Besatt av att förhindra cykelstöld

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då, precis som nu, fanns det hela spektrat från hopplösa mähän till folk med enorm pondus och auktoritet.

Exakt. Skillnaden i dag är att det finns en hel del auktoritativa lärare, men väldigt få auktoritära. Stor skillnad. Auktoritet är något man förtjänar, inte får gratis (ibland genom skrämsel) som i den gamla folk- och realskolan.

Oj. Den här tråden har expanderat på ett sätt jag inte föreställde mig när jag startade den. Nu är det historik och politik mm. Det är klart, om vi får en djupare förståelse till varför nån stjäl våra cyklar blir det väl lättare att skydda sig.

Tills dess, fler tips på bra lås eller larm?

Oj. Den här tråden har expanderat på ett sätt jag inte föreställde mig när jag startade den. Nu är det historik och politik mm. Det är klart, om vi får en djupare förståelse till varför nån stjäl våra cyklar blir det väl lättare att skydda sig.

Välkommen till Happy.. ?

Larm tror jag är ganska meningslöst, tex om ett billarm går på gatan så är det ingen som bryr sig eftersom 99/100 gångar har det gått av misstag. Airtag eller liknande kör vissa med men jag antar att tjuvarna lärt sig att kolla efter det nu. Om cykeln väl försvinner så får man räkna med att den är borta för alltid.

De flesta lås går att få upp med batteridriven vinkelslip så om cykeln är dyr eller på något annat sätt svårersättlig så parkera den inomhus (dvs inte i källarförråd, garage, friggebodar osv).

Ang. lås så är väl rekommendationen ett bygellås av bra kvalitet som är så grovt och tungt som du orkar släpa med men inte onödigt stor bygel. Grov mc-kedja är ännu bättre om man har möjlighet att lösa det logistiskt.

Lås fast cykeln i ett fast föremål så att man inte bara kan bära iväg den, se upp med stolpar som går att lyfta upp eller cykelställ som är vekare än det lås du använder.

Flera lås kan väl knappast vara någon nackdel om man orkar hålla på med det.

Jag tror också på tipset att inte vara den dyraste cykeln i stället men det kanske bara är psykologiskt?

Överdrag kanske är smart, eller så drar det till sig onödig uppmärksamhet?

Senast ändrad:
Jag är uppväxt i ett mindre samhälle i Hälsingland på 80-talet. Ytterdörren låstes enbart på natten. Bilen låstes aldrig, varken när man var och handlade eller när den stod hemma på gårdsplanen, likadant med cyklar. Polisen, som faktiskt var ganska närvarande trots ett samhälle på enbart ca 2000 invånare, ägnade sig främst åt att jaga trimmade mopeder.
Allt detta är helt otänkbart idag.
Vilket? Jag är uppväxt i Fala. Ytterdörren låstes när man inte var hemma och på natten. Och cyklar låstes när man var på affären, skolan osv. De lokala missbrukarna snodde saker. Det fanns en utbredd tristesskriminalitet bland ungdomar. Att sno cyklar för att komma hem på fyllan, var utbrett under min gymnasietid i Gävle på 90-talet
Jag låser sällan bildörrar, men gör det oftare om jag är i Jarse :). Låser inte dörren när jag är hemma heller. Bor i Skåne numera. Har betett mig likadant hela livet. En bil stulen, från en carport i Huddinge, när den stod hemma hos en kompis, jag var inte där på flera veckor. Två cyklar stulna, en Gitane i Huddinge centrum, brukade öppna låset genom att slå det mot ramen. Den andra en risig damcykel i Agnesberg Göteborg. Hade ingen nyckel till låset så jag brukade bara sticka det genom ekrarna. Efter två månader så blev jag av med den på busshållplatsen medan jag var på jobbet. Kan väl säga att ingen cykelstöld anmäldes, pga mitt eget beteende :)

En mer progressiv syn på droger och drogrehabilitering skulle nog hjälpa den här situationen avsevärt. Det finns inga tvivel om att dagens metoder inte funkar.

De ekonomiska klyftorna i Sverige ökar ständigt och har gjort det väldigt länge. Det skulle jag säga är en del av problemet utan att gå in i en längre politisk diskussion.

Tänker en bindgalen putbull som du binder fast vid cykeln. Svårt vid långtidsförvaring men annars är det nog säkraste kortet.

Och naturligtvis uppstår den vanliga tävlan om att hitta på olika sätt att påstå att det var "likadant förr". Förstår inte hur man är funtad om man tycker att det är en bra idé att förneka uppenbara samhällsproblem. Fy fan.
Det är mycket bättre numera på många sätt. Minns inte sist jag såg ett sönderskuret säte i kollektivtrafiken(Jag jobbar med tåg, så jag ser ganska många tusen tågsäten varje vecka.). Ser sällan klotter inne i vagnar. I grundskolan så förekommer i princip inte slagsmål sen 20år tillbaka. I skolan jag gick 1981-1990, så var det dagligen våld mellan elever. Mängden dödade i trafiken är i dag ca 220 per år, 1990 var det ca 800.
Förstår inte hur man är funtad om man vägrar se saker som blivit mycket bättre i samhället.

Det är precis det här godhetsknarkandet som får landet att gå åt helvete. Och själv får jag snart hjärnblödning på alla dårar som fortsätter förneka verkligheten. Jag orkar verkligen inte. Tur att jag inte har några barn i alla fall.

Edit: Förmodligen bor du på en annan planet (ort) än jag. Kan bara beklaga att du inte förstår att det kommer komma till dig också, förr eller senare.
Det passar tydligen inte med din uppfattning av verkligheten. Om jag hade haft samma världsbild som dig hade jag antagligen flyttat.. skulle ärligt talat rekommendera dig att vidga vyerna, vet inte riktigt hur…

Jag tror också på tipset att inte vara den dyraste cykeln i stället men det kanske bara är psykologiskt?
Ska man inte vara dyraste cykeln i stället så får man väl nöja sig med en sliten biltemacykel. Jag värderar min cykelupplevelse högre än så.

Det passar tydligen inte med din uppfattning av verkligheten. Om jag hade haft samma världsbild som dig hade jag antagligen flyttat.. skulle ärligt talat rekommendera dig att vidga vyerna, vet inte riktigt hur…
Lögner och svammel passar mig ganska dåligt, ja. Och jag kommer nog flytta när tunnelbanan blir färdig, för då kommer dräggfrekvensen tiodubblas. Tyvärr kommer man inte från indoktrinerade dumskallar nånstans tror jag.

Tile har jag testat, anmälde en av mina som försvunnen och placerade den längst ett av stråken där har cyklar och många pendlar, fick ingen notis på flera dagar innan jag gav upp. Funkar dock bra när jag tappat bort nycklarna hemma.

Men AirTag funkar väl mycket bättre? Va är det för varning som kommer upp? Jag har Android, men har en gammal iPhone (11:a?) Jag tänkte ha endast för just airtags på utvalda fina saker :)

Men AirTag funkar väl mycket bättre? Va är det för varning som kommer upp? Jag har Android, men har en gammal iPhone (11:a?) Jag tänkte ha endast för just airtags på utvalda fina saker :)
För android finns en app man kan ladda ner som visar om det finns några airtags i närheten. Vet inte exakt hur det funkar på iPhone men jag har fått för mig att där får du en varning om en airtag du inte äger följer med dig?

Ni klarar inte av det här med att skippa politik va? Det sket sig i elstödstråden i förrgår och nu har samma gäng hamnat här låtsas att inte prata politik.
Nu stänger vi butiken och delar ut varningar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp