Martin O skrev:
-------------------------------------------------------
Typ det mest paranoida och korkade jag läst på länge. Det må vara upplevd säkerhet men det är inte säkerhet.
För jag antar att du själv kliver över på andra sidan kassadisken och drar ditt kort själv i _alla_ butiker. Och att du aldrig någonsin över huvud taget lämnar ifrån dig kortet på restaurang?
> Tråkig läsning det här..
>
> När det gäller affärer på nätet Gäller
> Livrem, Hängslor och dubbla kondomer för det
> inte skall hända någon olycka.
Borde vara förbjudet att skrämmas på det sättet. Finsn ju något som rubriceras uppvigling men det kanske inte är applicerbart här...
>
> Jag delar med mig av hur jag säkrar mina konton.
>
> 1. Välj en bank som INTE har något certifikat
> på din hårddisk. SHB är ett skräckexempel.
> Välj alltså helst en bank med dosa för
> webbtransaktioner.
Välj hellre en bank som har rykte om att hjälpa till vid bedrägerier och som är snabba på att betala ut pengarna om något (mot förmodan) skulle hända. Det är ytterst sällan som någon plockar certifikatet på din dator. Det är för knöligt helt enkelt.
> 2. Ha ett "arbetskonto" på din bank där du för
> över slantar för specifik transaktion.
>
> 3. Gör banköverföringar från ditt
> "arbetskonto" till Paypal, Payson el. dyl.
Ehh, ok. If you say so. 2+3: Varför då? Återigen är det skillnad på "upplevd säkerhet" och riktig säkerhet.
> 4. Använd inte ett "lätthackat" OS som Windows
> till dina transaktioner. Har du inte Mac är Linux
> ett utmärkt alternativ. Kan installeras med Dual
> Boot, så man kan välja OS vid uppstart. Linux
> är dessutom gratis.
Här kommer det in lite operativsystemshat. Herr O får gärna visa hur ofta någon plockar ut dina kontouppgifter från ett "lätthackat" os. Jämför det gärna med skimming inom restaurangbranshen så att vi får relevans i siffrorna.
> 5. Använd inte "publika" domäner för mail. Tex.
> hotmail, Yahoo och gmail. Egen domän är det
> bästa. Ju mindre spam, ju mindre risk något
> ovälkommet skall slinka in i din burk.
Vad har det med saken att göra? Använd inte samma lösenord på två siter istället. Det är inte mailen som blir hackad. Man ger sig på siter med stor medlemsdatabas och plockar lösenord den vägen. Sedan scriptar man upp och testar var lösenorden fungerar.
Spam får du för att du är oförsiktig med din mailadress, eller för att du haft den länge. Inte för att den ligger på en "publik domän". Förövrigt så är gmails spamfilter grymt bra
> Jag är inte nojig - mina pengar är mina .....
>
> //Martin
>
>
http://www.soptunna.se
Några konkreta råd istället:
- Lämna inte ut ditt kortnummer/lösenord om du inte är helt säker på att det är en pålitlig part i andra änden.
- Ha aldrig samma lösenord på flera ställen
- Klicka inte på länkar i mail, ta upp valfri webbläsare och skriv in adressen själv istället
- Lämna inte ditt kort utan uppsikt (absolut viktigast)
Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök, rapportera till berörda!
Om du blir av med pengar, se mitt tidigare inlägg i den här tråden.