> Bell 42mm
> Limar 40 mm
>
> Limaren är lite svårmätt men jag tog
> någonstans i kanten av hålet. Men högsta
> punkten på den hjälmen är säkert 45mm.
>
> 2mm mao.
>
> Stalle

Jag fick ungefär samma mått på min Giro Hex.

Har svårt att tro att det finns hjälmar som är så mycket lägre att det har någon praktiskt betydelse. Jag vill ha åtminstone en decimeter till godo när det går fort och då gör en centimeter skillnad i höjd på hjälmen inte någon märkbar skillnad.

Tillbaka
Topp