Beställa Grand Canyon Al 6.9?

Ström96

Medlem
Hejsan!

Funderar på att beställa en Grand Canyon Al 6.9, priset är ca 9850:- inkl. frakt till Sverige.

Jag cyklar i dag på en 26" HT och kör mest teknisk stigcykling.

Min budget ligger någonstans vid 10k (kan gå lite högre) och jag är ute efter mest cykel för pengarna. 29" från Canyon känns som det mest prisvärda valet.

Har mest hört positivt om att beställa från Canyon - någon som tycker annorlunda? Något att tänka på/råd?

Känns inte prisvärt att välja den nästan 3k dyrare Grand Canyon Al SLX 7.9. Enda stora skillnaden är en dämpare från Fox (Al 6.9 har Reba-gaffel). Båda cyklarna ligger på 11.5 kg. Någon som tycker annorlunda?

Någon annan cykel i prisklassen som är mer prisvärd? Kan tänka mig en 26" FS.

Tack på förhand!

Bilagor

• grand-canyon-al-29-69_c1008.png
    grand-canyon-al-29-69_c1008.png
    89 KB · Besök: 217
Köpte i september 5.9:an är mkt nöjd. Storleksguiden funkade bra likväl leverans etc. Allt var tyskt prydligt och ordning och reda!

Jag ångrar inte köpet en sekund. Trivs mkt bra med cykeln!

Hej!

Säkert bland de mest prisvärda cyklarna i klassen. Funderar också på ett köp.

Är det rätt cykel om man funderar på att köra nåt lopp som t.ex. lida loop, göteborgsgirot mtb och cykelvasan?

Skulle den också funka till NICK-spåret också så vore det optimalt för min del?

Gillar du stigcykling så passa på att beställa två extra växelöron. Priset är högst förmånligt vid köp av cykel :) Bedrövligt lågt faktiskt jämfört med andra märken!

Vad gäller Rebagaffeln så är den helt okej. Kör en själv på min HT och är nöjd.

I övrigt har jag bara gott att säga om Canyon.

Ckd skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Säkert bland de mest prisvärda cyklarna i
> klassen. Funderar också på ett köp.
>
> Är det rätt cykel om man funderar på att köra
> nåt lopp som t.ex. lida loop, göteborgsgirot mtb
> och cykelvasan?
>
> Skulle den också funka till NICK-spåret också
> så vore det optimalt för min del?

Kul!

Har själv funderar på att köra Lida Loop och så länge man kan klara sig utan bakdämpare är nog den här cykeln en av de mest prisvärda. 29-hjulen och den rätt låga vikten gör den snabb (men inte snabbast) på både skogsstigar och grusväg.

Vad jag hört är bakdämpare inte särskilt viktigt på Vasan - underlaget är ändå rätt slätt och mycket grusväg. Men jag har inte kört Vasan själv så rätta mig om jag har fel.

Fick min 6.9 för en månad sen och jag är oerhört nöjd med den. Funderade precis som du på att hoppa upp ett snäpp till 7.9 men tyckte inte att det var värt det. Fox gaffeln är säkert snäppet bättre men samtidigt har de väl haft en del problem med dem. Reban fungerar hur bra som helst. Cykeln känns väldigt lätt och finishen är oklanderlig! Monteringen gick på en halvtimma sedan var det bara att ge sig ut! :-)

Med vänlig hälsning, Daniel

Unmasked: Kul att höra att du är nöjd. Hur pass stökig terräng kan man ha den till? Vill framförallt cykla snabbt på stigar men det gör inget om den fixar lite värre terräng också.

Ström96: Till Vasan är det nog en perfekt cykeö. Har du bestämt storlek?

Deras storlekskalkylator (pps) rekommenderar Large (19")? åt mig. Är 184 lång med långa ben 90cm. Kan large vara rimligt?

Ckd skrev:
> Unmasked: Kul att höra att du är nöjd. Hur pass
> stökig terräng kan man ha den till? Vill
> framförallt cykla snabbt på stigar men det gör
> inget om den fixar lite värre terräng också.

Det är bara pannbenet som sätter begränsningarna. Emil Lindgren kör ju snabbare på sin HT än FS. Egentligen är det bara en fråga om hur förlåtande cykeln är. Men ska du inte pressa riktigt stök en hel dag flera gånger i veckan så funkar HT till det mesta :) Så känn inga begränsningar där.

Funkar fint på höga drop också! Kanske inte varje dag, men när andan faller på :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    51.3 KB · Besök: 44
Jag kör large, benlängd 89 längd 189. Passar perfa.

Värt att notera är ju att det är en helt annan ram på 7.9 dvs inte bara gaffel som skiljer

Tack för svar, skönt att höra att flera är nöjda med cykeln!

Är nära på att köpa nu men det som sätter käppen mellan ekrarna är ramstorleken. Enligt Canyons egna ramstorleksprogram ska jag ha Large (19") (Jag är 180, benlängd ungefär 89).

Problemet är att cykeln bara finns i 20" och 18,5" ... Kör i dag på en Medium, men snart är den för liten med tanke på att jag inte nått min fullvuxna kroppslängd ännu ...

Har hört att en mindre ram passar bättre i teknisk terräng? Eller är det någon skröna?

Jag har en likadan fast med 26 hjul(förra årets modell) cyklat mest teknisk stig i sommar och det har den fungerat bra till, men kan va lite jobbigt ibland om man e trött och vill sitta ner och cykla över rötter och sten när du känner alla ojämnheter som man cyklar över. Men det kanske fungerar bättre med större hjul.

Senast ändrad:
I går kom cykeln, en hel vecka innan planerat.

Är ju till viss del e julklapp så får försöka hålla mig borta till julafton från den.

Har du möjlighet att slänga upp några bilder, jag ska nog köpa en sån med :)

Lite OT, vet någon hur man gör för att kunna dra av/slippa den tyska momsen om man köper in en till ett företag?

Ström96 skrev:
> I går kom cykeln, en hel vecka innan planerat.
>
> Är ju till viss del e julklapp så får försöka
> hålla mig borta till julafton från den.

Lite bilder och intryck tack: )
Sitter med fingret på köpknappen..

Enligt hemsidan är det rätt lång leveranstid. Om man beställer grand Canyon al 6.9 idag så levereras den i mitten av juni. Stämmer detta?

marra_u skrev:
> Enligt hemsidan är det rätt lång leveranstid.
> Om man beställer grand Canyon al 6.9 idag så
> levereras den i mitten av juni. Stämmer detta?

Jag köpte då det var prel. lev v16, och det stämde till 100% så deras ledtider verkar vara pricksäkra.

Har kört min 6.9 i blöt, mjuk, hård och stenig terräng nu. Även lagt några mil landsväg. Är helt nöjd! Skön balans, härlig dämpare. Ännu inte sprungit på något direkt negativt, men så är jag amatör...

Hej, och ursäkta om det anses ofint med trådkapning, men eftersom jag också går i MTB-tankar, och fick inte sååå mycket svar i min andra tråd (http://happymtb.org/forum/read.php/1/2397829), så jag fyller på lite här, och hoppas på mera info...

Sneglat lite åt Canyon 5.9, helt nybörjare om man bortser en del motionsscyklande för 15-20 år sedan. Är 6.9 värt de extra 200EUR? Och är det bara dumsnålt att spara 100EUR och gå på en 4.9?

Andra kandidater jag försökt filtrera fram är Trek X-Caliber 7, Felt Nine 60, och ev Scott Scale 970, men jag har svårt att veta vilka modeller i resp märke/serie som blir jämförbara rent komponentmässigt, och därmed även på prislappen, så just den delen skulle uppskattas att få lite hjälp med från Er alla.

Har läst idel gott om Canyon, även om de just nu har lite längre leveranstid, samtidigt så ingår tre basic servicar med Treken från en lokal handlare, vilket känns som en "bekvämlighetsfaktor".

Svårt att veta vad man vill ha innan man riktigt provat på och känt efter, samtidigt vill jag inte att jag ska tröttna efter en säsong och behöva uppgradera alt tappa intresset helt...

Jag har en 6.9 sen i vintras och jag är grymt nöjd! Har ingen aning om 4.9 till 7.9 innebär stora skillnader egentligen. Men med tanke på hur nöjd jag är med min har jag svårt att rekommendera nåt annat. Jag TROR den är värd 200 eur mer än 5.9. Vad skiljer i komponenter?

bmos skrev:
> Jag har en 6.9 sen i vintras och jag är grymt
> nöjd! Har ingen aning om 4.9 till 7.9 innebär
> stora skillnader egentligen. Men med tanke på hur
> nöjd jag är med min har jag svårt att
> rekommendera nåt annat. Jag TROR den är värd
> 200 eur mer än 5.9. Vad skiljer i komponenter?

Är gaffel och hjul som skiljer, jag körde på 5,9 o la resterande på nya skor, byxor dubbdäck etc.

Känner inte att hojen begränsar mig och då har jag ändå kört mtb sen 1992

Tillbaka
Topp