Beställa från USA?

Eric W

Aktiv medlem
Beställa från USA?
Sitter å kollar runt på massa amerikansk cykelaffärer. Jävlans vad billigt!
Cove G-Spot-ram 8400kr till ex.
Frågan är bara hur blir det med frakt kostnader och tull?
Mycket trassel och extra pengar eller?

Någon som har erfarenhet av att beställa på staterna: dela med er isf :-)

Edit: Måste bara ta med denna också KHS XC 304 för 1900 kr. Detta e fan löjligt *Ler*

Senast redigerad av en moderator:
Beställa från USA?
jag har mailat med ett par firmor i usa, du får tyvärr inte handla på utförsel om du inte åker till butiken, vilket gör att du slipper skatter osv.

det du ska göra är att be dem skicka packetet som en gåva, för att på så vis slippa tull. Tull betalas inte på gåvor under ett värde på 10 000 kr.

sedan så är airmail dyraste och kanske snabbaste sättet att få hem paketet, så har du inte brottom så välj ett annat sätt att skicka det, som dock tar lite länre tid.

Att tänka på är att du får betala sk vat, alltså motsvarighet på våran skatt, som är lite varierande beroende på vart i usa firman ligger, maila o fråga närmaste post, de kan besvara den frågan, tror vat'n var högst i new york på 12% (osäker på hur många % men det var kring 10%)

Beställa från USA?
Detta har ju diskuterats i all evighet här på forumet. Det mesta finns annars att läsa på Tullverkets hemsida, eller genom kontakt med Tull Svar.

Ditt påstående om gåvor är helt felaktigt Tim. Värdet måste understiga 500kr för att paketet ej skall beläggas med tullavgift och svensk moms. Se här...

Att mygla sig ifrån 4,7% tull och 25% moms är svårare än folk tror.

Beställa från USA?
Ytterligare en passus var felaktig - du behöver inte alls betala amerikansk VAT när du beställer på postorder från USA. Det läggs bara på priset om du själv bor i samma delstat som postorderfirman. Beställer du över delstatsgränsen så ska köparen själv betala in VAT. Beställer man till utriket så åligger det mottagande lands tullverk elle mottagaren själv att lösa det i enlighet med sitt hemlands regler.

Det finns massor av amerikanska postorderfirmor som gärna skickar till Sverige. Några av dem finns listade på butiksrecensions-sidan t.ex.

Kan du inte strunta i att skriva när du inte har en aning?

Senast redigerad av en moderator:
Beställa från USA?
man åker inte på VAT, men man åker på svensk moms, det vill säga köper man en ram för 8400 kr med frakt, blir det 8400 x 1,047 = 8794,8 + svensk moms, det vill säga 8794,8 x 1,25 = 10993,5kr.

givetvis kan affären (om de är schysta) skriva ner värdet på produkten (skriva lägre pris på paket, t.ex. 1000 kr = lägre tull o moms), men om ja inte minns fel så kan då problemet bli att om budfirman tappar bort eller skadar ens produkt så blir ersättnings nivån satt efter värdet på paketet som då kanske är satt på 1000 kr = man får ju ut nada.

frågan är om man kan råka ut för samma sak när de skickar det som gåva/gift

Beställa från USA?
Sedan så heter det faktiskt inte VAT i USA utan sales tax :)

Tänkvärt är också att posten läser värdet som avsändaren skrivit i dollar och givetvis så får man en usel valutakurs när de räknar ut tull och momsbeloppen. Dessutom så tar de en expeditionsavgift på 50:- och glöm inte moms på den heller bestående av hela 13:-.
Sist jag beställde så tolkade de cycle=motorcykel och fick då betala "endast" 3.7% i tull.

I slutändan så kostar ju kalaset en del och ofta så blir det en försumbar skillnad mot att köpa delarna i Sverige. Undantaget är ju lite mer exklusiva cyklar och ramar som knappt går att hitta här hemma. Det är inte helt ointressant att ha en garanti som gäller även här. S.k. världsgaranti kan man inte räkna med. Köper du t.ex en Trek i USA så lär inte Duells hjälpa dig.

Flera av handlarna i USA kräver dessutom en kopia av både körkort och kreditkort via fax. En del vill också ringa din bank i Sverige (som givit ut kreditkortet) för verifikation vilket också kan ställa till lite trassel pga tidszonerna, de ringer ju efter vår kontorstid.

Att återgå till avgifterna..gåvometoden är bäst om man vill slippa skatterna men man tar samtidigt en risk ifall något händer med paketet, typ försvinner.

Beställa från USA?
Hur troligt är det att posten går på att ett stort paket innehållande en hel mountainbike som skickas tvärs över atlanten, endast är värt 500 kronor? Bara frakten går ju på det dubbla minst. Tänk även på att man får betala tull och moms på frakten också.

Beställa från USA?
cal: nej, troligen går de inte på det, det var ju bara ett exempel, som feltramp skriver så ska det till ganska mycket för att det ska löna sig, eller i alla fall för att man ska göra någon jättevinst på det.

vet en kompis som beställer mycket bildelar från staterna, men de är så ruksigt mycket billigare här att det lönar sig även fast han får betala svensk moms osv.

Beställa från USA?
Med amerikanska bildelar är det ju betydligt värre än cyklar. Där är priserna i USA sjukt mycket lägre än de svenska varvid det lönar sig att beställa två 20kg topplock och annat skoj till V8:an från staterna. Jag har knäppa polare som sitter och beställer sånt också. :)

Beställa från USA?
Niklas Skrev:
-------------------------------------------------------
> eric: Fick du inte ordning på dämparen din?

Nja .. fixade en axel och en ny bult , men den passade naturligtvis inte. Så jag får skaffa en längre på måndag igen.

Beställa från USA?
4,7% tull tas på värdet av komponenterna plus frakt. 25% moms läggs på summan av komponenterna, frakt och tull. Kompletta cyklar tullas på 15% istället för 4,7%

Frågan är var brytpunkten ligger som gör det bättre att importerar själv. Jag jobbar häcken av mig för att kunna leverera nordamerikansktillverkade ramar och komponenter med garanti genom lokala cykelhandlare här i Sverige till paketprisar som är rätt nära till det som du kommer att betala för att ta in grejer själv på ett lagligt sätt (dock utan garanti). Jag kan inte konkurrera med olagligt import.

Att beställa på ett lagligt sätt genom din favorit lokalcykelhandlare gör det möjligt för både handlaren och distributören att utöka sortimentet och pressa priserna, medans att köpa samma saker utomländs har motsatt effekt. Jag håller med att utbudet här i Sverige är inte tillräckligt bra och att priserna är för höga jamfört med resten av världen men jag ser möjligheten att förbättra situationen för alla som har lust att bygga en bättre cykelmarknaden här i Sverige.

Hjälp mig att göra det, ge din lokalcykelhandlaren en chans. Det är fullt möjligt att han har inte fattat att han kan leverera en Cove G-Spot med Maverick DUC gaffel, Thomson sadelstolpe, WTB sadel och andra komponenter som han har köpt genom Hallman, Duells, Grahns och/eller Vartex till ett schysst pris. Flera butiker i Stockholm, en i Ludvika, en i Myresjö och en i Åby har sett ljuset, och i nästan alla av dessa fall är det konsumenterna som har drivit upplysningen.

You can be part of the problem, or you can be part of the solution. The choice is yours.

Beställa från USA?
Vad får man räkna med att resten av komponenterna till cykeln kostar sammanlagt om man köper bara en ram?
Antag att det skall vara nån sorts freeride-rigg.

Beställa från USA?
jomper:
när jag har pratat med folk så har man fått betala vat när man ska beställa det, men däremot om du åker dit så slipper du vat (vår moms)

Beställa från USA?
Niklas -
Det beror på vilken komponenter man väljer. Man kan hitta bra priser på 2004 (och tidigare) saker just nu, eller man kan satsa på de nyaste. Det är fel att bygga en fin FR ram med undermalliga hjul och komponenter, så räkna med minst 3000 för en gaffel, 3000 till för ett hjulpar, 1500 för styre/styrstam/sadel/sadelstolpe, 1000 för hyfsad däck och slang... Det blir väldigt svårt att komma under 10 000:- för en paket som är värdig att klä på en bra ram, och det kan kosta över 20 000:- ganska snabbt.

Tänk på att ju flera komponenter man köper från en och samma butik och en och samma distributör desto lättare (i princip) att få ett bra paketpris.

Tim -
Om man köper på plats i USA man betalar sales tax. Om man sedan tar ramen/cykeln tillbaka med sig till Sverige (inom ett år, tror jag) är man skyldig att rapportera den till tullen. Om man gör det, då betalar man all tull och moms. Om man inte gör det och blir fast, då betalar man tull, moms och böter. Om man inte gör det och kommer igenom utan problem, då har man importerat på ett olagligt sätt.

Beställa från USA?
Hur nitiska är eg. svenska myndigheter med att ta ut skatt och tull på saker man köpt utomlands (ej EU-land)? Köpte växelreglage och lite annat i USA och undrar nu om dom hade brytt sig om det om man hade blivit stoppad? Värdet var över 500kr så att köra det som gåva hade ju inte gått...

Beställa från USA?
Då skall ju den personen som köpt grejerna ha betalat Amerikansk skatt. Sedan bygger det ju på att det är han som skall använda dem, om han tar dem till Sverige för att sälja vidare så skall han väl betala tull?

Beställa från USA?
cal Skrev:
> Då skall ju den personen som köpt grejerna ha
> betalat Amerikansk skatt. Sedan bygger det ju på
> att det är han som skall använda dem, om han tar
> dem till Sverige för att sälja vidare så skall han
> väl betala tull?

Ex. Om en släkting till mig köper en beg.hoj i staterna och tar med den till Sverige på semester,så händer väl inget=)!!

/Fredde

Beställa från USA?
hmmmm....
så om min kompis köper en cykel åt mig i USA och sedan kör ut och skitar ner cykeln innan han packar den på samma sätt som gänget som ska till Verbier gör med sina cyklar, då kommer vi betala moms och tull i Sverige...tror inte det va.

"Om man inte gör det och kommer igenom utan problem, då har man importerat på ett olagligt sätt."
ojdå sånt gör mig sömnlös

ha det
Jan

Beställa från USA?
Det är ju en moralfråga huruvida det gör dig sömnlös eller ej Steelisreal. Men enligt svensk lag skall väl ändå en person som tar in någonting i Sverige och sedan säljer det till en andra person betala tull på varan. Det är väl liksom det som är hela grejen med tullavgifter? :)

Senast ändrad:
Beställa från USA?
cal Skrev:
> Det är ju en moralfråga huruvida det gör dig
> sömnlös eller ej Steelisreal. Men enligt svensk
> lag skall väl ändå en person som tar in någonting
> i Sverige och sedan säljer det till en andra
> person betala tull på varan. Det är väl liksom det
> som är hela grejen med tullavgifter? :)
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-08-29
> 12:45.

Men om den som tar in varan inte hade tänkt sälja prylen,men kom på sen att han vill sälja den!

Beställa från USA?
Cal:

I mitt exempel så blir det ju en person som tar in sin egna lätt begagnade cykel till Sverige.:-)
bara ett exempel på hur man kan göra.

annars är det helt rätt att det ska betalas tull och avgifter hitan och ditan:-)

ha det
Jan

Beställa från USA?
Ja, men det bygger ju på att man är bosatt i USA. Om du är på överresa till USA och skall ta med dig din "lätt begagnade cykel" hem från USA så vill nog tullverket att du intygar att du antingen hade med dig cykeln över dit när du reste, eller att du har spenderat tillräckligt många månader i USA för att cykeln skall betraktas som begagnad och ej behöva erläggas med tull.

Frågan är hur det blir om man köper en cykel i USA och erlägger amerikansk skatt. Kommer tullen i så fall bara säga "klantigt av dig" och lägga på svensk moms, eller kommer de dra av den amerikanska skatten på den det svenska momsbeloppet eller vad händer? Tanken är väl att man skall handla den som TAX-free i USA men...

Beställa från USA?
Nu bor vi ju inte i DDR.

Vi har ingen plikt att specifiera vad vi hade med oss ut ur Sverige när vi åkte till USA.
Vad som vore klantigt är om man köper cykeln tax-free i USA, efersom att köpet registreras som en exportvara då.:-)

Det är ju knappast någon tullare som bryr sig om en stackars cykelentusiast som har varit i Mohab för att cykla lite:-)

ha det
Jan

Beställa från USA?
Tim, det är tvärtom, du måste ha blandat ihop. Om du köper på plats i USA får du betala delstatens skatt, men inte på postorder, inte ens på postorder inom USA.

Jag har handlat såpass många gånger från USA att jag vet vad som gäller.

Beställa från USA?
Vanligt att man gjorde ett tag på motocrosscyklar, som var nästan halva priset på i Holland, köpte den ny där, åkte och körde en träning, tog sedan in den som begagnad. Hade man tagit in den ny köpt där hade man åkt på svenska momsen. Fast tror det var lite väl fuffens med det där, testade aldrig själv.

Beställa från USA?
Jag har för mig att det är precis som med mattor från Turkiet, det är importering som orsaker tull och moms, inte avsikten att sälja vidare.

Beställa från USA?
Men tull/moms drabbar väl bara landets medborgare? Om en amerikan kommer med en ny Norco-rigg och säger att han skall spendera sommaren i Sverige och ha kul en vecka uppe i Åre, måste han då tulla för sitt ekipage? Eller bygger det hela på att han tänker ta med sig hojjen ut ur landet igen, vad händer om han inte gör det?

Själva grejen med tull/moms är väl att någon för in en produkt i ett annat land och på så vis hämmar försäljningen av samma vara inom landet?

Beställa från USA?
Cal -

Folk som är inte bosatt i Sverige behöver inte betala tull och moms. Folk som är bosatt i Sverige är skyldiga att rapportera alla saker som importeras över en viss gränsvärde oavsett om de är medborgare eller inte och oavsett om de tänkar sälja eller inte.

Beställa från USA?
En amerikansk medborgare som ej är bosatt i Sverige borde kunna ta med sig en cykel hit på semestern, och sedna "glömma" att ta med den på hemresan igen. Vad händer om han ger bort den? Säljer han den så klassas det säkert som export och då blir han redovisningsskyldig pga. högt värde och tvingas betala tull (och exportavgifter?). Eller?

Beställa från USA?
Det spelar ju faktiskt ingen roll var jag är bosatt.
Tar jag in cykeln för att sedan sälja den så är jag skyldig att betala tull.
Är jag svensk/bosatt här, och ska behålla cykeln själv ska jag betala tull.

Sen om jag gör det eller ej är ju upp till mig. Sätten att undvika det har diskuterats och det finns otaliga fler.
Bara fantasin sätter gränser.

ha det
Jan

Beställa från USA?
Det skiljer sig en hel del mellan det som är lagligt och det som görs. Om alla lagar var rimliga så skulle det vara betydligt färre som bröt mot lagen.

Varför är det en "vansinnesfärd" om kungen kör 160 km/t på moterväg i sin Porsche här i Sverige men jag blir tvungen att holla mig till höger körfält för att inte komma i vägen för passerande bilar när jag gör samma i min Renault Scenic i Tyskland?

Beställa från USA?
Lägg på frakt. Lägg på 4% på hela värdet. Lägg på 25% på pris inkl frakt och tull.

Då har du ungefär var du landar, dvs ca 30% till.

Beställa från USA?
Räkna med runt $125 extra för frakt. Tullsatsen kommer att bli 4,7%. Då kommer man upp till minst 22 250:- med ingen hjälp här i landet om du behöver warranty service.

Några extra hundralappar kan bidra till ett ökad utbud, minskat pris och förbättring av service här i Sverige, eller du kan strunta i allt detta och bara köper till det lägsta priset utan att tänka på framtiden för dig själv eller för andra cyklister, butiker eller distributör här i landet.

Kortsiktigt eller långsiktigt, valet är ditt.

Tillbaka
Topp