Bemannade cykelgarage

T.R.S.

Ny medlem
Bemannade cykelgarage
Detta är något jag har funderat på till och från, varför ordnas det inte med bemannade cykelgarage vid köpcentrum och/eller centrala anslutningspunkter när det kommer till kommunistrafik? Cyklar kostar ofta en slant idag och att ställa sin fina cykel i ett obevakat cykelställ är inte ett alt. för många, istället väljer många bilen eller känner sig tvungna att ha en fulcykel. Nåja vissa gillar sina ratbikes men att slippa behöva välja cykel p.g.a. stöld/skaderisken måste väl ändå anses som något positivt, bara belysningen på en cykel idag landar ofta på 300-1000:-.

Kanske svårt att få ett cykelgarage att gå runt? Visst det kanske inte är en helt enkel ekvation men nog borde det gå, säg att det kostar 10-20:- per tillfälle upp till en dag där cykeln med utrustning är inlåst och försäkrad mot stöld och skadegörelse. Enklare merförsäljning som dryck/snacks, reflexer, regnställ, stänkskärmar o.s.v..

Ett annat alt. är att en cykelbutik smäller upp portarna i anslutning till detta, få cykeln servad/reparerad medan du handlar eller är på jobbet och då är parkeringsavgiften gratis. Vill man dock bara parkera säkert går det också bra mot en avgift enligt ovan, bättre läge för marknadsföring/merförsäljning är nog svårt att finna.

Att hyran hos köpcenter är hög ska man dock inte glömma bort och den är naturligtvis även beräknad på butiksytan, här skulle dock de som förvaltar parkeringsplatserna för bilar även stå för cykelparkeringen men i sammarbete med en cykelbutik. Butiken tillhandahåller servicen/tar betalt och parkeringsbolaget står för parkeringsutrymmet, tar procent på parkeringsavgifterna och köpcentret kan marknadsföra parkeringsmöjligheter i toppklass. Cykelhandlaren tillhandahåller cykelvagnar för utlåning vilket sponsras av köpcentret för att folk faktiskt ska kunna transportera hem saker och ting de handlat även med cykel.

Potentiella platser i StorStockholm är ex. större infartsparkeringar, Centralen, Stockholm Östra, Uppl. Väsby, Täby centrum som byggs om för sjuttifjorton miljoner i skrivande stund, Åkersberga centrum som faktiskt har en cykelhandlare på andra sidan gatan om tåg och busstationen o.s.v..

Ett ställe där det åtminstone verkar vara på gång ute i landet, Borås närmare bestämt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5627374

När ser vi mer av detta?

Bemannade cykelgarage
Parkeringsplatser för bilar är inte heller lönsamma om man börjar räkna på vad marken är värd så det handlar nog inte om kostnad utan om kultur. I det här fallet en stark bilkultur på alla nivåer i samhället.

Bemannade cykelgarage
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Ett ställe där det åtminstone verkar vara på
> gång ute i landet, Borås närmare bestämt:
>

Har Berne blivit kreativ i sitt statslösa samhälle?

Bemannade cykelgarage
Rattnalle skrev:
> Parkeringsplatser för bilar är inte heller
> lönsamma om man börjar räkna på vad marken är
> värd så det handlar nog inte om kostnad utan om
> kultur. I det här fallet en stark bilkultur på
> alla nivåer i samhället.

Bilparkeringshus för besöksparkering i centrala lägen kan vara lönsamma. Parkeringshus för långtidsuppställning av bilar (läs: boende- eller arbetsplatsparkering) är dock inte lönsamma utan måste subventioneras på något vis, t.ex. genom att kostnaden slås ut på alla hyresgäster (oavsett om man använder parkeringen eller inte) eller genom att upplåta en del av platserna till besöksparkering.

Med tanke på hur begränsad betalningsviljan är för bilparkering så kan vi betrakta den som obefintlig för cykelparkering. Därför finns inga kommersiella eller bemannade cykelgarage om inte myndigheterna går in och betalar.

(Schablonmässigt kommer jag fram till att månadskostnaden för cykelparkering i p-hus eller garage borde ligga på mellan 250 och 500 kronor. Om jag tågpendlade och cyklade till stationen skulle _jag_ vilja betala en sådan summa, men hur många i övrigt skulle göra det?)

Bemannade cykelgarage
Parkeringsgarages som går med vinst eller ej, kan inte kunderna parkera så går det garanterat inge vidare för handeln det hela avser =) Men visst, idag bjuder man gärna på 3 timmars fri parkering och det senaste inom detta är biljettautomat istället för P-skiva = överskrider parkeringstiden 3 timmar får man betala för den överskjutande tiden, smart!

Samtidigt måste det våga satsas lite för att bryta en "onödig" biltrend och om en eller flera cykelhandlare kan göra business av detta borde knappast ses som någon nackdel så länge grunkonceptet med bevakad cykelparkering finns kvar. Lägg in det hela som ett krav i en miljöcertifiering som kommunen, EU eller kungen kräver så tar det skruv.

Bemannade cykelgarage
Man är nog inte så attraktiv som kund om man kommer cyklandes till ett köpcentrum. Kanske om man har en bullitt eller annan cargobike?

Bemannade cykelgarage
Attraktiv för vem då? Butiksbiträdena har väl inte en susning om hur kunden tog sig dit såvida det inte står cyklist i pannan på denne, naturligtvis ska det finnas övervakade värdeskåp där hjälm m.m. kan förvaras i anslutning till cykelgaraget.

Nä men nog finns det ganska mycket att spendera pengar på även som cykelburen.

Bemannade cykelgarage
Lingon skrev:
> Man är nog inte så attraktiv som kund om man
> kommer cyklandes till ett köpcentrum. Kanske om
> man har en bullitt eller annan cargobike?

Nej, det vet ju alla att man inte får något med sig hem då. I varje fall inget stort, typ TV, diskmaskin eller möbler. Hur skulle det se ut?!
Kommersen skulle ju tvärdö!!1!

ikea3.jpg

120401086.gif

M63_GOODY_CargoNews_Ikea_Bullitt2.jpg

Bemannade cykelgarage
T.R.S. skrev:
> Parkeringsgarages som går med vinst eller ej, kan
> inte kunderna parkera så går det garanterat inge
> vidare för handeln det hela avser =) Men visst,
> idag bjuder man gärna på 3 timmars fri parkering
> och det senaste inom detta är biljettautomat
> istället för P-skiva = överskrider
> parkeringstiden 3 timmar får man betala för den
> överskjutande tiden, smart!

På de expanderande gågatorna här i Göteborgs centrum går affärerna bättre sen biltrafiken, inklusive varuleveranser under butikstid, försvann. Så det är inte självklart.

På platser där det är dyrt med mark och därmed olönsamt med parkering (åtminstone gatuparkering) finns det som regel också en viss befolkningskoncentration och hyfsad kollektivtrafik.

På IKEA här i Göteborg (Bäckebol) finns det inte ens cykelparkering vad jag sett. Jag har faktiskt avstått från att åka dit några gånger av den anledningen. Orka ta bil liksom. Nybyggda MediaMarkt i Munkebäck har inte heller några cykelparkeringar trots att det står i detaljplanen att området inte får byggas otillgängligt för icke-bilburen trafik. Kommunen orkade inte ens svara när jag mailade och frågade om deras åsikt om saken..

Senast ändrad:
Bemannade cykelgarage
T.R.S. skrev:
> Vilka får saker o ting att hända då,
> Cykelfrämjandet?

Det är ju ett etablerat namn men jag tror att de är i ganska stort behov av fler som engagerar sig för att de ska kunna uträtta något faktiskt. Vill man ha det på ett visst sätt är det alltid bäst att engagera sig själv.

Här i Göteborg deltar de i utformandet av Trafikkontorets nya Cykelplan som enda utomstående part tillsammans med jag tror det var Naturskyddsföreningen. Sen hur den planen blir och framförallt hur den används är en annan femma men de får vara med på ett hörn iaf.

Bemannade cykelgarage
Att ha en bevakad cykelparkering med människor som bevakar kostar alldeles för mycket. Bättre att automatisera à là japansk cykelsilo

Bemannade cykelgarage
niki skrev:
> Att ha en bevakad cykelparkering med människor
> som bevakar kostar alldeles för mycket. Bättre
> att automatisera à là japansk cykelsilo
>

I Japan är man å andra sidan inte främmande för bemanning heller. Den lilla disken man skymtar till höger i bild bredvid flaggan är såklart bemannad. Hela rummet är cykelparkering och ligger i nedgången till en tunnelbanestation.
IMG_0976.jpg

Man har för övrigt bemannade bensinstationer och rätt välbemannade vägarbeten också.
IMG_0926.jpg

IMG_0795.jpg

Bemannade cykelgarage
Det borde finnas anledning för gymägare i större städer att anordna cykelgarage i anslutning till sina lokaler. Sedan säljer man ytterst begränsade gymkort där det dock ingår dusch och parkering. Kunderna är cykelpendlande kontorsarbetare som inte har tillgång till dusch och parkering på arbetsplatsen. Eftersom betalningen sker i form av gymkort kan man utnyttja friskvårdsbidraget.

Bemannade cykelgarage
fastforward skrev:
> Det borde finnas anledning för gymägare i
> större städer att anordna cykelgarage i
> anslutning till sina lokaler. Sedan säljer man
> ytterst begränsade gymkort där det dock ingår
> dusch och parkering. Kunderna är cykelpendlande
> kontorsarbetare som inte har tillgång till dusch
> och parkering på arbetsplatsen. Eftersom
> betalningen sker i form av gymkort kan man
> utnyttja friskvårdsbidraget.

Riktigt bra förslag!

Bemannade cykelgarage
Lite trådkap men ändå med klar anknytning till ämnet; cykelparkering vid flerfamiljshus? Det är något jag ofta upplever som eftrsatt. Där jag bor tex, i en självutnämnd "cykelstad" och hos en stor allmännyttig uthyrare (som rimligtvis borde dela kommunens visioner i stort och smått), är det inte mycket bevänt med cykelparkeringen. Inte ens ett tak finns över de ålderdomliga och allmänt svårfastlåsbara ställen.

Det finns redan folk som har betalt för att göra nägot...

Bemannade cykelgarage
Citat från stockholms parkerings sida:

"Hyr p-plats för cykeln!
I P-hus Vartofta på Västgötagatan 15 och på infarts-parkeringen vid T-bana Åkeshov kan man för 50 kr/ månad, inkl moms, hyra en skyddad parkering till cykeln. För det får man ett eget låst utrymme med plats för en cykel, hjälm och väska. Kontakta gärna kundservice för att veta mer."

Bild:
cykelbox2.jpg

Bemannade cykelgarage
Åtminstone på Lidingö stads miljö- och stadsbyggnadskontor är cykelparkeringslösningar uppe för diskussion, både offentliga och i samband med hemmet. Framförallt har det varit på tapeten i samband med utvecklandet av Centrum och Torsvik som är på gång så smått. Jag har själv tryckt på för att hitta smarta lösningar. Vi får se vad allt hamnar i så småningom.

Bemannade cykelgarage
Nackdelen med bemannade cykelparkeringar är att det kostar för mycket att ha generösa öppettider. Har man en bevakad parkering vid en tågstation så kan man ge sig på att sista tåget blir försenat så att de hinner stänga cykelparkeringen och där står man med inlåst cykel alternativt en obevakad.

Gör man jämförelsen med offentliga toaletter som troligtvis har en större marknad så är det få som är bemannade, finns det någon mer i Sverige än den på centralen i Stockholm?

Bemannade cykelgarage
Jag har parkerat (hyrd) cykel i underjordiskt bemannat garage i Peking, kostade nån krona per dag. Det blev ett himla liv på hotellvakterna när jag försökte parkera cykeln utanför hotellet, men garaget fanns nära så det var inga problem.

Bemannade cykelgarage
Livscykelkostnaden för den där silon går nog inte ihop med hållbart resande även om den va cool. Kameraövervakade parkeringar då, tillsammans m ställ där ramen kan låsas fast?

Bemannade cykelgarage
ToddyKrycka skrev:
> Livscykelkostnaden för den där silon går nog
> inte ihop med hållbart resande även om den va
> cool. Kameraövervakade parkeringar då,
> tillsammans m ställ där ramen kan låsas fast?

Kameraövervakning finns i det enda cykelgaraget som idag existerar i Stockholm, trots det stjäls cyklar på löpande band... Okej att det finns nötter som typ ber om att bli av med cykeln men som vill ha framhjulet kvar ;-) Ser dagligen nya ensamma hjul...

Men vad spelar kameraövervakning för roll om det inte sitter någon väktare och tittar i realtid?

Bemannade cykelgarage
Tydligen går det så där för Bike and Ride i Malmö
Enligt I Bike Malmö på fb ska ställets verkstad vara stängd och samma sak med deras duschar. Dåligt att ett sånt ställe inte får subventionering av kommunen för att gå runt. Borde kunna drivas som miljösatsning?

Bemannade cykelgarage
ToddyKrycka skrev:
> Livscykelkostnaden för den där silon går nog
> inte ihop med hållbart resande även om den va
> cool. Kameraövervakade parkeringar då,
> tillsammans m ställ där ramen kan låsas fast?

I Stockholm har man byggt en silo för bilar. Jag kan nog hålla med om att en livscykelanalys för samma lösning för cyklar inte skulle gå ihop. Men jag tycker den japanska silon såg smutt ut.

P-Snurran på Rörstrandsgatan är Stockholms parkerings första automatiska parkeringshus. Anläggningen invigdes 2003 och består av fyra våningsplan. Bilen körs in i en entréhall och en släde lyfter upp bilen och flyttar den till en ledig plats. Vid avfärd kan kunden inom 60-90 sekunder få bilen i retur. Automatiska parkeringshus kräver ca 40 procent mindre byggvolym än traditionella parkeringshus är ett sätt att effektivt utnyttja mark i trånga stadsdelar med stora parkeringsbehov. Lösningen erbjuder även kunden ett inbrottsskyddat parkeringsalternativ. I anslutning till
P-Snurran finns en ytparkering med 26 platser.

Bemannade cykelgarage
Aliide skrev:
> Kameraövervakning finns i det enda cykelgaraget
> som idag existerar i Stockholm, trots det stjäls
> cyklar på löpande band.

Om det är cykelgaraget i Älvsjö du tänker på så stämmer det inte,
tyvärr.
Kamerorna är monterade, men de används inte (de är helt enkelt inte inkopplade)!
Läs mer här: http://www.cyklistbloggen.se/2014/06/polisen-parkera-inte-vid-tagstationer/

/Håkan

Bemannade cykelgarage
I Tyskland verkar det vara rätt poppis med "Radstation", lite av årets modetrend (för några år sedan) ungefär som resecentrum, hockeyhall och konserthus är här. Bemannad, ofta med cykeluthyrning och verkstad. I Münster hade de till och med en automatisk robotiserad cykeltvätt. http://www.radstation.de/

Bemannade cykelgarage
Jenny W skrev:
> Tydligen går det så där för Bike and Ride i
> Malmö
> Enligt I Bike Malmö på fb ska ställets verkstad
> vara stängd och samma sak med deras duschar.
> Dåligt att ett sånt ställe inte får
> subventionering av kommunen för att gå runt.
> Borde kunna drivas som miljösatsning?

Finns det länk till nämnd Facebooksida?

Bemannade cykelgarage
Trådlyft! Funderat lite över detta sen jag läste i den här tråden om cykelgarage.
Vad krävs för att det ska fungera? Tillgänglighet, luft och låg kostnad är givet. Affärslokaler så det hela tiden är folk i rörelse och gärna en cykelverkstad. Men annars? En genomkorrupt stockholmspolitiker som har en polare som vill driva ett bemannat cykelgarage för skattepengar?

Bemannade cykelgarage
Jag har gillat kommunens cykelgarage här i Uppsala. Men när det varit problem med dörrarna blir man av med prylar. Sist var det någon som påbörjat skruva av mitt växelreglage(!). Nu mejlade de om att de kommer byta till automatiska dörrar istället för att man loggar in... Får undersöka vad min arbetsplats tycker om att jag tar in cykeln. Heltäckningsmatta på hela kontoret gör att det inte känns så hoppfullt :/

Får nog skaffa en bättre fulcykel för morgoncyklingen.

Bemannade cykelgarage
P-Snurran på Rörstrandsgatan är Stockholms parkerings första automatiska parkeringshus. Anläggningen invigdes 2003 och består av fyra våningsplan. Bilen körs in i en entréhall och en släde lyfter upp bilen och flyttar den till en ledig plats. Vid avfärd kan kunden inom 60-90 sekunder få bilen i retur. Automatiska parkeringshus kräver ca 40 procent mindre byggvolym än traditionella parkeringshus är ett sätt att effektivt utnyttja mark i trånga stadsdelar med stora parkeringsbehov. Lösningen erbjuder även kunden ett inbrottsskyddat parkeringsalternativ. I anslutning till
P-Snurran finns en ytparkering med 26 platser.
Nu vet vi hur det gick med snurran :) Italienskt haveri deluxe. Nån som vet om den är riven nu?

Bemannade cykelgarage

Nån som har erfarenhet från de i Umeå? Funkar de eller stjäls de cyklar där med?

Såg att min "hemstad" på andra sidan vattnet hade byggt ett liknande garage som har kameraövervakning, gratis att parkera men man skall vara medlem för att öppna dörrarna, centralt o synligt, för en ca 150 cyklsr ish.
Skall även finns möjlighet med plats bokning (om jag förstod rätt)
150kvm o 500t euro.

Bemannade cykelgarage
Jag har gillat kommunens cykelgarage här i Uppsala. Men när det varit problem med dörrarna blir man av med prylar. Sist var det någon som påbörjat skruva av mitt växelreglage(!). Nu mejlade de om att de kommer byta till automatiska dörrar istället för att man loggar in... Får undersöka vad min arbetsplats tycker om att jag tar in cykeln. Heltäckningsmatta på hela kontoret gör att det inte känns så hoppfullt :/

Får nog skaffa en bättre fulcykel för morgoncyklingen.
Nja, det där huset är ju inte direkt nån succé. Kostade nästan 50 millar, knappt nån använder det, och om några år måste det bort.

Bemannade cykelgarage
Nja, det där huset är ju inte direkt nån succé. Kostade nästan 50 millar, knappt nån använder det, och om några år måste det bort.
Jag använder det varje dag, nedre våningen är 80% fullt 4 dagar i veckan. De gånger jag kollat övervåningen så har det varit åtminstone 50%. Två snubbar från MED gillar att sprida lite dynga om det. Inte perfekt alls, men skönt att slippa ta skitcykeln på morgonen. Däremot väldigt kortsiktigt tänkt med tanke på hur länge planerna på nya stationen funnits.

Bemannade cykelgarage
Jag använder det varje dag, nedre våningen är 80% fullt 4 dagar i veckan. De gånger jag kollat övervåningen så har det varit åtminstone 50%. Två snubbar från MED gillar att sprida lite dynga om det. Inte perfekt alls, men skönt att slippa ta skitcykeln på morgonen. Däremot väldigt kortsiktigt tänkt med tanke på hur länge planerna på nya stationen funnits.
Kom inte här och förstör med fakta nu…
Ingen använder cykelgaraget för man hinner inte med tåget då. ?

Bemannade cykelgarage
Intressant. De gånger jag har tittat in i garaget har det sett ut ungefär som i SVT:s reportage i höstas (halvtomt inne och knökfullt i cykelställen utomhus), och även kommunen säger ju att beläggningen är låg och har minskat. Men du menar att det inte stämmer alltså?

Bemannade cykelgarage
Intressant. De gånger jag har tittat in i garaget har det sett ut ungefär som i SVT:s reportage i höstas (halvtomt inne och knökfullt i cykelställen utomhus), och även kommunen säger ju att beläggningen är låg och har minskat. Men du menar att det inte stämmer alltså?
Jag använder det 5 dagar i veckan. Mina kontrollpunkter är på morgonen runt 8 då jag lämnar cykeln och runt 16.30 då jag hämtar den. Då ser det ut som jag beskriver det. Möjligen många som hämtar cykeln däremellan?

Idag var det något mer cyklar än vanligt, nog pga de öppna dörrarna.

Jag hade helt missat att cykelgaraget var gratis tills för ett halvår sen. Kanske inte är den enda, vilket skulle förklara varför folk istället lämnar cyklarna i cykelställen utanför.. Jag har också noterat (och meddelat kommunen) att siffrorna om beläggning i appen aldrig stämmer. Ganska ofta står det att ALLA platser är lediga fast det inte ser ut så. Men det är nog extremt låg prio på denna eftersom den går bort. Börjar misstänka att det är ett slags justitiemord för att slippa bygga ett BRA cykelgarage på den nya stationen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp