Bergslagsleden 28 Mil

Berga88

Medlem
Bergslagsleden 28 Mil
Hej!

Tänkte ge mig på bergslagsleden i sommar och dela in den i 4 dagar. Här på happyride finns ju en fin gammal samlingstråd för leden från ca 2009.

https://happyride.se/forum/read.php/1/1093227

Ledens kvalitet verkar variera och jag skippar nog de sämsta partierna. Jag undrar om någon har cyklat leden i närtid?

Etappplan
Dag 1 Kloten -Kopparberg
Dag 2 Kopparberg - Nora
Dag 3 Nora - Laxå
Dag 4 Laxå - Stenkällegården

Kring ånnaboda finns ju de bästa ledsystemet för MTB. Hur är skogen och stigarna söder om laxå? och norr om ånnaboda?

Bergslagsleden 28 Mil
Bergslagsleden är fin, bitvis svårcyklad men sällan några långa partier.
Jag cyklade hela för några år sedan,(några etapper i taget) övre delarna är det stenigt bitvis, har för mig att det var mitten/slutet på etapp 1, samt delen som går igenom Tivedens Nationalpark blev det mycket putta/bära på, annars är det någ bara att köra, många fina partier söder om Laxå!

Bergslagsleden 28 Mil
Berga88 sa:
Tack för det!

Från stjärnfors till nyberget verkar mindre bra. Blir kanske alternativväg ner till Uskavi.

Hej!
Från Stjärnfors till Kindla är det bra, det är söder om Kindla det är lite sämre men där går det grusvägar nära. Sen från Nybreget till Uskavi är det kanon fint.
Uskavi till Hammarby är också jättefin, bara mycke sten straxt innan Hammarby.
Från Hammarby till Ånnaboda är det som EST skrev också fint.
//Lasse

Bergslagsleden 28 Mil
Har också fnulat på att cykla åtminstone delar av bergslagsleden. Jag cyklar ju dock helstelt med 29+, kommer jag komma framåt utan allt för mycket knuffa cykel?

Bergslagsleden 28 Mil
Jag cyklade större delen av leden på helstelt(Fatbike) och det funkade fint.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp