Hör upp, cykel i media-tråden

NickPick

Aktiv medlem
Jobbade i Strängnäs förut och min kontakt från Södertälje tyckte det var exakt lika korrupt på båda ställen, med allt vad det innebär. Då pratade vi försäkringsbedrägerier…

Tragiskt.

HåkanC

Aktiv medlem
Lite "kul" text + kommentarer
"Det spårar det ur lite när en mountainbiker susar genom skogen, och träffar på en älg. Detta resulterar i ett oväntat besök, och en god kaffestund."

"Är jag den ända som har märkt att den här reklamfilmen är lite Queer yk, Jag menar kollar hur de tittar på varandra!"
"När fan blev kaffe gay??"

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
"Det spårar det ur lite när en mountainbiker susar genom skogen, och träffar på en älg. Detta resulterar i ett oväntat besök, och en god kaffestund."

"Är jag den ända som har märkt att den här reklamfilmen är lite Queer yk, Jag menar kollar hur de tittar på varandra!"
Mycket fin film om hur fotgängare och cyklister kan samsas i naturen tycker jag! Lite synd om älgen bara som uppenbarligen är ledsen över att han inte får nåt kaffe

.A.

Aktiv medlem

Vems ända handlar det om? Jag kan omöjligen vara den enda som undrar det.

BFS

Aktiv medlem

Kaffe ÄR ganska gay. Om gay betyder att man får göra vad man vill och får gilla kaffe. Jag tycker kaffe är "gay" tillsammans med en mastig chokladkaka. Annars är jag mer "gay" på kall cola.

staine

Aktiv medlem
Ja såklart det är ok att vara både glad och gay här.
Det är det nog inte alla som håller med om, kolla tex hur det gick i den här tråden
Inte för att riva upp gamla sår. Men jag tror nog att det där är tråden där tävlandet om hur mycket man kan missförstå andra nådde en ny rekordnivå!

ooms

Aktiv medlem
Ja, vad ska man säga? Det är ett sånt feltänk att man häpnar, snacka om pengar i sjön. Men ett fint monument blev det ju.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
...lite som det stora cykelgaraget vid Gamlestaden Göteborg, sist jag var förbi där var det typ 5 cyklar i det. Vet inte om det används så mycket, men fint är det iaf.

ooms

Aktiv medlem
Vad är det som blir fel med dessa parkeringsgarage? Kostnad? Krångligt? Osäkert?
I Uppsala är det tänkt för pendlare. Alla som kollat hur det fungerar vet att de har bråttom och ställer cykeln på första lediga plats och skyndar sig till tåget. De tar sig inte den tid som krävs för att checka in i garaget, etc. Jag kan tänka mig att använda garaget skulle addera 2-3 minuter, vilket är mycket för en stressad pendlare.

NAnders

Aktiv medlem
Jag såg Facebook-kommentarerna om det där igår och de var på temat "hur i helvete kan ett cykelgarage kosta så jävla mycket pengar" och jag hade så gärna velat flika in "vänta bara tills ni får höra hur mycket ett bilgarage kostar".

Med det sagt så har jag ingen aning om vad Uppsala kommun kan ha gjort för fel, om de ens har gjort fel. Har inte varit där, känner inte till förhållandena.

Masjevel

Aktiv medlem
Människor gillar av naturen inte förändringar så att tro att de ska gå upp 5 min tidigare för att kunna åtnjuta den bekvämlighet ett cykelgarage kan innebära är lite mycket begärt. Men att gnälla på andra är människan expert på.

mcperand

Aktiv medlem
Människor gillar av naturen inte förändringar så att tro att de ska gå upp 5 min tidigare för att kunna åtnjuta den bekvämlighet ett cykelgarage kan innebära är lite mycket begärt. Men att gnälla på andra är människan expert på.
Det användes en hel del så länge det var gratis, men sedan de började ta betalt står det nästan tomt. Pendlarna känner väl att det inte är värt att stå där jämfört med att stå gratis utanför.

ooms

Aktiv medlem
Det användes en hel del så länge det var gratis, men sedan de började ta betalt står det nästan tomt. Pendlarna känner väl att det inte är värt att stå där jämfört med att stå gratis utanför.
Men det kostar ju inte att stå där över dagen som pendlare gör. Det är om cykeln lämnas längre än 24 timmar den nya avgiften gäller.
Jag tror snarare det är långtidsparkerarna som lämnat. Där fyllde det ju faktiskt en funktion, när folk är borta en längre tid förstår jag om det känns tryggare att lämna cykeln i garaget.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Och du har förstås pendlat cykel+tåg i ca 1 timme, samt sett placering av garaget i förhållande till övrigt? Den adderade bekvämligheten är marginell, så jag förstår fullt ut varför de stora massorna inte tycker det är värt att stå där.

Masjevel

Aktiv medlem
Och du har förstås pendlat cykel+tåg i ca 1 timme, samt sett placering av garaget i förhållande till övrigt? Den adderade bekvämligheten är marginell, så jag förstår fullt ut varför de stora massorna inte tycker det är värt att stå där.
Måste man ha gjort det för att veta att människan generellt tycker förändringar är jobbiga?

staine

Aktiv medlem
Älvsjö pendelstation (gratisparkering) är också ett sorgligt kapitel. Där kan bara skrotcyklar stå, över dagen, om de inte ska bli slaktade eller stulna. För det mesta är det nästan tomt på cyklar. Kostnaden för bygget? Troligen låångt över 50mkr.

ooms

Aktiv medlem
Måste man ha gjort det för att veta att människan generellt tycker förändringar är jobbiga?
Nej, men det ger lite förståelse för varför människor agerar som de gör i en viss situation. Ang förändringar tycker jag de tenderar accepteras ganska snabbt om de ger nåt adderat värde. Om de inte gör det, tar det dock betydligt längre tid. Och då förtjänar de också att ifrågasättas.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Älvsjö pendelstation (gratisparkering) är också ett sorgligt kapitel. Där kan bara skrotcyklar stå, över dagen, om de inte ska bli slaktade eller stulna. För det mesta är det nästan tomt på cyklar. Kostnaden för bygget? Troligen låångt över 50mkr.
Tanken med sådan måste ju vara att man kan ställa som fina cykel för, kanske elcykel. Sedan pendla till jobbet. Surt om de missat med säkerheten, då faller ju konceptet.

IM

Aktiv medlem
Anmälan om vårdslöshet i trafik och vållande till annans död upprättad men ingen misstänkt? Hur går det ihop om det inte är en smitning som är ett brott i sig.
Bilen är ju tagen i beslag så det ligger väl nära till hands att en misstänkt gärningsperson skall kunna identifieras med lite enkelt polisarbete genom inre spaning om inte annat.

CCS

Aktiv medlem
Kan väl vara cyklisten som är den skyldige. Men att anmälan upprättas för att det ska bli en utredning.
Precis, det är vanligt förfarande, som jämförelse när det ofta upprättas en anmälan om mordbrand när byggnader brunnit ner, även om man i princip vet att byggnaden var tom på människor.

Murdock

Aktiv medlem
Tanken med sådan måste ju vara att man kan ställa som fina cykel för, kanske elcykel. Sedan pendla till jobbet. Surt om de missat med säkerheten, då faller ju konceptet.
Hade de haft en kameraövervakning med väktare, så hade iaf jag ställt en lite finare cykel där. Jag vet inte varför det inte finns på plats, men jag gissar på GDPR. Jag vill bara tro kommunen faktiskt provat på detta, men att det saknades någonting i lagen som möjliggör detta.

För mer än 20 år sedan, vet jag att folk i min umgängeskrets jobbade på väktarbolag stirrandes på skärmar och sedan ringde polisen om de såg brott begås i stora bolagsbyggnader. Risken finns väl, att polisen sällan skulle prioritera brottet komponentdemotering gissar jag.

Som det är nu, verkar ju buset kunna handla undanskymt i värme med tak över huvudet.

Risken finns, att alla tror som jag - när verkligheten kanske är någonting annat.

NAnders

Aktiv medlem
Hade de haft en kameraövervakning med väktare, så hade iaf jag ställt en lite finare cykel där. Jag vet inte varför det inte finns på plats, men jag gissar på GDPR. Jag vill bara tro kommunen faktiskt provat på detta, men att det saknades någonting i lagen som möjliggör detta.

För mer än 20 år sedan, vet jag att folk i min umgängeskrets jobbade på väktarbolag stirrandes på skärmar och sedan ringde polisen om de såg brott begås i stora bolagsbyggnader. Risken finns väl, att polisen sällan skulle prioritera brottet komponentdemotering gissar jag.

Som det är nu, verkar ju buset kunna handla undanskymt i värme med tak över huvudet.

Risken finns, att alla tror som jag - när verkligheten kanske är någonting annat.
Det står att det är kameraövervakat. Om jag förstår kamerabevakningslagen rätt så är inte kamerabevakning med inspelning av bild och ljud tillståndspliktig i parkeringshus. Det räcker med att det är tydligt skyltat. (Hur inspelat material hanteras finns det säkert andra regler för.) Garaget är dessutom låst och har inpasseringskontroll.

IM

Aktiv medlem
Det står att det är kameraövervakat. Om jag förstår kamerabevakningslagen rätt så är inte kamerabevakning med inspelning av bild och ljud tillståndspliktig i parkeringshus. Det räcker med att det är tydligt skyltat. (Hur inspelat material hanteras finns det säkert andra regler för.) Garaget är dessutom låst och har inpasseringskontroll.
Det är knappast några problem att få kameratillstånd där om det är av intresse.

Gregorz

Aktiv medlem
”Mopedernas antal har under senare år kraftigt ökat i våra städer. En starkt bidragande orsak till detta är de nya matbud som blivit ett stående inslag i stadsmiljön. Före matbudens intåg var mopeder sällsynta. Den exponentiella utveckling vi sett av mopeder i städerna har skapat problem som dagens lagstiftning inte tagit höjd för.”

Larsifer

Aktiv medlem
Är de inte extra sura också? En gammal skrotfärdig EU-moppe som plågas till döds. Får man köra omkring med vad som helst? Behöver de inte besiktas, eller nåt?

DarkMatter

Aktiv medlem
I lokaltidningen.

Bilagor

• 677AC60D-2152-4D2B-BEC1-A81C44124AD7.jpeg
    677AC60D-2152-4D2B-BEC1-A81C44124AD7.jpeg
    768.6 KB · Besök: 117

Larsifer

Aktiv medlem
I fallet med matleveransmopederna är det ju egentligen inte mopparna i sig utan strukturen bakom att de över huvud taget finns som är problemet. Mopparna i sig är ju bara ett av symptomen.
Känns som att alla skrån körs i botten. Globalisering? Effektivisering? Vem vet? Som kontorsarbetare hade jag det nog som bäst i dubbelrum. Alla varianter på kontorslandskap är sämre, imho. Kom in för sent på arbetsmarknaden för att få uppleva eget kontor.

Topp