Betalning vid begagnatköp

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum

pMr

Aktiv medlem
Tja.

Hur brukar ni gå tillväga när ni köper/säljer saker?

Jag har alltid bett om överföring av pengar till mitt konto först, och sedan skickat varan till köparen. Det har alltid funkat, men om det handlar om mycket pengar, t ex om jag ska sälja en cykel, kan man ju som köpare bli lite nojjig av att sätta in pengar till någon man aldrig träffat.

Hur brukar ni göra?

/Mattias

"Ah - satt in pengarna da" - brukar fungera bra. En fordel kan ju vara om man kommit overens om pris, vad som saljs och i vilket skick varan ar ;) - annars maste man starta en trad om det pa happy.

Allvarligt talat - det handlar nog om ett omsesidigt fortroende. Startbevis till Vasaloppet till exempel har jag bade kopt och saljt genom att direkt skicka startbevis eller betala in pengar.

Salde faktiskt en bil dar koparen insisterade pa att betala i forvag. Vi hade bara pratats vid i telefon och han ville markera att han var serios och att jag inte skulle salja till nagon annan. Tror det var drygt 50 000 kronor - kul nar manniskor litar pa varandra;)

Tradera funkar fint.

Ett alternativ är Happy, jag gör upp per mail och/eller telefon, och eftersom det oftast är jag som är köparen för jag över pengarna via Internet, sen skickar säljaren prylen/prylarna till mig.
Det har funkat kanon utom en gång då det dröjde ett tag. Men eftersom det ska vara ETT undantag fortsätter jag att handla och skicka pengar till oftast okända personer.
Vi cyklister är reko.

Ibland gör jag upp om att träffas på typ CST (stockholms central) och betalar flera vecakor i förväg.

Säljer jag något är jag än dummare och aningslösare. När vi gjort upp skickar jag prylen, utan att vänta på pengar.

På Blocket betalar jag alltid kontant i handen när jag träffar säljaren.

Beror på var annonsen är från, priset och typen av vara?
Jag köper/säljer mest sport-/friluftsprylar, via utsidan.se och här på happymtb.
På Utsidan kan man ju kolla folk som är medlemmar, känns som mindre scam-risk om någon är flitig skribent på ett forum. (Även om man inte alltid håller med om åsikterna!)

Oftast inbillar jag mig att jag kan förstå från mail-/telefonkontakten med den andre om den är seriös, hur den uttrycker sig, stavar och bemöter mig.
Och angående vissa prylar/priser skulle man ju inte orka lägga ner så mycket energi på att luras, tänker jag. Men Blocket och vrölbilliga iPhones skulle jag kanske ta det lugnare med, vilja genomföra köpet mellan 4 ögon. Funkar det geografiskt/tidsmässigt är det ju såklart skönast!

En del saker kanske man hellre vill ska komma till användning än att man samlar damm på dem, fel- eller I-landsköp. Hellre några hundringar lägre pris och man slipper skambud/tjafs och blir av med prylarna.

Helt enkelt: jag kan vara lite lagom godtrogen och både skicka pengar till säljare eller prylar till köpare utan att oroa ihjäl mig, om det känns OK. So far so good!

Som TT skriver så är happyister o liknande sportfånefolk pålitliga. Har köpt o sålt en hel del MTB och surfprylar utan några som helst problem.

det går ju skicka med bussfrakt dom har ju efterkrav som funkar som postens förskottsbetalning så kan båda parter vara lugna det funkade bra med mitt nya vevparti

Vill köparen inte betala i förskott så tycker jag helt klart Bussgods är smidigast. Kostar lite extra men det får köparen stå för då den vill ha säkerheten.

Tack alla. Det blev en smidig lösning, men ändå intressant att höra hur ni gör.

poppe: skulle du vilja beskriva den som "prisvärd"?

Jag skulle säga att bussgods efterkrav är prisvärt. Kostar 50kr så det är verkligen billigt och så vet man att det blir som det ska.

Fast å andra sidan så har jag aldrig haft några problem med att sätta in pengarna och sedan få varan skickad. Och inte vice versa heller.

Men funkar inte bussgods efterkrav så att man betalar när man hämtar ut paketet? dvs innan man öppnat. Det kan ju i princip ligga några vedträn i som har samma vikt som varan och då är man ju rökt i alla fall.

Jag brukar försöka att prata på telefon med säljare eller köpare här på happy. Inbillar mig att det skapar en relation som gör att man kan lita på varandra och betala i förskott etc.

Förskottsbetalning ftw. Annars kontanter i handen.

Beblandar mig inte med efterkrav osv.

Edit: Någon gång har jag gjort en 50-50 deal där köparen fick betala halva beloppet i förväg för att jag skulle skicka varan sen resten när han tagit emot den.

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Förskottsbetalning ftw. Annars kontanter i
> handen.
>
> Beblandar mig inte med efterkrav osv.
>
> Edit: Någon gång har jag gjort en 50-50 deal
> där köparen fick betala halva beloppet i
> förväg för att jag skulle skicka varan sen
> resten när han tagit emot den.

Jag skickade en cykel med bussgods/efterkrav, det tog drygt 14 dagar innan bussgods hade fört över pengarna på mitt konto :-( T

Postförskott funkar bra om säljaren har bankgiro/plusgiro. Lägger kanske över risken lite mer på mottagaren, man får ju betala innan man sett exakt skick på varan.

efterkrav, postförskott... hur många är det egentligen som har blivit lurade vid köp eller försäljning av begagnade saker?

här på happy har jag alltid litat på köpare/säljare, och det funkar riktigt bra. lite dyrare grejer känns det tryggt att få pengar i handen, men jag har även gått med på att lämna ifrån mig en vara och få betalt i efterskott till min bank. hoppas inte denna tråd får folk att bli helt galna och kräva den ena exotiska betalningslösningen efter den andra...

Hädanefter kör vi så här:

Säljaren skickar varan till mig och köparen skickar pengarna. Efter att jag kollat att allt är OK skickar jag vidare grejer och pengar, jag lovar...

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Förskottsbetalning ftw. Annars kontanter i
> handen.
>
> Beblandar mig inte med efterkrav osv.

+1

Tillbaka
Topp