Betala 8000 kr för att köra DUB vevlager??

pero02

Aktiv medlem
Har ett quarq xx1 GXP vevparti.
Har en ny cykel som har DUB vevlager.

Finns det någon anledning att köpa ett nytt quarq xx1 DUB vevparti istället för ett bara byta ut DUB vevlagret till ett GXP och använda vevpartiet jag redan har?

Vevlager är betydligt billigare än vevparti. Känns som det uppenbara valet. Men någon anledning borde finnas eftersom det kommit en ny standard.

Har ett quarq xx1 GXP vevparti.
Har en ny cykel som har DUB vevlager.

Finns det någon anledning att köpa ett nytt quarq xx1 DUB vevparti istället för ett bara byta ut DUB vevlagret till ett GXP och använda vevpartiet jag redan har?

Vevlager är betydligt billigare än vevparti. Känns som det uppenbara valet. Men någon anledning borde finnas eftersom det kommit en ny standard.
Inte mer än att det börjar bli ont om GXP-lager av lite kvalitet. Standarden verkar vara på väg ut och Sram satsar helhjärtat på DUB. Men jag skulle i den aktuella situationen välja vevar framför lager med tanke på prisskillnaden, även om jag själv gick från GXP i höstas efter en fruktlös jakt på lager jag gillade.

Ett bra monterat gxp-lager är lika bra som vilket annat som helst(nästan).
Monteras det snett håller det extra dåligt pga att det fixeras runt ena lagerbanan.
Kör på med gap.....

M

Det enda lagret som jag haft problem med är DUB. Mina GXP- och HT-lager snurrar på mil efter mil.
Är mer sugen på att gå från DUB till GXP.

Det här är absolut inte sant.
(Men du får gärna berätta vilka tillverkare som slutat med gxp)
Jag sökte precis på de stora nätbutikerna och nästan samtliga har fler DUB än GXP, men jag kan notera att det finns fler sorter med GXP att välja på nu än när jag letade nya lager under sommaren. Till exempel har bike-components nästan dubbelt så många att välja på som jag har noterat i mitt Excelark jag upprättade när jag letade passande lager.

Jag sökte precis på de stora nätbutikerna och nästan samtliga har fler DUB än GXP, men jag kan notera att det finns fler sorter med GXP att välja på nu än när jag letade nya lager under sommaren. Till exempel har bike-components nästan dubbelt så många att välja på som jag har noterat i mitt Excelark jag upprättade när jag letade passande lager.

Nu tror jag att du har blandat ihop kvalitet och kvantitet...

Nu tror jag att du har blandat ihop kvalitet och kvantitet...
Nej, det har jag inte. Det jag hittade när jag letade var i huvudsak enklare GXP-lager i prisklassen 200-400 kr med några enstaka med högre kvalitet i kullagren. Nu finns det fler att välja på. Det var min erfarenhet och den står jag för. Din ton känns inte så Happy...

Ja men du kan ju inte bara flika in i en tråd med påståendet om att "det börjar bli lite ont om gxp lger av lite kvalitet" för att sen grunda det i att du minsann såg fler varianter av dub på nätshoppen i somras.

Det finns gott om lager av hög kvalitet till gxp, jag vet inte en enda tillverkare värt stt nämna som slutat med gxplager.

:)

Får jag sno tråden liten bara - hur ser DUB lager ut egentligen? Är det inte bara en typ 6806 med en dust cover som droppar ner till 29mm? Har hållit på att byta massa lager fram och tillbaka och börjar fundera på mystiken - det är väl bara typ hållare till kullager? :) Nu senast satte jag i mitt DUB i ett Token ninja med en adapter, tror att det funkar? :D

Får jag sno tråden liten bara - hur ser DUB lager ut egentligen? Är det inte bara en typ 6806 med en dust cover som droppar ner till 29mm? Har hållit på att byta massa lager fram och tillbaka och börjar fundera på mystiken - det är väl bara typ hållare till kullager? :) Nu senast satte jag i mitt DUB i ett Token ninja med en adapter, tror att det funkar? :D

Tror att den gemene cyklisten likställer färdiga BB lösningar med lager, vilket är enkel och smidigt, själv har jag gått över till att leta konstruktioner där man faktiskt kan byta lager, då kan man ju välja vilken kvalite man vill till betydligt lägre pris och tillgången lär var näst intill oändlig.

Tror att den gemene cyklisten likställer färdiga BB lösningar med lager, vilket är enkel och smidigt, själv har jag gått över till att leta konstruktioner där man faktiskt kan byta lager, då kan man ju välja vilken kvalite man vill till betydligt lägre pris och tillgången lär var näst intill oändlig.
Ja, lite så jag tänker med, jag ser det ganska simpelt - om diametern stämmer är det väl bara köra? Nu kanske jag missar massa toleransvärden etc, så någon får kanske läxa upp mig...

Köpte hem lite NTN och NSK lager. Slängde i ett fully sealed NTN, ganska kass "spin test" men det kanske är att förvänta?

Hela första gen av DUB fick SRAM backa på då lagrerkulorna var för små. Det brakade DUB-lager på löpande band. SRAM uppgraderade kulstorleken med 0,02mm. Mmmmm tillåt mig tvivla på den lösningen......

Att GXP inte går att få tag i med lite bättre kvalla är inte sant.....

Tillbaka
Topp