Bestulen genom PayPal

Bestulen genom PayPal
Sprockets skrev:
> Ehhh...vakna, det är 2008, inte 1988.

Jo jag brukar muttra det också, när den kickar ut mig i nåt shell och säger typ "@$ |[]: x man xwin engine failed. bash#". Sen väntar jag tre år och försöker igen...

Bestulen genom PayPal
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Linux må vara "säkert" men då framförallt
> för
> > att det är så svårt att webbshoppa i 320*200
> > pixlar.
>
> Du brukar ha rätt erik, men här har du faktiskt
> fel.
> Om någon har lust att läsa på, här är lite
> info:
> http://www.theregister.co.uk/2003/10/06/linux_vs_w
> indows_viruses/
> http://freewebsoftwarereviews.blogspot.com/2007/12
> /why-linux-is-more-secure-than-windows.html
>
>
> och angående grafiken i de båda operativsystemen
> så:
>
Det kan nämnas att jag kört Ubuntu + Beryl på en gammal 800Mhz pc med ett 128MB Nvidia grafikkort. Det flöt hur fint som helst.

//Martin

Bestulen genom PayPal
Martin O skrev:
Typ det mest paranoida och korkade jag läst på länge. Det må vara upplevd säkerhet men det är inte säkerhet.
För jag antar att du själv kliver över på andra sidan kassadisken och drar ditt kort själv i _alla_ butiker. Och att du aldrig någonsin över huvud taget lämnar ifrån dig kortet på restaurang?

> Tråkig läsning det här..
>
> När det gäller affärer på nätet Gäller
> Livrem, Hängslor och dubbla kondomer för det
> inte skall hända någon olycka.

Borde vara förbjudet att skrämmas på det sättet. Finsn ju något som rubriceras uppvigling men det kanske inte är applicerbart här...

>
> Jag delar med mig av hur jag säkrar mina konton.
>
> 1. Välj en bank som INTE har något certifikat
> på din hårddisk. SHB är ett skräckexempel.
> Välj alltså helst en bank med dosa för
> webbtransaktioner.

Välj hellre en bank som har rykte om att hjälpa till vid bedrägerier och som är snabba på att betala ut pengarna om något (mot förmodan) skulle hända. Det är ytterst sällan som någon plockar certifikatet på din dator. Det är för knöligt helt enkelt.

> 2. Ha ett "arbetskonto" på din bank där du för
> över slantar för specifik transaktion.
>
> 3. Gör banköverföringar från ditt
> "arbetskonto" till Paypal, Payson el. dyl.

Ehh, ok. If you say so. 2+3: Varför då? Återigen är det skillnad på "upplevd säkerhet" och riktig säkerhet.

> 4. Använd inte ett "lätthackat" OS som Windows
> till dina transaktioner. Har du inte Mac är Linux
> ett utmärkt alternativ. Kan installeras med Dual
> Boot, så man kan välja OS vid uppstart. Linux
> är dessutom gratis.

Här kommer det in lite operativsystemshat. Herr O får gärna visa hur ofta någon plockar ut dina kontouppgifter från ett "lätthackat" os. Jämför det gärna med skimming inom restaurangbranshen så att vi får relevans i siffrorna.

> 5. Använd inte "publika" domäner för mail. Tex.
> hotmail, Yahoo och gmail. Egen domän är det
> bästa. Ju mindre spam, ju mindre risk något
> ovälkommet skall slinka in i din burk.

Vad har det med saken att göra? Använd inte samma lösenord på två siter istället. Det är inte mailen som blir hackad. Man ger sig på siter med stor medlemsdatabas och plockar lösenord den vägen. Sedan scriptar man upp och testar var lösenorden fungerar.

Spam får du för att du är oförsiktig med din mailadress, eller för att du haft den länge. Inte för att den ligger på en "publik domän". Förövrigt så är gmails spamfilter grymt bra

> Jag är inte nojig - mina pengar är mina .....
>
> //Martin
>
> http://www.soptunna.se

Några konkreta råd istället:
- Lämna inte ut ditt kortnummer/lösenord om du inte är helt säker på att det är en pålitlig part i andra änden.
- Ha aldrig samma lösenord på flera ställen
- Klicka inte på länkar i mail, ta upp valfri webbläsare och skriv in adressen själv istället
- Lämna inte ditt kort utan uppsikt (absolut viktigast)

Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök, rapportera till berörda!
Om du blir av med pengar, se mitt tidigare inlägg i den här tråden.

Bestulen genom PayPal
Mr Handley skrev:
> Typ det mest paranoida och korkade jag läst på
> länge. Det må vara upplevd säkerhet men det är
> inte säkerhet.
...
> Borde vara förbjudet att skrämmas på det
> sättet. Finsn ju något som rubriceras uppvigling
> men det kanske inte är applicerbart här...
>

Du jobbar med näthandel va?

Bestulen genom PayPal
Typ.

Är självklart jättepartisk men sprider hellre konkreta råd som höjer säkerheten än låter andra skrämma upp folk. Skrämselpropagandan får aftonpressen stå för

Senast redigerad av en moderator:
Bestulen genom PayPal
Det har drällt in "Paypal -securitywarnings" hela veckan från paypai.com i skräpposten... undrar om det är någon som sitter med en lista svenska konton eller bara olyckligt sammanträffande ? :-/

Senast redigerad av en moderator:
Bestulen genom PayPal
Jag är slarvig med att ha samma lösen på flera ställen, men både paypal, internetbanker och ebay har fått alldeles egna.

Grym otur Lotta. Lyssna på Mathias råd (han skrev inlägget, jag slapp..).

Bestulen genom PayPal
Mr Handley skrev:
> Använd inte
> samma lösenord på två siter istället. Det är
> inte mailen som blir hackad. Man ger sig på siter
> med stor medlemsdatabas och plockar lösenord den
> vägen. Sedan scriptar man upp och testar var
> lösenorden fungerar.

Intressant, jag kom på att jag dumt nog valt samma lösen till gammalt gmailkonto som jag nästan aldrig använder som ebay, det kommer jag inte att göra om. Det verkar förresten som om det hela kommer att lösa sig genom banken, de var verkligen tillmötesgående och trodde att jag får tillbaka pengarna om några veckor.

Bestulen genom PayPal
Med tanke på hur många svenska siter som blivit hackade de senaste månaderna och där de kommit över okrypterade/dåligt krypterade lösenordsdatabaser så är det inte förvånande om någon kommit över ett lösenord eller tre.

Bra att det löser sig med banken. Det är så det skall fungera.

Bestulen genom PayPal
mytomspunnen skrev:
> och angående grafiken i de båda operativsystemen så:

Den jämförelsen måste vara gjord av någon MS-människa, Vista framstår väldigt tydligt som det bästa GUIt att jobba med.

Angående kreditkortssäkerhet kan det vara en god idé att skrapa bort CVV-koden (de tre sista siffrorna på kortets baksida, se dock till att spara dem säkert någon annanstans). Det har hänt mer än en gång att kassapersonal memorerar datum och CVV för att sedan använda korten. Själva kortnumret har de i sina betalsystem, datum och CVV är lätta att memorera.

Med de tre uppgifterna kan man handla i vilken internetbutik som helst utan det fysiska kortet.

Själv har jag min CVV-kod kvar.

Tillbaka
Topp