Beror ryggont på sittställning?

peken

Medlem
Jag får ganska snabbt ont i ryggslutet när jag cyklar med min mtb. Tänkte bara slänga ut en fråga här ifall andra har haft liknande problem och löst det på något sätt.
Jag är väl medveten om att det kan bero på en massa saker, dåligt tränad rygg, sittställning mm. Men om nån enkel justering på cykeln kan testas så gör jag gärna det. Det är alltså i musklerna långt ner på ryggen som börjar smärta. Var ute idag i 3 mil och hade känning i ryggen mest hela tiden, vilket är lite småjobbigt. Smärtan sitter inte kvar efter cykelpasset.

Du är garanterat inte ensam. Att bli trött i ryggsutet är väldigt vanligt bland cyklister.

Hur du sitter kan påverka. Men generellt skulle jag kika på att stärka bålen. Det är rätt individuellt vilka övningar som funkar för var och en och man kan få lägga mycket tid på att få till det.

För min del får jag t.ex mer ont på heldämpat då den "tvingar" mig att sitta mer vilket gör mig tröttare medens jag hr andra som får ont i ryggen just av stötigheten som en HT ger.

Jag har en fulldämpad och sitter alltså en hel del på cykeln. Tränar gör jag regelbundet, får helt enkelt slänga in lite fler övningar för ryggslut och bål och se om det hjälper.

Kan bero på många saker och jag har som många andra samma problem (fast på min racer).
En trolig orsak jag fick av en duktig massör var att jag är för kort i baksidan av låren.
Sitter mest i en stol på jobbet och sitter i bilen till och från arbetet och sitter och kollar på tv när jag kommer hem.
Stretcha baksida lår och träna bål var hans råd. Jag har en del stretching kvar att göra eftersom jag slarvar med det så det som hjälpte mig mest var att köpa en justerbar styrstam.
Otrolig skillnad när jag gick från -15 cm drop till 0.
Det blev roligt att cykla igen och nu kan jag stretcha och sänka ner styret bit för bit ju vigare jag blir.

mpnox skrev:
-------------------------------------------------------
> Stretcha baksida lår och träna bål var hans
> råd. Jag har en del stretching kvar att göra
> eftersom jag slarvar med det så det som hjälpte
> mig mest var att köpa en justerbar styrstam.

Träna bål kommer nog hjälpa. Stretchningen säger ju mest att han är kass.

Stretcha det mesta. Aldrig fel.
men kanske främst höftböjarna (kan va ett elände stretcha), säte, baksida lår, ljumskar.

såtillvida du inte har ngn defekt disk i nedre ryggen.

- har du frikort? Annars kostar det 140 kr per svar i tråden, till dess frikortsnivån nåtts. Dock att troligtvis efter nästa val måste ett ev överskott återinvesteras i happy.

Träna bål men mest rygg och inre muskler än sexpacksövningar som situps. Finns massor med övningar att göra för variation, men en bra början är sidoplanka och vanliga plankan.

Cyklar du mycket och regelbundet eller har du precis börjat? Jag pendlar till jobbet och kör MTB på fritiden. Det ska till en riktigt lång dag på stökigt underlag för att jag ev. ska känna av ryggen nuförtiden. Kör 29 HT. När jag började cykla MTB kunde jag få rejäla känningar i ryggslutet, nån gång så jag fick sticka hem i förtid.

En väldigt banal orsak kan vara hur man lastar i sina ryggfickor. Jag tål väldigt lite last i mittfickan eftersom trycket blir som någon slags bakvänd massage - det gör mera ont än gott.

Snuten skrev:
> En väldigt banal orsak kan vara hur man lastar i
> sina ryggfickor. Jag tål väldigt lite last i
> mittfickan eftersom trycket blir som någon slags
> bakvänd massage - det gör mera ont än gott.

+1

För kort avstånd mellan styre och sadel orsakar också trötta ryggslut. Setback-stolpe, sänk styret, sätt sadeln längst bak på railsen.

Jag hade massa strul med ryggen i höstas/vintras på samma ställe som du. Mitt släppte aldrig riktigt. Gick till kiropraktor ett tiotal gånger o körde massa övningar för att stärka rygg o mage samt öka rörligheten. Men så fort ja cykla kom de tillbaka. Jag bytte stam o flytta sadel och det blev lite bättre. Stammen ja bytte till för att få styret högre upp o längre från mig gjorde dock att cykeln blev kass. Konstaterade sen att det bara var att bita i det sura o köpa en storlek större cykel. Mina ryggproblem är nu mer eller mindre borta o ja kan sitta på hojen i 5-6 timmar utan större bekymmer.

c-oma skrev:
> Jag hade massa strul med ryggen i höstas/vintras
> på samma ställe som du. Mitt släppte aldrig
> riktigt. Gick till kiropraktor ett tiotal gånger
> o körde massa övningar för att stärka rygg o
> mage samt öka rörligheten. Men så fort ja cykla
> kom de tillbaka. Jag bytte stam o flytta sadel och
> det blev lite bättre. Stammen ja bytte till för
> att få styret högre upp o längre från mig
> gjorde dock att cykeln blev kass. Konstaterade sen
> att det bara var att bita i det sura o köpa en
> storlek större cykel. Mina ryggproblem är nu mer
> eller mindre borta o ja kan sitta på hojen i 5-6
> timmar utan större bekymmer.

På vilket sätt blev cykeln "kass"?

grump skrev:

>
> På vilket sätt blev cykeln "kass"?

Den längre stammen gjorde att jag hade sjukt nära till otb:s så fort något kom framför hjulet & när jag flytta bak sadeln tappa hojen sina fina klättringsegenskaper totalt. Den ville gå upp på bakhjulen i backar som jag aldrig tidigare haft några bekymmer.

c-oma skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > På vilket sätt blev cykeln "kass"?
>
> Den längre stammen gjorde att jag hade sjukt
> nära till otb:s så fort något kom framför