Benmuskler cykling vs löpning

IngvarW

Aktiv medlem
Tjena, någon som förstår sig på benmuskler? Nu har jag cyklat 300+ mil i år och ändock är benen som gele när jag skall springa lite som träning inför Lidingöloppet. Är det helt andra muskelfibrer för löpning? Blir man sämre löpare om man cyklar mycket? Kan säga att jag inte blir ett dugg trött i kroppen i övrigt trots att tredje passet blev 16km, däremot är benen som stockar.

mvh Ingvar

Du tränar olika muskelgrupper (cykling vs löpning).....så det är nog förnuftigt att köra ren löpträning också. Skulle nog ta det lite lugnt med löpning i början även om lungorna orkar mer. Risken finns att muskelfästen och andra delar blir överansträngd av för hård belastning innan de vant sig.

Du tränar samma muskelgrupper men olika muskler i olika omfattning. men framför allt innehåller löpning excentriskt arbete vilket cykling saknar.

ja man blir sämre löpare av att cykla mycket så tillvida att det går ut över anpassningen till löpning av löpträning.

Senast ändrad:
Det som sliter mest vid löpning tycker jag är vaderna. Efter 500 mil cykling i år har jag kört ett par löppass i veckan i en månad. Låren funkar bra men vaderna blir rejält slitna. Jag är dock förvånad över hur snabbt jag fått bra tider på löpningen, dagens 10000 m gick på 42:40 vilket måste anses som en helt ok tid efter en månads löpning.

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> du bär din egen vikt när du springer, det kan
> nog hjälpa till.

Hmm, borde man kanske byta några delar mot kolfiber???

Micke S skrev:
> Du tränar samma muskelgrupper men olika muskler i
> olika omfattning. men framför allt innehåller
> löpning excentriskt arbete vilket cykling
> saknar.
Man ska alltså köra mer fixie?

Även om man förvisso bromsar medelst muskelkraft på fixie, så räcker det nog knappast för att anses som excentriskt träning (såvida man inte ägnar sig åt backintervaller utför möjligtvis :)

Supersonic skrev:
> Det som sliter mest vid löpning tycker jag är
> vaderna. Efter 500 mil cykling i år har jag kört
> ett par löppass i veckan i en månad. Låren
> funkar bra men vaderna blir rejält slitna. Jag
> är dock förvånad över hur snabbt jag fått bra
> tider på löpningen, dagens 10000 m gick på
> 42:40 vilket måste anses som en helt ok tid efter
> en månads löpning.

Döm av min förvåning när jag sprang malmö halvmara i lördags och testade mina nya kompressionsstrumpor (ett par newline för 150 kr i Vätternrundatältet, finns alltså säkert på Team Sportia). Hade inte sprungit något på sex veckor innan loppet, men fick inte minsta lilla känning i vaderna, varken under eller efter loppet. Brukar annars också bli sliten i vaderna.

En undersökning av skillnaden mellan banlöpare och cyklister där man mätte halten av oxidativa enzymer i muskulaturen visade på stora skillnader mellan dessa:

Löpare: vader 25, lår 16

Cyklister: vader 16, lår 26

Otränade: vader 7, lår 6

Resultatet visar ju att löpare använder vaderna i högst utsräckning medan cyklister använder låren. Men det visste vi väl iofs redan... Sedan är det ju dessutom, som Micke F skriver, så att vaderna används på helt olika sätt i löpning och cykling.

enduromannen skrev:
> En undersökning av skillnaden mellan banlöpare
> och cyklister där man mätte halten av oxidativa
> enzymer i muskulaturen visade på stora skillnader
> mellan dessa:
>
> Löpare: vader 25, lår 16
>
> Cyklister: vader 16, lår 26
>
> Otränade: vader 7, lår 6
>
> Resultatet visar ju att löpare använder vaderna
> i högst utsräckning medan cyklister använder
> låren. Men det visste vi väl iofs redan... Sedan
> är det ju dessutom, som Micke F skriver, så att
> vaderna används på helt olika sätt i löpning
> och cykling.

citrate synthase?

För mig är det största problemet med att växla mellan cykel och löpning, lårensbaksida.
Jag blir alltid "för" kort i baksidan av låret vid cykelträning och det påverkar min löpning negativt.

-Åke

KentS skrev:
> tmalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > du bär din egen vikt när du springer, det kan
> > nog hjälpa till.
>
> Hmm, borde man kanske byta några delar mot
> kolfiber???

vad kostar en kolfibermage?

IngvarW skrev:
> Tjena, någon som förstår sig på benmuskler? Nu har jag cyklat 300+ mil i år och ändock är
> benen som gele när jag skall springa lite som träning inför Lidingöloppet. Är det helt andra
> muskelfibrer för löpning? Blir man sämre löpare om man cyklar mycket? Kan säga att jag
> inte blir ett dugg trött i kroppen i övrigt trots att tredje passet blev 16km, däremot är
> benen som stockar.
>
> mvh Ingvar

Ja. Det är för lite. Ja eller nej dom nyttjas bara lite olika. Kan bli. Beror på om du ändrar till 3000mil i stället för fjutting 300 mil. Inte för att du blir sämre löpare utan för att du troligen inte hinner med löpträning. Men vissa blir bättre löpare av att cykla och det beror på vilken utgångspunkt man har. Rent generellt så blir man bra på det man tränar. Brist på vila mellan passen kan vara en orsak också.

Åke skrev:
> För mig är det största problemet med att växla
> mellan cykel och löpning, lårensbaksida.
> Jag blir alltid "för" kort i baksidan av låret
> vid cykelträning och det påverkar min löpning
> negativt.
>
> -Åke

+1, för mig tar det 10*30min's löpträning samt ordentlig strech efteråt, innan jag fått till ett ordentligt löpsteg igen. Nu har jag gått och snöat in på att det här med "bare-foot"-löpning kan vara något, där man belastar framfoten mera vilket borde likna cyklingen något mer än traditionell löpning med joggingsko.

// Larsa

> +1, för mig tar det 10*30min's löpträning samt
> ordentlig strech efteråt, innan jag fått till
> ett ordentligt löpsteg igen. Nu har jag gått och
> snöat in på att det här med
> "bare-foot"-löpning kan vara något, där man
> belastar framfoten mera vilket borde likna
> cyklingen något mer än traditionell löpning med
> joggingsko.
>
> // Larsa

Framfotalöpning, typ "pose" är överlägset när man lärt sig det. Jag klarar inte av att landa på hälarna på grund av en gammal knäskada från skidbacken.
Efter två års löpträning med framfotalandning springer jag både längre och snabbare än jag någonsin gjort tidigare. Jag vann dessutom ett par Fivefingers, vilket är de bästa löparskor jag någonsin haft! =)

Vaderna får verkligen arbeta när man har denna löpstil.

Som fd elitlöpare kan jag av egen erfarenhet lägga till en så enkel sak som koordination. Under lite mer än en veckas tid ersatte jag tre löppass med några cykelpass som avbrott från allt löpande och efter det sprang jag väldigt fyrkantigt, inte den vanliga flyten i steget.

KjellF

Tillbaka
Topp