Totteman
Aktiv medlem
Hör upp, cykel i media-tråden
Hemskt!.... ?... En jävla smitare också!
![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hemskt!.... ?... En jävla smitare också!
![]()
Mycket fin film om hur fotgängare och cyklister kan samsas i naturen tycker jag! Lite synd om älgen bara som uppenbarligen är ledsen över att han inte får nåt kaffeLite "kul" text + kommentarer
"Det spårar det ur lite när en mountainbiker susar genom skogen, och träffar på en älg. Detta resulterar i ett oväntat besök, och en god kaffestund."
"Är jag den ända som har märkt att den här reklamfilmen är lite Queer yk, Jag menar kollar hur de tittar på varandra!"
"När fan blev kaffe gay??"
Vems ända handlar det om? Jag kan omöjligen vara den enda som undrar det.Lite "kul" text + kommentarer
"Det spårar det ur lite när en mountainbiker susar genom skogen, och träffar på en älg. Detta resulterar i ett oväntat besök, och en god kaffestund."
"Är jag den ända som har märkt att den här reklamfilmen är lite Queer yk, Jag menar kollar hur de tittar på varandra!"
Kaffe ÄR ganska gay. Om gay betyder att man får göra vad man vill och får gilla kaffe. Jag tycker kaffe är "gay" tillsammans med en mastig chokladkaka. Annars är jag mer "gay" på kall cola.Lite "kul" text + kommentarer
Det är det nog inte alla som håller med om, kolla tex hur det gick i den här trådenTror det är ganska okej att vara gay på happy.
Inte för att riva upp gamla sår. Men jag tror nog att det där är tråden där tävlandet om hur mycket man kan missförstå andra nådde en ny rekordnivå!Det är det nog inte alla som håller med om, kolla tex hur det gick i den här tråden
Hbtq+ och mtb
Någon annan som är det eller känner till queer-vänliga cykelgrupper/föreningar?happyride.se
Ja, vad ska man säga? Det är ett sånt feltänk att man häpnar, snacka om pengar i sjön. Men ett fint monument blev det ju.![]()
Kostade nästan 50 miljoner att bygga – nu ekar cykelgaraget halvtomt
Snö, halka och minusgrader har inte skapat trängsel i Uppsala kommuns cykelgarage vid stationen – inte än så länge i alla fall. När SVT besökte byggnaden, som kostat 47 miljoner kronor att få på plats, var det ordentligt luftigt i ställen.www.svt.se
I Uppsala är det tänkt för pendlare. Alla som kollat hur det fungerar vet att de har bråttom och ställer cykeln på första lediga plats och skyndar sig till tåget. De tar sig inte den tid som krävs för att checka in i garaget, etc. Jag kan tänka mig att använda garaget skulle addera 2-3 minuter, vilket är mycket för en stressad pendlare.Vad är det som blir fel med dessa parkeringsgarage? Kostnad? Krångligt? Osäkert?
Jag såg Facebook-kommentarerna om det där igår och de var på temat "hur i helvete kan ett cykelgarage kosta så jävla mycket pengar" och jag hade så gärna velat flika in "vänta bara tills ni får höra hur mycket ett bilgarage kostar".![]()
Kostade nästan 50 miljoner att bygga – nu ekar cykelgaraget halvtomt
Snö, halka och minusgrader har inte skapat trängsel i Uppsala kommuns cykelgarage vid stationen – inte än så länge i alla fall. När SVT besökte byggnaden, som kostat 47 miljoner kronor att få på plats, var det ordentligt luftigt i ställen.www.svt.se
Det användes en hel del så länge det var gratis, men sedan de började ta betalt står det nästan tomt. Pendlarna känner väl att det inte är värt att stå där jämfört med att stå gratis utanför.Människor gillar av naturen inte förändringar så att tro att de ska gå upp 5 min tidigare för att kunna åtnjuta den bekvämlighet ett cykelgarage kan innebära är lite mycket begärt. Men att gnälla på andra är människan expert på.
Men det kostar ju inte att stå där över dagen som pendlare gör. Det är om cykeln lämnas längre än 24 timmar den nya avgiften gäller.Det användes en hel del så länge det var gratis, men sedan de började ta betalt står det nästan tomt. Pendlarna känner väl att det inte är värt att stå där jämfört med att stå gratis utanför.
Och du har förstås pendlat cykel+tåg i ca 1 timme, samt sett placering av garaget i förhållande till övrigt? Den adderade bekvämligheten är marginell, så jag förstår fullt ut varför de stora massorna inte tycker det är värt att stå där.Människor gillar av naturen inte förändringar så att tro att de ska gå upp 5 min tidigare för att kunna åtnjuta den bekvämlighet ett cykelgarage kan innebära är lite mycket begärt. Men att gnälla på andra är människan expert på.
Måste man ha gjort det för att veta att människan generellt tycker förändringar är jobbiga?Och du har förstås pendlat cykel+tåg i ca 1 timme, samt sett placering av garaget i förhållande till övrigt? Den adderade bekvämligheten är marginell, så jag förstår fullt ut varför de stora massorna inte tycker det är värt att stå där.
Nej, men det ger lite förståelse för varför människor agerar som de gör i en viss situation. Ang förändringar tycker jag de tenderar accepteras ganska snabbt om de ger nåt adderat värde. Om de inte gör det, tar det dock betydligt längre tid. Och då förtjänar de också att ifrågasättas.Måste man ha gjort det för att veta att människan generellt tycker förändringar är jobbiga?
Tanken med sådan måste ju vara att man kan ställa som fina cykel för, kanske elcykel. Sedan pendla till jobbet. Surt om de missat med säkerheten, då faller ju konceptet.Älvsjö pendelstation (gratisparkering) är också ett sorgligt kapitel. Där kan bara skrotcyklar stå, över dagen, om de inte ska bli slaktade eller stulna. För det mesta är det nästan tomt på cyklar. Kostnaden för bygget? Troligen låångt över 50mkr.
Lika tråkigt att höra som alltid.![]()
Cyklist i Lödöse död efter att blivit påkörd av bil
En man i 60-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av en bilist i Lödöse, Lilla Edet. Olyckan inträffade vid sjutiden på tisdagsmorgonen.www.svt.se
Anmälan om vårdslöshet i trafik och vållande till annans död upprättad men ingen misstänkt? Hur går det ihop om det inte är en smitning som är ett brott i sig.Lika tråkigt att höra som alltid.
Bilen är ju tagen i beslag så det ligger väl nära till hands att en misstänkt gärningsperson skall kunna identifieras med lite enkelt polisarbete genom inre spaning om inte annat.Anmälan om vårdslöshet i trafik och vållande till annans död upprättad men ingen misstänkt? Hur går det ihop om det inte är en smitning som är ett brott i sig.
Kan väl vara cyklisten som är den skyldige. Men att anmälan upprättas för att det ska bli en utredning.Anmälan om vårdslöshet i trafik och vållande till annans död upprättad men ingen misstänkt? Hur går det ihop om det inte är en smitning som är ett brott i sig.
Precis, det är vanligt förfarande, som jämförelse när det ofta upprättas en anmälan om mordbrand när byggnader brunnit ner, även om man i princip vet att byggnaden var tom på människor.Kan väl vara cyklisten som är den skyldige. Men att anmälan upprättas för att det ska bli en utredning.
Mordbrand omfattar ju iofs även "bara" fara för egendom.Precis, det är vanligt förfarande, som jämförelse när det ofta upprättas en anmälan om mordbrand när byggnader brunnit ner, även om man i princip vet att byggnaden var tom på människor.
Hade de haft en kameraövervakning med väktare, så hade iaf jag ställt en lite finare cykel där. Jag vet inte varför det inte finns på plats, men jag gissar på GDPR. Jag vill bara tro kommunen faktiskt provat på detta, men att det saknades någonting i lagen som möjliggör detta.Tanken med sådan måste ju vara att man kan ställa som fina cykel för, kanske elcykel. Sedan pendla till jobbet. Surt om de missat med säkerheten, då faller ju konceptet.
Det står att det är kameraövervakat. Om jag förstår kamerabevakningslagen rätt så är inte kamerabevakning med inspelning av bild och ljud tillståndspliktig i parkeringshus. Det räcker med att det är tydligt skyltat. (Hur inspelat material hanteras finns det säkert andra regler för.) Garaget är dessutom låst och har inpasseringskontroll.Hade de haft en kameraövervakning med väktare, så hade iaf jag ställt en lite finare cykel där. Jag vet inte varför det inte finns på plats, men jag gissar på GDPR. Jag vill bara tro kommunen faktiskt provat på detta, men att det saknades någonting i lagen som möjliggör detta.
För mer än 20 år sedan, vet jag att folk i min umgängeskrets jobbade på väktarbolag stirrandes på skärmar och sedan ringde polisen om de såg brott begås i stora bolagsbyggnader. Risken finns väl, att polisen sällan skulle prioritera brottet komponentdemotering gissar jag.
Som det är nu, verkar ju buset kunna handla undanskymt i värme med tak över huvudet.
Risken finns, att alla tror som jag - när verkligheten kanske är någonting annat.
Det är knappast några problem att få kameratillstånd där om det är av intresse.Det står att det är kameraövervakat. Om jag förstår kamerabevakningslagen rätt så är inte kamerabevakning med inspelning av bild och ljud tillståndspliktig i parkeringshus. Det räcker med att det är tydligt skyltat. (Hur inspelat material hanteras finns det säkert andra regler för.) Garaget är dessutom låst och har inpasseringskontroll.
www.dn.se
web.archive.org
Känns som att alla skrån körs i botten. Globalisering? Effektivisering? Vem vet? Som kontorsarbetare hade jag det nog som bäst i dubbelrum. Alla varianter på kontorslandskap är sämre, imho. Kom in för sent på arbetsmarknaden för att få uppleva eget kontor.I fallet med matleveransmopederna är det ju egentligen inte mopparna i sig utan strukturen bakom att de över huvud taget finns som är problemet. Mopparna i sig är ju bara ett av symptomen.
Aha! Undra på att journalisttjejen blev kränkt vem hade inte det?