Beslutsånget ang val av Enduro/Am cykel

Flame

Ny medlem
Har svårt att bestämma mig för vilken cykel jag ska ha
Cykeln ska användas för stigcykling upp/utför och i bikepark. Mestadels i Sälen området. Jag har idags läget en riktigt grym xc cykel men den känns lite i för ostabil det lilla jag åkt med den utför, samt att den nog har lite för lite fjädring.
Jag är nybörjare i den här kategorin cykel då jag bara cyklat relativt platt xc och ren downhill(Järvsö)

Just nu väljer jag imellan:
Specialized Enduro EVO expert - är den för mycket dh?
Lapierre Zesty 525 Am - är den för mycket xc?
eller den jag tror mest på just nu iaf: Specialized Stumpjumper fsr expert 29"

Vad tror ni med mer erfarenhet?

En hoj som är bra uppför är sällan (aldrig) bra nedför. Det blir en kompromiss, frågan är bara... vill du åka snabbt och lätt uppför och på platten... eller vill du ÖSA nedför? Finns massor med cyklar, men du får nog bestämma dig själv vad som är prioritet.

Ska det cyklas 90% uppför och platt? Eller är det 90% lift och downhill? Eller är det 30% uppför, 30% platt, 30% DH?

Cannondale har en overmountain hoj kallad Trigger och den tycker jag är bra för heldagsturer upp och nerför.

Som andra har nämnt så blir det kompromisser.

Någon som har erfarenheter av canyon strive? dom recentioner jag har läst har den fått bra. det som verkar strula är just shapeshiftern som verkar gå sönder ibland. Annars så känns det som en smart funktion att kunna ändra geometrin beroende på var man cyklar.

larsaw sa:
Synd att det Whyte är så dåligt representerar utanför UK, för deras G-160 ser jä...gt grym ut: http://www.whyte.bike/#!gravity-enduro/jnqd3 alt deras stighoj T-130: http://www.whyte.bike/#!enduro-trail/xrrye
Annars finns ju även http://www.birdmtb.com/aeris-150-2/ samt nya http://www.airdropbikes.com/collections/bikes som båda har mycket fin geometri samt vettigt kittade hojar.
Finns agentur i Danmark som säljer till en del butiker i Sverige.

Sohl sa:
Någon som har erfarenheter av canyon strive? dom recentioner jag har läst har den fått bra. det som verkar strula är just shapeshiftern som verkar gå sönder ibland. Annars så känns det som en smart funktion att kunna ändra geometrin beroende på var man cyklar.

Trek har liknandw funktion: Minolink.

Svedberg sa:
Sohl sa:

Trek har liknandw funktion: Minolink.

Mja, visst man kan ändra länkaget på Trek, men knappast i farten, eftersom det kräver verktyg. På Strive är det ju bara en knapptryckningen och en liten gungnings om krävs för att hojen ska ändra geometri och slaglängd.

Min helt oerfarna input. Började min mtb bana med en scott spark 730 -14 och den var grymt rolig här hemma kring på platten i stökiga stigar. Testade en enduro light tävling och kände att den cykeln var för utsträckt och klen i fjädringsväg när det lutade utför och hade stora tendenser att vilja slå över framåt. Valde att sälja cykeln då det var dags för äldsta grabben att börja med idrott och visste inte hur dom rutinerna skulle passa med min cykling. Nu 1 1/2 år senare var jag helt inne på en stumpjumper fsr men testade även en zesty am och valde den sistnämnda då den kändes helt rätt. Funkar även bättre på platten än jag först trodde.

Hoppas det var till nån hjälp.

hur stor/tung är du, nu bubblar det ju lite i EWS med 29" men för mig (typ 63 kg kittad) funkar det inte alls vad gäller enduro/utför, speciellt om man ska ha köttiga däck. blir segt med styrningen och att dra runt i switchbacks mm. lite som att köra utför med fatbike om man nu ska överdriva, får luta ner som om det vore mc...

har kört en del på spec 29 och 27.5, men mest på giant reign och den är grymt mycket skönare, som en bergsget uppför och väldigt stabil nerför, sen vet jag inte hur lätt den är att få tag i med vettig spec. nu kör jag på commencal meta trail, så inte helt enduro där, men vet inte om den är långsammare direkt :)
hade jag köpt nytt nu hade det nog blivit capra, för progressiviteten i länkaget, och prisvärdheten. däremot är kedjestagen lite kortare på capran än metan, tycker nog "långa" kedjestag är viktigt för fartstabiliteten, beror också på hur mycket länkaget skickar hjulet framåt vid kompression.

Körde en Zesty 527 AM i Alpe d´Huez förra sommaren....störtskön och långt ifrån XC...snabb och nästan FÖR mycket dämpning för mig....hade inte tid att fippla med inställningarna så mycket då jag vill plöja genom system...men stundtals på de röda/svarta DH-banorna med jysta drop så var det nog bra ändå! Hade tyvärr ingen command-post på denna hoj....så uppför var den som den var! ;D

Jag lyckades hitta en billig Regn 1 hos Peddlers Cycle. De har några 2015 kvar med de lättare hjulen och Pike Dual Position Air.

Passa på medands pundet är billigt. Personligen tycker jag också att den oranga är snyggare än årets svarta.
http://www.peddlers-cycles.co.uk/product/bikes/mountain-bikes-bikes/2015-giant-reign-275-1-501333/

konken sa:
har kört en del på spec 29 och 27.5, men mest på giant reign och den är grymt mycket skönare, som en bergsget uppför och väldigt stabil nerför, sen vet jag inte hur lätt den är att få tag i med vettig spec. nu kör jag på commencal meta trail, så inte helt enduro där, men vet inte om den är långsammare direkt :)
hade jag köpt nytt nu hade det nog blivit capra, för progressiviteten i länkaget, och prisvärdheten. däremot är kedjestagen lite kortare på capran än metan, tycker nog "långa" kedjestag är viktigt för fartstabiliteten, beror också på hur mycket länkaget skickar hjulet framåt vid kompression.

Velotek (Uppsala) har flera lämpliga cyklar på blocket. BL. a en Reign 1 Advanced, kolfiber alltså för 32' även en Transition smuggler för liknande peng

//T

Sohl sa:

Det kanske är lite sent nu men ändå. Jag kör en Canyon Strive 7.0 race. En jättekul cykel som är otroligt prisvärd. Mitt enda bekymmer med just shapeshiftern är att det blir en spak till att hålla reda på. Det blir lätt så att om man närmar sig ett brötigt utför så kan det ibland bli lite knepigt att båda hinna växla, sänka sadeln plus att slå om ifrån xc till downhill mode. Annars så det en grym funktion och cykeln klättrar förvånansvärt väl i downhill-läget!
Hoppas att det hjälpte något!

Tillbaka
Topp