Belönar mig själv med en FS - vilken?

Alpen

Aktiv medlem
Hej,

Efter en höst och vinter med mycket jobb och allmänt krångel tänkte jag belöna mig med en FS, vet dock inte vilken. Jag har idag en 29" Stumpjumper HT Expert som jag gillar men jag vill ha något mer lekfullt till stigarna och något som är mer utförsorienterat. Har tänkt behålla hardtailen så den nya cykeln är tänkt att bli ett mer lekfullt tillskott till stallet. Jag tänker mig en cykel med mer avslappnad sittställning och som inbjuder till lite mer hoppande och stök. Trampeffektivitet är inget som prioriteras, vikten är också sekundär. Detta får jag tillräckligt av med min Stupmjumper.

Har börjat snegla på en 27,5" då jag vill ha något som skiljer sig från min befintliga cykel. Kan dock inte lägga allt för mycket pengar så Canyon ligger ju bra till.

Har främst tittat på en Spectral. Antingen går jag efter den billigaste, Spectral AL 5.0:
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-al-5-0.html

Eller så hoppar jag upp ett snäpp, och tar en 6.0:
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/2016/spectral-al-6-0.html

Eftersom jag inte helt har släppt tanken på en FS 29" sneglar jag även på 8.9:
https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=3874
Är dock rädd att den känns "stor". Hade en Rose Root Miller 2 för några år sedan och det var lite traktorkänsla över den. (Förstår att mycket har hänt sedan dess dock...). Någon som har testat båda?

Även Kona Hei Hei dyker upp på ett hörn, saknar dock command post:
http://www.konaworld.com/hei_hei_trail.cfm

Vilken av modellerna är mest prisvärd egentligen? Jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte är den som kommer att pressa cyklarna till sitt yttersta men jag vill inte ha en massa krångel. En tanke kan ju vara att ta den billigaste och lägga lite pengar på uppgraderingar framöver.
Jag kan serva det mesta själv men jag är absolut ingen expert på vilka komponenter som är bäst så jag skulle vilja ha lite vägledning. Det är främst dämparna jag vet för lite om. Kommer jag uppleva skillnad på en Fox performance 34 och en Pike?

Jag vet att det finns mängder med cyklar där som levererar mycket cykel för pengarna ute och tar tacksamt emot tips. Maxpris ligger kring 25 papp.

YT Capra? Monstruös spec, 1x11, Yari etc etc för 2300€ om nu trampeffektivitet inte är prio (men den funkar bra på vanliga stigar också).

NickPick sa:
https://www.cyclestore.co.uk/kona_hei_hei_trail_2016_mountain_bike-ID_68981 Den skulle nog jag har köpt... Eller en camber comp 29.

Konan ser mycket trevlig ut.

Annars finns Stumpyn från samma sida https://www.cyclestore.co.uk/specialized_stumpjumper_fsr_comp_650b_2016_mountain_bike-ID_66876

I båda fallen får man 10% av köpvärdet som bonuscheck att köpa annat för, så det kan vara värt att tänka på. En cykel på 25k ger en check på 2500, så effektivt får du en cykel för 27500 om du nu satsar på uppgraderingar.

Lillgammal sa:
David_J sa:

Wow, vilken deal! Trist att jag inte visste om den sidan, hade lätt valt en 29a över 650b annars. Varför har Elite E29 samma pris som Comp E29? Känns ju helmysko.

Har inte en aning. Men det verkar vara fin spec för de pengarna..
Jag köpte nyss en ram från dom och det funkade jättebra.

Senast ändrad:
David_J sa:
Lillgammal sa:
David_J sa:

Wow, vilken deal! Trist att jag inte visste om den sidan, hade lätt valt en 29a över 650b annars. Varför har Elite E29 samma pris som Comp E29? Känns ju helmysko.

Har inte en aning. Men det verkar var fin spec för de pengarna..
Jag köpte nyss en ram från dom och det fukade jättbra.

Förmodligen vill de lagerrensa gamla årsmodeller. I vilket fall som helst är det riktigt fin spec för priset ca 25k kr, X1 cane creek, Pike

Jag har köpt en Pike därifrån och dessvärre var det lite missförstånd om färgen på den så jag fick skicka tillbaka den och allt gick fint. Mycket bra kundsupport!

Enduron var ju väldigt prisvärd, lite overkill kanske? Men samtidigt...
Bra deal på Kona hei hei trail också! Tack för tipsen på dessa sidor.
Glömde nämna att jag behöver en L, är 184 cm lång.

Alpen sa:
Hur levereras cyklarna, är det brittisk standard med bakbromsen på vänster handtag och frambroms på höger?

Det är med stor säkerhet brittisk placering av bromshandtagen. Men det är lätt att switcha så det borde inte vara en deal breaker.

Alpen sa:

Enduron är aldrig overkill? Den funkar till allt.

mikipedia_ sa:
Alpen sa:

Enduron är aldrig overkill? Den funkar till allt.

Instämmer med mikipedia, cykeln funkar. Har slagit PB på i princip alla gamla rutter jag har besökt med nya cykeln nu utan att egentligen ens försöka. Tekniska klättringar är inget problem heller. Flaskhalsen blir din teknik och kondition, inte cykelns begränsningar. Visst, du vinner inte långlopp på den, men om du vill ha en grym cykel för skogscykling med prio på att ha kul när det bär utför eller blir brötigt så är E29an bland det roligaste du kan hitta.

Annars har du alltid YT också, vars geometri och storlekar är i princip identiska mot Enduroserien från Specialized.

En 2015 är av märket specialized är ju 1.5 år "gammal". Bara typ ett halvår kvar tills 2017 lanseras... Det förklarar nog priset. Men det blir ju pang för pengen....

NickPick sa:
En 2015 är av märket specialized är ju 1.5 år "gammal". Bara typ ett halvår kvar tills 2017 lanseras... Det förklarar nog priset. Men det blir ju pang för pengen....

Speciellt med tanke på att just Enduro'n borde vara "näst på tur" att få en på-nytt-födelse...

Har svårt att släppa Enduron. Om hjärnan får bestämma går ju denna bort men det är något som lockar med den... Att den har 1,5 år på nacken bekommer mig inte speciellt mycket, helt omodern är den ju inte ännu. Är det någon som vet hur denna årsmodell är i storlekarna, om dom är små eller stora i storlekarna?

Någon som cyklat på Canyon Spectral som jag länkade till i mitt första inlägg?

Några kommentarer kring hjulstorleken?

Alpen sa:
Har svårt att släppa Enduron. Om hjärnan får bestämma går ju denna bort men det är något som lockar med den... Att den har 1,5 år på nacken bekommer mig inte speciellt mycket, helt omodern är den ju inte ännu. Är det någon som vet hur denna årsmodell är i storlekarna, om dom är små eller stora i storlekarna?

Någon som cyklat på Canyon Spectral som jag länkade till i mitt första inlägg?

Några kommentarer kring hjulstorleken?

Jag har en 650b i L och är 185 lång, jag skulle nog kunna ha en xl men med superkort stam, Luthman har en 29a i XL (tror jag) han är nog nån cm längre än mig.
Har bara provrullat en strive i L och den var lite "kortare" i mitt mine. Hoppas det var till nån hjälp.

Jag har haft två spectral nu en i 29" och nu i 27.5, och den senare är lite lekfullare och rappare. 29an har lite traktorkänsla som sagt..jag är 1.83 och har large, man kan nog vara minst 3-4cm längre också.

Har du tittat på förra årets Speialized Camber Evo? 120 mm slaglängd, bra klättrare lite utförsorienterad kanon för stök o bök!? Lekfull geo trivs kanon med min, gick från en Spec Crave. Har gjort några uppdat tills i år vassare gaffel Pike, singelklinga. Var riktig nöjd innan nu är det ännu bättre!??

Annars har du ju årets Camber oxå, verkar ju kanon mkt lovordad det man läst om.
Lycka till med valet....

Jag är några cm över 180 och har en Large 650b, tycker storleken känns bra. Endurocyklarna har haft lång reach redan innan det blev trendigt därför är deras "utdaterade" modell fortfarande rymlig. Större ram än den jag har vill jag i alla fall inte ha.

I slutändan ska man välja den cykel man tror att man kommer ha roligast med, annars kommer man bara gå runt och gräma sig över sitt val.

Lillgammal sa:
Jag är några cm över 180 och har en Large 650b, tycker storleken känns bra. Endurocyklarna har haft lång reach redan innan det blev trendigt därför är deras "utdaterade" modell fortfarande rymlig. Större ram än den jag har vill jag i alla fall inte ha.

I slutändan ska man välja den cykel man tror att man kommer ha roligast med, annars kommer man bara gå runt och gräma sig över sitt val.

+1 på slutkommentaren

Mejten sa:
Har du tittat på förra årets Speialized Camber Evo? 120 mm slaglängd, bra klättrare lite utförsorienterad kanon för stök o bök!? Lekfull geo trivs kanon med min, gick från en Spec Crave. Har gjort några uppdat tills i år vassare gaffel Pike, singelklinga. Var riktig nöjd innan nu är det ännu bättre!??

Annars har du ju årets Camber oxå, verkar ju kanon mkt lovordad det man läst om.
Lycka till med valet....

Jag har faktiskt testat Mejtens hoj, den är sjukligt kul, MEN det är inget man bombar långa stenkistor och bikeparks med (det går men är inte alls lika kul).. Jag hade köpt Enduron som någon länkade tidigare, helt galen deal faktiskt. Bra mycket smäll för pengarna.

Att Enduron kastades in i leken i början av inläggen ställde till det... Den verkar sjukt prisvärd ut nu men jag är osäker på om den är för "stor" för den cykling jag kommer att göra. Jag vill ha en cykel som inte gör bort sig på platten men får ingen känsla för hur Enduron känns där. Var hos en LBS i veckan men de hade bara en Stumpjumper 27,5+ att testa. Den kändes helt ok och jag undrar hur den är i jämförelse med Enduron.

Dessutom är jag lite sugen på 27,5" och har senast kollat igenom Commencals cyklar vilka ser trevliga ut.
Är mest inne på en Meta Trail för ca 25000 SEK.
http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-essential-red-2016-c2x16197641

Någon som vet hur Endoron och Metan skiljer sig åt?

Alpen sa:
Att Enduron kastades in i leken i början av inläggen ställde till det... Den verkar sjukt prisvärd ut nu men jag är osäker på om den är för "stor" för den cykling jag kommer att göra. Jag vill ha en cykel som inte gör bort sig på platten men får ingen känsla för hur Enduron känns där. Var hos en LBS i veckan men de hade bara en Stumpjumper 27,5+ att testa. Den kändes helt ok och jag undrar hur den är i jämförelse med Enduron.

Dessutom är jag lite sugen på 27,5" och har senast kollat igenom Commencals cyklar vilka ser trevliga ut.
Är mest inne på en Meta Trail för ca 25000 SEK.
http://www.commencal-store.co.uk/meta-am-v4-essential-red-2016-c2x16197641

Någon som vet hur Endoron och Metan skiljer sig åt?

Vart bor du? Jag har en du skulle få provrull, men misstänker att du inte bor i näheten av Avesta.

Bor i Jönköping så det blir lite svårt. Tack ändå!
Tror jag länkade till en Commencal AM i förra inlägget, ska dock vara en Trail. Tycker upplägget på Commencals hemsida med Rea på en egen sida är lite rörigt...

Vad väntar du på??[/quote]

Att någon säger: Du behöver inte ha knäskydd och integralhjälm för att cykla på en Enduro. Du kan cykla uppför med en Enduro. Det är ingen Downhillcykel. Typ... :-)

Alpen sa:
Vad väntar du på??

Att någon säger: Du behöver inte ha knäskydd och integralhjälm för att cykla på en Enduro. Du kan cykla uppför med en Enduro. Det är ingen Downhillcykel. Typ... :-)[/quote]

Okej.
Du behöver inte allt det där, jag ska ta min enduro snart å trampa ca7km till jobbet på asfalt med 1kg däck både fram å bak. Sen ska jag jobba ch ta samma 7km igen. Den är helt ok att trampa med? Även fast man har dämparen i öppet läge.

Alpen sa:
Vad väntar du på??

Att någon säger: Du behöver inte ha knäskydd och integralhjälm för att cykla på en Enduro. Du kan cykla uppför med en Enduro. Det är ingen Downhillcykel. Typ... :-)[/quote]

Jag kör med vanlig open-lid hjälm på lokala stigarna, knäskydd är alltid bra att ha ändå och det kör jag med även på min gamla stigcykel sedan agerar de också som knävärmare vilket är skönt året om för min del.
Cykeln är kababel att cyklas uppför med, även om den blir omkörd av XC-raketer, men köper man en endurocykel ligger nog inte fokus på uppför. Bakdämparen har climbmode så med bra teknik kommer du inte märka av mycket gung uppför, tänk istället på att vika in armbågarna spänna bålen och sådant som man lärde sig för klättring.

Ok, köpknappen på Enduron ligger riktigt nära till hands nu, någon som har några sista förslag på alternativ eller invändningar?

Köp enduron och sålla dig till den låtsaselitkänslan som kommer av att ha cykelvärldens svar på apple.

Bilagor

• funnypic.jpg
    funnypic.jpg
    40.2 KB · Besök: 18
Jag har en Specialized så per definition är jag redan elit... Är inte Specialized mer cykelvärldens svar på Volvo?
Tipsa gärna om några superkreddiga cyklar som är lika prisvärda. Priset är främsta lockelsen i fallet med Enduron i detta fallet, inte märket i sig.

@Alpen

Jag har haft samma frågeställning och efter mycket velande mellan Nerve, Spectral och 27,5" vs 29" debaklet så blev det till slut en Spectral 8.9 29" med leverans i maj :) Återkommer med resultat!

Jag köpte en Specialized Enduro comp 650b härom dagen och av det lilla jag hunnit cykla på den så är jag supernöjd. Får ett betydligt bättre flyt i cyklingen än vad jag får med rockhoppern.

Tillbaka
Topp