Belysning... Halogen / vs LED ???

Trident21

Medlem
Hej!

Passar på och hälsar på alla i mitt första inlägg. Så till min fråga.

Jag har äntligen skaffat mig en ny cykel och återfått suget efter några år utan mtb, men såhär års så är ju nästan all fritid kolsvart så belysning är ett måste. Har läst de flesta trådar här och även sök på övriga nätet, men tycker de är svårt och få en uppfattning om vad man ska ha. Bygga LED-lampa verkar poppis, men duger de verkligen som lampa i skogen? Hur står en LED sig mot t.ex en hemmabyggd halogen på 20w? Ja, de är bygga eget som lockar mest, frågan är bara vilken väg man ska vandra?

LED både duger och slår halogen när det gäller ljusstyrka och speciellt hur mkt batteri som går åt.

Beteckningen "Halogen" eller "LED" är ingen garanti av ljusstyrka, kvalitet eller lämplighet som cykelbelysning. Billiga LED brukar inte vara stark nog för MTB. Starka Halogenlampor slukar batterier mycket fort. Vissa system av batteri + laddare är betydligt lättare att leva med än andra. HID ger ljuvligt ljus, men kostar mycket och tål inte att stängas av och startas lika ofta som ffa LED.

Dagens bästa kombination av styrka och effektivitet (kombinationen av styrka och batteritid) är i.m.o. LED system från Lupine. De har bara en nackdel, och det är pris. Den som kommer så nära som möjligt till denna nivå av prestanda och pålitlighet till en rimligt peng har gjort någonting bra.

Hej, jag tänkte köra en rövare ... precis beställt denna ficklampan (4 x cree q4-leds) som
jag tänkte kapa av o koppla ett batteripack till, är lite lotteri över
det hela, kan ju kan ju vara skitkvalite men men kul o prova, funkar det
så blir det många billiga lumens, 650 lumens för typ 350 spänn + batteri (som lär kosta mer än lampan :P :)
http://szromisen.en.alibaba.com/pro...CREE_LED_Torch/CREE_LED_High_Power_Torch.html
köpte den från följande sida http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10452
det dröjer väl några veckor innan jag får den

Bilagor

• CREE_LED_High_Power_Torch.jpg
    CREE_LED_High_Power_Torch.jpg
    27.5 KB · Besök: 49
Senast redigerad av en moderator:
Jag köpte en färdig pannlampa (silva Lx) för att ha vid cykling och löpning. Den ska ha en 5 watts Luxeon diod men den lyser faktiskt sämre än min Led Lenser ficklampa (Hocus Focus) med en diod på 1,25 Watt. Vet inte om det beror på optk och reflektor med mera?
Men nästa projekt blir att bygga ett styrfäste fill ficklampan. Sen så kommer det nog fungera klockrent att cykla med den kombon och batteritiden kommer vara överlägsen allt vad halogen och HID heter.

Trident21 skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter och kollat runt lite så hittade jag denna
> på Elfa.
>
> http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.
> elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12609
> .htm
>
> Endel pengar, men om jag fattat rätt så borde de
> lysa endel?

Ja den e de prutt i, men den vill ha 21 volt :/.
Här är en annan variant, en effektivare multi-led som nog är lättare att bygga med http://www.luxeonstar.com/item.php?id=5537&link_str=1430&partno=7007-PWC-10-3
finns att köpa här http://www.ledsupply.com/07007-pwc-10-3.php
540 lumens vid 700 mA och 9,45 volt vill den ha, finns dock ingen bra optik till den i dagsläget (linser kommer i januari-februari har jag för mig)

discovery skrev:
> Jag köpte en färdig pannlampa (silva Lx) för
> att ha vid cykling och löpning. Den ska ha en 5
> watts Luxeon diod men den lyser faktiskt sämre
> än min Led Lenser ficklampa (Hocus Focus) med en
> diod på 1,25 Watt. Vet inte om det beror på optk
> och reflektor med mera?
> Men nästa projekt blir att bygga ett styrfäste
> fill ficklampan. Sen så kommer det nog fungera
> klockrent att cykla med den kombon och
> batteritiden kommer vara överlägsen allt vad
> halogen och HID heter.

Har också en Hocus Focus, bra sprutt på den, särskilt med en Seoul P4 led i som många modifierar den med.
Modded "Led Lenser Hocus Focus" (Seoul-P4 led)
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=157634

Bilagor

• Modded_Led_Lenser_Seoul.jpg
    Modded_Led_Lenser_Seoul.jpg
    41.2 KB · Besök: 37
Trident21 skrev:
> Hur står en LED sig mot t.ex en
> hemmabyggd halogen på 20w? Ja, de är bygga eget
> som lockar mest, frågan är bara vilken väg man
> ska vandra?

LED ger (generellt) mer ljus per watt än halogen, men är å andra sidan dyrare. LED kräver också nån form av reglering, du kan inte bara koppla den på batteriet.

Men du behöver inte lika mycket kapacitet i batterierna alt. får du längre drifttid (för att få lika mycket ljus).

danielr skrev:
> grr. nu e jag också sugen på led till mina 11ah
> lipo ackar.. aja får se...

Var får man tag i sådana? Låter intressant?...

Jag byggde en variant själv.

12V 2,9 ah ack från biltema, 89 kr
Lampa 20 W från Clas Ohlsson 29 kr (för två)
GU 5,3 sockel från Kjell & CO 19 kr
220 volts sladd, krympslang och kabelskor från hemmet.

Detta monterades på en gammal pannlampsbelysning från 70- talet.

Lyser bra i 45 minuter. Till och från skogen har jag en minipetzl.

Ni som byggt LED - har ni koll på lumen, strömförbrukning, spänning på era lampor?
Lönar det sig med LED om man tänker på drifttid jämfört med halogen?

Halogen 20W/12VDC överspänt 20% ger >1500lumen vid ca 26W/14,4VDC/1.8A

edit:
"4.8W LED lamps provide about twice the efficiency of a 5W quartz-halogen lamp, but at a much higher price. Lumens are only part of the equation too, as LED lamps cannot be focused into as good of a beam with the use of optics, at least not yet.

HID lamps are very efficient, but a 10% over-voltaged 10W MR16 comes close in efficiency to an HID, and a 20% over-voltaged MR16 beats an HID in efficiency. However the over-voltaged MR16 will have a much shorter lamp life than an HID."
http://nordicgroup.us/s78/wattslumens.html

Hej igen.
Dioder utvecklas väldigt fort lite som datorutvecklingen.
Om 18 månader har dom nog dubbla verkningsgraden.
Luxeon star som fanns i tabellen får lätt stryk av Seoul P4 som når ca:100 lum/W
Lite sämre när den går på fullt & lite bättre när den går på låg effekt.
Fokuseringen med linser tycker jag fungerar superbra riktigt skön ljusbild utan störande ringar.

Jag har kört många pass med min 3 dioders P4 på halv effekt den ger då ca 400lum ca 5W går åt
Det räcker med 2 st litiumceller på 2500mAH 100g batterier räcker ca 3 tim.
Sen kör jag dubbla system ett på styret & ett på hjälmen.
Så vill man packa lätt är dioder helt klart att föredra.

/Tommy

Tot skrev:
> Jag har kört många pass med min 3 dioders P4 på
> halv effekt den ger då ca 400lum ca 5W går åt
> Det räcker med 2 st litiumceller på 2500mAH 100g
> batterier räcker ca 3 tim.

Får du ut totalt 400lumen på 3 dioder eller hur räknar du?
Tar dessa 3 dioder då 5W totalt? Vid vilken spänning?

Jag har inte riktigt hängt med i alla LED-trådar om hur ni anger alla parametrar så försök svara så jag kan jämföra äpplen med äpplen :-)
Total lumen =
Matningspänning VDC =
Strömförbrukning A (helst uppmätt)=

Hej igen.

Har ingen möjlighet att mäta lummen jag får kolla i tabeller.men Lummen=Lummen.
I exemplet ovan körde jag med 7,4V 2500mAh batteri 100g
ca 0,67A lite lägre när batteriet är fulladdat.
Ca 400 lum
Teoretisk batteritid 3,7 tim men det blir alltid lite förluster intern resistans i batteri så 3 tim är rimligt.

& jag kör samma uppsättning på hjälmen som på styret.

så 400+400lum räcker oftast väldigt bra.

Maxar jag dioderna så har jag 720+720 lum batteritid ca 1tm 20min.

/Tommy

Ja då har min ficklampa kommit, mycket lampa o många lumens för 350 spänn, jag är helnöjd.
Tillverkaren säger 650 lumens men när jag räknar på det så får jag det till cirka 560 lumens.
Ska kanske kapa av den o koppla till ett externt batteripack, just nu fäster jag den på styret med en "TwoFish LockBlock" https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=25_66&products_id=274

Lampan beställde jag här http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10452
Använder den här laddaren http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1251
O dem här batterierna (ska va det bästa märket säger dem)
4 x AW 3.7v rcr123 http://www.lighthound.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=1155
2 x AW 3.7v 18650 http://www.lighthound.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=1305

Driftstid på 2 x 18650 batterier ger 3 timmar o 20 min.
Driftstid på 4 x 3,7v rcr123 batterier ger 1 timme (blir betydligt ljusare ... fler volt).

romisen_on_off.gif ht=544

file=50029

Bilagor

• romisen_2_x_18650_high.jpg
    romisen_2_x_18650_high.jpg
    78.5 KB · Besök: 35
Har faktiskt också köpt samma ficklampa.
Testade den på styret & gillade inte ljusbilden.
Det var väldigt mycket tryck i hotspoten det gör att man blir lite bländad & ser sämre runt om.
& det är väldigt smal hotspot rätt dålig i skogen (fungerar nog bättre efter landsväg).
En riktig dräpare som ficklampa.

/Tommy

Här kommer en bild på mitt bygge. Inte riktigt klar, fäste saknas. Fler bilder kommer till helgen då den förhoppningsvis är testad på styret. Gjorde ett snabbt test ikväll med lillebrors 20w Mila panlampalampa, skillnaden är stor, åt vilket håll får ni själva gissa.
PICT2850.JPG ht=555

Everwake skrev:
> Riktigt snyggt trident, kan du berätta hur du
> byggt den?, själva huset tänkte jag på.

Tackar.

Enkelt gjort egentligen, två frästa aluminium bitar. Den är delad på mitten, för att få plats med kablar osv. Elektroniken består av 3st Buckpuck på 350mA och 9st Seoul P4. Ska försöka ta lite mer bilder när den är på plats och klar.

P4:an ger ju mest lumen per watt vid 350mA, och nu har jag möjligehet och öka om jag vill, hade jag valt 5 eller 6 och kört på 700mA så hade jag ju varit fast där. Sen var de ju lite desigen som gjorde att de slutade såhär.

Trident21 skrev:

> Enkelt gjort egentligen, två frästa aluminium
> bitar. Den är delat på mitten, för att få
> plats med kablar osv.

hehe, ante mig nästan, synd att jag förla cnc-fräsen i stora salongen och inte kan hitta den =), annars hade jag nog gett mig på ett liknande bygge.

ruskigt snyggt iaf

Grymt hus, det blir väl en 1000 lumen där och om du maxar den typ 2000, skulle nog gå att sälja en hel del av, tillverka nu 50 till o sälj till oss :P., jag hade iallafall köpt en på momangen.

Trident21 skrev:
> Här kommer en bild på mitt bygge...

Snyggaste hembygget jag sätt. Ser fram emot fler bilder.

//j

Jo, de verkar finnas ett visst intresse? Så tillverkar jag ett tiotal hus så ganske de går och avyttra dom här? Tyvärr så blir dom ju inte gratis, men ska sätta mig ner och göra konstruktionen lite enklare, även ta fram en hjälmlampa i samma stil. Men runt 1000:- för både hjälm och styrhus kanske är överkomligt med tanke på vad något liknande kostar. Är intresset stort så kanske de går och få till ett gruppköp på dioder linser osv ?

MVH
Richard

Bilagor

• PICT2860.JPG
    PICT2860.JPG
    85.1 KB · Besök: 36
fixar du både hjälm o styrhus för 1000:- så vill jag bara veta var pengarna ska betalas in =)

en 6-led version skulle vara kul att se, blir inte den där väl tung för huvudet?

Trident21/Richard:
Jag är intresserad av en 1x3 + en 2x3-diods variant av den 3x3-diodlampa du har visat.
Går det att fixa? Pris?
(Dessutom vill jag att de skall vara svarta, men óm eleoxering inte ingår kan jag lacka dem själv)

mvh
Håkan

visst räcker det med 3-led till huvudet, i hop med en 3 eller 6-led på styret skulle det bli mumma.

hade bestämt mig för att bygga en 4-led, men lyckas ju endå aldrig bygga mig ett lamphus...

skulle vara kul att se hur 9-led versionen lyser på fullt blås =)

Jag ska se om jag kan rita lite imorgon. Men ska priset inte blir för saftigt så vore de bäst med två modeller, en för styret och en för hjälm. Så är inte intresset så jätte stort för en med 6 dioder så kör jag på en för 9 och en för 3 ? Kommer även minska på antalet kylflänsar då dessa är överdrivet många och de som tar tid och fräsa. Men som sagt, snickrar ihop ett förslag med hållar osv så får vi se vad ni säger? Köra med Buckpuck som jag gjorde blir ju ganska dyrt, finns de något lika bra men billigare alternativ? Vore även intressant och titta på de här med batterier, jag kör idag med 2st 7,2v ackar.

Tyvärr så kan jag inte på smidigt sätt fixa eloxering, men ska kolla så att aluminiumen vi har funkar all eloxera. Jag tror faktiskt mer på pulverlack, då de rundar kanterna lite. Ska även kolla vad den väger, ska försöka hålla nere vikten såklart. Eftersom man fräser bort de mesta av aluminiumen så tror jag inte vikten kommer bli ett problem.

Trident21 skrev:
> Köra med Buckpuck som jag gjorde
> blir ju ganska dyrt, finns de något lika bra men
> billigare alternativ?

http://www.led-tech.de/en/LED-Controlling/Constant-Current-Power-Supply-c_118_119.html har konstanströmskällor. Dock hittar jag ingen utförligt datablad. Men den har bara 1 V spänningsfall.

Buckpucken har ju fördelen att man kan reglera strömmen (i alla fall på vissa modeller).
Så kör man Buckpuck känns 1000mA-varianten lämpligast och framtidssäkrast, så slipper man köpa ny när man vill öka från 350 mA.

> Vore även intressant och
> titta på de här med batterier, jag kör idag med
> 2st 7,2v ackar.

3 Leddar kräver 10,8 V + regulatorns spänningsfall.
12V borde räcka. Men 7,2 V verkar vara en vanlig spänning i den typen av ackpaket.

Jag handlar gärna lamphus!

För drivning skulle jag vilja använda en maxFlex från taskled killen. Det är en boost drivare som drar upp spänningen istället för ner så det går att mata med lägre inspänning än vad du vill plock ut. Jag vill kunna köra med 4 st R6 batterier för en kortare promenad/joggingtur eller med samma batterier som min Silva tar för en lång runda. Det finns ganska gott om RC-accar på 7.2V som inte kostar skjortan så om man vill köra med sådana så är det bara att parallellkoppla det antal som behövs för aktuell runda, d.v.s. aldrig mer vikt än nödvändigt.

Sådär, nu har jag i alla fall hunnit med och rita lite. Tyvärr så sticker ju vikten iväg lite när de är ett hus helt i aluminium. Styrlampan väger 381 gram utan elektroniken och linserna.

Happylight3x3a.JPG ht=500

Happylight3x3b.JPG ht=482

Hjälmlampan väger in på 126 gram, även de bara själv huset.(utan fäste för hjälmen, de får ni lösa själva då de inte är så lätt och göra ett fäste som passar alla hjälmar.)

Happyheadlighta.JPG ht=651

Happyheadlightb.JPG ht=688

Jag tänkte jag skulle försöka hinna fräsa ut en av varje nästa vecka, och se så allt passar och vad de kostar. Har fått ett antal meddeladen av intresserade, flera frågar om komplett lampa. Tyvärr för min del så kommer jag inte göra några pengar på detta så är inte intresserad av och göra annat än husen, löda ihop en lampa är inte svårare än och sköta cykeln.

Kommer lägga upp fler bilder när jag har två lampor färdiga.

/ Richard

Tillbaka
Topp