4,7% tull tas på värdet av komponenterna plus frakt. 25% moms läggs på summan av komponenterna, frakt och tull. Kompletta cyklar tullas på 15% istället för 4,7%
Frågan är var brytpunkten ligger som gör det bättre att importerar själv. Jag jobbar häcken av mig för att kunna leverera nordamerikansktillverkade ramar och komponenter med garanti genom lokala cykelhandlare här i Sverige till paketprisar som är rätt nära till det som du kommer att betala för att ta in grejer själv på ett lagligt sätt (dock utan garanti). Jag kan inte konkurrera med olagligt import.
Att beställa på ett lagligt sätt genom din favorit lokalcykelhandlare gör det möjligt för både handlaren och distributören att utöka sortimentet och pressa priserna, medans att köpa samma saker utomländs har motsatt effekt. Jag håller med att utbudet här i Sverige är inte tillräckligt bra och att priserna är för höga jamfört med resten av världen men jag ser möjligheten att förbättra situationen för alla som har lust att bygga en bättre cykelmarknaden här i Sverige.
Hjälp mig att göra det, ge din lokalcykelhandlaren en chans. Det är fullt möjligt att han har inte fattat att han kan leverera en Cove G-Spot med Maverick DUC gaffel, Thomson sadelstolpe, WTB sadel och andra komponenter som han har köpt genom Hallman, Duells, Grahns och/eller Vartex till ett schysst pris. Flera butiker i Stockholm, en i Ludvika, en i Myresjö och en i Åby har sett ljuset, och i nästan alla av dessa fall är det konsumenterna som har drivit upplysningen.
You can be part of the problem, or you can be part of the solution. The choice is yours.