Belysning med integrerat batteri

garre

Medlem
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av bra cykelbelysning för mountainbike med externt batteri men som gått över till att köra med integrerat? Mycket filmer osv på nätet men vill höra från någon som testat både ock.

På huvudet antar jag att det inte är aktuellt pga vikten men till styre.

Använder båda varianter. Har på styret monterat en Magicshine MJ-880 med sladd och externt batteri på ramen. På hjälmen har jag en Exposure lights Axis lampa med integrerat batteri. Exposure är ju inte billiga men kvalitén och garantitiden är riktigt bra. Perfekt komplementbelysning på hjälmen och har låg vikt, ljustyrka specat till ca 800 lumen. Gillar den skarpt och hade gärna haft en lite kraftigare Exposure lights på styret också, och då pensionerat Magicshinen som ofta slocknar utan förvarning.

Jag kör också en Exposure på styret. Har haft lampan sedan 2013 och den fungerar fortfarande perfekt. Dyrt, men bra skit.

Exposure strada är det jag har där.

Jo jag har hjälmlampan också med integrerat batteri, men den är rätt klen och duger nog inte åt dagens lumenhungriga mtb åkare.

Sigma Buster är det jag har där, men hjälmfästet verkar vara tillbehör numera.

Eric W sa:
Vad är acceptabel vikt för lampa med integrerat batteri tycker ni? Styre vs hjälm.
Jag tänker spontant att det krävs ett par hekto batterier för att ge rimligt starkt ljus i uppåt tre timmar. Det borde bli rätt tungt. En bra lampa löser ju inte problemet med begränsat antal wh/kg batteri. Men då är mitt utgångsläge att hjälmen är enda lampan och ska ge bra med ljus.

Mm, externt batteripack ger ju en klar fördel i och med att man kan placera vikten var man vill. Men det hade ju var jäkligt gött att slippa sladdar. :P

På huvudet vill jag inte ha mer vikt än absolut nödvändigt. Men på styret så är jag nyfiken hur man märker av några hundra gram extra när man blåser igenom en stenkista eller liknande, och framför allt om det är ett problem eller ej.

körde tidigare cateye volt 800 på hjälmen, duger nätt och jämnt, och ändå klart mer användbart ljus än man kan tro. lyser bortåt två timmar på max, men reglerar ner sig själv på slutet, och lämnar dig inte i sticket med irreversibel blackout. går att ha med reservbatteri, bara att skruva dit.

nackdel fast fästanordning som kan fastna i grenverk. det är bättre och mindre farligt med elastiskt fäste. det här problemet finns hos en mängd lampor.

numera två bt40s ca 1400 lumen vardera med kabel ned i ryggsäcken där det huserar två sexpack panasonicbatterier. lyser på max hela kvällen...

Vet inte riktigt hur ni cyklar när det är mörkt, men för min del är det just mörkret som gör att man cyklar långsammare/försiktigare. Några hundra gram extra på cykeln gör ingen skillnad för mig.

Varför ha integrerat batteri?

Bra erfarenhet (ca 2 år) av Lumonite Compass R, smidig usbladdning, 2,5h med ~600 riktiga lumen, fin ljusbild, och byggd som ett kassaskåp. Accepterar lite vanlig 18650 cell efter man förlängt den om man behöver extra.
Många varianter på montering/användningsområden. Kanske finns bättre Pris-prestanda lysen men finnarna har förfinat denna under många år.
https://www.valostore.se/produkt/lumonite_compass_r/

Smidigheten vägde tungt att inte behöva ha multipla delar att pyssla med.

Köpte en Armytek Wizard pro v3 som jag har på hjälmen, lampan väger inte så mycket så märker inte av den när jag cyklar. 1800 verkligt uppmätt ljusvärde om man har modellen med kallt vitt ljus. 1 timme batteri eller 1:40 om man kör med 900 lumen istället. Man kan köpa extra batteri för 200 spänn.
Kör i princip bara brötig platt stig och är riktigt nöjd än så länge, jag hade dock en riktigt dålig pannlampa från Decathlon innan denna.

Ännu inte riktigt landat i om jag skall ha integrerat batteri eller ej. Vill helst undvika att ha batteri på ramen. Tror det blir repor hsur man än gör. Sedan hade det väl varit Nice med en lampa på ramen och en på huvudet med enkla goprofästen? Utan sladd..? Hur resonerar ni?

Tillbaka
Topp