Ben.

Stencil

Ny medlem
Ben.
Jag har relativt nyligen börjat cykla landsväg, och det är först denna vår som jag har cyklat med andra (under ett par motionslopp bl.a.), och jag har dragit den tråkiga slutsatsen att mina ben är rätt kassa. Min kondition är bra, men efter typ 5-7 mil i ca 32km/h är mina ben helt körda, och jag undrar nu vad detta beror på. Jag känner på mig att detta kan härledas till följande:

1. Jag är ovan vid klungkörning, dvs jag positionerar mig fel (längst bak typ) och på grund av "gummisnoddseffekten" så får man spurta efter varje backkrön och kurva.

2. Teknik. Hur man så energieffektivt som möjligt tar en uppförsbacke, hur man med minsta möjliga slit snittar så hög hastighet som möjligt, val av växlar etc.

3. Jag har en låg mjölksyratröskel (vilken jag i.o.f.s har försökt träna upp med rätt hårda intervallpass på trainern i vinter).

4. Jag har för svaga ben. Att jag behöver köra mer styrketräning på cykeln. (eller är det snarare tvärt om: att jag ska strunta i korta hårdare pass, och köra långa uthållighetspass i stället?)

Jag hade hoppats att några av Happys lite mer rutinerade cyklister kunde komma med lite bra råd.
Att jag behöver träna mer är självklart, men vad är det jag i första hand bör koncentrera mig på?

Ben.
du måste cykla mer. bra kondition o uthållighet är inte samma sak. har du nyss börjat äre ju inte alls konstigt att du är slut i benen efter 5-7 mil

Ben.
Testa att träna med en klubb: Då får du pröva på att köra i jämnt tempo och du lär dig byta av i klungan. Du ska se att det känns som det går lättare/fortare än att bara köra motionslopp eller träna ensam.

Ben.
Kör på alldeles för höga växlar, allra helst singlespeed, det bygger benmuskler i Hulken-size på nolltid. Oj oj oj hur mycket skit jag kommer få för detta inlägg från högkadenscyklisterna, ha ha ha ha...

Ben.
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör på alldeles för höga växlar, allra helst
> singlespeed, det bygger benmuskler i Hulken-size
> på nolltid. Oj oj oj hur mycket skit jag kommer
> få för detta inlägg från
> högkadenscyklisterna, ha ha ha ha...

Nä men innan du portionerar ut den där typen av råd kanske du ska fundera på hur bra det är att uppmana otränade nybörjare med "svaga ben" att ligga o nöta på tunga växlar.

Knäproblem är i alla fall i min bok ett värre problem en otränade benmuskler.

Ben.
Niko/Frost skrev:
> Kör på alldeles för höga växlar, allra helst
> singlespeed, det bygger benmuskler i Hulken-size
> på nolltid. Oj oj oj hur mycket skit jag kommer
> få för detta inlägg från
> högkadenscyklisterna, ha ha ha ha...

För många nya cyklister brukar väl problemet vara just att man kör på för tunga växlar vilket gör att benen tar slut rätt snabbt.

Ben.
Rippa, vem har sagt något om att ligga och nöta? Jag brukar hellre ligga och pressa... Att nöta på höga växlar bygger väl knappast muskler utan ger snarare slitage. ;-)

Jocke, övning ger färdighet! :-)

Ben.
Niko/Frost skrev:
> Rippa, vem har sagt något om att ligga och nöta?
> Jag brukar hellre ligga och pressa... Att nöta
> på höga växlar bygger väl knappast muskler
> utan ger snarare slitage. ;-)
>
> Jocke, övning ger färdighet! :-)

Nä det var just det, du sa bara "kör på alldeles för höga växlar, helst singlespeed". Hur ska trådskaparen kunna lista ut vad du egentligen menar.

Det blir inte ens klarare av ditt senaste inlägg. Å ena sidan håller du med om att nötande på för höga växlar ger slitage, å andra sidan rekommenderar du singlespeed med för hög utväxling. Hur undviker man då nötande och slitage? 20 minutersturer på singlespeeden??

Mitt inlägg i debatten till stencil är att ta det försiktigt med den där typen av svepande formuleringar.

Att trycka in en tyngre växel inför en uppförsbacke, och samtidigt ställa sig upp och trycka på - ståendes, och sedan köra den typen av intervaller, det skulle jag köpa som råd för att bygga styrka och mjölksyretolerans. Men att slentrianmässigt ligga på för höga växlar, om man dessutom är nybörjare och kanske inte har optimal sittposition ens, låter som ett bra recept för alla möjliga typer av knäproblem.

Senast redigerad av en moderator:
Ben.
Rippa... Att man skulle ligga och segdra för att man petar i en högre växel är bara ett antagande och ingenting jag yttrat mig om. Visst, i början kanske man bara pallar 20 minuter med att pressa hårt på singlespeed/hög utväxling. Men nästa vända kanske man orkar 25 minuter, och nästa 30 och vips... kolla där, framsteg!

Visst blir det väl en del intervaller med den här metoden, om inte annat så för att man förr eller senare stöter på trafik, korsningar, trottoarkanter, rödlysen och allt vad det nu kan vara som tvingar en att dra lite i bromsen.

Men när jag cyklar lvg brukar det överlag se ut som så att jag ligger och pressar som en brunstig tjur på högsta växlarna - får in lite vila där terrängen tvingar mig till det och sedan petar jag i en lägre växel och nöter den sista biten hem när orken/styrkan sviker.

Visst, jag är nog en usel tävlingscyklist och skulle på längre sträckor bli ifrånåkt utan like. Men på ren och skär benstyrka i cykelsammanhang sätter jag de allra flesta på plats just för att jag alltid varit lågkadenscyklist och kört stora delar av mitt cyklande liv på SS-hojar av alla de slag (lvg, xc, dh, fr, bud, etc etc...)

Så idén att ligga och pressa allt man kan på höga växlar för att bygga benmuskler rekordsnabbt, är ingen dålig idé...

Ben.
Niko/Frost skrev:

> Så idén att ligga och pressa allt man kan på
> höga växlar för att bygga benmuskler
> rekordsnabbt, är ingen dålig idé...

För en nybörjare som kanske inte ens har korrekt sittposition? Är det ett bra råd tycker du? Du ser inga risker med den metoden? Du ser inga risker med att överbelasta leder innan man har tillräckligt starka muskler för att stabilisera dessa?

Ben.
Rippa, visst ser jag risker i det... visst är jag väl medveten om belastningen tunga växlar har på knäna och visst har jag själv haft min beskärda del av riktigt ömma knän och t.o.m perioder av haltande.

MEN! Vill du har rekordsnabb muskeltillväxt så får du nog även vara redo att göra uppoffringar med... ingenting i det här livet kommer gratis, allra minst snabba resultat ;-)

Ben.
Niko/Frost skrev:

> MEN! Vill du har rekordsnabb muskeltillväxt så
> får du nog även vara redo att göra uppoffringar
> med... ingenting i det här livet kommer gratis,
> allra minst snabba resultat ;-)

jag är sugen på en objektiv redogörelse av detta faktum.

Ben.
Du gör nog bäst i att söka reda på din lokala cykelklubb och börja träna med andra landsvägscyklister, som ett brev på posten kommer det både styrka och uthållighet. Dessutom kommer du lära dig ligga rätt i klungan och annan vett & etikett på vägen och hjälp med samåkning till tävlingar ! :-) T

Ben.
Jag har liknande "problem", nämligen att benen orkar inte med kondisen på långa vägar. Långa utthållighetspass i lugnt tempo tror jag att jag behöver mer av. Men jag har inte lyckats få det bekräftat att den sorters av pass tränar benstyrkan bättre, alla snackar bara kondis och högintensiva intervallträningar överallt..

Ben.
Av mängdträning blir man cyklist... men normalt behöver man en mix av allt + vila... Vila måndag Långt pass tisdag, hårt pass onsdag (intervaller), lugnt pass torsdag, vila fredag, långt pass (alt lugnt pass om du ska tävla)på lördag & tävling söndag är ett ganska normalt upplägg. Vartefter förmågan och ambitionen ökar bör man iaf både träna och tävla med andra lvg-cyklister om man vill utvecklas till det bättre ! / T

Ben.
Okej, men om jag frågar såhär då: Om benen efter ett par timmar är helt sprängfulla av mjölksyra så att man bara kan cykla typ i en minut och sedan måste låta benen vila, beror det då främst på svaga benmuskler eller på låg mjölksyratröskel? Det är ju två olika saker som man tränar upp på olika sätt. Mjölksyratröskeln kan man ju träna upp med väldigt lätta växlar och hög kadens (eller med tunga, det hänger ju bara på pulsen). Benmusklerna kan man ju egentligen också träna på två sätt, dvs uthållighet (lätt belastning, under lång tid) eller styrka (hög belastning, en kortare tid).

Ska ja köra mer hög puls-träning (för mjölksyratröskelns skull) eller tyngre styrketräning för benmusklernas skull?

Ben.
Stencil skrev:
> Om benen
> efter ett par timmar är helt sprängfulla av
> mjölksyra

Har du inte svarat på din egen fråga här? Anyway, hör med Micke S här på forumet. Han brukar ha järnkoll på dom där frågorna.

Ben.
Att du blir trött beror på att du cyklat för fort för länge i förhållande till din maxkapacitet. Då blir alla trötta, även proffscyklister. Din mjölksyratröskel kan tränas upp så den inträffar närmare max och maxkapacitet kan tränas upp likväl. Gör du bådadelarna ökar din fart vid mjölksyratröskeln och cyklar dina polare fortsatt med samma fart kommer du vid den farten få ökad uthållighet. Dvs du kommer inte bli så trött.

Ben.
Mattias: Ok, då fattar jag. Men du menar alltså att det främst handlar om mjölksyratröskeln och maxkapaciteten (då talar vi typ "kondition" eller?) och inte så mycket om musklerna? Jag känner att jag måste läsa någon bok om det här, tips mottages tacksamt.

Men, en sista fråga bara: Jag har fattat det som att mjölksyratröskeln tränas upp då man tränar på en viss procent av ens maxpuls, och att detta inte behöver bero på hur tunga växlar man kör på och att man istället kör en riktigt hög kadens. Innebär det att muskelstyrkan inte har att göra med mjölksyratröskeln? Att man kan träna upp sin mjölksyratröskel men fortfarande vara svag i benen?

Ben.
Hmm, intressant tråd, jag tror att jag ev. kanske kan lära mig ngt. Jag har under våren kört på förhållandevis tunga växlar och är rätt stark i benen, tyvärr så började knäna säga ifrån häromveckan så då försökte jag lägga om stilen och trampa med högre kadens istället vilket leder till att mjölksyran dyker upp som ett brev på posten. Det får nog bli ngn kompromiss på VR, då det är lite sent att ändra cykelstil nu osv.

Ben.
jag tar mig friheten...

Stencil skrev:
> Mattias: Ok, då fattar jag. Men du menar alltså
> att det främst handlar om mjölksyratröskeln och
> maxkapaciteten (då talar vi typ "kondition"
> eller?)

om du vill cykla fort ja.

kondition kan väl översättas i vo2max.

> och inte så mycket om musklerna?

om vo2max är kondition är hjärtat den begränsande faktorn, musklerna begränsar uthålligheten, och styrkan.

>Jag
> känner att jag måste läsa någon bok om det
> här, tips mottages tacksamt.

valfri bok om träningslära duger bra.

>
> Men, en sista fråga bara: Jag har fattat det som
> att mjölksyratröskeln tränas upp då man
> tränar på en viss procent av ens maxpuls,

fel

>och
> att detta inte behöver bero på hur tunga växlar
> man kör på och att man istället kör en riktigt
> hög kadens.

fel

> Innebär det att muskelstyrkan inte
> har att göra med mjölksyratröskeln?

vid laktatbildning kommer mjölksyran förutom att användas som energisubstrat även att transporteras till mindre ansträngd muskulatur i kroppen för att omvandlas till energi. mjölksyratröskeln kan mätas på en mängd olika sätt, och definieras olika. muskelstyrka har att göra med mjölksyra, men inte på ett sätt som du tänker på kanske. en stark muskel är oftast bättre på att bilda mjölksyra än en svag.

>Att man kan
> träna upp sin mjölksyratröskel men fortfarande
> vara svag i benen?

absolut

Ben.
På tal om ben och cykling, vilka muskler använder man mest vid cykling? Är det olika beroende på lätt, tungt, stående, sittandes etc? Menar som "Skeletor" i youtubefilmen ovan han har ju inga vader att prata om men låren var ju bitiga, vad vinner man med vältränade vader? Naturligtvis kan han vara stark i vaderna utan nämnvärd volym men jag undrar samma sak för det. Kom o tänka på det att jag stretchar aldrig vaderna efter cyklingen, är det något man borde göra?

Lite info i området om någon känner sig manad =)

ben.jpg ht=172

MVH

Ben.
Vader byggs eller inte beroende på spurtklossplacering under foten.
"Tåtrampare kontra hålfotstrampare".
Två olika tekniker med olika fysiologiska och biomekaniska resultat.

Ben.
T.R.S. (fd TRS) skrev:
> På tal om ben och cykling, vilka muskler
> använder man mest vid cykling? Är det olika
> beroende på lätt, tungt, stående, sittandes
> etc? Menar som "Skeletor" i youtubefilmen ovan han
> har ju inga vader att prata om men låren var ju
> bitiga, vad vinner man med vältränade vader?
> Naturligtvis kan han vara stark i vaderna utan
> nämnvärd volym men jag undrar samma sak för
> det. Kom o tänka på det att jag stretchar aldrig
> vaderna efter cyklingen, är det något man borde
> göra?
>
> Lite info i området om någon känner sig manad
> =)
>
>
>
> MVH

beroende på dina kroppdelars vinklar och förhållande till varandra så används musklena i olika utsträckning och med olika kraftutveckling. bla. vill du se emg över muskelarbete vid cykling kan du söka på ericsson+emg+cycling eller nåt i nån lämplig databas.

om vader är vältränade eller inte har igenting med storleken att göra. de behöve heller inte vara så starka.

Ben.
T.R.S. (fd TRS) skrev:
> Menar som "Skeletor" i youtubefilmen ovan han
> har ju inga vader att prata om men låren var ju
> bitiga,

Kolla in hans puckade sittställning så förstår man varför. Sitta o veva med så där låg sadel dagarna i enda. Måste ju bränna i låren nått så innihvte.

Ben.
Micke S:

>> Men, en sista fråga bara: Jag har fattat det som
>> att mjölksyratröskeln tränas upp då man
>> tränar på en viss procent av ens maxpuls,

>fel

>>och
>> att detta inte behöver bero på hur tunga växlar
>> man kör på och att man istället kör en riktigt
>> hög kadens.

>fel

På vilket sätt är detta fel? Om man pulstränar grenspecifikt (dvs, cykling i det här fallet) och ligger nära sin laktattröskel (mätt i puls) så tränar man väl upp mjölksyratröskeln? Jag kan som sagt ganska lite om detta, så berätta gärna varför detta är fel.

Och om nån har konkreta träningsråd för just problem med stumnande ben så mottages dessa tacksamt.

Jag tänker mig att en bra träning för både musklerna och mjölksyratröskeln skulle vara att köra tunga växlar (styrketräning) och samtidigt ligga på mjölksyratröskeln ("kondition" eller vad man ska kalla det). Då tränar man ju båda samtidigt istället för att rikta in sig på bara benmuskelstyrka eller bara tröskelträning?

Ben.
Kan det vara klokare att träna styrketräning under mer kontrollerade former på gym (vikter/maskiner) istället? Mindre risk för skador än styrketräning på cykel, åtminstone som orutinerad cyklist?

Ben.
Nja, Stencil... Jag tror inte att det är något större idé att försöka träna allt samtidigt. Jämför med en nybörjare på häcklöpning... För att kunna träna allt samtidigt skulle han/hon kunna ta på sig en ryggsäck med 20kg stenar och sen springa så fort som möjligt 110m över alla häck.

Personligen tror jag att resultatet blir: skada. Direkt.

Istället skulle du kunna ha varierade pass, några tunga (backträning), några snabba (tempo, spurt), några långa. Du får en mer balanserad fysisk kondition (styrka, kondition, balans mellan muskelgrupperna). Plus att det är mindre risk för att du tröttnar på att träna med varierat träningsupplägg.

Som sagt, det finns inga genvägar.

Ben.
Stencil skrev:
> Micke S:
>
>
> >> Men, en sista fråga bara: Jag har fattat det
> som
> >> att mjölksyratröskeln tränas upp då man
> >> tränar på en viss procent av ens maxpuls,
>
> >fel
>
> >>och
> >> att detta inte behöver bero på hur tunga
> växlar
> >> man kör på och att man istället kör en
> riktigt
> >> hög kadens.
>
> >fel
>
> På vilket sätt är detta fel? Om man pulstränar
> grenspecifikt (dvs, cykling i det här fallet) och
> ligger nära sin laktattröskel (mätt i puls) så
> tränar man väl upp mjölksyratröskeln? Jag kan
> som sagt ganska lite om detta, så berätta gärna
> varför detta är fel.
>
> Och om nån har konkreta träningsråd för just
> problem med stumnande ben så mottages dessa
> tacksamt.
>
> Jag tänker mig att en bra träning för både
> musklerna och mjölksyratröskeln skulle vara att
> köra tunga växlar (styrketräning) och samtidigt
> ligga på mjölksyratröskeln ("kondition" eller
> vad man ska kalla det). Då tränar man ju båda
> samtidigt istället för att rikta in sig på bara
> benmuskelstyrka eller bara tröskelträning?

för att puls är ett inexakt sätt att mäta laktattröskeln på. laktattröskeln kan ligga på 185 bpm och 175 bpm för samme person beroende på mättillfälle. Som du skrev i ursprungsfrågan, att träningen optimeras vid en viss procent av maxpuls stämmer då inte.

Ben.
7 mil i 32 knyck. träna bara vidare. jag tycker att det låter som att du är på rätt väg. hur är det med energiintag? personligen brukar jag bli lite slak efter ca 2 till 3 timmars cykling. då sitter det fint med en jordnötsmör och syltmacka, eller en bar/gel.

Ben.
Mr Mongo: Jag äter ordentligt, dricker sportdryck hela tiden, en bar med jämna mellanrum och en gel på slutet. Så det handlar inte om energibrist.

Micke S: Jo, men puls är väl ändå ett hyfsat bra instrument för motionären för att försöka träna på rätt intensitet? Jag inser att wattmätare och laktattester på lab är mer exakt, men det har jag liksom inte råd med. :-)

Nåväl, jag tackar för alla råd! Ska nog lägga om min träning något och se om det känns bättre.

Tillbaka
Topp