besviken och less + arg!

Nicko rookie

Ny medlem
besviken och less + arg!
för ca 2 veckor sen lämnade jag in min Stumjumper fsr på ett som jag tyckte solklart garantiärende, ett olljud i den bakre dämparen. som enligt killaran i bytiken berodde på brist på olja. men fick svaret at det kanske inte garantin tar?? för det var olika intervaller på dom, men jag tyckte att om dom sitter på cykeln så borde dom ju ingå i årsgaratin om men skött sina åtagenden. vilka var en förat servis inom 2 månader efter man köpt cykeln. fick svaret då att det för Fox avgöra, och om det inte skulle tas skulle det kosta mig 1700:- , ok skicka den jag måste ändå få den tyst i vilket fall ju... igår fick jag meddelande om att cykeln var klar och det skulle kosat mig 1999:- efter ett par samtal med butiken slutade allt med att jag betalade 1999:- och tänker icke sätta min fot i butiken nån mer gång.

Enligt butiken så hade fox sagt att den är sliten? efter ca 35 mil, och enligt butiken skall den servas efter 100 timmar, vilket då innebär att jag skulle ha cyklat i snitt 3km/h.... ok jag sa att jag skiter i pengarna men nu är det ren princip, vad gör ni för kunden? vi kan inget göra! vi tar inget betalt detta är vad fox vill ha. då sa jag ok så att den håller en tredjedel av vad dom säger det är inget som ni tänker kompensera kunden med? Nej vi kan inte göra det. drog en jämnförelse med en bil, om du köper en bil och den har serviceintervaller på 2000 mil och motorn rasar efter 1000 så tycker du att det är ok? Men nu är detta ingen bil blev svaret.ok så kompensation är inte aktuellt? nej vi kan inte göra det. Men om den skall servas var 100de timma och håller 35 är helt ok?

Detta slutade då med att jag sa att jag hämtar ut min cykel och ni ser ALDRIG mig här igen! detta är ändå min andra cykel och ex antal reservdelar och tillbehör.

Är jag helt ute och snurrar eller är det dom säger relevant?

besviken och less + arg!
Det är därför jag hellre handlar på Internet för butikerna gör inget gratis.

Det var synd att du betalade pengarna, jag tror det hade gått bättre om du hade legat på (tyvärr) och snackat med chefen.

besviken och less + arg!
1. Du skall inte bry dig om att butiken refererar till vad Fox säger. Det är butiken du gjort affär med och de har ansvaret för reklamationen/garantin.

2. Om cykeln är mindre än ett år är det butiken som skall bevisa att det är du som orsakat felet för att kunna hävda att inte garantin gäller. Eftersom de inte kan bevisa det och dämparen är utsliten är det fabrikationsfel och skall omfattas av garantin.

Det är bara att gå tillbaks till butiken och berätta för dem vad som gäller.
Vill de ändå inte ersätta dig så det i ARN.

Stå på dig!

besviken och less + arg!
Jag är helt säker på att butiken brutit mot lagen i det här fallet!
Konsumentköplagen säger nämligen att inom de första 6 månaderna ligger bevisbördan hos butiken att du uttryckligen gjort fel. Kan de BEVISA att du misskött dämparen skall du betala, men om de inte kan bevisa det skall du stå skadeslös.
Konsumentlagen är tvingande och de kan hänvisa till vilka garantivillkor som helst. De gäller inte om de är till din nackdel eftersom lagar inte kan förhandlas bort i Sverige (förutom sånt som gäller nedladdning på nätet, men det är en annan diskussion...)

besviken och less + arg!
Varför är jag inte förvånad?
[edit]: Satans j*vla skitbutik är vad det är. Det är ett under att de överlevt så länge

Senast ändrad:
besviken och less + arg!
Nicko rookie skrev:
-------------------------------------------------------
> Sportspec Mölndalsvägen i Göteborg

Inte heller förvånad...

Synd när butiker beter sig som dåliga online butiker som inte heller tar upp reklamationer etc.

Senast ändrad:
besviken och less + arg!
chksix skrev:
> Nicko rookie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sportspec Mölndalsvägen i Göteborg
>
>
> Inte heller förvånad...

+1

besviken och less + arg!
Har köpt 2 nya cyklar i den butiken, men inga fler.

På slutet av min Gbg-tid blev det turer till Falkenberg. Det var värt att åka för priser och bemötande.

besviken och less + arg!
Finns det en "happymtb black list" i läsvärt? Då borde vi samla trådar som den här dit.

Själv var jag o letade växelöra hos sportson Södermalm till en cykel jag för 10 månader sedan köpte där. De hade inga. Inte skäl för svartlistning iofs.

besviken och less + arg!
Ge inte upp, precis som Luzen säger, du har köpt av butiken, du har inte handlat direkt av fox. Så, att fox jävlas är deras problem, inte ditt. Så, börjar de jiddra om att fox säger ditt och datt säg bara att det är ert problem. Mitt problem är med er, that is it. Så, på dem igen. Sen, 2k service för en dämpare som rullat 35 mil? Det här är ju sverker och plus läge.

besviken och less + arg!
Stervelo skrev:
> Ge inte upp, precis som Luzen säger, du har köpt
> av butiken, du har inte handlat direkt av fox.
> Så, att fox jävlas är deras problem, inte ditt.
> Så, börjar de jiddra om att fox säger ditt och
> datt säg bara att det är ert problem. Mitt
> problem är med er, that is it. Så, på dem igen.
> Sen, 2k service för en dämpare som rullat 35
> mil? Det här är ju sverker och plus läge.

+1

Du ska inte acceptera det här, läs på lite vad som gäller och prata med dem. ( Det som gäller står iofs redan i tråden)

Hota med att gå vidare, de ska inte kunna göra så här.

besviken och less + arg!
Klassiskt fail av butiken att skylla på deras leverantör. Det är konstigt att dom som ändå får ses som en seriös butik har så dålig koll på vad som gäller. Särskilt i dessa tider då alla vet hur mkt billigare det är på nätet från Tyskland osv, då gäller det för de fysiska butikerna att verkligen leverera gott bemötande och kunskap.

Är det inte så att alla gbg´s butiker är lite naggade i kanten. CC är ju inte direkt vida känt för sitt goda bemötande.

besviken och less + arg!
Som alla andra har sagt de har gjort att lura kunder till en sport. Går inte dit annat än om jag måste. Tyvärr är chefen värst. Stod och förundrades över ett xtr kabel kitt, chefn kommer fram till mig och säger att de är de kablarna man sätter på en cykel om man har minsta intresse av att det skall fungera bra. När jag frågar honom varför inte 50 000 kronors cyklarna han säljer har dessa kablar lomade han iväg.

besviken och less + arg!
Detta var ingen vidare rolig läsning. Jag köpte min nya hoj på Sportspec. Och jag måste säga att än så länge är det bara goda ord från mig. Men så har jag inte haft några större problem med hojjen än, men vi får se nu när bakdämparn börjat tappa luft :) Tar gärna den fajten! Som föregående skrivare säger: Snacka med ARN i din kommun. Funkade klockrent när bilverkstan skulle blåsa mig på 13k för utförd service jag inte ens beställt! Lycka till nu!

Staffan

besviken och less + arg!
Åke skrev:
> Som alla andra har sagt de har gjort att lura
> kunder till en sport. Går inte dit annat än om
> jag måste. Tyvärr är chefen värst. Stod och
> förundrades över ett xtr kabel kitt, chefn
> kommer fram till mig och säger att de är de
> kablarna man sätter på en cykel om man har
> minsta intresse av att det skall fungera bra. När
> jag frågar honom varför inte 50 000 kronors
> cyklarna han säljer har dessa kablar lomade han
> iväg.

Så jävla klockrent!

besviken och less + arg!
trist att höra att kunderna blir behandlade som skit, det är ju därför man väljer en LBS, man vill ha bra service, och man får betala för det.

har inga goda ord att säga om cykelcity heller, alltid nån dryg jävel med kotlettfrilla som jobbar där inne som slänger ur sig tykna kommentarer. gav CC 3 chanser innan jag lovade mig själv att hällre köpa grejorna på nätet. dock är Sportspec inte på min svarta lista ännu, går på egna erfarenheter och inte andras. =)

besviken och less + arg!
silverman834 skrev:
> Äh, folket på CC är ju bara kul, de kan verka
> lite smådryga ibland men de är ju riktigt
> shyssta om man snackar lite mer med dem

Håller med dig. Tyvärr är inte det första intrycket man får från dom bra. Någon borde lära dom om kundbemötande, särskild mot nybörjare.

besviken och less + arg!
vetifan om det är kul med drygt beteende, går till en affär för att bli trevligt bemött och få goda råd, gillar inte deras översittar attityd och jag hoppas dem läser den här tråden, för jag missade påpeka det sista gången jag var där.

besviken och less + arg!
kan tillägga att om dem vill ha tips på cykelaffärer där man är trevliga mot sina kunder så kan dem på CC kontakta mig så skall jag se om jag kan kanske anordna studiebesök

besviken och less + arg!
Det beror nog mycket på vem som står bakom disken, i båda de butiker som diskuteras.

Jag har bara köpt småsaker (cykelväggkrok, SPD-SL-klossar, diverse slangar osv) i de två butikerna och hade då inget större behov av kontakt med nån i personalen förutom vid själva köpet i kassan. Inget utrymme för snorkighet eller sånt då. Men jag har ju hört en hel del från andra.

besviken och less + arg!
Jag har köpt hela mitt lvg-kit, förutom cykeln då, hos CC i Göteborg och har blivit trevligt och hjälpsamt bemött varje gång jag varit där trots att jag säkert framstått som en total nybörjare.

Jag tvivlar inte på att andra har fått ett annorlunda bemötande, men dryg/översittarstämpeln tar jag personligen med en nypa salt.

/Christian

besviken och less + arg!
Testat maila eller ringa Specialized?

Jag hade bekymmer med bromsarna på min Scott Spark. Jag tyckte att butiken var nog så seg så jag mailade Scott som gick in och löste bekymret. Det satt nya bromsar på cykeln inom 2 veckor.

En polare shoppade en Scott Genius från Cykloteket i Oktober förra året. Bak dämparen började läcka olja i lördags förra veckan. Han pratade med Cykloteket som erbjöd sig att fixa bekymret på garantin, men då hade han vart tvungen att skicka iväg dämparen o vara utan i flera dagar (vi bor i Piteå). Så han ringde Scott som skickade upp en ny dämpare till den Auktoriserade Scott butiken i stan som monterat ihop den i onsdags.

besviken och less + arg!
Åke skrev:
> Som alla andra har sagt de har gjort att lura
> kunder till en sport. Går inte dit annat än om
> jag måste. Tyvärr är chefen värst. Stod och
> förundrades över ett xtr kabel kitt, chefn
> kommer fram till mig och säger att de är de
> kablarna man sätter på en cykel om man har
> minsta intresse av att det skall fungera bra. När
> jag frågar honom varför inte 50 000 kronors
> cyklarna han säljer har dessa kablar lomade han
> iväg.

Jag tror jag vet vem du menar. Han gick på mitt butik-testar-trick, dvs att jag ställer frågor jag anser mig veta svaret på. Han svarade inte enligt min 'mall' direkt. Men det finns andra medarbetare som är sjyssta.

/Mats

besviken och less + arg!
mailat både fox och konsumentombudsman så får se hur detta slutar, det handlar inte om pengarna, jag tycker inte jag har gjort nått fel och då tycker inte jag att jag skall lida för det väl?

besviken och less + arg!
Nicko rookie skrev:
> mailat både fox och konsumentombudsman så får
> se hur detta slutar, det handlar inte om pengarna,
> jag tycker inte jag har gjort nått fel och då
> tycker inte jag att jag skall lida för det väl?

Det enda felet du gjort är att du betalade. Du skulle krävt av butiken att dom faktiskt bevisade att du gjort fel och att dämparen varit felfri från början. Något dom rimligen inte hade kunnat.

Som jämförelse har jag kört 2,5 år på min Fox RP23 utan oljeservice och den funkar fortfarande som när den var ny. Oljan i din kan omöjligen ha försvunnit efter 35h körning om dämparen var ok från fabrik. Antingen har den läkt eller så var det fel volym från början. Oavsett så är det tillverkningsfel och inget du skall betala.

Tillbaka
Topp