Berätta om hur ni förvarar era dyrgripar?

dom_runner

Ny medlem
Vänner.

Införskaffade en Lapierre Zesty för en vecka sedan och vägrar ställa upp den på vinden, pga stöldrisken. Samtidigt börjar min hustru bli trött på att den står i vardagsrummet och "smutsar ner" och "stör friden" i rummet.

Har som jag ser det två alternativ:
1) Ställa ut den på vår balkong. Den har tak men iom att den är i söderläge så kommer ju solen ligga på under soliga dagar, och behöver då skydda den med en filt eller liknande.

2) Bygga om en yta i vår klädkammare så jag kan hänga upp cykeln utmed väggen, i framhjulet.

Vad är era erfarenheter i detta ämne? Vilken av ovan nämnda sätt skulle ni rekommendera?

I-världsproblem? Sure! Men är ändock mån om att ta väl hand om min kära Zesty. :-)

Må gott!

I vår lägenhet om 25kvm så lyckas jag just nu förvara tre hojar (och tjejen en). Loftsängen är en viktig del i rumsplaneringen, men din hustru kanske inte är sugen på loft? :D

Freddo: har läst de inläggen men känner att det kunde vara läge för ett nytt take. :)

Konvalj: Bra jobbat! Vi har 55 kvm och en välplanerad lgt. Men efter all renovering mm så kan jag delvis förstå frugan. :-)

En "fruga" som inte cyklar själv kommer antagligen aldrig acceptera en hoj inomhus. Inte min i alla fall. Kommer inte på fråga!

Min hoj är sannerligen inte den snyggaste och skulle inte bli "en frän inredningsdetalj" heller, lik förbannat vill jag ju ha den i lägenheten, så den inte känner sig övergiven och rymmer med någon annan. Som tur är bor jag på sådant sätt att jag ändå kan ha den i källaren, även om det bär emot. Men för husfridens skull var det det bästa alternativet.

balkong hade jag i åtanke också, men den vill vi använda till annat, och det känns inte heller lika muntert när vintern kommer.

dom_runner skrev:
-------------------------------------------------------

> solen ligga på under soliga dagar, och behöver
> då skydda den med en filt eller liknande.

Är din cykel gjord av smör? Nog tål den solljus, trist att ha en cykel man bara kan använda när det regnar :)

Då vi har köksbordet i vardagsrummet så hänger min mtb i köket på ett biltema väggfäste och gammel räsern står nedanför, min fru cyklar inte som hobby men tycker inte att dom ska bli snodda för det. Det är bra att ha en hobby där man rör på sig och får fina inredningsdetaljer att titta på.
En del fruar kanske blir avis om man har ett vevparti med stort hål i axeln som man går och petar i.

marran skrev:
> Är din cykel gjord av smör? Nog tål den
> solljus, trist att ha en cykel man bara kan
> använda när det regnar :)

Det är nog lite skillnad på att ta en tur i solen ibland och att låta cykeln stå i solen dagarna i ända. Solljus är bland det mest nedbrytande som finns...

PrinsValium: Just my point. Men gissar att Marran skojade. :-)

En tanke är att jag glasar in balkongen och därmed skapar lite mer av ett rum där cykeln kan hängas upp. Slår på så sätt två flugor i en smäll:

1) Fint "rum" för cykeln.
2) Min underbara hustru får den inglasade balkong hon länge önskat.

Kylan vintertid ... problem för en fin AM cykel?

Hemligheten är att låta samlingen växa långsamt ;)
Först hade jag en halvfin cykel på balkongen. Sedan köpte jag en dyr cykel som givetvis fick lov att stå inne.
När vi sedan flyttade till en trea fick även den halvfina cykeln flytta in i det 3:e rummet då jag skaffade en stolpe att hänga båda hojarna på. Så för ett tag sedan så fick jag en LVG-hoj, och den får just nu bo i vardagsrumemt utan allt för mycket knorrande.. :)

MEN det bästa av allt är att sambon passat på att använda den "halvfina" mtbn till att skaffa ett eget cykelintresse :) kanske inte lika nördigt som jag men det kommer nog med lite tillvänjning...

3 st i köket.
5 st i hallen.
1 st (tågcykeln) på loftgången.
1 st (halvt havererad tågcykel) i källarförrådet.
2 st (renoveringsprojektstågcyklar) under trappen på jobbet.

En viss ev fru-/sambokandidat har åsikter i ämnet ibland.

/Fedde

Jag röstar för klädkammaren.

Har själv tre cyklar där som hänger i fram/ bak hjulen.
Ibland står det en eller fler cyklar på balkongen.
I barnvagnsrummet står 1-3 cyklar beroende på hur man räknar.
Sedan har jag en halv garageplats i bur där det just nu hänger två cyklar.

PrinsValium skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är din cykel gjord av smör? Nog tål den
> > solljus, trist att ha en cykel man bara kan
> > använda när det regnar :)
>
> Det är nog lite skillnad på att ta en tur i
> solen ibland och att låta cykeln stå i solen
> dagarna i ända. Solljus är bland det mest
> nedbrytande som finns...

Jag var faktiskt halvt seriös. Vad på en mtb bryts ner snabbare av solljus än man hinner köra sönder det?

Racer kanske är en annan femma, men de är ju så rena och snygga att de kan bo inomhus.

Min Canyon förvaras i mitt kontor, vinterhojen nere i källaren. (lgh)
Flyttar till hus den 5juli då kommer alla placeras i mitt framtida kontor/meckrum

marran skrev:
> Jag var faktiskt halvt seriös. Vad på en mtb
> bryts ner snabbare av solljus än man hinner köra
> sönder det?
>
> Racer kanske är en annan femma, men de är ju så
> rena och snygga att de kan bo inomhus.

Lack, plastdetaljer, vajerhöljen, sadel. Det går säkert inte jättefort men det känns onödigt. Men du har väl rätt i att det beror på hur snabbt man sliter ut sakerna annars ändå ;) Jag förvarar inget som jag bryr mig om på det sättet på balkongen iaf.

Vajerhöljen byter man väl ändå varje säsong, och inte för att plasten är sliten. I alla fall om man använder cykeln även när det regnar.

Lacken kan du ha en poäng i, å andra sidan har man ju bilen stående ute året om.

Sadeln brukar bli rätt ful av vurpot, lera osv ändå, för min del gör nog solen ingen skillnad.

Plastdetaljer är det inte så mycket, det skulle vara växelreglare och bromsledningar, men där har jag då inte märkt några problem.

Min invänding kom väl mest för att vissa verkar tro att en mtb är någon sorts altartavla som måste gnussas och putsas så fort ett dammkorn landat på den, för att sen nattas i en egen säng. Prylarna är ju ändå gjorda för att användas, och nog tål de lite vind, regn och sol utan att rasa ihop. Ser man bara till att smörja och serva det som behövs så räcker det länge.

Cyklister som inte längre rår över sina liv, behöver vårt stöd! Vi kan alla hjälpa dessa stackare, genom att sakta påverka deras inkräktande iglar till väktare. Låt oss ställa upp för varandra som grupp, finnas till i dessa svåra stunder, och visa att vi finns där för varandra?
Det är helt normalt, och en rättighet, att få ha sina nära och kära in på sig, skyddade från yttre hot.

3st hänger i på garageväggarna mha Biltema-fästen + en på golvet i garaget.
Ytterligare en (frugans MTB) hänger på väggen i cykelförrådet + 4st på golvet (fastlåsta i väggarna mha kättingar/vajrar).

Härligt att höra om Era intelligenta och kluriga lösningar! :)
Uppmärksammar att jag inte är den enda som hamnat i denna "knipa".

Instämmer i Marran som påpekar att cykeln är ett bruksredskap och inte en prydnad, men det innebär ju inte att man inte kan sikta på att förvara den så gott man kan.

Kikade igår kväll på vår klädkammare och vi har en yta som faktiskt skulle passa perfekt för att hänga upp cykeln på. Kräver dock att min kära hustru hittar en annan yta att hänga upp sina fina klänningar på. Känslig mark detta som måste hanteras med yttersta diplomati. ;)

Inglasad balkong är dock fortfarande ett alternativ som jag överväger.

Har kommit halvvägs igenom mekar bibeln nr 1:
http://www.amazon.com/Big-Blue-Book-Bicycle-Repair/dp/0976553007

Fantastisk bok som även har en välutförlig beskrivning av hur en perfekt cykelverkstad kan se ut, givetvis med Park Tools egna verktyg ;). Men den delen fick mig verkligen intresserad och drömmer nu, för första gången på många år, om en Riktigt välutrustad verkstad där man kan olja och smutsa ner med tillhörande kyl full av öl.

Tacka vet jag en riktigt stor vind där man inte kan komma in om man inte har nyckeln, galet inbrottssäkert och stora ytor att ställa grejer på!

Det är ett stort problem det där, vågar man ha cykeln ute där någon kan komma åt den? Om det blir alltför svårt så refererar jag till reklambannern:

bildbanner-NHL728x90_sjalvmord01.jpg ht=90

//Kaj

Min fru är inte en stor fan av min cykel, eller mina cykelprylar. Men jag tror hon förstår att det inte finns något vettigt alternativ. Därför hänger den längs med väggen i barnrummet. (tidigare benämnt "cykelrummet")

Min tillvaro är nog ungefär densamma som för swedo härovan. Min sambo förstår att jag inte vill ha dyra cyklar ståendes i cykelförrådet. På sommarhalvåret står den under ett cykelöverdrag på balkongen (som är tillräckligt stor för att rymma mer än bara cykeln, tack och lov). På vinterhalvåret då den inte används har den en säker plats i mina föräldrars garage.

Om jag flyttar till lägenhet utan balkong hoppas jag att ytan är så mycket större att den får stå inne, annars blir det problem. Kanske kan den få sova i mitten av dubbelsängen? ;)

Självklart skall cyklarna få bo inomhus, det finns knappast något annat alternativ. Sen kanske man skall undvika vardagsrummet och hålla sig till klädkammarn/3:e rummet för husfridens skull =)

Annars är det nog rätt som KONAmi skriver ovan... det gäller att skynda långsamt och låta cyklarna sakta men säkert flytta in i finrummet.

När jag bodde i lägenhet lyckades jag efter ett tag komma över en sk husmorsnyckel. En värld av förvaringsutrymmen öppnades sig. Hissmaskinrummet i källaren, som var ett stort rum med lite maskineri i hörnet och kraftig ståldörr, blev perfekt cykelförråd/verkstad.

Man vill aldrig ha en smutsig cykel inomhus. Därav följer mitt råd:

1, skaffa ett trångt garage

2, placera cykeln längst in

3, köp klass 3 lås och klass 3 kätting

4, dra detta runt ett par bilfälgar inkl cykeln (det är tyngden som avgör om tjuven orkar eller inte)

5, backa in bilen så långt det bara går och så nära cykeln det går. Ingen orkar eller vill ta sig in för att ta den. Inte äns jag =)

Enda sättet att få ut cykeln är att flytta på en 2-3 ton tung bil =).

Jag har städat ur källarförrådet för att hojarna ska få bo där. Bor i ett hus med bara runt 10 lägenheter, så inte jättemånga som har tillgång till den typen av utrymmen. Sen sitter det såklart hänglås på vårt enskilda förråd plus att vi låser cyklarna därinne med ett rejält bygellås. Viktigast är dock förmodligen att de inte står och lyser (man kan inte se in i förrådet) - och därmed är det förhållandevis få som vet att de är där... Jag hoppas de får va ifred där - hittills har det iaf varit lungt...

Att låsa fast cykeln till vanisnne längst in i ett prångigt förråd har ju sina fördelar vad gäller stöldrisken, men när man själv sedan faktiskt vill ut och cykla kan det ju bli stökigare. Jag, som är en lat jävel, svär lite inombords varje gång jag måste ner i källaren, "låsa loss" hojjen och bära upp den för den trånga trappen med lågt i tak. Ett fasligt stök jämfört med att ha den olåst i lägenheten för att i princuip bara kunna öppna dörren och cykla iväg.

Vi verkar alla ha mer eller mindre förhandlingar med diverse fruar/flickvänner. Hur är det med tjejerna här på Happy? Har ni samma problem med era snubbar? Eller är det så klichéartat att alla tjejer som cyklar också har killar som gör detsamma, och således inte har de problemen vad gäller förvaring och utrymmestrassel?

Vore det inte bättre att tipsa om var man förvarar dyrgriparna på något inbrottsforum eller liknande för att underlätta ytterligare för cykeltjuvarna?

Simpanovic skrev:
> Vi verkar alla ha mer eller mindre förhandlingar
> med diverse fruar/flickvänner. Hur är det med
> tjejerna här på Happy? Har ni samma problem med
> era snubbar? Eller är det så klichéartat att
> alla tjejer som cyklar också har killar som gör
> detsamma, och således inte har de problemen vad
> gäller förvaring och utrymmestrassel?

Det är så klichéartat! Åtminstone här. Vilket lett till att skogscyklarna fått ett alldeles eget rum i lägenheten, kombinerad förvaring, verkstad och gästrum. Min hybrid får på nåder stå i ett oanvänt hörn i köket. "Fulcykeln" står i husets gemensamma, låsta cykelförråd. Börjar bli sugen på LVG, men det verkar inte bli så uppskattat att dra in en sån i lägenheten också "Men vadå, ska du ha 4 cyklar?!"

På tal om tjejer och cyklars service mm så fick jag under söndagens runda i Hellas, med ett flertal bekanta, höra från två av tjejerna:

Basically kör vi och konfar våra cyklar som våra killar gör. Man kan nästan se vilka som är par här i gruppen bara genom att titta på cyklarna. Det bästa med det är ju att De då servar våra cyklar! Vad ska man annars ha killen till?

Im not saying this is common. Bara ett citat från helgen. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Simpanovic skrev:
> Ja, du kan ju inte sporta fler cyklar än honom?
> Hur skulle det se ut? :)

Nä det skulle ju inte funka. Enda lösningen som jag ser det är att styra in honom på landsvägsspåret också :)

Tillbaka
Topp