Beprövad elcykel för året runt

mange76

Medlem
Ytterligare en tråd om vilken elcykel som är ”bäst”. Har länge stått emot detta med elcyklar och har cykelpendlat med vanlig cykel i alla år, men nu med nytt jobb med längre avstånd har jag kommit fram till att elcykel bli istället för ytterligare en bil.

Kommer ha ca 4 mil ToR fem dagar i veckan och har alltid cyklat året runt, regn, snö och minusgrader har inte varit ett hinder, och det ska fortsättningsvis bli så tänker jag.

Behöver en pålitlig cykel som dels håller rent komponentmässigt, men även att batteri etc. håller måttet.

Så gissningsvis finns det flera här som har samma ändamål som mig och har kanske haft en elcykel i många år som faktiskt hållit måttet, dela gärna med er, länk till aktuell cykel vore grymt trevligt :)

Önskar att cykeln är relativt underhållsfri, helst inte utanpåliggande växlar, jag har det på min vanliga cykel och det blir alltid mer att fixa helt enkelt.

Har dålig koll på fabrikat idag, har mest ägt crescent/monark och ser att det finns en djungel av märken på elcyklar.

Budget är allt mellan 0-25k, betalar extra om det också innebär kvalite (tillförlitligt). Gärna en cykel med pakethållare, så ”mountainbike” är nog inte aktuellt. Det är enbart på asfalt cykeln kommer rulla.

Du har inte fått något svar på din fråga än, så försöker lite:

Välj en elcykel med något av de högkvalitativa elsystemen från Bosch, Shimano eller Yamaha. Där har du grunden till potential för minst strul med själva elsystemet. Vidare; hydrauliska skivbromsar, ger många års drift utan något underhåll förutom byte av bromsklossar. Sedan, navväxeln som du nämner, ger möjlighet till antingen remdrift (helt underhållsfri) eller helt inkapslad kedja som också håller väldigt länge jämfört med utanpåliggande växlar.

Har själv två elcyklar som gått 19.000 km / 4 år + 15.000 km / 3 år med väldigt lite strul. Receptet är just som ovan, Bosch elsystem för mig och navväxel med remdrift gör att jag slipper göra cykelpendlingen till en pysselhobby utan kan just bara cykla när jag behöver det.

Det finns många som förordar navmotor på pendlare eftersom de inte sliter på drivlinan. Kör man med dyr Boschmotor, remdrift e t c så kanske det inte gör ngn större skillnad i serviceintervall men navmotorlösningen är ofta mkt billigare.

Senast ändrad:
Bra aspekt med slitaget!
Navmotorer är inte utan nackdelar de heller. Utbudet är ganska klent, då tänker jag på cyklar med navmotor bak då motor i framhjulet är riktigt kass om underlaget är det minsta tveksamt (vinterväglag, brunnslock, grus). Sen brukar - tyvärr - navmotor gå hand i hand med budgetlösningar i överlag, det finns undantag men de är få. Till sist brukar inte navmotorer vara momentstyrda utan man kan bara puttra iväg med dem som på en moped genom att lufttrampa vilket ger usel cykelkänsla, det finns även här få undantag.

Dock är jag lite okunnig på remdrift och det kan bli krångligt att tex byta däck.
Inget problem ser det ut som.
Dropoutsen är svagt framåtvinklade så när du släpper ner hjulet släpper du samtidigt remspänningen och kan trä av remmen. När du trär på hjulet igen så får du rätt remspänning direkt så länge du kör upp hjulet ända upp.

Har aldrig cyklat på en trekker cykel. Är dem sköna att dagspendla med? Den ortler cykeln jag länkade till är intressant iom remdrift. Men att cykla 24km/dag kanske blir drygt med den typen av cykel?

Har aldrig cyklat på en trekker cykel. Är dem sköna att dagspendla med? Den ortler cykeln jag länkade till är intressant iom remdrift. Men att cykla 24km/dag kanske blir drygt med den typen av cykel?
Ingen dramatisk skillnad från att cykla på damtralla.

Det högre överröret gör ramen stabilare, på en damtralla kan man känna hur ramen flexar i kurvor eller speciellt sick-sack körning.

Möjligtvis sitter man även något mer framåtlutad, vilket jag tycker är en fördel då man får en bättre tramp-position, lite lägre vindmotstånd, och minskar lite tyck på rumpan vilket på damtrallor är som att sitta på en stol.

Tycker den ser ganska intressant ut, blir lite sugen själv och tycker den tickar de flesta boxar, speciellt i prisklassen.

Senast ändrad:
Om du vill ha saker lättskötta vill jag slå ett slag för single speed, sambon har en sådan att pendla med och det funkar bra även i backiga Nacka. Finns sådana med remdrift och navmotor bak, typ https://www.tenways.com/pages/cgo600-pro. Vet inte om cykeln I övrigt är kass eller inte, men tror att cykeltypen är oslagbar vad gäller lättskötthet.

Om du vill ha saker lättskötta vill jag slå ett slag för single speed, sambon har en sådan att pendla med och det funkar bra även i backiga Nacka. Finns sådana med remdrift och navmotor bak, typ https://www.tenways.com/pages/cgo600-pro. Vet inte om cykeln I övrigt är kass eller inte, men tror att cykeltypen är oslagbar vad gäller lättskötthet.
Ja den såg trevlig ut. Dock lite osäker om man skulle få problem? Butik i Holland verkar det vara, läste igenom snabbt så det kanske står att de har servicepartners här också?

Tillbaka
Topp