Beone CRD race eller comp 29er bra första mtb?

utbrott

Aktiv medlem
Hej alla. Jag har vart sugen länge på att börja cykla mtb efter att ha fastnat hårt även för landsvägscykling för några år sedan. Eftersom jag inte vet hur starkt intresset kommer vara vill jag inte lägga en förmögenhet på första cykeln. Begagnat har jag letat länge men tycker inte det är så värst prisvärt i 5000-kronorsklassen. Nu hittade jag en cykel på www.merlincycles.com som heter BeOne som verkar intressant. Det finns några olika modeller och de jag tittat på är crd race, crd comp och crd pro. Mest intressant är ändå crd race och comp prismässigt. Så frågan är om det är värt en dryg tusenlapp extra för crd comp? Det som verkar skilja är gaffel, fälgar och nav och då cirka 1200 g i vikt. Eller om det rent av är värt att gå upp dryga 3000 kr för pro?

Länkar:

http://www.merlincycles.com/beone-crd-race-alloy-29er-mountain-bike-65309.html

http://www.merlincycles.com/beone-crd-comp-alloy-29er-mountain-bike-65305.html

http://www.merlincycles.com/beone-crd-pro-alloy-29er-mountain-bike-65335.html

Jag tänker lite att det kanske är bäst att ta den billigaste av dom och kanske vid ett senare tillfälle uppgradera gaffeln vilket verkar vara den svaga länken på cyklar i den här prisklassen. Råd och tips mottages tacksamt!

Senast ändrad:
Sitter just nu hemma och väntar på Schenker som ska leverera en BeOne Crd29 Comp Alloy. Beställde den från Merlin Cycles den 12/5.

Precis som du tyckte jag inte att jag hittade något annat som verkade vettigt för samma pengar, så när denna nämndes i en tråd här på happy beställde mer eller mindre direkt. Känns som det är rätt vettiga grejer med tanke på priset men jag har egentligen ingen aning. Det är min första "riktiga" MTB så jag blir säkert nöjd med denna.

När Schenker ringde igår nämnde de att leveransen väger 88 kg så jag vet inte riktigt vilken cykel jag får eller hur många :)

Beställt en Pro som skickades den 13:e men på trackingen står det bara "Your delivery has been forwarded to our international freight partner Europa Heavy Weight". Har nån kunnat tracka sitt paket efter det?

peter233 skrev:
-------------------------------------------------------
> Beställt en Pro som skickades den 13:e men på
> trackingen står det bara "Your delivery has been
> forwarded to our international freight partner
> Europa Heavy Weight". Har nån kunnat tracka sitt
> paket efter det?

Min har kommit nu och paketet vägde inte 88 kg och kom inte heller på en pall som de sa. Det var bara en stor låda. De hade blandat ihop dem på Schenker då det andra var en annan leverans i närheten.

Min skickades också den 13:e och det stod likadant för mig på trackingen hos DPD UK så den är säkert på väg till dig. Kunde inte spåra det det via Schenkers hemsida heller.

Jag gjorde som du "bosse!" och slängde iväg en beställning på CRD comp. 1,2 kg lättare är ändå en hel del… Köpte shimano spd-pedaler också när jag ändå var i farten för 188 kr, jävligt prisvärt. Nu är jag laddad inför första turen. Hur kändes din cykel om du nu har hunnit ut än?

utbrott skrev:
> Jag gjorde som du "bosse!" och slängde iväg en
> beställning på CRD comp. 1,2 kg lättare är
> ändå en hel del… Köpte shimano spd-pedaler
> också när jag ändå var i farten för 188 kr,
> jävligt prisvärt. Nu är jag laddad inför
> första turen. Hur kändes din cykel om du nu har
> hunnit ut än?

Hoppas att du blir nöjd med den!

Monterade min igår (såklart :)). Var väl inga direkta konstigheter förutom att jag har lite problem med bromsarna. Frambromsen låg emot lite efter att jag fick på hjulet. Läste lite här på happy och justerade genom att lossa bromsoket, bromsa och samtidigt spänna oket igen. Blev jättebra fram men bak var det inte alls lika enkelt utan om jag gör på samma sätt där så ligger bromsen emot ganska mycket. Har inte lyckats få det riktigt bra. Såhär i efterhand skulle jag inte rört bakbromsen :P

Blev hyfsat till slut (men fortfarande inte bra) och jag ville ut och cykla så det gjorde jag. Förutom att jag behöver en längre sadelstolpe så kändes det riktigt bra! Inget att klaga på men har inget direkt att jämföra med heller.

Bilagor

• IMG_20140520_155041.jpg
    IMG_20140520_155041.jpg
    89.3 KB · Besök: 56
Jag har råkat ut för samma grej när jag skruva på en skivbroms en gång men enligt cykelcity där jag köpte cykeln så gjorde det inte så mycket om bromsen låg på lite. Tror han sa att det ordnar upp sig sen. Men jag ska nog försöka låta bli att pilla på det där :) Vilken strlk köpte du bosse och hur lång/långa ben är/har du? Hoppas inte jag också måste fixa ny stolpe… Har långa ben (91 cm inseam) till mina 186 cm. Min är i alla fall skickad nu och kommer nästa onsdag. Snabba ryck! Hoppas du blir nöjd med din.

utbrott skrev:
> Jag har råkat ut för samma grej när jag skruva
> på en skivbroms en gång men enligt cykelcity
> där jag köpte cykeln så gjorde det inte så
> mycket om bromsen låg på lite. Tror han sa att
> det ordnar upp sig sen. Men jag ska nog försöka
> låta bli att pilla på det där :) Vilken strlk
> köpte du bosse och hur lång/långa ben är/har
> du? Hoppas inte jag också måste fixa ny
> stolpe… Har långa ben (91 cm inseam) till mina
> 186 cm. Min är i alla fall skickad nu och kommer
> nästa onsdag. Snabba ryck! Hoppas du blir nöjd
> med din.

Bakbromsen var värre när jag kom hem efter premiärturen (så den verkligen bromsade hjulet när man satte snurr på det) så jag var iväg hos en LBS igår och fick det fixat för en billig peng. Han sa även att de är något självjusterande så det är nog som du säger om det inte ligger emot för mycket vid leverans.

Problemet med min berodde nog på att ytorna på ramen där oket ligger emot inte var helt plana. Han la precis som jag märke till att det drog snett när man väl spände oket. Han löste det genom att fila lite på ramen och även sätta brickor mellan ram och ok.

Jag köpte en 19" och är ca 185 cm med 85 cm innerben. Känns som att storleken är bra förutom då att sadeln inte går att höja mer. Får förhoppningsvis en ny sadelstolpe imorgon (BBB Skyscraper, 400mm).

Grymt nöjd med min CRD Pro förutom att den angivna vikten var helt fel. Uppgiven vikt var 11.9 kg och verklig vikt var 12.6.

Jaha ok. Jag köpte också 19 tum men jag är 186 men verkar ha oproportooneligt långa ben har jag märkt... 186 cm men 91-92 cm benlängd. Blir nog att köpa ny stolpe för mig också då...

Riktigt go cykel! Hoppas du blir nöjd med den.
Angående bromsok så hade jag problem med påliggande bak på min pendel/hybrid. Hade inne den på service, men va ännu värre efter det. Sen testade jag att lossa oket själv o tryckte tillbaka kolven det lilla som gick. Satte i skruvarna löst, bromsade samtidigt som jag drog åt skruvarna. Efter det så blev min helt perfekt! :)
Värt o testa om ni inte redan gjort det!

utbrott skrev:
> Jaha ok. Jag köpte också 19 tum men jag är 186
> men verkar ha oproportooneligt långa ben har jag
> märkt... 186 cm men 91-92 cm benlängd. Blir nog
> att köpa ny stolpe för mig också då...

Alla är vi ju olika med sittställningen men eftersom jag tyckte att jag satt alldeles för lågt så kan jag tyvärr inte tänka mig att du klarar dig utan en ny sadelstolpe. Jag har min 400 mm på max-markeringen nu så jag undrar om det räcker för dig?

Cyklade Malmögirot 50 km med min igår. Väldigt nöjd med mitt köp såhär långt :)

IMG_20140523_154111.jpg

IMG_20140523_172808.jpg

Så där ja! Nu fick jag min cykel och tog, efter mycket strul med monteringen, en första runda i änggårdsbergen. Cykel kändes asbra tyckte jag, väldigt bra och smidiga växlingar om man jämför med min racer (shimano 105) och bra bromsar. Gaffeln gjorde dock inte mycket för mig, kändes ingen skillnad när jag körde lockout mode eller inte om jag inte stod upp och pressade ner styret. Kanske är för lätt för den fjädern eller nåt. Hade ingen koll på däcktryck heller så jag pumpa i 3 bar vilket kändes som alldeles för mycket. Men kul var det ändå och en liten vurpa fick jag in i passet också högst upp på krönet av en stenig backe. Sadelstolpen var ungefär 4-5 cm för kort så blir nog bra med en sån som du köpte tror jag. Överlag är jag väldigt nöjd i alla fall! Behöver nog lite justeringar bara så är den grym sen!

Bilagor

• 2014-05-28 20.25.15.jpg
    2014-05-28 20.25.15.jpg
    214 KB · Besök: 38
Kul att du också verkar bli nöjd :)

Vad var det som strulade vid monteringen?

Gällande dämparen så tycker jag att det är stor skillnad med lockout i/ur. Vet inte om det kan vara så men den kanske inte släpper riktigt när du släpper lockouten? De blir väl aldrig 100% låsta med lockout heller. Det är i alla fall stor skillnad på min. Jag väger dock ca 112 kg så det kanske har med det att göra.
Innan jag köpte denna provade jag en begagnad cykel som hade en likadan dämpare, XC28. Den kändes jäkligt svampig i jämförelse och sjönk ihop bara man tittade på den. Kändes inte alls som samma gaffel, kanske p.g.a. att den var gammal/använd bara.

Det som strulade först var att jag inte fick in framhjulets bromsskiva i klykan där den ska få plats för det var helt stängt där. Men efter lite googling bände jag isär de plattor som satt i vägen och då gick det fint. Frambromsen ligger på liiiite men jag följer ditt råd och ger fan i att pilla på det där. Sen när jag skulle montera sadeln så kom jag inte ihåg hur allting satt ihop (fortfarande osäker på om jag gjort rätt) på sadelstolpen som heter "clever" men som var jäkligt krånglig tycker jag. Googlade också runt lite nu på hur man justerar framdämparen och det fanns ju en ratt uppe på gaffeln och en där nere som man kan vrida på för att ställa in den lite och den var inställd på max styvhet (tror jag? max preload i alla fall) så det gjorde säkert sitt. Ja, dina 112 pannor spelar säkert roll. Jag väger strax under 70 kg och gaffeln rubbade sig verkligen inte när jag åkte runt förut. Får se om det blir bättre nu när jag ändrat inställningen lite.

PS. Vad är det för diameter på sadelstolpen så jag beställer rätt nu?

Never mind… hittade det, 31,6 mm. Köpte en Longscraper som var 450 mm istället för att vara på den säkra sidan :)

Senast ändrad:
hehe okej, helt klart lite skillnad i vikten :)

Ligger det inte emot jättemycket så kan du ju kanske se hur det utvecklar sig framöver. Kan ju bli bättre av sig självt. Frambromsen var/är dock inga problem att justera på min genom att lossa oket så att det kan röra sig, bromsa och fortsätta hålla kvar bromsen samtidigt som man spänner oket igen.

Blir säkert utmärkt med Longscraper för din del! Var själv inne på den först så det var tur att jag klarade mig precis med Skyscraper. 31,6 mm stämmer!

Går också och funderar på en LTD Comp och är därför nyfiken på hur dessa funkar. Ni som varit med tidigare i tråden och som också har köpt LTD, vad är era intryck och erfarenheter så här långt?

Tillbaka
Topp