Tja!
Jag har inte tittat på tråden på några dagar men den har ju växt, det är härligt med alla åsikter.
En del tycker jag tänker rätt, en del tycker tvärtom.
Som jag ser det kan man grovt sammanfatta era åsikter enligt följande:
1. belöna inte utan uppmuntra och stötta barnen istället.
2. Ge dom inte pengar utan ge barnen din tid istället.
3. Ge dom resor där vi kan cykla och umgås istället
4. Ge dom inte pengar utan ge barnen bättre utrustning istället.
5. Ge barnen en BMX-bana
Självklart har alla människor olika åsikter om allt, det vore ju tråkigt annars.
Här är mina svar:
1. Jag kan byta ordet "belöna" till "uppmuntra" istället
2. Jag misstänker att jag ger mina barn (och områdets övriga barn) mer tid än de flesta andra föräldrar då jag tränar/matchar grabbarna i Innebandy, jag är ungdomstränare i cykelklubben och jag är nybliven hjälptränare i fotboll. Allt detta för att jag vill ge barnen så mycket tid som möjligt. Skulle jag inte göra det misstänker jag att jag skulle ångra mig bittert när dom blir stora. Men visst, det är en svår ekvation att få ihop all denna "barntid" med heltidsjobb och egen träningstid. Det är full fart som gäller.
3. Resor, jag vet inte riktigt vad ni menar med resor. men det är nästan alltid 3 cyklar på biltaket. Så dom ser betydligt mer skog än den närmaste.
4. Vet inte riktigt om jag håller med om att barnen skulle få mer sug på cykling genom att man köper nyare och dyrare cyklar åt dem. Däremot skulle det ju kännas tryggare för mig om de exempelvis hade bra bromsar på cyklarna (exempelvis skivbromsar)
5. Hela trädgården ser ut och används som en BMX-bana av både mina barn och av grannarnas
Men jag ser det absolut inte som något konstigt i att uppmuntra barnen med 750 kronor för en hel sommars cykling. Inför vinterförvaringen! den dag då vi tillsammans tvättar och ger cyklarna service för att ställas in i garaget över vintern ska dom få sin uppmuntran. Och jag ska ge dem pengarna med glädje!
Jag byter min fråga till en ny fråga på detta speciella cykelforum.
Hur skulle du "uppmuntra" ditt barn om han/hon hade levt för cykling hela sommaren?