betyder lockout verkligen lockout

baca

Ny medlem
kanske dum fråga men...

Jag har i år köpt en ny mtb med 'ROCK SHOX RECON SL' dämpare fram.
Jag har lockout från styret.
När jag kopplar på lockouten så är det fortfarande ett litet glapp vilket tydligen ska vara helt korrekt, inga problem med detta.

Men, om jag häver mig fram eller kliver av cykeln och hänger med mina 85kg på styret så får jag ner gaffeln ungefär lika långt som utan lockout, dock trögare.
Min lockout betyder tydligen 'hårdare dämpning'.
Är lite förvånad då jag trodde att lockout skulle låsa framgaffeln så jag inte skulle kunna trycka ner den...
På cykelaffären säger som osäkert att 'jo så aka det vara'.
Jag har inte hittat någon spec på nätet där detta klart framgår.

Har du någon erfarenhet av denna gaffel eller vet hur dämparen ska låsas rent genrellt..?

/Nybörjaren

Har du justerbar Gate?
I så fall, skruva åt den.

Och "lockout" är igentligen bara en hård lågfartskompressionsdämpning.

Av vad jag läst här på forumet så verkar det som att alla rockshox gafflar kan röra sig upp till 30mm i låst läge, den borde dock inte gå att komprimera hela vägen.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Av vad jag läst här på forumet så verkar det
> som att alla rockshox gafflar kan röra sig upp
> till 30mm i låst läge, den borde dock inte gå
> att komprimera hela vägen.

Dom kan gå att komprimera hela vägen.

Och ja, det låter som att din gaffel funkar perfa baca! Som OskarH skriver, har du justerbar floodgate så skruva åt mer floodgate.. (höger gaffelben längst uppe där lockoutvajern går in, om du har det).

Perfa och perfa,,, Lockout på en Maguradämpare betyder att gaffeln max rör sig ett par-tre milimeter. Tycker det inte låter så perfa att man kan använda hela dämparregistret när gaffeln ska vara låst. Då kan man ju spara vikt och istället strunta i att ha låsning.

GöranH skrev:
> Perfa och perfa,,, Lockout på en Maguradämpare betyder att gaffeln max rör sig ett par-tre
> milimeter. Tycker det inte låter så perfa att man kan använda hela dämparregistret när
> gaffeln ska vara låst. Då kan man ju spara vikt och istället strunta i att ha låsning.

Jo, men nu finns det ju en funktion, som nämns ovan, som gör att gaffeln kan släppa låsningen tillfälligt för att absorbera ett hårt gupp även när gaffeln är i låst läge. Hur hårt gupp som behövs för detta kan ställas med floodgate-ratten. Denna kan vara invändig (insex) eller utvändig beroende på modell.

Din Recon gaffel är sådan i konstruktionen att den går att pressa ner i lockoutläget med friktion liksom även Tora och Dart modellerna. Från Reba och uppåt är det ett lite annat lockoutsystem som låser mer distinkt med bara lite rörlighet i låst läge och sedan även har justerbar friktion via den här floodgate ventilen.
Så funktionen är helt ok på din gaffel.

Tack för alla svar.
Det verkar precis som du säger Sivert, konstruktionsn ska tydligen vara så.
Ska mecka med 'gaten' och exprimentera lite mer..

/Micke

Tänkte ta upp denna tråd igen eftersom jag har samma problem med min Rock Shox Reba team (skall vara hyggligt high end¨...), Med full floodgate och mer än rekommenderat (för min kroppsvikt på 80kg) negativt och positivt tryck så låser gaffeln fortfarande inte utan glappar rejält. Jag bytte gaffel från en gammal Marzoccí Bomber men skillnaden är inte så stor. Känner mig lite blåst på 6000 spänn. Vilka gafflar låser helt? Om man kör på grus och asfalt vill man ju ha stelt. Någon som vet?

vad menar du med "glappar rejält"? 1 cm? 3 cm? 8 cm?

tror att magura durin race ska låsa helt o bli stum.

Senast redigerad av en moderator:
molleben skrev:
> Om man kör på grus och asfalt vill man ju ha stelt. Någon som vet?

Vill man verkligen det? Jag väger visserligen 10 kg mindre än du, men jag har nyss avverkat nästan 19000 höjdmeter rakt genom alperna i Schweiz, mestadels asfalt- och grusvägar. Har låsut på min Reba men kände aldrig att jag hade något behov av att låsa gaffeln. Däremot rattade jag på lite lågfartskompression för att få gaffeln något stelare i stökigare utförsåkningar och i en del tajta svängar. Men du kanske står upp och trampar som fan, och då kanske det här med låsning är viktigt..

Misstänker att det är nåt felpå min gaffel isåfall med full lockout glappar den 3 cm, visst märks det mycket mer när man står upp och trampar som fan. Skall gå tillbaka till pedalogerna där jag köpite den i höstas och kolla om det är nåt fel

DT Swiss, Manitou, Magura och Fox med lockout blir alla mer eller mindre helt låsta(i alla fall mer än Rock Shox). Men som nämnt innan vet jag inte om det är det mest optimala, kanske om du bara kör bra asfaltsvägar eller helt släta grusvägar när du har gaffeln låst och dessutom står upp och bryter mycket med cykeln. Annars känns det som att en viss rörelse kan vara önskvärt vid hål i vägen eller annat som du kanske inte ser innan det är för sent.

Lite nyfikenhetsfråga... Varför gör man inte helt enkelt en gaffel med verklig låsning, dvs en bult eller ring som fullständigt låser gaffeln?
Jag vet en ganska enkel lösning som skulle funka och som skulle kunna fjärrmanövreras, antingen via vajer eller hydraulik.

Min rs Tora flexar lite men ör tillräckligt stiff i låst läge. Provade en sun tour gaffel tror kg att det var eller kanske en manitou å fen var helt låst. Flexa fanimej nada.

Någon som vet hur mycket årets Sid WC rör sig när den är låst?
Och den andra frågan är, har de lyckats lösa problemet med att lockouten slutar fungera när det är annat än soligt och fint ute? Det verkar som om det i alla fall tidigare varit problem med att skit förstör funktionen. De har väl löst det på nya Sid WC XX som fått en helt annan typ av lockout, men frågan är om de även är har löst det på vanliga Sid WC.

Som sagt molleben, Magura Durin Race låser stenhårt. Jag kunde hänga med all min vikt (i och för sig bara 70 kg) på styret och gaffeln gav inte med sig mer än max en-två mm.

GöranH skrev:
> Någon som vet hur mycket årets Sid WC rör sig
> när den är låst?
> Och den andra frågan är, har de lyckats lösa
> problemet med att lockouten slutar fungera när
> det är annat än soligt och fint ute? Det verkar
> som om det i alla fall tidigare varit problem med
> att skit förstör funktionen. De har väl löst
> det på nya Sid WC XX som fått en helt annan typ
> av lockout, men frågan är om de även är har
> löst det på vanliga Sid WC.
>
> Som sagt molleben, Magura Durin Race låser
> stenhårt. Jag kunde hänga med all min vikt (i
> och för sig bara 70 kg) på styret och gaffeln
> gav inte med sig mer än max en-två mm.

Det är nog bara den hydrauliska låsningen som är "väderskyddad" :-/ T

baca skrev:
> kanske dum fråga men...
>
> Jag har i år köpt en ny mtb med 'ROCK SHOX RECON
> SL' dämpare fram.
> Jag har lockout från styret.
> När jag kopplar på lockouten så är det
> fortfarande ett litet glapp vilket tydligen ska
> vara helt korrekt, inga problem med detta.
>
> Men, om jag häver mig fram eller kliver av cykeln
> och hänger med mina 85kg på styret så får jag
> ner gaffeln ungefär lika långt som utan lockout,
> dock trögare.
> Min lockout betyder tydligen 'hårdare
> dämpning'.
> Är lite förvånad då jag trodde att lockout
> skulle låsa framgaffeln så jag inte skulle kunna
> trycka ner den...
> På cykelaffären säger som osäkert att 'jo så
> aka det vara'.
> Jag har inte hittat någon spec på nätet där
> detta klart framgår.
>
> Har du någon erfarenhet av denna gaffel eller vet
> hur dämparen ska låsas rent genrellt..?
>
> /Nybörjaren

Hej dämparen funkar som den ska.

Ever hit a big rock with your fork locked out? Well, we have too. With this patented RockShox blowoff design, the ride stays smooth due to the small-bump compliance where unexpected hits are absorbed immediately even while locked out. TurnKey is compatible with PushLoc and PopLoc remotes.

http://www.sram.com/rockshox/technologies/197
Så står det på deras hemsida.

Det är bara en fjäderbelastad ventil som öppnar vid ett visst tryck,
så det går säkert att få den att låsa hårdare om du lägger i några brickor.

Jag väcker liv här igen.

Jag har just köpt en Canyon Grand Canyon 6.0 med en Rock Shox Reba RL-dämpare på gaffeln. Jag har liknande problem som andra i den här tråden.

Jag har provat att cykla med och utan låsning och gaffeln komprimeras ungefär lika mycket oavsett om jag har låst eller inte. Jag har både provat att cykla nerför trottoarkanter och bara trampa helt vanligt på asfalt. Ungefär samma resultat på båda. Dämparen trycks ihop lika mycket oavsett låsning.

Jag upplever kanske att dämparen är lite trögare när jag har den låst.

Ska det var så? Jag är inte så haj på det här än och är tacksam för lite hjälp. Om det går att justera, hur gör jag det i så fall?

Tack för alla tidigare svar.

Kolla så att vajern är ordentligt spänd. På tidigare årsmodeller kunde man justera floodgaten mha en insexnyckel. Då plockade man bort en silvrig plupp från mitten av det blåa låsvredet på dämparenheten och stack ner en liten insexnyckel. Skulle dock tippa på vajern.

Tillbaka
Topp