Beställning av cykel från tyskland

OskarB

Ny medlem
Hörde i en tidigare tråd att det fanns folk här på forumet som beställt cykel/cyklar från Canyon i tysklan.

Är nu väldigt nära att beställa en Grand Canyon 6.0...

Men är det någon som vet vad det kostar att få en sådan cykel till sverige, är det bara de 30 euro i frakt eller ska man skatta och sånt.

Hittar inte några avtal, någon som vet vad som gäller. Hur man betalar osv. Är det bäst att beställa över internet eller telefon?

Nått annat man ska tänka på?

//Oskar

jo.. men jag menar vad som är säkrast och så... och sen om nån kan översätta:
Vora büberweisung
Finanzierung
Per Nachnahme (postförskott? funkar det från tyskland till sverige?)

//Oskar

När jag beställde fick man en orderbekräftelse först och sedan när cykeln var klar fick man en räkning, när räkningen blivit betald skickades cykeln. Men det är snart två år sedan det kan ha blivit ändringar, någon som beställt senare kan väl bidra om det skiljer sig nu.

Det var likadant nu (eller snarare, 2006). Jag betalade med banköverföring (EU-betalning, kostade 10 kr med SEB då). Funkade hur bra som helst. Det går väl några dagar snabbare om man betalar med kort, men jag fick vänta så länge ändå så det kändes som en fis i rymden med det fåtal dagar det tar för en betalning att komma fram.

Uberweising betyder banköverföring.
Finanzierung är avbetalning - det funkar nog bara för tyskar.
Jag tvivlar på att nachnahme funkar i Sverige.

Kör på överföring eller kort om du har möjlighet, det är helt OK.

Min Cicli B = postförskott. Det kostade någon hundring, men det hade säkert en utlandsbetalning också gjort (alternativet var alltså att betala in pengar på deras konto).

Vidare är postförskott => kreditkort => bonus & ränta. Man är ju snål. :-P

Ok, postförskott fungerar alltså. Det är ju bra att veta; men kostar det hundra kronor så är det 10 ggr dyrare än EU-betalningen.. sen hänger det väl på hur respektive metod sätter växelkursen också, antar jag.

postförskott funakr som sagt från tyskland till sverige, MEN det är väldigt få tyska butiker som kör med det. Canyon tror ja inte är en av de som gör det, utan de vill nog ha kreditkort eller förskottsbetalning via banköverföring.

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> vill nog ha kreditkort

Det är väl det bästa!?

JTH skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vill nog ha kreditkort
>
> Det är väl det bästa!?

jag personligen tycker nog att det är det bästa, i alla fall när man handlar från ett sådant stort o seriöst företag, då ä risken för att man ska bli lurad extremt liten

Köpte en Canyon F10 för ett år sedan, betalade via banköverföring. Efter beställning får man en orderbekräftelse hemskickad, där står alla villkor och uppskattad leveranstid. När sedan cykeln är leveransklar kommer det en räkning i brevlådan med betalningsinformation(IBAN och BIC nummer) för överföringen. Sedan betalar man och därefter kommer cykeln hem inom någon vecka.

Väntetiden på en del Canyoncyklar är lite lång om man inte är tidigt(december/januari) ute med beställningen. Räkna med en månad ungefär eller mer.

/Leo

JTH skrev:
> Min Cicli B = postförskott. Det kostade någon
> hundring, men det hade säkert en utlandsbetalning
> också gjort (alternativet var alltså att betala
> in pengar på deras konto).
>
> Vidare är postförskott => kreditkort => bonus &
> ränta. Man är ju snål. :-P

Min Ciclib ram kostade sammanlagt 30 euro för postförslottsavgift och frakt.
Ganska nice att bara pröjsa på Konsum när paketet anlände:-)

ha det
Jan

Jan skrev:
> JTH skrev:
> --------------------------------------------------

> Ganska nice att bara pröjsa på Konsum när
> paketet anlände:-)

KONSUM?! Där jag sätter jag inte min fot. CicliB or no CicliB :-P

JTH skrev:
>>
> KONSUM?! Där jag sätter jag inte min fot. CicliB
> or no CicliB :-P

När det kommer trevliga paket så blir man ju tvungen att besöka koperatifet:-=

ha det
Jan

JTH skrev:

Om det är så att din lokala Konsumbutik är postombud så har du nog inget alternativ.. Här i den lilla byn där jag bor är vi några stycken som är ganska trötta på ICA´s posthantering.

Markus F skrev:
> JTH skrev:

> Om det är så att din lokala Konsumbutik är
> postombud så har du nog inget alternativ.

Då får svärmor hämta ut paketen. Hon är sosse och trivs i miljön. :-D

<Jan skrev

<Sossar kör Ultegra
<Vi som har blått blod kör Campa:-)

Jag tror inte partiet tillåter den enskilde sossen att köra på sådan lyx.

TF

Jan skrev:
> Sossar kör Ultegra
> Vi som har blått blod kör Campa:-)

Nä, sossar kör på Crescent eller Monark med 3 vxl Nexus (cykelvärldens svar på sossekontainer, Volvo 740 GL) och muttrar avundsjukt utifall någon moppsar till sig med 7-växlat Nexus (740 GLT). eller ännu värre; något tyskt...

JTH skrev:

För en del lever 'klasskampen' fortfarande.

Men redan för över 20 (23?) år sedan handlade inte bara kungen sina julklappar på NK utan även Palme.
(NK på 80-talet var en helt annan affär än vad den är idag)

Kunde han så borde väl du kunna, eller?

/Håkan

<Håkan C skrev.
<För en del lever 'klasskampen' fortfarande

Intressant, genom globalisering och internet tror jag folk känner sig besvikna, när de genom upplysning får veta att det inte bara "finns fanns" två cykelmärken i världen.Det var ju
nästan förbjudet att titta på NHL förr i världen.Då var det ikoner som Jerring,Hyland som visste vad som var bäst för gemene man.Det är ingen klasskamp, det är när man upptäcker att man blivit manipulerad under livet man reagerar.

TF

Kom äntligen till skott idag... ringde upp Canyon för att äntligen få beställt min Grand Canyon 6.0... men.. tjejen på andra sidan linan förstod inte engelska (ska det verkligen vara så???), så det sket sig ganska grundligt... Får väl göra ett nytt försök genom att beställa på nätet, hur har ni andra som beställt cyklar från Canyon gjort?

//Oskar

TF skrev:
> <Håkan C skrev.
> <För en del lever 'klasskampen' fortfarande
>
> Intressant, genom globalisering och internet tror
> jag folk känner sig besvikna, när de genom
> upplysning får veta att det inte bara "finns
> fanns" två cykelmärken i världen.Det var ju
> nästan förbjudet att titta på NHL förr i
> världen.Då var det ikoner som Jerring,Hyland
> som visste vad som var bäst för gemene man.Det
> är ingen klasskamp, det är när man upptäcker
> att man blivit manipulerad under livet man
> reagerar.
>
>
> TF

Snart blir det väl trådkapning av det här.

Om det ska vara så intressant att sprida sin bitterhet kring politikens outgrundliga mysterier går det utmärkt att göra det på andra ställen än Happy MTB. Jag trodde vi diskuterade cykling här..

Jo, det är ju bara det att det är på tyska... men med lite hjälp av babelfish och hjälp med översättning tidigare i tråden ska det nog gå vägen...

Tack för all hjälp!

//Oskar

Oskar, prova du att ringa igen och be att få prata med någon som kan engelska.
Säg att du ringer från Sverige och, tyvärr, är din tyska såpas dålig att bla, bla .....

Såvitt jag vet pratar de flesta hos Canyon engelska, alla pratade engelske med mig när jag var på besök hos dem i våras
normal_S%C3%B6ren_1.JPG

/Håkan

hmm... skumt, frågade upprepade ggr på engelska om jag kommit till Canyon Bicycles men fick bara svar på tyska... skulle gissa på att det betydde jag förstår inte engelska...

men men... eftersom babelfish inte värkar fungera för nuvarande har jag nog inte så mycke till val..

//Oskar

Sådär ja, har äntligen tagit mig igenom alla mått för att få rätt stl. på cykeln... men hur noga är det egentligen? bestämmer de t.ex styrstam av dessa mått också eller är det bara ram storleken? Är ju ingen expert på dessa mätmetoder... men jag är 176 cm lång och har ett gren - golv - mått på 82 cm och tror mig att 18,5 tums är lagom (M).. lite större än min förra hoj men den är å andra sidan ganska liten...

Tack!

//Oskar

Jag tror den kommer passa dig bra den storleken. Är själv 174cm och har 81cm i grenmått och kör med en cykel med liknande geometri som en medium Canyon.

Ok, låter bra... sen antar jag att Versand betyder hur den ska skickas och att det borde stå Versand per post där.. kan någon tyskkunnig bekräfta detta?

//Oskar

Såhär ser det ut när jag är klar att beställa...

Artikel Mwst Rechnungsbetrag

1 167,46 € 1.048,80 €

Är det någon som vet vad Mwst betyder?

OskarB skrev:
> Är det någon som vet vad Mwst betyder?

Mwst = Moms

Då var det klart... Tack för all hjälp med beställningen, men säg gärna till om ni kommer på något som man kanske borde veta om canyon...

som sagt Tack!

//Oskar

Tillbaka
Topp