belöna barnen

belöna barnen
WTF... Jag läste belåna barnen först.... Atle verkar iaf än så länge vara nöjd med beröm men det kommer väl att ändras med tiden... Även han är ju en människa..

belöna barnen
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> WTF... Jag läste belåna barnen först.... Atle
> verkar iaf än så länge vara nöjd med beröm
> men det kommer väl att ändras med tiden... Även
> han är ju en människa..

Då får du köpa 9 cyklar varannat år till honom istället för dig själv!

belöna barnen
Trådskaparen såg naturligtvis km-ersättningen som en möjlighet att få ut barnen ur huset så att han och frun kunde få lite "kvalitetstid" för sig själva. Fast nu kommer han inte längre att kunna göra det med gott samvete. Ni har helt enkelt sabbat den stackarens sexliv. ;)

belöna barnen
Tja!
Jag har inte tittat på tråden på några dagar men den har ju växt, det är härligt med alla åsikter.
En del tycker jag tänker rätt, en del tycker tvärtom.
Som jag ser det kan man grovt sammanfatta era åsikter enligt följande:
1. belöna inte utan uppmuntra och stötta barnen istället.
2. Ge dom inte pengar utan ge barnen din tid istället.
3. Ge dom resor där vi kan cykla och umgås istället
4. Ge dom inte pengar utan ge barnen bättre utrustning istället.
5. Ge barnen en BMX-bana

Självklart har alla människor olika åsikter om allt, det vore ju tråkigt annars.

Här är mina svar:
1. Jag kan byta ordet "belöna" till "uppmuntra" istället
2. Jag misstänker att jag ger mina barn (och områdets övriga barn) mer tid än de flesta andra föräldrar då jag tränar/matchar grabbarna i Innebandy, jag är ungdomstränare i cykelklubben och jag är nybliven hjälptränare i fotboll. Allt detta för att jag vill ge barnen så mycket tid som möjligt. Skulle jag inte göra det misstänker jag att jag skulle ångra mig bittert när dom blir stora. Men visst, det är en svår ekvation att få ihop all denna "barntid" med heltidsjobb och egen träningstid. Det är full fart som gäller.
3. Resor, jag vet inte riktigt vad ni menar med resor. men det är nästan alltid 3 cyklar på biltaket. Så dom ser betydligt mer skog än den närmaste.
4. Vet inte riktigt om jag håller med om att barnen skulle få mer sug på cykling genom att man köper nyare och dyrare cyklar åt dem. Däremot skulle det ju kännas tryggare för mig om de exempelvis hade bra bromsar på cyklarna (exempelvis skivbromsar)
5. Hela trädgården ser ut och används som en BMX-bana av både mina barn och av grannarnas

Men jag ser det absolut inte som något konstigt i att uppmuntra barnen med 750 kronor för en hel sommars cykling. Inför vinterförvaringen! den dag då vi tillsammans tvättar och ger cyklarna service för att ställas in i garaget över vintern ska dom få sin uppmuntran. Och jag ska ge dem pengarna med glädje!

Jag byter min fråga till en ny fråga på detta speciella cykelforum.
Hur skulle du "uppmuntra" ditt barn om han/hon hade levt för cykling hela sommaren?

belöna barnen
Mathias skrev:
> Gör pengar cyklingen roligare?

Ja såklart.
Inga pengar: Kallt stekt ägg på mjuk knäckemacka och bäckvatten.
Pengar: Gofika, varmt kaffe, smaskiga bullar, överdådiga mackor.

belöna barnen
geologen skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Gissa om de kommer att sitta och "torrsnurra"
> > > hjulen som cykeldatorerna läser av... :P :D
> >
> > Torrsnurra? När det finns borrmaskiner som
> gör
> > 3000 RPM? 6km på över en minut! Det blir 360
> > spänn i timman!
>
> Tja, fast de flesta föräldrar håller nog
> borrmaskiner borta från 8-åringar.

va då håller borrmaskiner borta?? de ska läras i tid ;) då ja var åtta använde ja redan de flesta verktyg som fanns i garaget ink vnkelslip o borrmaskin då ja blev nio lärde farsan mej svetsa både med pinne o migsvets ;)

men ang belöning att ha kul på cykeln o kansek lära sig mecka själv e belöning nog att sen muntra upp dom med en heldag på äventyrsbad eller liknande de e en annan sak ;) eller kanske en peng till nått dom önskat sig hela sommarn/vintern ;)

Senast redigerad av en moderator:
belöna barnen
För att förtydliga min fråga ovan. Om barnen levt för cykling hela sommaren och det låter som om de tycker det är det bästa som finns - behöver de då verkligen uppmuntras? Tillför pengarna något eller är det egentligen inte redan bra som det är?
Du är säkert en jättebra och engagerad förälder som är oerhört stolt över dina barn och du känner att du vill visa det för dom på något sätt. Du vill belöna dem för att de rört på sig och haft roligt och inte suttit stilla och häckat. Säg det då till dem. Pengarna tillför absolut ingenting annat än att barnen kanske börjar undra om man måste ha betalt för att cykla. Att ha roligt och få kärlek av sina föräldrar är den bästa belöningen i hela världen. Jag menar, inte sjutton är det någon på det här forumet som cyklar för att tjäna pengar. Alla cyklar för att är kul. (Förutom ett gäng som gör det för träningen och ett annat för att de vill bli fulla. Men du förstår vad jag menar. )

edit: Vad jag menade.

belöna barnen
Jag har två tonåringar som har var sin sport (varav ingen är cykling).
Självklart uppmuntrar och stödjer vi dem i sina aktiviteter och tycker det är jättekul att gå på matcher och tävlingar. De får den utrustning, kläder och resor de behöver och det är det värt. Ytterligare belöningar tror jag inte på.

belöna barnen
Hot, tvång, mutor och belöningar är vapen man behöver i sin föräldra-arsenal. Men de används givetvis endast när de små lymlarna trilskas. Annars devalverar du värdet direkt.

belöna barnen
Annars tycker jag man kan ta belönings-skolan till en högre nivå som allas vår Supernanny lobbar för.

Att när ett barn gör nånting bra, exempelvis gör som man säger, städar eller dylikt. Så belönar man barnen med en kram.

Det är dessutom gratis!
Jag tycker det låter jättebra med barn som uppför sig väl för att bli älskade, ovillkorlig kärlek är för töntar!

belöna barnen
Barn kan få en slant om de hjälper till med något i hemmet som är mer av ett arbete, måla, trava ved, räfsa löv klippa gräs mm. Att få betalt för att göra något som är roligt låter bara korkat.
Just nu gillar mina barn att cykla delvis för att jag gör det men jag skulle aldrig ge dom betalt för att fortsätta gilla det.

belöna barnen
Stuntman Jim skrev:
> Jag håller med de flesta här, belöna inte med
> pengar för leken. Uppgradera deras hojar, planera
> en cykeldag eller bygg en bmx-bana tillsammans.
> Jag tror att de uppskattar engagemang mer än
> pengar, iaf i långa loppet.

Här instämmer jag.

Tillbaka
Topp