Besvärligt vinterföre :)

Stuvarn

Aktiv medlem
Halloj!
Detta är min 2:a vinter som jag cykelpendlar! 1:a vintern upptäckte jag att W 160 inte riktigt klarade allt så inför denna vinter satte jag på W 240 å dom var lite bättre! Men nu har det kommit jättemkt snö inte så kallt så saltet gör att det blir riktigt moddigt å besvärligt! Vad skall jag göra vill inte sluta cykla nu! Ska jag köpa "värsting" dubbdäck? Eller köpa nåt fett däck utan dubb men då går det väl åt helvete när isen kommer längre fram! Är helt rådvill just nu!
Hjälp mig ;)

/Janne

Jag tror inte antal dubb spelar roll i modden. Enda lösningen är att cykla i hjulspåren efter bilar.
Själv har jag funderat på eldoping med ett motoriserat framhjul under den tid när det är massa snö.

Vi hade W240 på en hoj förra vintern, men bytte till WXC300. W240 är jättebra däck, rullar lättare men mönstret är inte det bästa i just lös snö. WXC300 har ett glesare möster, riktigt bra fäste men rullar däremot inte direkt jättelätt...

Långsamt men säkert börjar poletterna att ramla ned :)

Nej, fler dubb är ytterst sällan svaret, så länge du inte kör på blankis. Det är helt enkelt så att det inte finns ett däck som täcker in hela spektrat av varierande vinterunderlag. Man får hitta det minst sämsta helt enkelt.

I år har jag provat att köra med WXC 300 som jag ryckt gaddarna ur. Kan vara mitt bästa vinterdäck hittills. Jag har vintercyklat i över 15 år.

Själv har jag kört med 2,4" Racing Ralph den här vintern, och om man bortser från tunneln under tåget vid golfbanan vid Ulriksdals pendelstågstation där det var blankis så gillar jag dom bra mycket bättre än mina smala WXC300. Stor luftkammare och lågt tryck funkar utmärkt på snöiga vägar.

Bytte till Nokian w240 när snön kom.
Ledsnade och bytte till Rocket Ron evo 2.25 istället.
Jag tycker de funkar bättre genom modden.
Av ca 10;e vintrar har jag kört hälften helt odubbat.
Jag kör ifs inte genom stan, kanske är mer is där.

Senast redigerad av en moderator:
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
>
> I år har jag provat att köra med WXC 300 som jag
> ryckt gaddarna ur. Kan vara mitt bästa
> vinterdäck hittills. Jag har vintercyklat i över
> 15 år.

Som okunnig dubbcyklist undrar jag vad som blev bättre av att avdubba däcket?

Cliff Barnes skrev:
> ...
>
> Som okunnig dubbcyklist undrar jag vad som blev
> bättre av att avdubba däcket?

Man slipper cykla omkring med töntiga dubbdäck ;) Annars blir däcket en del lättare och rullar säkert bättre på ren asfalt.

Själv kör jag vidare med mina dubbade WXC300 på pendlaren och det funkar bra det med. Dubben på bakdäcket är i och för sig såpass nedslitna att de inte gör mycket nytta längre. Men det är främst fram det är skönt att ha dubbat om man råkar på lite svart-is. Med snömodden som är nu så spelar dubben däremot ingen roll.

//j

Just nu i snöovädret ett par plusgrader här i STHLM var det helt omöjligt åka me extreme 294. :)

Stuvarn skrev:
> Halloj!
> Detta är min 2:a vinter som jag cykelpendlar!

Då har du lyckats pricka in dom värsta vintrarna på länge, det brukar ju inte vara så här vidrigt.

Håller med Rippa, det finns normalt sett sällan behov för dubb, oftast bara på våren, när det smälter på dan och sen fryser på natten. då är det blankis på morgonen, och då är dubb bra.

Mitt tips är så breda däck som möjligt, då "flyter" dom ovanpå snön, och skär inte ner så mycket, jag kör nu på Conti MK 2,4 och dom är perfekta för mej.

Mitt stående tips för vintercykling är att ha flera hjulpar med olika sorters däck på, jag har typ 3 par hjul till pendelhojen: släta (Race King 2,0) grova (Mountain King 2,4) och dubbdäck (Nokia W160) Då kan man snabbt skifta på morgonen beroende på hur vädret och underlaget är efter natten.

Tille skrev:
> Det gick däremot finfint att cykla genom
> Stockholm med odubbade Racing Ralph.

Helt rätt gummiblandning kanske för det här ovädret. :)

Fultemas 60:- 2,1 däck med lågt tryck (1,6-1,8) funkar också hyfsat. Utom på isen då förstås.
Jag har vinterpendlat med cykel i minst 10 år utan dubbdäck men denna vintern börjar man ju överväga det..

Jo det är tydligt att man måste ha fler par hjul för att hantera det hela! Hoppas dock vid hjulbyte att det inte är så känsligt att man måste justera bakväxeln varje gång :)

/Janne

Stuvarn skrev:
> Jo det är tydligt att man måste ha fler par hjul
> för att hantera det hela! Hoppas dock vid
> hjulbyte att det inte är så känsligt att man
> måste justera bakväxeln varje gång :)
>
> /Janne

Eller så biter du ihop de dagarna då föret inte är optimalt för dina däck. Det är ju grejen med att cykla på vintern. Man kan ju inte förvänta sig samma grepp, rull, kontroll etc när det är snö och kallt. Bara att anpassa sig och dra ned på farten och ambitionerna.

Tille skrev:
> Jag byter däck halvvägs till jobbet för att
> optimera när det övergår från väg till
> cykelbana.

Jag har mina två extra hjulpar i ryggsäcken så jag kan byta när jag kommer ut på plogad väg.

Knä-Ola skrev:
> Amatörer!
> Jag har självklart en servicebil som följer mig
> för eventuella däcksbyten och annat...

Är det riktigt jävligt brukar jag åka med i sevicebilen istället för att cykla.

Grejen som gör att jag gillar mina dubbdäck är att man inte behöver sänka farten, och kan göra mer aggressiv kantisättning i isiga kurvor än på sommaren i vissa fall. Det blir lätt att provocera fram skojiga sladdar med kontroll också. Jag har nokian 300-någonting och de rullar jäkligt bra på isen, jag brukar leta upp det isigaste spåret för bäst rull, minst modd och högst kulfaktor. Skulle vilja se ett (tyskt) test där rullmotståndet jämförs, is+dubbdäck mot snömodd+dubblöst.

Har man lite is där man bor så verkar ett lagom fläskigt däck med bra gummi och lågt lufttryck som bästa dealen.

Sen så tror jag att dubb eller inte kan bero på hur och varför man cyklar, är det transport/träning som gäller så kan man nog tänka sig att cykla lite mjukt och försiktigt när det är vinter. Går cyklingen ut på så mkt action och luftfärder som möjligt så kanske man lutar mer mot dubbar för att slippa begränsa sig.

Feta sulor och lågt tryck. Dubb har du inget för nu. Rippas lösning kan vara optimal. Jag säger kan för att Rippa inte behöver större ego :)

Efter denna morgons pendling (35km) är jag snudd på död. Två å en halv timme tog det. Evligt jävla konkande på cykeln å plgbilarna sprutat över snö på cykelbanan som sedan ingen plogat upp = går inte heller att cykla i eftersom däcket skär ner sig i snön. Bitvis bar mark men mestadels MISÄR! Huddinge & Stockholm röjer dåligt. Skanstullsbron var en ren katastrof. Gick knappt att rulla ner där. Det blir gamla vägen nedanför i eftermiddag.

Så nu har jag gnällt färdigt. Breda däck och lågt lufttryck e det som gäller. Men eftersom jag bara har en pendlarcuklar så får jag tampas med det jag har. Har w240 nu och som lägst kör jag med 1 bar vilet ger genomslag ganska ofta vilket inte känns helt rätt :/ Man får åka tåg eller vila cyklen desa dagar och hoppas att det blir bättre om en dag eller två. Men pendlar man kortare sträckor kanske man kan köra i alla fall.

Atlas skrev:
> Jag säger
> kan för att Rippa inte behöver större ego :)

App, app.. det är nada prestige för mig en den här frågan. Däremot är jag helt förundrad över hur det kan vara så oerhört provocerande för många att föreslå vinterdäck utan dubb. Fascinerande faktiskt :)

Stewe skrev:
> Knä-Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Amatörer!
> > Jag har självklart en servicebil som följer
> mig
> > för eventuella däcksbyten och annat...
>
>
> Är det riktigt jävligt brukar jag åka med i
> sevicebilen istället för att cykla.

Jag har optimerat genom att åka med servicebilen från start och lämna cyklar + utrustning hemma. Det gör att jag kan vintercykelpendla i kostym. Spar tid då man inte behöver byta om.

Rippa skrev:
> Däremot är jag helt förundrad
> över hur det kan vara så oerhört provocerande
> för många att föreslå vinterdäck utan dubb.
> Fascinerande faktiskt :)

Jag tror det är här det går fel. Man har antingen åkt på de vanliga däcken - "sommardäcken" - eller skaffat dubbdäck - "vinterdäck". Konceptet "dubbfria vinterdäck" är nytt och skrämmande. Både för bilister och cyklister. Det krävs lite andra egenskaper av ett vinterdäck (oavsett dubb) än av ett "sommardäck", har man velat ha däck för vinterbruk (gummiblandning/mönster) finns det inte så mycket odubbat att välja på.

Har Rocket Ron 2,2 som orginal däck men satte på dubbdäcken så fort vintern kom! Får jag mkt bättre grepp i snö/modd om jag går upp till 2,4? Har en Scott Scale å mätte nu precis att teoretiskt maxbredd för däcken är 66mm å då ska det väl gå bra med 2,4(62mm bredd) eller?
Tänker beställa nu! Väljer mellan Schwalbe´s Racing Ralph Evo eller Rocket Ron Evo! Vilket rekommenderas! Eller tar gärna mot annat däckstips! Vill dock har ett "lättrullat" lätt däck nu, är lite trött på tunga sega dubbdäck :)

/Janne GBG

Det finns bara ett tillfälle när dubb verkligen behövs och det är på is(polerad snö är is) och då är dubbfritt helt värdelöst. Har man 2 mil till jobbet så räcker det med att 5 meter är is för att ramla omkull. Är det värt att chansa bara för att det rullar lättare?

Förlåt mina orginaldäck på Scalen är såklart på 2,1 å inte 2,2 som jag skrev! Men vinner man mkt grepp nu på vintern med ett 2,4 så det försvarar ett inköp till :)

/Janne

Jag tycker min gamla damcykel med smala omönstrade däck funkar bättre i snömodden än mtb'n med breda mönstrade däck med lågt tryck. Om det är som det varit i malmö senaste veckorna med kornig djup snömodd så jazzar de breda mtb däcken med lågt tryck ovanpå modden medan de smala däcken på damcykeln spårar fint och går som på räls. Som sagt det finns olika däck för olika förhållanden.

Fikasvettot skrev:
Konceptet "dubbfria vinterdäck"
> är nytt och skrämmande. Både för bilister och
> cyklister.

App app, jag ser det som rätt så olika saker även om det handlar om samma fysiska grundlagar.
En bil är tyngre, snabbare och gör rätt så mycket mer skada om den åker av vägen än en cykel.
Lägger jag cykeln om kul skadar jag mig om jag har otur och om jag har riktig otur går nåt sönder på cykeln. För det mesta går det ändå bra.

En skenande bil som kommer på fel vägbana kan bli avsevärt mer otrevlig. Självklart ska man anpassa sin körning efter rådande förhållanden men efter att ha kört odubbat i 2 år och nu faktiskt gått tillbaka till ett riktigt bra dubbat vinterdäck så skulle jag inte vilja ha odubbat på bilen igen när vintrarna ser ut som de gjort de senaste två gångerna. De dagar det är riktigt jäkligt kan man ju välja att antingen försöka cykla en annan väg, ta det superförsiktigt eller att inte cykla alls, måste man däremot köra bil så föredrar jag i alla fall att ha det extra greppet som dubbat ger när det är svartis eller andra luriga förhållanden.
Dubbfritt funkar fint för det mesta, ingen tvekan om det, men gällande bildäck tycker jag i alla fall att man bör fundera aningens mer om vad som verkligen är bäst för ens egna användningsområde än på cykeldäck där en olycka sällan blir lika dramatisk.

/C

Globalistic skrev:
> Efter denna morgons pendling (35km) är jag snudd
> på död. Två å en halv timme tog det. Evligt
> jävla konkande på cykeln å plgbilarna sprutat
> över snö på cykelbanan som sedan ingen plogat
> upp = går inte heller att cykla i eftersom
> däcket skär ner sig i snön. Bitvis bar mark men
> mestadels MISÄR! Huddinge & Stockholm röjer
> dåligt. Skanstullsbron var en ren katastrof. Gick
> knappt att rulla ner där. Det blir gamla vägen
> nedanför i eftermiddag.
>
> Så nu har jag gnällt färdigt. Breda däck och
> lågt lufttryck e det som gäller. Men eftersom
> jag bara har en pendlarcuklar så får jag tampas
> med det jag har. Har w240 nu och som lägst kör
> jag med 1 bar vilet ger genomslag ganska ofta
> vilket inte känns helt rätt :/ Man får åka
> tåg eller vila cyklen desa dagar och hoppas att
> det blir bättre om en dag eller två. Men pendlar
> man kortare sträckor kanske man kan köra i alla
> fall.

Kunde inte skrivit bättre själv. Allt stämmer, bortsett från en grej som jag tycker och det är att jag tror smala däck som skär ner lite är bättre än breda sulor som sladdar runt ovanpå snön. (Vuältan tog f.ö 95 ist f normala 55 minuter i dag. Död var ordet!)

När jag pendlade med breda "sommardäck" for jag omkull en gång i veckan ungefär. Så cyklade jag två vintrar. De Nokian Extreme 296 jag har nu ger ett riktigt bra grepp på is, och lössnö funkar hyggligt. Det värsta är när det blir spårigt, antingen en hård glatt ränna eller några få hårdpackade däckspår med mjukt runtomkring, då är det banne mig ingen lek. Är det isigt och spårigt är rejält med dubb det enda som funkar. Mina nästa vinterdäck blir nog... Hallå? Vad i helskotta, googlade runt och Freddies Revenz verkar ha utgått? Det var sådana jag ville ha... :( Dubbutsticket verkade vara sjyst: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1490502/1490743#msg-1490743

Atlas skrev:
> Feta sulor och lågt tryck. Dubb har du inget för
> nu.

Oh reeely? :)

poolis.JPG ht=544

(Hoppas det var ok att använda din bild poolis)

Skulle ha slitit bort bakstänkan idag.. Oplogad klibbsnö hela vägen runt stan. Gick väl an ett tag, där ingen gått och stampat ihop eländet. Men att hundtolka, med ena handen på styret, matkasse och hund i andra näven och febrilt studsande, samtidigt som bakhjulet kävar ihop sig i klibbet? Nej, det var inte ens lite roligt! :p Kanske liiite då.
Vevparti och framväxel var helt inbakade, liksom hela framhjulet. Bakväxeln fick sig några hurringar, för att skärpa till sig. (Angående däck: Extreme294)

-Men det var ingen trängsel på cykelbanorna!

Globalistic skrev:
> Isgata idag i Haninge...bra med dubb!

Kan bara hålla med! Blank is hos mig! Nu är jag mkt glad att jag behöll dubbdäcken på :)
Till nästa vinter blir det dock 2 hjulpar att växla mellan!

/Janne

Tillbaka
Topp