Beräkna energibehov

Gugge Grön

Medlem
Beräkna energibehov
Hej!
Någon som vet hur man beräknar energibehov under ett lopp?
Vilka energitillskott är bäst? Dryck, gel, bar?

Ska köra Uppsala weekend, Siljan runt och Vätternrundan.

Vill helst köra så mycket som möjligt utan matstopp i depåer

Beräkna energibehov
Under långa lopp kommer mycket av energin från fett så du behöver (och kan inte) äta lika mycket energi som du förbrukar. Personligen föredrar jag sportdryck/gels såvida det inte handlar om väldigt långa lopp. Under själva loppet är ca 70g kolhydrater/h lagom

Beräkna energibehov
Ja det skulle jag säga. Äter du inte typ lchf eller ligger på energiunderskott så är troligtvis glykogendepåerna relativt fulla, så lite extra kolhydrater 1-2 dagar innan loppet räcker nog. Tillskotten du planerar att använda på loppen bör du dock testa innan så att du vet att magen klarar av dom

Beräkna energibehov
Jag är absolut inget proffs på det här men mina erfarenheter är att det är jobbigt att äta på cykeln, därför är typ gels eller liknande "bättre" i farten även om man ibland behöver nåt rejälare då magen kan gå igång på gels. Sen är det inte rimligt att bara dricka vatten som dryck för då blir saltbalansen lätt fel i kroppen och det kan få effekter så som att man får en tillfällig blackout (hände mig på Göteborgsendurot 2018). Vid stoppen brukar saltgurka vara grymt gott. 60-80g kolhydrater har jag hört från diverse källor som jag litar på.

Beräkna energibehov
Jag testade Umarasport
Fick fram 184g/h
De säger att 30-50 g/h tas av kroppsreserver vilket då ger minst 134 g/h vilket känns högt mht kommentarer i denna tråd

Beräkna energibehov
Gugge Grön sa:
Jag testade Umarasport
Fick fram 184g/h
De säger att 30-50 g/h tas av kroppsreserver vilket då ger minst 134 g/h vilket känns högt mht kommentarer i denna tråd

Jag har själv aldrig räknat med deras kalkylator men är inte 184g/h vad du förbrukar? Du kommer aldrig kunna energikompensera utan det handlar om att inta så mycket som kroppen och magen klarar av att ta upp.

Kollade upp det,
"1) antalet skopor Sport är inte en intagsrekommendation, utan bara hur många skopor det behövs för att energikompensera den mängd kolhydrater som förbrukas."

Läs också igenom texten längst ner under kalkylatorn.

Nu säljer visserligen umara sportdryck och gels men dom har flera bra artiklar om allt möjligt inom träning/tävling och speciellt om kost och kosttillskott.

Simon på umara är mannen som cyklade genom hela Sverige utan att inta några kalorier, så visst går det att cykla utan sportdryck men man cyklar betydligt fortare om man samtidigt tillför energi.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp