Beslutsångest, Canyon, Whyte, YT?

Tergorotas

Aktiv medlem
Hjälp!
Jag har beslutsångest inför kommande investering. Har efter längre studier av olika modeller mer eller mindre bestämt mig för en Canyon Spectral (se nedan).
Det som jag är ute efter är en trailhoj i kolfiber med 27,5 hjul. Prisklass runt 35 000:- och det känns som att Canyon i detta fall erbjuder mest för pengarna och recensionerna är fantastiska på just Spectral.

För att göra allt lite mer besvärligt så har jag börjat spana in YT Jeffsy och Whyte T-130. Detta var bara dumt och skapade någon typ av ambivalens.
Så därför vänder jag mig till er som äger dessa cyklar eller har god erfarenhet av dem, vad tycker ni om era cyklar och hur skulle ni ha gjort i mitt fall?
Det verkar vara tre bra cyklar helt enkelt.

Whyte T130C RS: https://www.whyte.bike/t130c-rs

Canyon Spectral 8.0: https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/2017/spectral-cf-9-0-sl.html

YT Jeffsy CF One: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1359/sCategory/508

det är nog svårt att hitta någon som provat dem alla tre.. Tror de är kanoncyklar allihop, om inte priset diffar nämnvärt så gå på magkänsla, det är du som ska cykla på den, ingen annan :)

Jag har en Jeffsy AL1 27 och är tok nöjd, velade också fram och tillbaka.

Du kommer säkert bli super nöjd vilken du än tar.
Men som i ditt fall så hade jag kört på den du ville ha från början.

Jag bytte från en spectral al ex till just en sådan Whyte 130c rs. Inget fel på Spectral men Whyte blev roligare för min del.

Roligare med kortare och progressiv dämpning, 30mm fälgbredd, Eagle korta kedjestag och extra lång reach. Som Evil beskriver sin The Calling – A bike shaped skateboard. Det enda jag saknar på den är iscg05-fästen. Kör ett hackjob med vevlagermonterad bash nu.

Spectral kändes mer stabil svenssonvolvo, på ett bra sätt. Men inte lika krävande och kanske därför mindre kul för min del.

Köp båda.

Jag gjorde precis samma resa som du nyss fast med Orbea Occam AM som ett alternativ. Alla dessa hojarna är ju såklart grymma.Mitt val hamnade på just Orbea till slut. Några av anledningarna var att jag ville ha en trampeffektiv hoj. Livstids garanti på kolfiberramen känns också väldigt skönt när man köpt en så dyr hoj.

Min är en Orbea Occam M30, den vägde 12.4kg med 1:11 setup och några plastpedaler som var på när jag testcyklade hojen. Köpte den från Racing Bike Sweden. Per Strååt var extremt hjälpsam och kunnig, väldigt värdefullt för en nybörjare som mig. :) Sen så är den ju sjukt snygg imo, men det är ju personligt såklart.

CIMG1871.JPG

Jolinwood och Bjorkkis: ni har kanske rätt i att gå på första känslan, har svårt att tro att man skulle bli rent av missnöjd över någon av dessa.

Troende: Du menar att Whyte känns mer lekfull? Den är snäppet dyrare så där faller den eventuellt bort, men jag har bara hört positiva saker om den.

Trhuster: Orbea gör världens snyggaste cyklar, inget snack om saken.´Hak kollat på dem men fastnade inte riktigt.

Tergorotas sa:
Troende: Du menar att Whyte känns mer lekfull? Den är snäppet dyrare så där faller den eventuellt bort, men jag har bara hört positiva saker om den.

Tycker lekfull är ett rätt dåligt ord men som ofta används för den känslan som Whyten utmärker sig i. Skulle kalla Whyten mer aktiv och i det krävande att det går inte att slöa nedför om man vill ta samma spår som Spectralen. Märks framförallt i fronten där Whyten verkligen ger tillbaka all kraft ut ut kurvor. Säkert något med reachen, lägre (?) och vinklar. Av samma anledningar (lång och låg) känns den också stabil utför.

Kort sagt tycker jag den ger tillbaka mer av ens egen input (som i kroppsposition och rörelser typ) medan Spectralen hjälpsamt jämnade ut effekten av denna. Mer aktiv körning, inte nödvändigtvis snabbare.

Med tanke på Canyon's höga representation i "Haveri"-tråden så borde den gå bort, likaså har väl Jeffsy'sarna inte heller varit helt problemfria (men det kanske bara gällde den/dom första batcherna...)

Kvar står Whyte 130 som både har svensk Happy-representation och vunnit ett flertal utmärkelser, enligt mig är inte valet så svårt...
Dessutom har den modernast geo, vilket ju är tufft o snacka om på parkeringen ;)

Jag hade valt Spectral eller Jeffsyn i den klassen.

Whyte har för kort slag för cykeltypen kan jag tycka, för tung för att ha så kort slag. Whyte har klenare bromsar med 160/180 skivor jmf med 180/200 på de andra två. Samma gaffelvinkel på alla tre, stack och reach+stam är likvärdiga, övrig geo inga jätteskillnader. Tar hellre Pike (Whyte, YT) än Fox 34 (Canyon). Canyon drygt ½ kg lättare. Jag tar hellre Shimano 2x (Canyon) än Sram 1x(de andra), YT finns med XT 2x11 för samma pris. Canyons 30 mm XM1501 hjul är bättre än Whytes ARC-30, YT's TRS är väl 28 mm, i övrigt vet jag inget om de hjulen. YT verkar kosta minst, +1500 kr för Canyon, +10000 kr (?) för Whyte. Kanske skulle bli en Jeffey CF Two till slut. Eller Spectral för att den är lättast och mest allround i sällskapet. Svåra val :)

Att Whyte är skämmigast på parkeringen kan jag leva med, status är inte min grej.

Att testa är bra.

Edit: Lämnar innan det blir internetcykling på riktigt. Svar till nedan: tycker att min formulering håller för vad jag försöker beskriva. Eventuellt med tillägget *jämnade ut effekten av missar…

Senast ändrad:
Tror han syftar på 13,2kg med 130mm fjädring (med eagle)?

Vad menar du med: "Kort sagt tycker jag den ger tillbaka mer av ens egen input (som i kroppsposition och rörelser typ) medan Spectralen hjälpsamt jämnade ut effekten av denna. Mer aktiv körning, inte nödvändigtvis snabbare."

Hehe,
Med högt pris, bara 130 slag, trots cf ram och 1x väger 13,2 kg är det något som är trasigt. T.ex. tung ram, billiga/tunga oreducerade Champ ekrar, tunga nav (?), own brand cockpit/sadel, vad vet jag. Den borde väga 1 kg mindre. En Spark med 120 slag och en Spectral med 140 slag, båda med 1x väger väger 1 kg mindre. Inte raketforskning direkt.

Kan nog hända att det är därför den förmodligen håller bättre än de andra två. Inte raketforskning direkt, det heller. :)

frid!

Just med Whyte så reagerar jag också på att den är rätt tung i jämförelse.
Gällande dämpningen så säger de under testerna att den upplevs ha längre slag än vad den egentligen har och den uppfattningen är ganska samstämmig.

Har jag förstått det rätt med Canyon så verkar de vara mer problem med Spectral AL än CF?

Miracle sa:
Kan nog hända att det är därför den förmodligen håller bättre än de andra två. Inte raketforskning direkt, det heller. :)

frid!
Vilket troligtvis inte går att statistiskt säkerställa att den gör. Tror nog att 30 mm DT XM1501 hjulen håller lika bra eller bättre, trots lägre vikt och redecerade Comp ekrar istf. oredecerade Champ. Tror också att Renthal Apex 35 stam / Rental Fatbar / Ergon GE10 grepp / 220 g SDG Circuit sadel som sitter på den primässtgt jämförbara och Pike + Eagleutrustade Spectral CF 9 håller minst lika bra trots att det är lättare och lyxigare komponenter. Cykeln är 1 kg lättare för att det är ett lyxigare bygge. Helt enkelt.

Viktskilnaderna mellan Spectral 8.0 och T130 är 600g, vilket för alla som cyklar stig på riktigt vet att det inte spelar någon som helst roll förutom när cykeln ska lyftas upp på taket.
Trampeffektivitet är det som verkligen gäller!!?
Däremot kan nog naven väga ett hekto mer på Whyte'n, samt dämperiet som på T130RS är en Pike medans Spectralen kommer med FOX 34'a (ca 200g lättare än Pike). Slutligen kommer Spectralen med skapliga men relativt lätta XT-bromsar medans på T130 sitter det något tyngre men klassledande Guide RS...
DOCK, förstår jag inte hur TS tänkt få in en T-130c RS i sin 35Tkr budget? Enl. den svenska agenturen så ligger den på dryga 50000kr!!!
http://bikemaestro.se/produkt/whyte-t-130c-works-kopia/
BTW, en Orbea AM M30 med motsvarande spec som övriga (dvs. med uppgraderade hjul o bromsar) hamnar på ca 40Tkr, det kostar visst att ligga på topp ;)

larsaw sa:
Viktskilnaderna mellan Spectral 8.0 och T130 är 600g...
Av just den anledningen jämför jag likvärdig modeller, allså Spectral CF 9.0 med Eagle, Monarch RT3, Pike RTC3 150 mm (jmf. RC 130 mm), Guide RSC 180/200 mm (jmf. billigare och klenare Guide RS 160/180).

Vet inte vad en Whyte kostar i verkligheten, enligt länken ovan £3950 = 43900 SEK mot Canyon 42000 SEK, alltså likvärdig priser.

Det skiljer 1 kg (enligt katalogen). Jag gillar att cykla i verkligheten på riktiga stigar, på en lätt cykel. Andra kanske gillar onödigt tunga cyklar.

Senast ändrad:
Ja. Canyon bygger grymma testvinnande paket till oslagbara priser då de levererar stora mängder av hojar på postorder. Om du går på pris och vikt så är ju Spectral bäst av de två (jag vet bara att YT också vinner tester). Jag hade en CF 8 Ex på beställning som jag avbröt till förmån för t130.

Så alla tre alternativen borde tycks ju vara bra cyklar, och vilken som passar den enskilda beror ju på vad denna vill ha ut och i vilken terräng som cykeln främst kommer vara i. Det som blir konstigt är när du stirrar dig blind på några värden (pris, spec, vikt) och avfärdar andra. I detta fallet framförallt skillnaderna i geometri och hur de påverkar ”känslan” (jag tänker hellre kroppsposition och -rörelsen).

Tror inte att det är någon större idé att få herr Sixten att lämna de enskilda siffrorna och tänka på ett paket som helhet – vad du väljer till och bort i relationer mellan pris, vikt, märke (engelsk geggtestad bröt?), funktion och… känsla. Bra att TS förstår att testa och inte stirrar sig blind. Vissa kanske gillar riktiga stigar med en nödvändigt tung cykel.

Hej igen, stort tack för diskussioner, tips och information som dyker upp i tråden. Hade inga förväntningar på att någon skulle svara då "välja cykel"-trådar är väldigt uttjatade.
Jag ska ärligt erkänna att jag läste fel på Whyte och trodde att det var 3950 euro som det handlade om men det var pund, men det är egentligen inget som nödvändigtvis behöver stoppa.

Jag kommer troligen inte kunna testa dessa cyklar mer en eventuellt Whyte.
När ni snackar om modern geometri, vad lägger ni då fokus på?
Av bilderna att bedömma så ser Canyon ut att ge en något mer upprätt position än YT och Whyte.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Jag hade valt Spectral eller Jeffsyn i den klassen.

Whyte har för kort slag för cykeltypen kan jag tycka, för tung för att ha så kort slag. Whyte har klenare bromsar med 160/180 skivor jmf med 180/200 på de andra två. Samma gaffelvinkel på alla tre, stack och reach+stam är likvärdiga, övrig geo inga jätteskillnader. Tar hellre Pike (Whyte, YT) än Fox 34 (Canyon). Canyon drygt ½ kg lättare. Jag tar hellre Shimano 2x (Canyon) än Sram 1x(de andra), YT finns med XT 2x11 för samma pris. Canyons 30 mm XM1501 hjul är bättre än Whytes ARC-30, YT's TRS är väl 28 mm, i övrigt vet jag inget om de hjulen. YT verkar kosta minst, +1500 kr för Canyon, +10000 kr (?) för Whyte. Kanske skulle bli en Jeffey CF Two till slut. Eller Spectral för att den är lättast och mest allround i sällskapet. Svåra val :)

Att Whyte är skämmigast på parkeringen kan jag leva med, status är inte min grej.

Jag förstår inte vad det är för någon vits att jämföra reach+stam.

Erik O sa:
Vad som är roligast inom rimliga gränser är väl mkt en smaksak, och hur man är byggd.
Korta kedjestag däremot är väl "roligast" enligt all tillförlitlig forskning inom ämnet :)

Kort och gott så betyder det att en rolig trailhoj ska ha bakhjulet så nära sadelröret som möjligt och framhjulet så långt ifrån som det möjligt går utan att hojen känns seg i styrningen? Är det receptet?

Snabbt utklipp ang sk Modern Geo/Forward Geo.

”Let's assume that you take a frame and increase the Reach by 25mm. The distance from the BB to the front axle will grow as a result and you now have a bike with a longer wheelbase. You can now shorten the bike's chainstay length to get the wheelbase back to where we started. Same overall footprint, just with more bike out in front and less in the back. Same stability at speed, but a lot easier to push the rear end around in corners and get the front wheel off the ground when you want to. Decreasing the chainstay without increasing the Reach would shorten the wheelbase, potentially sacrificing stability at speed. And a slack seat angle combined with the shorter chainstay is going to shift rider weight even further over the rear axle.”

http://www.vitalmtb.com/features/Mo...-Explains-Effective-Top-Tube-Versus-Reach,841

Erik O sa:
Korta kedjestag däremot är väl "roligast" enligt all tillförlitlig forskning inom ämnet :)
Alla har ju korta kedjestag. Whyte 420, Spectral 425, Skeen Trail 427, Spark 428, Jeffsy 430 mm.
Finns de som cyklar 29" och lyckas ha kul med 20-25 mm längre kedjestag - hur är det ens möjligt?

Troende sa:

”Let's assume that you take a frame and increase the Reach by 25mm. The distance from the BB to the front axle will grow as a result and you now have a bike with a longer wheelbase. You can now shorten the bike's chainstay length to get the wheelbase back to where we started. Same overall footprint, just with more bike out in front and less in the back. Same stability at speed, but a lot easier to push the rear end around in corners and get the front wheel off the ground when you want to. Decreasing the chainstay without increasing the Reach would shorten the wheelbase, potentially sacrificing stability at speed. And a slack seat angle combined with the shorter chainstay is going to shift rider weight even further over the rear axle.”

http://www.vitalmtb.com/features/Mo...-Explains-Effective-Top-Tube-Versus-Reach,841
I aktuell storlek Medium är det samma styrvinkel och 4 mm skillnad i hjulbas och 5 mm i kedjestag. Inte 25 mm.
Spectral har 1,3 grader "slacker seat angle", är den då mer "modern" än Whyte?
Båda cyklarna är skitbra, så även Jeffsyn. Gillar man tunga och oprisvärda cyklar är Whyte det självklara valet.

Sixten Fors sa:
Alla har ju korta kedjestag. Whyte 420, Spectral 425, Skeen Trail 427, Spark 428, Jeffsy 430 mm.
Finns de som cyklar 29" och lyckas ha kul med 20-25 mm längre kedjestag - hur är det ens möjligt?

Jag satsar nog en slant på att en Whyte med 430 mm kedjestag hade varit mindre rolig än 420. Bara som en motfråga – Varför är du så inbiten på att siffran ≈1kg lättare cykel är så mycket roligare än ändringar i geometri?

** Men snälla, 25mm är ju vad det står som exempel i artikeln. I övrigt, återigen, hela paketet på riktig stig.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Troende sa:

I aktuell storlek Medium är det samma styrvinkel och 4 mm skillnad i hjulbas och 5 mm i kedjestag. Inte 25 mm.
Spectral har 1,3 grader "slacker seat angle", är den då mer "modern" än Whyte?
Båda cyklarna är skitbra, så även Jeffsyn. Gillar man tunga och oprisvärda cyklar är Whyte det självklara valet.

Enligt din tabell här ovan har Spectralen 1,3 grader "steeper seat angle", inte "slacker"...

Jag skulle valt en Canyon CF 8 ex. Varför? Trailbike of the year 2017 enligt bikeradar, prisvärd, och viktigast av allt - den "guldfärgade" är ju jäkligt snygg ?
Med det sagt så är ju alla dom uppräknade cyklarna förmodligen riktigt bra.

Occam AM M30 har kedjestag 425 och sadelvinkel 75º, styrvinkel 67º, stack 595, reach+stam 481, hjulbas 1149. Alltså nästan exakt samma som alla andra cyklar i klassen, bara aningen mindre i storlek M.

Att det skiljer någon fjuttig mm hit eller dit spelar ingen som helst roll, alla cyklar funkar precis lika bra. Upp eller ner i storlekstabellerna ett steg mellan alla cyklar ovan och den som hade relativt kortare hjulbas i M kan ha relativt längre hjulbas i stl. L eller tvärt om. Större än så är inte skillnaderna. Man måste alltså jämföra exakt varje storlek mot varandra och får då olika resultat för att sedan dra ovetenskapliga slutsatser som "rolig", "modern", "lekfull" och annat subjektivt trams pga. någon enstaka mm.

I en blindtest med användning av samma hjul, däck, sadel inkl. dess position relativt vevlager, styre inkl. grepp, injustering av fjärding etc. skulle det vara i princip exakt lika roligt att cykla på alla cyklarna i denna kategori och ganska svårt att avgöra vilken som är vilken. Rimligen att skillnad i slaglängd 120/130/140/150 mm är det som är lättast att känna. Det som skiljer är alltså nivå av utrustning som följer med (=hela cykeln minus ramen) samt hur mycket cykeltillverkaren tar betalt för dessa komponenter. Det enda som kommer från cykeltillverkaren är ramen, allt annat kommer från samma fabrik.

Senast ändrad:
Du säger ju i princip emot dig själv när du börjar med att ”vetenskapligt” lägger mått mot varandra (vilket är alltså Sanningen) men sedan kallar effekten av geon (vi har inte ens nämnt materialets design) som trams. Eller är helt enkelt din (vetenskapliga) sammanfattning att alla cykelramar och konstruktioner uppfattas likadana – det är enbart komponenter som skiljer?

Tillbaka
Topp